פעילות יגואר-לנד רובר מושבתת בגלל האקרים, "אולי עד נובמבר"
פעילות יגואר-לנד רובר מושבתת בגלל האקרים, "אולי עד נובמבר"
יצרנית הרכב הבריטית-הודית הותקפה על-ידי האקרים שהשביתו את כל פעילות הייצור והשיווק, כולל אספקת חלפים. בנוסף, מיקומן של 40 אלף מכוניות שיצאו מהמפעלים אבד, וסוכנים נדרשים למסור מכוניות בכתב יד. ומתי זה צפוי להיפתר? היבואנית לישראל: אנחנו עובדים כרגיל
יגואר-לנד רובר (JLR), יצרנית הרכב הגדולה האחרונה בבריטניה, נפגעה קשות ממתקפת סייבר. מאז ה-31 באוגוסט, ייצור מכוניות חדשות, הפצתן ואספקת חלפים למכוניות קיימות נעצרו לחלוטין, והובילה להשבתת עבודתם של 33 אלף עובדים בבריטניה, הודו, סין וסלובקיה. JLR שייצרה עד ההתקפה כ-1,000 מכוניות ביום, סופרת כבר 16 אלף מכוניות שלא יוצרו - נזק של כמיליארד פאונד בהכנסות, כ-70 מיליון פאונד לרווח.
היצרנית, הנמצאת כיום בבעלות טאטא ההודית, הותקפה על-ידי קבוצת האקרים למטרת כופר בשם "Scatterd Lapsus$ Hunters", חלק מקולקטיב האקרים בשם "Scattered Spider". מ-JLR לא נמסר האם ההאקרים דורשים כופר או אם בכוונת היצרנית לשלם, אך כן דיווחו כי הייצור לא יחודש עד 24 בספטמבר, לפחות. "החלטנו על כך בזמן שתקרית הסייבר נחקרת, ונשקול להחזיר את הייצור באופן מדורג", כך הודעת היצרנית.
אלא שספקי משנה של היצרנית, שנפגעו קשות אף הם, מדווחים על תמונה קודרת בהרבה. סוכנויות הידיעות רויטרס ואוטומוטיב ניוז דיווחו כי מקורות ביצרנית העריכו כי ההשבתה עשויה להמשך עד חודש נובמבר – מכת מוות לחברות קטנות שמספקות חלקים שונים לייצור ושחלקן החלו כבר לפטר עובדים.
איבדו 40 אלף מכוניות?
נכון לעתה, ב-JLR לא רק שלא יכולים לייצר מכוניות חדשות או מנועים באף אחד מששת המפעלים של היצרנית, תיעוד מקומן של קרוב ל-40 אלף מכוניות שיוצרו ועזבו את המפעל אך עדיין לא נמסרו ללקוחות, אבד אף הוא. במקביל, מכוניות שכן הגיעו לסוכנים יכולות להימסר ללקוחות, אך רק באופן ידני, ללא שימוש במערכות הניהול של היצרנית.
ב-JLR גם הפסיקו את אספקת חלקי החילוף למכוניות קיימות, למשל לצורך תיקונים, טיפולים או השבחת מכוניות משומשות למכירה.
הזכיר כי יגואר-לנד רובר סובלת השנה, עוד לפני תקיפת הסייבר, מירידה חדה במכירות. ברבעון שהסתיים ביולי צנחו מכירות מותגי היצרנית ב-11%, בעיקר בשל מלחמת הסחר בין ארה"ב לבריטניה, שהובילה להפסקת ייצוא מכוניות JLR לאמריקה למספר חודשים, ולהורדת תחזית הרווח מ-10 ל-7-5 אחוזים בלבד.
עובדה זו הייתה מהגורמים העיקריים להחלטת ראש ממשלת בריטניה, קיר סטארמר, להיות מהראשונים בעולם להגיע להסכם סחר עם ממשל טראמפ, שכתוצאה ממנו מכוניות שמגיעות לארה"ב מבריטניה ימוסו ב-10% "בלבד", במקום 27.5% מכס עליו איימו בארה"ב.
יצרנית הרכב JLR, למרות הבעלות ההודית, היא עדיין מהמעסיקות הגדולות ביותר בממלכה המאוחדת, עם 33 אלף מועסקים ישירים וקרוב ל-200 אלף עובדים בתעשיות נלוות, כמו ספקי חלפים, רשתות השיווק והשירות של מותגיה ועוד.
ומה בישראל?
עם תחילת המשבר מסרה חברת המזרח, יבואנית JLR לישראל, כי "מרכזי השירות ואולמות התצוגה פועלים כרגיל. היצרן נקט באמצעי זהירות מתקדמים, כולל כיבוי יזום של מערכות מסוימות, על מנת למנוע כל ניסיון פגיעה או גישה לרכבים. כמו כן, אין עדויות לדלף מידע ונתוני לקוחות. אנו בקשר ישיר ושוטף עם מטה JLR ונמשיך לעדכן ככל שיידרש".
הודעה זו עומדת, לפחות על-פי דיווחים רבים באירופה, בניגוד למצב סוכני היצרנית בכל שוק אחר. לפי פרסומים, אלו אינם יכולים להתחבר למערכת הניהול של היצרנית, להזמין מכוניות או חלפים או לעקוב אחר מצב הזמנות קיימות.
בקינאה אין לי הרבה מה להגיד על היגואר.
לי יש סובארו סטיישין. איתו אני מוביל ירקות משוק סיטונאי חיפה לשוק טירת הכרמל.
אולי פעם אקנה יגואר יד 8 משלום הקצב