מנועי הבנזין איתנו כבר כמעט 150 שנה. המנועים החשמליים ותיקים לא פחות - על אף שהם הפכו פופולאריים רק בשנים האחרונות, עם החמרת תקני הזיהום והשיפור העקבי בטכנולוגיית הסוללות. אבל השילוב בין יחידות ההנעה - כלומר, מערכות ההנעה ההיברידיות - הגיעו לחיינו רק באמצע שנות התשעים של המאה הקודמת.

מאז הן עברו לא מעט שיפורים, זכו לתפוצה נרחבת אצל כמעט כל יצרני הרכב ובאופן מפתיע הן נהנות מפופולאריות שהולכת וגדלה, לצד העליה במכירות הדגמים החשמליים. רוצים את זה במספרים? בבקשה: בשנת 2020, המכוניות החשמליות תפסו נתח שוק של 1% בלבד בישראל, בעוד ההיברידיות החזיקו בנתח שוק של 18%. ב-2025 החשמליות טיפסו לנתח שוק של 20%, אך לא על חשבון ההיברידיות - שזינקו לנתח שוק של 25%. או במילים אחרות - אחד מכל ארבעה כלי רכב חדשים שנמכרים בישראל הוא היברידי, וזה לא כולל היברידיים-נטענים.
אז מה הסיפור מאחורי המכוניות ההיברידיות? כיצד פועלת הטכנולוגיה, מה פוטנציאל החיסכון ואיך נראית חוויית השימוש ברכב היברידי?
קצת חשמל, קצת בנזין
מערכת היברידית משלבת בין שני סוגי מנועים - בנזין וחשמל. בזמן נסיעה איטית או בזינוק מהמקום, הרכב משתמש לרוב במנוע החשמלי. במהירות גבוהה, בהאצה חזקה או בשיוט, מנוע הבנזין מצטרף ומספק את רוב הכוח. הסוללה של המערכת נטענת באמצעות האנרגיה שנוצרת בבלימות ובהאטות (רגנרציה), וגם מהמנוע עצמו בעת הצורך, ולכן לא נדרשת לטעינה מרשת החשמל. השילוב בין שני המנועים מאפשר חיסכון בדלק, צמצום בפליטת המזהמים ובמקרים רבים גם נסיעה חלקה יותר.

עם זאת, אין לה תצורת הפעלה אחת. למשל, בחלק מהדגמים ניתן להשתמש בחשמל בלבד למרחקים קצרים, או בבנזין בלבד כאשר יש בכך צורך. יש מערכות שבהן ההנעה החשמלית נלווית למנוע הבעירה הפנימית ופועלת בעיקר במקביל אליו, ויש כאלו שבהן רק המנוע החשמלי מניע את הגלגלים, ומנוע הבעירה רק טוען את הסוללה.
המערכת יעילה למדי, והשימוש בסוללה קטנה מאפשר לשמור על עלויות ייצור ותחזוקה נמוכות יחסית, לצד יעילות גבוהה (פריקה וטעינה מהירות). בנוסף, משקל הרכב נשאר סביר והמשתמש לא נדרש להתעסק עם ענייני טעינה. בכלי רכב היברידיים יש גם מדחס מזגן חשמלי, המאפשר מזגן פועל גם כשהמנוע (בנזין או דיזל) כבוי.
כמה זה חוסך?
במילה אחת: המון. למרות שמנוע הבנזין הוא בדרך כלל האחראי העיקרי על הנעת הרכב, הסיוע החשמלי מאפשר לו להפחית לא מעט מהעומס המוטל עליו, וכך חוסך במקרים רבים אפילו 50% מתצרוכת הדלק. בחיים האמיתיים, לא נדיר לראות מכונית משפחתית אוטומטית שמשיגה צריכת דלק של 10 ק"מ לליטר, בעוד מקבילתה ההיברידית תציג צריכה של 20 ק"מ לליטר.

ואמנם, יש בשנים האחרונות לא מעט פתרונות אחרים שמשפרים את צריכת הדלק במכוניות המונעות בבנזין, כמו מנועים קטני נפח עם מגדשי טורבו, תיבות הילוכים יעילות ומערכות היברידיות-מתונות, אך אלו כמעט אף פעם לא ישיגו את נתוני צריכת הדלק הפנומנאליים של המכוניות ההיברידיות.
זה נכון במיוחד במכוניות גדולות וכבדות - למשל יונדאי סונטה, טוסון או סנטה פה - שבעבר היו מצוידות במנועים עתירי נפח, בחלק מהשווקים בתצורת V6 בזבזנית, וכיום מצליחות להציג נתוני צריכת דלק מצוינים הודות לשימוש במערכות היברידיות.
ולמרות שישנם כאלו שחוששים מעלויות החלפת הסוללה, צריך לשים דברים בפרופורציות: החיסכון בדלק מגיע לאלפי שקלים מדי שנה, כתלות בכמות הנסועה, בעוד החלפת הסוללה היא פעולה שמתבצעת, אם בכלל, רק אחרי שנים ארוכות של שימוש. בנוסף, מרבית יצרני הרכב מעניקים אחריות נרחבת לסוללה - במקרה של יונדאי ל-7 שנים או 150 אלף ק"מ - מה שמייצר שקט נפשי לזמן רב לאחר הרכישה.
גם שחיקת הבלמים נמוכה יותר ברכב היברידי, שכן אנרגיית הבלימה משמשת לרגרנרציה (טעינת הסוללות) וחוסכת חלק משמעותי מהשימוש ברפידות הבלם.

ובנוסף, מכוניות היברידיות נהנות מעוד כמה יתרונות כלכליים מובהקים. מי שיקבל אותן ממקום העבודה, יהנה מהטבה של כמה מאות שקלים בחודש בשווי השימוש; הפחתת העומס ממנוע הבנזין מצמצמת את הבלאי שלו ומורידה את פוטנציאל התקלות; והביקוש הגבוה, גם בשוק היד השניה, מבטיח סחירות מצוינת ויכולת מכירה במחירים גבוהים בתום השימוש.
החיים עם רכב היברידי
בצד הפרקטי, נהיגה ברכב היברידי לא שונה מנהיגה ברכב עם מנוע בנזין. לא נדרש ידע נוסף או מיומנות כלשהי, על מנת להשתמש במערכת ההיברידית באופן מיטבי. וכמובן, לא נדרשת כל פעולה לטובת טעינת הסוללות, זאת בשונה מרכב חשמלי או היברידי-נטען.
אבל יש בכל זאת כמה דברים שכדאי לדעת. רכב היברידי יהיה שקט יותר מרכב עם מנוע בנזין בלבד, בעיקר במהירויות נמוכות שבהן הוא נוסע על החשמל בלבד. זה בא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר בתמרוני חניה שמתבצעים באופן חרישי, וכל מי שגר בבניין משותף עם חניון עילי ידע להעריך את החשיבות של זה, לעומת הרעש המוכר שנשמע כאשר מגיע לסביבה רכב עם מנוע רועש.

בנוסף, רכב היברידי במקרים רבים יזנק בצורה נחושה וזריזה יותר, לפחות במטרים הראשונים של התאוצה, הודות לזמינות הכוח המיידית של המנוע החשמלי. מסכי התצוגה, המקרינים את זרימת הרכב בכל רגע נתון, יאפשרו לכם ללמוד את פעולת מערכת ההנעה ולנסות לשפר את השימוש בחשמל ואת החיסכון, באמצעות נהיגה מודעת שמאפשרת למנוע הבנזין זמני הפוגה ארוכים ככל הניתן.
הבלימה הרגנרטיבית, במיוחד בדגמים המצוידים במערכות רגנרציה מתקדמות כמו אלו של דגמי יונדאי, עם שליטה במנופים מאחורי ההגה ומצב אוטומטי הנעזר בנתוני הרדאר, מאפשרת לא רק שיפור של יעילות ההנעה וחיסכון נוסף בדלק, אלא גם נהיגה רגועה יותר, עם פחות "מעברים" בין דוושת התאוצה לבלם.
וכמובן, החיסכון בדלק מאפשר להגדיל את טווח הנסיעה ואת המרחק בין תדלוקים ל-700-800 ק"מ ואפילו יותר, כך שתצטרכו הרבה פחות ביקורים בתחנות הדלק. או בקיצור, תתחילו להתרגל לחיים אחרים, נוחים, שקטים, נעימים וחסכוניים יותר.