טסלה תשלם פיצויי עתק: נפגעי תאונה יקבלו 243 מיליון דולר
טסלה תשלם פיצויי עתק: נפגעי תאונה יקבלו 243 מיליון דולר
חבר מושבעים בפלורידה מצא את טסלה אשמה בתאונה שנגרמה בעת שימוש ב"אוטופיילוט", מערכת הנהיגה האוטונומית של היצרנית הנמצאת תחת חקירה פדרלית. סכום הפיצוי, בהתאם לחשיפה הציבורית
חבר משפחה של נהגת שנהרגה בתאונת דרכים ואחד משורדי התאונה, יפוצו על-ידי טסלה בסכום של 243 מיליון דולר. כך קבע חבר מושבעים בתביעה שהגישו השניים כנגד היצרנית בבית משפט בפלורידה, כך לפי סוכנויות הידיעות.
תאונת הדרכים התרחשה ב-25 באפריל, כאשר ג'ורג' מקגי נהג בטסלה מודל S משנת 2019 ונעזר במערכת ה"אוטופיילוט", יכולת הנהיגה האוטונומית-חלקית של טסלה. למרות השם המטעה (נהג אוטומטי), מערכת הנהיגה של טסלה מיועדת בעיקר לשימוש בכבישים בינעירוניים ודורשת תשומת לב ומעורבות של הנהג בכל זמן.
אלא שמקגי השתמש במערכת במחלף, והמכונית בה נהג התנגשה ברכבם של נייבל בנאוידס לאון וחברה דילון אנגולו, שחנה בשול הדרך. בתאונה נהרגה לאון וחברה נפצע. יש להזכיר כי מערכות אוטופיילוט של טסלה נמצאות תחת חקירה פדרלית, בין היתר עקב ריבוי תאונות עם כלי רכב (בעיקר רכבי הצלה) שעמדו באזור נתיב הנסיעה ולא זוהו כראוי על ידי המערכת.
לאחר ששמע את עדויות שני הצדדים, חבר המושבעים מצא את טסלה אחראית לכך שהמערכת הסיטה את המכונית לשול הדרך וחמור מכך, לא זיהתה כי בשול חונה רכב והתנגשה בו מאחור. המושבעים קבעו כי הפגעים יקבלו פיצוי נזיקין בסך 129 מיליון דולר ופיצוי עונשין בגובה 200 מיליון, ובסך הכל 329 מיליון דולר.
מתוך כך נקבע כי טסלה אחראית ל-33% מפיצוי הנזיקין (42.6 מיליון) דולר והנהג אחראי ל-67%, אם כי נקבע כי הנהג לא ישלם את חלקו. טסלה נושאת במלוא פיצוי העונשין.
"טסלה תכננה את האוטופיילוט רק לכבישים בינעירוניים מסוימים, אך בחרה במכוון שלא להגביל את השימוש במערכת למקומות אחרים. פסק הדין הולם את מותה הטראגי של נייבל והפציעות משנות החיים שספג דילון", כך הגיב עורך הדין מטעם התובעים, ברט שרייבר, עם פרסום החלטת המושבעים.
מטסלה נמסר כי "פסק הדין שגוי, יעצור את ההתקדמות בתחום הבטיחות בתחבורה ויסכן את ניסיונות טסלה והתעשייה כולה לפתח וליישם טכנולוגיות מצילות חיים". ביצרנית הוסיפו כי בכוונתם לערער על ההחלטה, לטענתם הן בשל הסכום שנפסק והן בשל "טעויות משמעותיות מבחינת החוק ואי-סדרים במהלך המשפט".
ערב תשעה באב, אני בבית התפילה שלי שהוא שונה מהמקובל ביהדות, אבל אני בטוח שהאל השוכן במרומים רואה אותי ויודע שאני בן אדם לא רע סך הכל. ולתוך השלווה הזו בטורונטו הגדולה אני חוטף את הכתבה הזו שסוף סוף טסלה תשלם פיצויים.כידוע אני נגד חשמל רק בנזין.
קביבו תסמור לכל החבר'ה שאני מגיע לישראל בחגים ומצפה לפגוש אותם.
בקרת שיוט היא פונקציה, שקיימת כבר משנות ה-90 במיוחד ברכבים אמריקאיים אך כיום כמעט בכל רכבי הבנזין, המאפשרת בלחיצה שמירה על מהירות מסוימת, ובגרסאות המתקדמות השמירה על המהירות מתלווה לשמירה על מרחק קבוע בין הרכב שממול כולל בלימה מותאמת, ולצד זאת שמירה על סטייה מנתיב - יש לשים לב שלכל אורך השימוש בבקרת שיוט, הנהג יודע שהיא תקפה על מסלול אחיד והיא לא מהווה מערכת נסיעה עצמונית.
Autopilot זו מערכת נסיעה עצמונית. זה אומר, פרקטית, שהמערכת מקבלת מן הנהג קלט בדבר הכתובת שאליו הוא מעוניין להגיע, והפלט הוא שהיא מנהלת, תרתי משמע, את כל מהלך הנסיעה עד ליעד. בשונה מבקרת שיוט שעובדת אך ורק בקו ישר, בכבישים מהירים וגג יכולה להתאים את מהירותה לרכב מלפנים, אזי - autopilot עובד גם בכבישים עירוניים, עובר בין מסלולים, עוצר ברמזורים, מבצע פניות, עובר בשבילים צרים, ובעצם - מנהל את כל פרויקט הנסיעה, מא׳ ועד ת׳, עד ליעד.
זו מערכת שמאוד דומה, תיאורטית וגם פונקציונלית, ל-״טייס אוטומטי״ במטוסים - גם במטוס ניתן להזין את נתוני היעד כולל את מסלול הטיסה, והמטוס מטיס את עצמו, מעלה גובה, מוריד גובה, מבצע פניות, וגם יכול לנחות. מנהל התעופה האזרחי לא מרשה לטייסים לאפשר נחיתה עם טייס אוטומטי, וגם לא המראה, אך טכנית - עם הטכנולוגיה של היום, זה אפשרי.
מדוע הסכום כה גבוה בתביעה? - טסלה הכניסה ״טייס אוטומטי״, שזו פונקציה בעלת יכולות מלאות, בתקופה בה אין רגולציה. כשאתה מתיימר להכניס טכנולוגיה חדשה בתקופה בה אין רגולציה לטכנולוגיה הזו, אתה חייב שיהיו לך ביצים גדולות, כי בעצם אתה אומר ״אני כלכך בטוח במוצר שלי, שאני לוקח את הסיכון לא לקבל תו תקן מן הרשויות ולא לחכות לעידן בו יהיו התאמות ורוויון של רכבים שיכולים לדבר האחד עם השני, אני לוקח את הסיכון ״על רטוב״״. כשאתה עושה כזה דבר, הסיכון שלך הוא שאם תקרה תקלה, שום רגולציה ושום חוק לא יעזור לך, אתה חשוף לתביעות וכדאי שיהיה לך המון כסף לטפל בזה כשאתה מתיימר לבצע ניסויים OJT ו-R&D על ״רטוב״, על צרכנים, על בני אדם. בתור מדינה, ממסד, שעל פניו ״אחראית לאזרחיה״, היא חייבת לקנוס כאלו אנשים, כי היא צריכה לייצג את הציבור ולוודא שלא מזלזלים בחייו... (יש לזה הרבה פרשנויות פילוסופיות).
אבל זהו אילון מאסק, הוא לא אדם שמתרגש מלערער מוסכמות, ויתכן שמבחינה טכנית הוא צודק. תראו, אם נחכה עד שכל המכוניות על הכביש יהיו עם חיישנים או שנבדוק את המערכת רק במתחם סגור או שננחה את הצרכנים לפעול עם המערכת רק באופן מוגבל - לא נקבל פידבק. אם אנחנו רוצים שהמוצר ישתפר, אנחנו חייבים מקסימום פידבק. איך מקבלים מקסימום פידבק? - מוציאים אותו לשוק ונותנים לניסוי, תעיה וטעיה להביא לנו נתונים כדי לכייל את המערכות.
זה לא חדש כי זה כבר קרה בכמה מכוניות של טסלה. אתם יכולים לקרוא על הבעיה של השימוש באוטופילוט במאמר זה. זה קרה בכמה מקרים וזה הכל בגלל ההיי-טק. אני ואשתי לא צריכים מכוניות מודרניות עם ההיי-טק שלהם והרבה אנשים בקנדה חושבים את אותו דבר.
1 דני. אתה צודק.
8 יואב. אתה לא צודק כי מערכת ההיי-טק חייבת לעבוד כמו שצריך ולכן הנהג לא צריך להיזהר.
8 ינון. אתה לא צריך להגיב ולהסביר עם כל כך הרבה מילים.
פסקי דין מופרכים של מושבעים תמיד נוחתים משמעותית או נסגרים בהסדר. מדובר בקבוצה של אנשים שאין להם הבנה שפיצויים בסדר גודל כזה יכולים לגרום לקריסה של חברות. כך היה גם במקדונלדס עם הקפה החם שבסוף נסגר במאות אלפים במקום במליונים