דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

סוזוקי גרנד ויטרה קצר - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...


סוזוקי גרנד ויטרה
בדרך אל הים

כבר למעלה מ-10 שנים שאני מקפיד לפקוד את חוף הים מדי יום שישי. התיק מוכן באופן תמידי: מגבת, זוג מטקות, בקבוק מים ושני אפרסקים. תופסים קצת גלים, משחקים מטקות, ונהנים מהבריזה. בנוסף לכל אלו, בכל יום שישי נפתח בחוף שלי מופע של ג'יפאים מכל האזור, אשר מנסים להרשים את המתרחצים בכישורי העבירות של רכביהם. זה מסוכן, וולגרי ואסור ע"פ חוק – אבל אני נהנה מהמאורע, ויסלחו לי על כך מן השמים.

כשקיבלתי את סוזוקי גרנד ויטרה הקצר למבחן, זו האסוציאציה הראשונה שעלתה לי בראש: גלשן על הגג, מטקות ואפרסקים בבגאז', ויאללה לחוף. מהר מאוד ויתרתי על הרעיון, ונימקתי זאת בטיעונים מוסריים וחוקיים. בתוך תוכי, לעומת זאת, פשוט פחדתי לעשות פדיחות – מה יהיה אם אזדקק לשירותי החילוץ של מיצובישי פאג'רו מזדמן?

סוזוקי גרנד ויטרה קצר, 2.4 בנזין, 159,000 שקל

יתרונות

חסרונות

עיצוב נאה וצעיר

תא נוסעים צפוף באיכות בינונית

  נוח לנהיגה במרחב העירוני

רמת נוחות טעונת שיפור

  יכולת שטח מעולה

שילוב מנוע-גיר שלא מתאים לרכב

 


סוזוקי גרנד ויטרה קצר. מסתדר טוב בשטח, וגם בעיר שבאופק / צילומים: אוריאל כהן

סוזוקי גרנד ויטרה עיצוב ואבזור

משהו בעיצוב של הגרנד ויטרה אף פעם לא הסתדר לי כמו שצריך. הגרסה הארוכה נראית, במחילה, כמו טויוטה לנדקרוזר שהתכווץ בכביסה – פרופורציות של רכב שטח בגודל מלא, במידות של ג'יפון עירוני מפונפן. בגרסת המבחן הקצרה, לעומת זאת, המכונית נראית פשוט מצוין. צעירה וחטובה באופן שיהלום סטודנטית מרמת אביב, אך גם מספיק קשוחה בכדי שהאח שחזר מהצבא יוכל לקחת אותה לטיול שטח בסופ"ש.

עיצוב הפנים אף הוא נאה. תאורת המחוונים הבהירה, בשילוב עם גווני הכתום של הקונסולה המרכזית, יוצרים סביבה נעימה לשהייה. לפחות בחצי השעה הראשונה. מאוחר יותר, מתחילות להופיע האכזבות. גלגל ההגה, שזהה לזה של סוזוקי סוויפט וסוזוקי ספלאש הקטנות, דק מדי ולא נעים לאחיזה. במכוניות הקטנות זה פחות מפריע, אבל מרכב שעולה כמו פורד מונדיאו ציפינו לקצת יותר. בכלל, איכות הפלסטיקה איננה הצד החזק של הגרנד ויטרה. בסביבת בורר ההילוכים ומעל לוח המחוונים נצפו כמה חלקים המחוברים זה לזה בצורה לא משכנעת, אם כי לא נשמעו קרקושים וצקצוקים גם בנסיעת השטח – אף שרכב המבחן גמא מעל 30,000 קילומטרים. חלפה שעה, והתאכזבנו גם מהמושבים. בסיס המושב קצר מדי, וחסרה תמיכה צידית. בנהיגה ארוכה זה עלול לעייף. בספסל האחורי נמצאים שני מושבים סמליים בלבד. על אף שהמרווח מאחור נדיב, בייחוד לכתפיים ולראש, מבנה הכיסאות מכתיב תנוחת ישיבה בלתי נוחה בעליל.

רשימת האבזור דומה להיצע של המתחרות, וכוללת מערכת בקרת אקלים, שליטה מההגה על מערכת השמע, מראה פנימית נגד סנוור ומחשב דרך. גם בסעיפי הבטיחות מקבלת הגרנד ויטרה ציון טוב: 6 כריות אוויר, מערכת בקרת יציבות אלקטרונית, ו-4 כוכבי בטיחות מתוך 5 במבחן הריסוק האירופי, בהם זכתה הגרסה הארוכה. הורים לפעוטות ודאי יתאכזבו מכך שאין כל אפשרות לניתוק כרית האוויר במושב שליד הנהג, אופציה חשובה במיוחד ברכב בעל 3 דלתות. הרכב, כך מסתבר, מיועד לצעירים רווקים – ועכשיו נותר לראות אם הוא עומד בדרישותיהם.

סוזוקי גרנד ויטרה – על הכביש

סוזוקי גרנד ויטרה משתלב נהדר בתנועה העירונית. על אף המימדים הלא-קטנים, הוא מרגיש זריז וקל לתמרון. לכך תורמים ההיגוי הקליל אך המדויק, תגובת הדוושה המדודה, ושדה הראיה המעולה הנתמך בזוג מראות גדולות. הראות לאחור מעט מצומצמת בשל הגלגל הרזרבי, אך מראות הצד וחיישני החניה (האופציונאליים) מפצים על כך.

מחוץ לעיר מרגיש הסוזוקי שלא בנוח. מחזירי האור שעל הכביש מורגשים בישבן כאילו לא היה זה רכב שטח רך וגבוה, וגלי האספלט מנדנדים את המרכב בחוסר שלווה. נוחות איננה הצד החזק של הגרנד ויטרה. דווקא על כבישים מפותלים שמר הרכב על יציבות מפתיעה, ולא נטה לפתח זוויות גלגול מופרזות כפי שחשבנו שיקרה. תחת עומס פיתח הויטרה נטייה קלה לתת היגוי, אך בנהיגה מנהלתית אפשר בהחלט לטייל עמו בבטחה בכבישי הגולן.

חטיבת הכוח של סוזוקי גרנד ויטרה, המורכבת ממנוע בנזין בנפח 2.4 ליטרים המשודך לתיבה אוטומטית בעלת 4 יחסי העברה, התגלתה כאנמית ורזה – על אף שכוחה (166 כ"ס ב-6,000 סל"ד) מספק. זה לא שהרכב חלש; עקיפות מאומצות התבצעו בקלות, והיציאה מהרמזור הייתה זריזה. גם צריכת הדלק הייתה בסדר גמור, ועמדה על ממוצע של 8.5 ק"מ לליטר בתנאי המבחן המאומצים. אך אולי זה הטיפוס לסל"ד גבוה המתבקש בכל דרישה לכוח, ואולי זה המשקל הרב של הרכב שדורש מהמנוע רצועת כוח רחבה יותר – אבל איך שלא מסתכלים על זה, לרכב הזה מתאים מנוע דיזל. ואם טרטור המונית הצורמני לא יהלום את אופיים של הלקוחות הפוטנציאליים, יואילו נא מהנדסי סוזוקי וישדכו לגרנד ויטרה מנוע בנזין קטן ומוגדש טורבו, אשר יספק את העוצמה הדרושה כבר מסיבובי מנוע נמוכים. עם יחידת הכוח הנוכחית, העסק פשוט מרגיש לא מחובר.

סוזוקי גרנד ויטרה – ומחוץ לכביש

חסרונותיו של המנוע הורגשו אף יותר בנהיגת השטח. על שבילי העפר, ובמיוחד בשטח חולי, התבקש במיוחד גרגורו של מנוע דיזל. יכולת הסחיבה של לוגם הסולר טובה משמעותית בסל"ד נמוך, הרלוונטי במיוחד בנסיעה זהירה ובתנאים מאתגרים. וכאן בערך מסתיימת הביקורת על יכולות השטח של סוזוקי גרנד ויטרה.

מכאן ואילך, בכל צעד שעשינו עם הגרנד ויטרה שלא בתחומי האספלט, הופתענו לטובה: יכולת העבירות בשטחים טכניים טובה מאוד, ועל שבילים רצופי בורות ומהמורות מתקבלת נוחות נסיעה מצוינת. לפעמים, הרגשנו יותר בנוח על השביל מאשר על האוטוסטראדה. הויטרה מיטיב להתמודד עם מדרגות ותעלות, זאת בשל זוויות גישה (°29) ונטישה (°36) מצוינות. מרווח הגחון, העומד על 20 ס"מ, נופל רק בסנטימטר בודד מזה של טויוטה לנדקרוזר – רכב שטח עם קבלות, לכל הדעות. הילוך הכוח תרם אף הוא למיצוי היכולות של הרכב בקטעים המאתגרים.

כשמעיינים בקטלוג של סוזוקי גרנד ויטרה, מבינים שזו כלל לא אמורה להיות הפתעה: הויטרה, כך מסופר שם, מצויד בשלדת סולם חסונה – ממש כמו רכבי השטח הקשוחים של פעם. ממשיכים לדפדף, והנה מופיעים בהמשך הרשימות גם הילוך כוח ונעילות דיפרנציאל. לאט לאט, מתקבלת התמונה המלאה – מהנדסי סוזוקי יצרו רכב שטח לכל דבר ועניין, אך צוותי העיצוב והשיווק דאגו למיצוב קרוסאוברי-אופנתי.

סוזוקי גרנד ויטרה – חוזרים לאולם התצוגה

לסוזוקי גרנד ויטרה יש ביד קלף מנצח. במחיר של 159,000 שקלים, בדיוק כמו יונדאי ix35 או ניסאן קשקאי, ניתן לרכוש רכב שבאמת אוהב לרדת לשטח. יחד עם עיצוב נאה בגרסת 3 הדלתות, מתקבלת חבילה מעולה עבור צעירים המבלים את חיי היומיום במרחב האורבאני, ומעוניינים לטייל בטבע בסופי שבוע. אני מכיר לפחות שניים כאלו. את ההמלצה שלי הם כבר קיבלו.

לדגמי סוזוקי בישראל - סוזוקי

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה