בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

קיה פורטה דיזל - מבחן רכב



קיה פורטה עברה מתיחת פנים וגם קיבלה מנוע חדש, כזה שלוגם סולר ומבטיח להיות חסכוני במיוחד. האם היא כבר לא אותה משפחתית שהכרנו?



כתב וצילם: מולי גומא

קיה ויונדאי, אתם ודאי יודעים, הם שני מותגים מקבילים של אותו קונצרן קוריאני. כשיונדאי מציגה טוסון חדש - כדאי לצפות לספורטז' שיופיע מיד אחריו, וכשקיה שולפת מהכובע פיקנטו - אז יונדאי תשיב עם i10 משלה. הפעם העניינים התנהלו קצת אחרת. לפני חודשים בודדים השיקה יונדאי בקול תרועה רמה את המשפחתית החדשה שלה, יונדאי אלנטרה, יורשת ה-i35. אצל קיה, לעומת זאת, הפורטה עדיין באמצע חייה והיא מסתפקת במתיחת פנים. ולא זו בלבד, אלא שגם מתיחת הפנים הזו מתרחשת למעשה בעיקר מתחת למכסה המנוע - שם הושתל בפורטה מנוע טורבו דיזל חדש המשודך לתיבת שבעה הילוכים כפולת מצמדים, שילוב שישווק לצידו של מנוע הבנזין הותיק.

מכרז הרכב המדובר של משרד הביטחון ייחס הפעם משמעות יתרה לנושא צריכת הדלק, ובחר ביונדאי סונטה ההיברידית עבור תתי אלופים ובאותה קיה פורטה דיזל עבור אלופי משנה. היתרון הדיזלי בפורטה אמור לבוא לידי ביטוי בעיקר בחיסכון בדלק עבור חרשני הקילומטראז' עטורי הפלאפלים. במבחן שלפניכם נבדוק כמובן את צריכת הדלק, שהיא אולי השאלה המסקרנת ביותר במקרה הזה, אבל ננסה לגלות גם שינויים נוספים שהתרחשו במסגרת מתיחת הפנים ולעמוד על טיבו של מנוע הדיזל.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: קיה פורטה


קיה פורטה, טורבו-דיזל 1.6 ליטר, 136 כ"ס, רובוטית כפולת מצמדים, 133,900 שקל
יתרונות
חסרונות
ביצועי מנוע
אבזור
צריכת דלק
נוחות נסיעה
מרווח מאחור
תא נוסעים מיושן

קיה פורטה דיזל

עיצוב

נכון, מדובר במתיחת פנים, אבל בפועל לכל היותר יש כאן ניתוח אף ומתיחת עפעפיים (חוץ מהשתלת הלב עליה נדבר בהמשך). השינוי המשמעותי מבחינה חיצונית הוא באיזור הפרונט, ומדובר בשינוי לטובה. הפורטה מעולם לא היתה בולטת על הכביש, אך עיצובה סולידי ונעים. עכשיו לאחר המתיחה אפשר להוסיף גם את התואר: מכובד. החזית קיבלה ארשת רצינית ויוקרתית יותר שאף יכולה לגרום לבלבול זהות עם האופטימה המעוצבת למשעי שנמצאת קטגוריה אחת למעלה. מעבר לחזית זו נראית אותה הפורטה, בעיקר לטובה.


נכנסים פנימה וכאן כבר ממש קשה למצוא את ההבדלים. ישנן תוספות ספורות של גימורי "שחור-פיאנו" מבריק בגלגל ההגה וסביב מוט ההילוכים, ותו לא. גם מסך מולטימדיה (בהתקנה מקומית) ניצב בגאון במרכז הקונסולה. רוב מתחרותיה של הפורטה חודשו או נמתחו אחריה שהיא הושקה, ולכן ביחס אליהן גילה של הפורטה כבר מורגש בעיצוב הפנים הפחות מעודכן. מספיק לבחון את השעון הדיגיטלי במעלה הקונסולה המרכזית כדי להבין שהיא נשארה קצת מאחור. מבחינת איכות החומרים וההרכבה, אין תלונות למעט שימוש די נרחב בחומרים נוקשים.

קיה פורטה דיזל

תא הנוסעים

נתחיל את הסקירה מהמושבים הקדמיים, שככל הנראה ירגישו צפופים לגבם של נוסעים גדולים מהממוצע. זה בא לידי ביטוי במשענת מעט צרה בתמיכתה בחלק העליון. תנוחת הנהיגה לוקה בחסר בגלל גג המשתפל לפנים ומסתיר מעט את שדה הראיה לגבוהים, וכן ברז כיוונון לזווית המשענת היה מתקבל בברכה במקום ידית המאפשרת רק שלבים קבועים של זווית המשענת. ריפוד המושבים תורם גם הוא לתחושה מעט ספרטנית.

בהחלט אפשר לציין לטובה את הנדסת האנוש: סביבת הנהג אינטואיטיבית, לא עניין מובן מאליו בימים אלו. רק ריבוי הכפתורים על ההגה פוגם במעט בחוויה הטובה. הנהג מוקף בתאים רבים ויעילים (במיוחד אלה בין המושבים הקדמיים). משענת היד בין המושבים הקדמיים מצוינת, מתכווננת ועוטה חומרים רכים התומכים במרפקים - יעיל ונעים.

קיה פורטה דיזל

מבחינת האבזור לא מדובר בבריה מפנקת במיוחד, שכן גרסת הדיזל של הפורטה משווקת רק בגרסת ה-LX הבסיסית מדי. לא מצאנו בפורטה פריטים כמו הנעה ללא מפתח, מערכת עצור-סע ומראות מתקפלות חשמלית. אפילו על גלגלי מגנזיום ובקרת אקלים חסכו כאן. אז מה בכל זאת יש? בקרת שיוט ומערכת מולטימדיה אנדרואידית מוצלחת עם סאונד טוב. המערכת אף כוללת אפשרות לגלישה על נקודה חמה (כלומר על חשבון הנייד האישי). מצלמת רוורס יש גם כן, אך חסרים אותם קווי סימון נתיב אליהם התרגלנו בכל מצלמת רוורס. ולקינוח, יש הגה וידית הילוכים בציפוי עור.

נעבור לאחור. הספסל יכיל בקלות 2 מבוגרים, אך השלישי שיתיישב באמצע יתלונן במהרה בגלל מבנה המושב הגבוה והתמיכה הבעייתית לגב במרכז הספסל. לעומת זאת שלושת הנוסעים יוכלו ליהנות מפתח מיזוג אחורי-כפול יעיל המיועד ליושבים שם. מרווח הרגליים מצוין ואפילו ארבעה כדורסלנים יוכלו להתרווח בנינוחות בפורטה. תא המטען מצוין ומציע נפח מכובד מאוד של 482 ליטרים. המבנה שלו עמוק אמנם אך פתח הגישה נוח יחסית למבנה סדאן.

קיה פורטה דיזל

נוחות נסיעה

בסך הכל קיה פורטה היא מכונית נעימה לנסיעה בעיר ומחוצה לה. אמנם היא לא מצטיינת באף פרמטר של נוחות אך היא כן בולטת בתחושה הכללית השקטה בתא הנוסעים. בשיוט מהיר מחוץ לעיר מערכת ההנעה מאפשרת להציב את מחט הסל"ד על 2,000 בלבד המספקים שיוט נינוח ב-120 קמ"ש. טרטור הדיזל אינו חודר את תא הנוסעים וסביר להניח שאף אחד מהנוסעים לא ינחש כלל שמדובר במנוע שונה.

כיול המתלים בפורטה נוטה לצד הנוקשה, מה שמביא אותה קצת לקפצץ בנסיעה עירונית. מחוץ לעיר המצב משתפר מעט, אך גם שם נוצרת לא פעם תחושה עסוקה. אז נכון, התרסקויות לא נרשמו, אך באופן כללי הנסיעה אינה לגמרי נינוחה וחלקה.

קיה פורטה דיזל

מנוע ותיבת הילוכים

קיה פורטה שלנו מצוידת במנוע טורבו דיזל בנפח 1.6 ליטרים המספק 136 כ"ס. אבל עכשיו מגיע השוס: המנוע הזה מפיק 30 קג"מ(!) בתחום שבין 1,750 סל"ד ל-2,500 סל"ד. טו-אוב! עכשיו קחו את כל הגמישות הזו ותחברו לגיר חלק ונעים בפעולתו, בעל 7 הילוכים וכפול מצמדים - התוצאה מצוינת. כנראה אחד משילובי גיר-מנוע המוצלחים בקטגוריית המשפחתיות. בכל מצב יש מספיק כוח ואם רוצים עוד כוח - אין בעיה. תיבת ההילוכים, בזמן תגובה סביר, תוריד הילוך או שניים והמנוע ידחוף את הפורטה, על כל נוסעיה, קדימה בשעיטה. מעבר לכוח שהמנוע הזה מנפק, גם פעולתו נעימה ואפילו הצליל שהוא מפיק כמעט, אבל כמעט בריטוני. אפילו תחת מאמץ הוא נותר נעים ואף יגרה את הנהג לסחוט אותו עוד קצת, אם כי הגיר ממהר לטפס במעלה ההילוכים מאחר והוא יודע טוב יותר מהנהג כמה סל"ד משתלם באמת לספק כדי להישאר בתחום היעיל. רק עמידה מחוץ לרכב תסגיר את העובדה שהמנוע הזה מטרטר בדיזלית.

נסיעת המבחן בפורטה העמידה את רגלו הימנית של כותב שורות אלה במבחן ה-"נסה לא ללחוץ יותר מדי", אבל עם מערכת ההנעה הזו, הוא נכשל. למרות זאת, בסופו של המבחן הסתיים המבחן עם מדידה של 14 ק"מ לליטר. נתון מצוין בהתחשב שמדובר בשילוב נסיעה עירונית פקוקה ובינעירונית מהירה ותובענית.

קיה פורטה דיזל

התנהגות כביש

כצפוי מקיה ומהיכרותנו עם הפורטה, גם הפעם לאחר מתיחת הפנים התרשמנו שמדובר באחת שלא באה ליהנות אלא לעבוד. הפורטה שומרת על הנהג שלא יעשה שטויות, אך לא מתיימרת לתגמל אותו בשום מובן. הפידבק והתחושה מספיקים כדי לנהוג מהר ובביטחון רב, אך אין כל זיק של שובבות. "את זה תחפשו בקטגוריה אחרת" היא תטען נגד מי שינסה בכל זאת להשתובב איתה. חשוב לציין שגלגל ההגה נעים לאחיזה, עוביו וקוטרו נכונים וגם משקלו מצוין, אך התחושה מלאכותית. זווית הגלגול בסיבובים סבירה לגמרי, וישנה נטיה מובנית לתת היגוי - ככל הנראה משקל מנוע הדיזל, והמומנט הרב שלו, מכביד על אפה (וחמתה?) תורם לכך. גם יכולת הבלימה לינארית ויעילה, מוסיפה לתחושת הביטחון בנהיגה.

קיה פורטה דיזל

סיכום

קיה פורטה המעודכנת לא קיבלה "לוק" שונה או צעיר יותר באופן משמעותי. בתא הנוסעים היא נותרה אפרורית ואף הזדקנה קצת. אך השינוי הדרמטי שחולל מנוע הדיזל, יחד עם תיבת ההילוכים כפולת המצמדים, הוא שווה ערך, לפחות, לכל סממן חיצוני אחר. דווקא הבחירה במנוע דיזל הופכת אותה למתחרה ייחודית בקטגוריה, שמציעה אלטרנטיבה ויתרון משמעותי הן מבחינת ביצועים והן מבחינת תצרוכת הדלק. הוסיפו על כך גם את העובדה שהפורטה היא מכונית נעימה, פרקטית ועכשיו גם משתלמת עקב תמחורה (תוספת של כ-5,000 שקל על גרסת הבנזין), והנה לכם קאמבק פוטנציאלי הישר למרכז הקטגוריה - במיוחד עבור מי שמתכנן לנהוג, והרבה.


לדגמי קיה בישראל - קיה

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. נשמח למבחן השוואה בין רנו פלואנס דיזל לקיה דיזל  (לת)  

תודה ,13.09.2016

2. נשמח למבחן השוואה בין רנו פלואנס דיזל לקיה דיזל  (לת)  

תודה ,13.09.2016
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים