דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

פורד פוקוס אקובוסט - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...



"אתה הולך לאהוב את הרכב הזה", אומר לי ע' בשעה שאנחנו נכנסים לפורד פוקוס אקובוסט. באופן אישי אני מאוד אוהב זאבים בעור של כבש – כלומר, כלי רכב צנועים למראה אבל לא צנועים מתחת למכסה המנוע, שמאפשרים לתפור כבישי נהיגה בהרי ירושלים בשבת בבוקר בקצב שיא. הבעיה עם משפחתיות מחוזקות דוגמת הפוקוס אקובוסט היא שבדרך כלל המכוניות הללו לא מאפשרות נהיגה "על הקצה", אלא משהו יותר רך ועדין. יותר "משפחתית מהירה" מ"מכונית ספורט".

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: פורד פוקוס

 

פורד פוקוס אקובוסט, טורבו-בנזין 1.6 ליטר, 180 כ"ס, גיר ידני, 152,000 שקל

יתרונות

חסרונות

נראית כמו פוקוס רגילה

נראית כמו פוקוס רגילה

לנהג ולמשפחה

סביבת נהג לא אינטואיטיבית

למי שלא חס על רשיון הנהיגה שלו...

...למי שכן



פורד פוקוס אקו-בוסט. זאב בעור כבש? / צילומים: יתיר דוידוביץ ועומר פרלמן

התגובה הראשונה שלי לפורד פוקוס אקובוסט לא ממש חיובית. תא הנוסעים מבולגן ופשוט למראה. הקונסולה המרכזית מלאה כפתורים ומאוד לא אינטואיטיבית. איכות החומרים בתא טובה מאוד וגם איכות ההרכבה, אבל אין אלמנט של יוקרה בגרסה החזקה של הפוקוס. האבזור, מצד שני, מעולה. חישוקים קלים בקוטר 17", גג שמש, בקרת שיוט, בלוטות' חיישני אורות וגשם ועוד. בעזרת מערכת הסאונד המעולה ניסיתי להזמין את בת הזוג למופע של שלום חנוך במושב הנוסע, אבל היא משום מה מעדיפה את הכיסא שלה יציב יותר במהלך הופעה. העיצוב החיצוני מוצלח, אם אתם אוהבים את הפוקוס הרגילה. האקובוסט נבדלת מהפוקוס הרגילה רק בחישוקי המגנזיום המוגדלים והמפלט מאחור. רכב המבחן הגיע בצבע ירוק זרחני. חלק מהבוחנים אהבו אותו יותר וחלק קצת פחות.

התמקמות במושב הנהג. לוקח לי מעט זמן לאתר תנוחת ישיבה נוחה. לא חסרות אפשרויות כוונון, כך שיש המון אופציות. מהרגע שמאתרים את המצב הנכון, המושב מציע תמיכה סבירה ושדה ראיה טוב. יוצאים לדרך.

מי שנזרק למושב האחורי יגלה שיש שם מקום מספק למבוגרים. הוא נוח ומרווח יחסית. מצד שני, אם ישב במושב הנהג מישהו גבוה במיוחד יכול להיות שמרווח הרגלים יהיה סביר בלבד. תא המטען בגרסת 5 הדלתות של הפוקוס, הגרסה היחידה בה נמכרת האקובוסט, מצומצם יחסית. משפחה עם עגלה וציוד מלא תתקשה להסתפק בו. מערכת המתלים של החסכונית-כוחנית הזו מוקשחת ביחס לגרסה הרגילה. זה אומר שבאופן כללי היא מגהצת את הכביש טוב, אבל יכול להיות שסוגים שונים של שיבושים יורגשו בתא הנוסעים מעט יותר מאשר בפוקוס הסטנדרטית. אבל זהו. כאן סיימנו את העניינים שחובה עלינו לציין בכל כתבה. מכאן עוברים לחלק המעניין.



כשאני אומר "מעניין", אני מתכוון לחלק שבגללו אנשים קונים משפחתית עם עוד 55 כ"ס ודוושה נוספת. מדובר כמובן בחלק הנוגע למנוע ולהתנהגות הכביש. לא מדובר בפעם הראשונה בה אנחנו נפגשים עם מנוע ה-1.6 טורבו הזה. פגשנו אותו כבר בחזית של וולוו S80, ואת חתיכת המתכת השוודית הכבדה הוא לא ממש התקשה להזיז - כך שהשידוך בין המנוע הבריון לפוקוס הקטנה יוצר ציפייה לא מעטה. בעיטה ראשונה בדוושה גורמת להרמת גבה. באמת יש כאן 180 כ"ס ו-24 קג"מ? יכול להיות שמישהו בפורד שכח את ה"בוסט" באקו-בוסט?

רצועת הכוח במנוע של הפורד ארוכה כאורך הגלות (רצועת הכוח היא הטווח היעיל של המנוע - בין שיא המומנט לשיא ההספק). היא מתחילה ב-1600 סל"ד לפני הספירה ומגיעה עד לשיא ההספק ב-5700 סל"ד. המבנה מנוע הטורבו לא שיגרתי: אנחנו רגילים למנועי טורבו שנכנסים לפעולה ב"רעל" ששמור ללוחם גולני ביום הגיוס. בדרך כלל אותם מנועים מאבדים מוטיבציה מיד לאחר שיא ההספק, כמו אותו גולנצ'יק אחרי מפגש עם עמדת השמירה, אבל המנוע הזה הוא ההפך הגמור. הוא נכנס לפעולה כמעט ללא השהיית טורבו וממשיך לסחוב גם אחרי שיא ההספק . יחסי ההעברה של ששת ההילוכים, מצידם, ארוכים מאוד והמנוע שט לו על גלי המומנט. רק מבט על שעון המהירות מבהיר לאיזו מהירות טיפסה הפוקוס בזמן שהתלוננתי על חסרון בכוח.


סביבת נהג מבולגנת אך שופעת אבזור

אז כוח ממש לא חסר. בזכות בידוד רעשים מעולה והגמישות הפנומנאלית של המנוע, הפוקוס טסה במהירויות שיגרמו לעו"ד לתעבורה להחוויר. המהירות תמיד מרגישה נמוכה בשליש מהמהירות האמיתית. כפועל יוצא, חייבים לרכוש במקביל לרכישת הרכב גם גלאי מכמונות מהירות, אחרת תאלצו להסתכל על הפוקוס מחלון המונית שתיקח אתכם לעבודה. השקט ששורר בפוקוס מופרע רק  על ידי אוושת המנוע שחודרת לתא. יש למנוע הזה צליל נפלא, בעיקר בטורים נמוכים, צליל שמשלב בין גרגור עדין ובאס. צריכת הדלק מעולה: בקטעים הדינאמיים הפוקוס לא ירדה מ-8 ק"מ לליטר. בנסיעה מנהלתית, גם אם היא לא תהיה איטית, אפשר להגיע בקלות לנתון של כ-11 ק"מ לליטר ואף למעלה מכך.

מכוניות דינאמיות צריכות להיבחן על סוגים שונים של אספלט. על כבישים חלקים, נחשפת הנטייה של הפוקוס לרקוד באמצעות נגינה על דוושת התאוצה. ההגה בפוקוס מדוייק למדי ותגובות השלדה מדודות. בזכות מתלים רכים, ביחס למכוניות בעלות אוריינטציה ספורטיבית, הפוקוס מאוד סלחנית בנהיגה על הקצה. יחד עם מידע רב שזורם מהשלדה (אך לא מההגה השתקן) ניתן לשמור על קויים מאוד נקיים בנהיגה מהירה. למעשה, על הכבישים הללו הפוקוס מזכירה לנו את הפיג'ו 306XSI, שזכתה להמון קומפלימנטים בזכות היכולות הדינאמיות שלה.



כשעוברים לאספלט האוחז שבין סדום לערד, חושפת הפוקוס צד אחר באישיותה. גם כאן היא מרשימה בהתנהגות שלה, אך בניגוד לכבישים בהרי ירושלים כאן היא ניטראלית בהרבה. בכביש האוחז נטיית הזנב לזוז על הציר האופקי קטנה. אמנם, העברות המשקל לגלגלים הקדמיים צריכות להיות ברורות יותר, אך מיידיות הכניסה לפנייה נשמרת. הקצב עדיין מאוד מהיר. עד כמה מהיר? נספר רק שהבחור שישב במושב הנוסע החזיר להרים הצחיחים של מדבר יהודה את ארוחת הבוקר של אותו היום (וגם את ארוחת הערב שקדמה לה). ולא מדובר חלילה בבחור חלש (הבחור נווט קרב לשעבר), כך שהתקרית של שבת בבוקר מעידה בעיקר על הקצב הגבוה שאפשר לייצר בגרסת הכוחנית של הפוקוס.

את המבחן על פורד פוקוס אקובוסט אפשר לסכם בשתי דרכים. אפשר לטעון שהיא לא מספיק חדה וספורטיבית ביחס למכוניות מוכוונות נהיגה כמו רנו מגאן ספורט, ואפשר גם להגיד שהיא לא חזקה כמו גולף GTI. בתחרות על התואר "מכונת הנהיגה המושלמת" או "המשפחתית החזקה ביותר", הפוקוס כנראה תפסיד - אבל דיון שכזה לא יעשה עימה חסד. הצורה הנכונה להביט על הפוקוס היא כמכונית שיכולה לעשות כמעט כל פעולה שנדרשת ממשפחתית, עם חתיכה של פלפל מקסיקני באגף הביצועים וההתנהגות. מדובר במשפחתית איכותית ומאובזרת, נוחה לנסיעה ומעל הכל - מכונית שתוכל להשפיל לא מעט מכוניות חזקות ממנה בכביש המפותל. בקטגוריית המשפחתיות המפולפלות, הפוקוס נמצאת בליגה משל עצמה. עבור בעלי משפחות שאוהבים לנהוג (ויצליחו לשכנע את בת הזוג להסתדר עם תיבה ידנית) יש מעט מאוד רכבים שיציעו כל כך מעט מגרעות.

 


לדגמי פורד בישראל - פורד

 

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה