הג'יפון הפופולרי של פיג'ו נבחן אצלנו אין ספור פעמים, למרות שעברו בסך הכל שנתיים מהיום בו הוא הגיע לישראל, זה מתחיל להרגיש כאילו אנחנו מחפשים תירוצים לפגוש אותו שוב ושוב, אבל האמת היא שהיבואנית לא מפסיקה לשנות ולעדכן את ההיצע.
אז מהו האירוע שגרם הפעם למפגש חוזר עם ה-3008? מנוע חדש, גיר חדש וגם חבילת אבזור מהודרת המכונה ספיישל-אדישן - שמופיעה לראשונה בגרסת הדיזל. נכון, כבר פגשנו מנוע דיזל ב-3008, אבל קצת אחר. כאן מדובר במנוע חדש, מצומצם בנפחו ב-100 סמ"ק ביחס לקודמו, ומשודך לתיבה שנותרה פלנטרית אך נוספו לה שני הילוכים שמעלים את סך יחסי ההעברה לשמונה. אגב, צפו למבחן נוסף בקרוב - שכן פיג'ו הוסיפו לאחרונה גם מנוע בנזין חדש, בנפח 1.2 ליטרים. אבל עכשיו זהו זמן הדיזל.
עיצוב
עיצוב הוא אחד הפרמטרים בהם מתבלטת ה-3008, ונכון בהחלט להוסיף "עדיין" לאמירה זו. היא נותרה בולטת למרות שעברו כבר יותר משנתיים מאז השקתה, מצליחה לשמור על ייחודיות ועדכניות גם ביחס למתחרות צעירות ממנה. למרות שמדובר בגרסת פרימיום הגבוהה ביותר פלוס חבילת ספיישל אדישן, לפחות מבחינה חיצונית ההבדלים לא מספיק משמעותיים כדי שיצהירו מיד שמדובר באחת הגרסאות היקרות שלה.
ההבדל העיקרי והכמעט יחיד הוא בתאורת לד מלאה ומחמיאה. כשנכנסים פנימה, לעומת זאת, קשה לפספס שמדובר בגרסה מהודרת במיוחד. עיצוב הפנים ב-3008 מצליח להתעלות על החיצוני, ומציב, כמעט בכל מובן, רף גבוה מאוד לקטגוריה כולה. זה מתחיל בריפודים דמויי עור משולבי בד ייחודי, ממשיך בשילובי צבעים וגוונים בהירים וכהים, נגיעות בד על הדשבורד ונגיעות רבות בסגנון מתכתי מרשים. גם רמת החומרים וההרכבה מרשימה ותורמת את שלה לאווירה האיכותית.
בלילה בולטים פסי אווירה בתאורת לד סביב גג הזכוכית, על הדלתות והקונסולה המרכזית, אשר מחזקים את הקשר לעולמות הפרימיום. פריט נוסף שעושה זאת למשל הוא האפשרות להאריך את בסיס המושבים הקדמיים לתמיכה בירכיים. אלה רק שתי דוגמאות מתוך רשימת אבזור מרשימה, אליה נגיע מיד.
תא הנוסעים
הגרסה הנבחנת כאן כוללת מושב נהג עם כוונון חשמלי מלא (פלוס זכרונות). לתנוחת הנהיגה המצוינת מצטרף הגה הממוקם מתחת לקונסולת לוח השעונים. תנוחת הישיבה גבוהה ושלטת ובכל זאת אין כאן תחושה של "רכיבה על הרכב" אלא של נהיגה "בתוך הרכב" - פשרה מדויקת בין תחושה גי'פאית גבוהה לבין שמירה על החיבור לכביש. הנוסע מימין לנהג זכאי לכיוונון חשמלי עבור הכרית המתנפחת בלבד. ככלל, המושבים נוחים ומשלבים היטב בין רכות לתמיכה אסרטיבית.
למרות השליטה המרוכזת במסך המגע המרכזי, כפתורי הפסנתר שתחת המסך מאפשרים מעבר מהיר ואינטואיטיבי יחסית בין המערכות שונות. יחסית, מכיוון שאצל מרבית המתחרות יש הפעלה פיזית לפקדי המיזוג, למשל, וגם לוח המחוונים יכול היה להיות קריא יותר.
מנוע הדיזל זמין כיום בשתי גרסאות: הבסיסית המכונה אקטיב ומעליה הגרסה הנבחנת כאן, המכונה פרימיום. לרכב המבחן התווספה גם חבילת אבזור קצה בהפצה מוגבלת המכונה, איך לא, ספיישל-אדישן. מעבר למה שהוזכר כבר, גרסת הפרימיום מעניקה אביזרים כגון: בקרת סטיה מנתיב עם תיקון היגוי אקטיבי, התרעה על רכב בשטח מת, בקרת שיוט אדפטיבית, פתיחת תא מטען חשמלית עם אפשרות לפתיחה באמצעות הנפת הרגל, משטח טעינה אלחוטי, חימום למושבים, גג שמש פנורמי וגם חישוקי 19 אינץ'. ברכב המבחן גם הותקנה מערכת WAZE על גבי מערכת המולטימדיה - עובד מצוין, אך מדובר באופציה בתוספת תשלום.
הספסל האחורי כמובן לא השתנה גם בגרסה זו ומציע את אותו מרווח מצוין, אפילו עבור 3 נוסעים בוגרים. בנוסף אלה יהנו מפתחי מיזוג. אם רק שניים יושבים מאחור, הם יוכלו להנות ממשען היד הנדיב הנשלף, שכולל גם מחזיקי כוסות אישיים. נפח תא המטען עומד על 520 ליטרים וסידורו יעיל.
נוחות נסיעה
ה-3008 מצדיקה את מוצאה הצרפתי לאו דווקא במובן של רכות קיצונית או תחושת ריחוף - את זה נשאיר לסיטרואן C5 איירקרוס - אלא ביכולתה להיות מספיק קשיחה ודינמית תוך הענקת השיכוך הדרוש כשצריך. התוצאה היא רמת נוחות גבוהה גם בעיר וגם מחוץ לעיר. לא נתקלנו בשיבושים שמצליחים לזעזע את המרכב והנוסעים, ואפילו רצף שיבושים מאתגר מטופל היטב.
לכך מצטרף תא נוסעים שקט, בעיקר בהיבט של רעשי רוח וכביש. צליל המנוע נשמע מעט בעיקר כשהוא קר, אך רוב הזמן גם רעש המנוע הוא עניין שולי.
ההגה קטן-המידות מאפשר שליטה קלילה. משקלו אמנם לא קל אך גם בהתנהלות עירונית התחושה טובה ומכלול החיישנים שעוטפים את הרכב בשילוב תצוגת מצלמת רחף במסך המרכזי, מאפשרים ביצוע חניות ותמרונים עירוניים בבטחה.
מנוע ותיבת הילוכים
פה קבור הכלב של המבחן הזה - יחידת ההנעה החדשה, הן מבחינת המנוע והן מבחינת תיבת ההילוכים. מנוע הטורבו-דיזל הקודם היה בנפח 1.6, כשהחדש מסתפק ב-1.5 ליטר. למרות הירידה בנפח, נוספו עשרה סוסים שמסכמים 130 כוחות סוס ונתון המומנט מצליח להישאר זהה: 30.6 קג"מ. שדרוג נוסף רושמת מערכת ההנעה בתיבת הילוכים הכוללת שמונה יחסי העברה במקום שישה.
במבחן המציאות אכן יש שיפור ביחס למערכת ההנעה הקודמת. ההבדל העיקרי הוא אופי מעט פחות דיזלי. זה לא שהמנוע החדש מצליח להשכיח לגמרי את היותו חובב סולר, אבל היצרן הצליח לקזז עוד קצת את חסרונות הדיזל ולשפר תגובתיות וזריזות. במישור הביצועים לא מדובר במהפך אך יש שיפור מסוים, בעיקר באופי הפעולה בעיקר סל"ד גבוה. עדיין, חוזקות המנוע הן בהיבטים הקשורים במומנט: בפועל זה אומר יכולת מרשימה בתקיפת עליות גם כשהרכב עמוס לעייפה, וכן אספקת כוח זמין לצורך עקיפה בכבישים מהירים.
מבחינת הביצועים אין כאן דרמות וגם העברת פיקוד הגיר למצב ספורט לא מצליח לייצר כאלו. תיבת ההילוכים החדשה מעניקה תגובה טובה שתואמת את יכולות המנוע, מתמקמת כשנדרש על ההילוך הנכון ובדרך כלל ממהרת לעבור להילוך הבא ברגע שמתאפשר. ההילוך השמיני מעניק שיוט נינוח וחסכוני ב-2,000 סל"ד כשמד המהירות מורה על 120 קמ" ש.
צריכת במהלך המבחן עמדה על 15.6 ק"מ לליטר. בנהיגה בין עירונית מתונה ואיטית יחסית הצלחנו גם לעבור את רף ה-19 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
כמו תמיד, מדובר באחד הג'יפונים הדינאמיים בקטגוריה. זה בא לידי ביטוי בהיגוי בעל משקל נכון ותגובתיות מיידית. הוסיפו על זה גם שלדה מצוינת שאפילו מתקשרת עם הנהג ומערכת מתלים שמגיבה בלינאריות מדויקת לכל שינוי כיוון, והרי לכם מכונית שאפשר גם לנהוג אותה בהנאה וגם לחוש שליטה מלאה המקנה ביטחון מלא. אפילו בתנאים קיצוניים.
סיכום
פיג'ו 3008 ממשיכה להצטיין, ובגרסה הזו אפילו יותר מבעבר. רמת האבזור הגבוהה וחבילת הבטיחות האקטיבית העדכנית מציבות אותה בדרגת אטרקטיביות גבוהה, על אף המחיר הלא נמוך. מעבר לכך, היא משמרת את הצטיינותה במישורי הפרקטיות, הנוחות והדינאמיות. העיצוב החיצוני ובייחוד הפנימי נשמרו עדכניים ואטרקטיביים כשהיו ביום שיווקה הראשון.
מערכת ההנעה החדשה, שלשמה התכנסנו הפעם, מביאה שיפור ביחס למערכת הקודמת בעיקר ברמת העידון והזריזות, ומצליחה לצמצם כמעט לחלוטין את הפער בתחושות לעומת מנועי הדיזל. תוסיפו לזה את צריכת הדלק המצוינת, ותקבלו חבילה כמעט נטולת חסרונות.
לדגמי פיג'ו בישראל - פיג'ו
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות