דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

החשמליות צפויות להתייקר בינואר, וזה כל מה שצריך לדעת

Getting your Trinity Audio player ready...

בסוף 2022 היה מי שצפה בדיוני ועדת הכספים, והעריך שתיתכן דחייה בהעלאת המס המתוכננת על רכב חשמלי, עליה שנקבעה כבר לפני כחמש שנים כחלק ממתווה מס הקניה המעודכן. ובכן, גם השנה ההצגה חזרה על עצמה. שוב מכתבים שהופצו לתקשורת על-ידי משרד האנרגיה והגנת הסביבה, שרת התחבורה, איגוד היבואנים ופעילים ירוקים.

אבל האוצר בשלו, וראוי שאלה המפנטזים על ביטול עליית המס המתוכננת בינואר הקרוב, יתעוררו וירדו אל קרקע המציאות הישראלית בה משרד האוצר משווע למזומנים. אם בגלל המלחמה היקרה והמתארכת, או בגלל ההתעקשות על חלוקת כספים קואליציוניים, או עקב ההגדלה הנדרשת של התקציב הבא.

כך או אחרת, אם לא יקרה דבר מה מאוד בלתי צפוי, 11 יום מהיום ועם כניסתה של השנה האזרחית החדשה, יעלה שיעור המס על רכב חשמלי והיברידי-נטען והיבואנים יזדרזו לפרסם מחירונים חדשים ועדכניים. נכון, הם לא עושים זאת למרות הירידה החדש בשער הדולר בשבועות האחרונים, אבל כבר עשרות שנים שמדובר בהתנהלות צפויה - מזדרזים מאוד לייקר, מוזילים לעיתים מאוד מאוד רחוקות.

ורגע לפני שכל זה קורה, עשינו סדר וענינו על כמה מהשאלות הבוערות.

1. בכמה יעלה מס הקניה?

מס הקניה על רכבים חשמליים, שבשנה שעברה עלה מ-10% ל-20%, יעלה בשנה הקרובה ל-35%. ובמקביל, תקרת ההטבה תרד מ-60 אלף ל-50 אלף שקלים. שימו לב, במקרה של רכב היברידי-נטען (פלאג-אין) תבוטל לחלוטין הטבת המס, כך שבמקום מס מופחת של55%, (תקרת הטבה, 30 אלף שקלים) יעלה המס ל-83% - זהה למס על מכוניות בנזין או בסולר.

האם רכב חשמלי יתייקר ב-15%?

ממש לא. ראשית, מכיוון שמס הקניה מחושב על פי מחיר הרכב המקורי, לפני מיסים, מע"מ, עלויות הובלה ומרווח השיווק של היבואן, כך שבפועל מדובר באחוזים קטנים בהרבה ממחיר הרכב.

אבל יש נתון חשוב יותר שכדאי להכיר: רכבים חשמליים רבים כבר מנצלים ממילא את תקרת ההטבה, והם צפויים לספוג רק את ירידת התקרה - כלומר, המס עליהם יעלה ב-10,000 שקלים בדיוק. מדובר ברכבים שמחירם בדרך כלל עומד על 200 אלף שקלים או יותר, והם צפויים לספוג התייקרות זניחה באופן יחסי. מנגד, דגמים חשמליים זולים יושפעו באופן משמעותי יותר.

במקרה של רכב היברידי נטען, תקרת ההטבה עמדה עד כה על 30 אלף שקלים וכעת ההטבה תבוטל כליל. אך מהעבר השני, כעת הם יהיו זכאים להטבת "מס ירוק" כמו כל רכב אחר. ומכיוון שכמעט כולם נמצאים בקבוצת הזיהום השניה, כלומר הקבוצה הנקיה ביותר לרכב בעל מנוע בעירה פנימית, הם יהנו מהטבת מס בגובה של כ-15 אלף שקלים. המשמעות: המס על רכבים אלו יתייקר בכ-15 אלף שקלים בלבד, לא עניין דרמטי בהתחשב בעובדה שמרביתם נמכרים בסכומים של רבע מיליון שקלים וצפונה.

ואיך אפשר לצמצם את ההתייקרות?

בחלק מהמקרים מסייעים היצרנים עצמם בהוזלת הרכבים, במטרה לשמור על היתרון התחרותי. במקרים אחרים יכולים היבואנים לצמצם במעט את רווחיהם (והם גדולים אם לשפוט לפי הדו"חות). הם יכולים גם להפחית את הנחות הענק שמקבלות חברות הליסינג, ואפילו לגלגל את עליית המס למספר דגמים.

כך שבמקום לייקר דגם חשמלי אחד ב-10,000 שקלים, למשל, יתייקרו חמישה דגמי בנזין בשיעור של 2,000 שקלים. שיקולי התמחור לא גלויים לצרכן, וכך גם גובה מרכיב המס מתוך מחיר הרכב.

גם התחרות הגוברת בארץ ובעולם, יחד עם ירידת קצב המכירות בעקבות המלחמה, יוצרת תגובת נגד לעליית המס. כך נתקלנו בשבועות האחרונים בהוזלת דגמים חשמליים של MG ומקסוס, בגרסה חדשה ומוזלת של אורה פאנקי קאט ובמבצעי הנחות של BYD.

ומעל לכל יש את שערי המטבע, שכל שינוי בהם יכול לשנות את מאזן הרווחים של היבואניות ובהתאם את מחירי הרכב. כך פגשנו בשנה החולפת בלא מעט התייקרויות בשל התחזקות האירו והדולר לעומת השקל, אך בחודשים האחרונים התחזק השקל, מה שעשוי למתן את ההשפעה של עליית המס.

אז לאיזה התייקרויות ניתן בכל זאת לצפות?

לפני שנה, כאשר עלה המס ב-10%, התייקרו מרבית הדגמים החשמליים בשיעור שבין 3% ל-8%. אנחנו מעריכים כי התייקרות דומה תתרחש גם בינואר הקרוב, לפחות בדגמים שמחירם נמוך מ-200 אלף שקלים. דגמים יקרים יותר צפויים להתייקר ב-10-15 אלף שקלים. כאמור, מדובר בהערכות בלבד - וצריך לזכור שחלק מהיבואנים כבר העלו את המחירים בחודשים האחרונים, בזמן שאחרים השיקו לאחרונה מכוניות 'במחיר החדש'.

מתי יחולו ההתייקרויות?

עליית המס תתרחש בתחילת ינואר וסביר להניח שמרבית היבואנים יפרסמו את המחירון החדש בתחילת החודש. עם זאת, במקרים רבים יוכלו היבואנים לדחות את ההתייקרות - שכן רכבים שכבר נמצאים בישראל, ומדובר בעשרות אלפי רכבים ששוחררו מהמכס בהתאם לשיעור המס של 2023. אלו ימכרו כחדשים גם במהלך השנה הקרובה, זאת בהתאם לחוק שמאפשר למכור רכב כחדש במהלך 12 החודשים שלאחר הגעתו לישראל.

בשל כך היבואנים דאגו להצטייד מראש במלאי של דגמים חשמליים לפני סוף השנה, אם כי בחלק מהמקרים התעכבו המשלוחים בשל איומי החות'ים על נתיבי השיט בים האדום ופגעו בתכניות היבוא.

אז מתי כדאי לקנות רכב חדש?

אם אתם מתכננים לקנות רכב חשמלי או היברידי-נטען, נדמה כי מומלץ לעשות זאת לפני סוף השנה הנוכחית. זאת מכיוון שלמרות ההישענות על מלאי קיים, נוטים מרבית היבואנים לפרסם מחירונים חדשים בינואר ולייקר את הרכבים. רכב שיוזמן כעת, יוכל להירכש במחיר הנוכחי ולעלות על הכביש בחודש הבא עם הרישום "2024" ברשיון הרכב.

כיצד יושפע מחיר הרכב המשומש?

מי שקנה מכונית חשמלית במהלך השנה היוצאת במטרה למכור אותה ברווח לאחר עליית המס, עלול להתאכזב. ניסיון העבר מלמד כי התייקרות של כמה אלפי שקלים במחירי רכב חדש לא מביאה לעליה במחירי המשומשות, אלא לכל היותר ממתנת את קצב ירידת הערך לתקופה קצרה.

למאמר זה התפרסמו 36 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה