דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

סקודה אוקטביה (מתיחת פנים) - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...



הדור השלישי של סקודה אוקטביה נחת בארץ לפני כשלוש וחצי שנים וחולל מהפך ביחס לדורות הקודמים. מהר מאוד הוכתרה המשפחתית של סקודה כאחת המשפחתיות הטובות והבולטות בשוק כשהיא נועצת מבט בלבן של העיניים למשפחתיות היפניות ששלטו בשוק עד אז. ואכן, לא עבר זמן רב והיא גם השתלבה בקלות בין המשפחתיות הנמכרות ביותר בישראל.

אז עכשיו, כשהאוקטביה בשלהי ימיה, אחרי שהוכיחה עצמה במבחנים השוואתיים רבים, היא עוברת מקצה שיפורים. במרכז מקצה זה ניצב מנוע טורבו חדש, משולש צילינדרים, בנפח של 999 סמ"ק בלבד. יכול להיות שבנקודה זו תמשיכו לקרוא כי אתם מסוקרנים לדעת איך נפח כזה מסתדר עם רכב משפחתי לא קטן במיוחד, ויכול להיות שתינטשו מהסיבה שנפח כזה נחשב בדיחה בסטנדרטים שלכם. ההמלצה שלנו - שווה להישאר. גם בתחומים אחרים עברה האוקטביה מקצה שיפורים, אבל זה הזמן להחליף את המילים בנהיגה. יצאנו לדרך.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: סקודה אוקטביה


סקודה אוקטביה, 1.0 טורבו בנזין, כפולת מצמדים, 115 כ"ס, מ-127,990 שקל

יתרונות

חסרונות

מרווח ושימושיות

צריכת דלק לעומת ההצהרות

ביצועי מנוע

עיצוב פנים

בידוד רעשים

  לא מרגשת


סקודה אוקטביה


עיצוב

דקה לפני שיוצאים לדרך, שכחנו פרט חשוב: גם העיצוב עבר שדרוג, אבל מינורי. השינוי שכבר נעשה הוא באיזור משמעותי - בחזית. הווה אומר גריל מעודכן, פגוש חדש, רחב ואגרסיבי ופנסים קדמיים בעיצוב מושקע. כשהוצג הדור השלישי התלוננו על דמיון רב מדי לשאר דגמי סקודה ועל התפתחות עיצובית משעממת מהדור הקודם. כאן, מתוקף העובדה שהשינוי הוא בחזית, מבחינת המתבונן - כל עוד הוא לא פגש בחזית, מדובר באותה אוקטביה בדיוק.
עם זאת השינוי מלפנים משמעותי למדי. הפנסים קיבלו מראה מפוצל בסגנון הקודיאק, כשהפנסים הפנימיים משתלבים עם קו הגריל ויוצרים מראה גריל רחב, ולצידם פנסים קטני מידות. עיצוב זה מקנה לאוקטביה המתוחה מבט מעט קרבי ויוקרתי ובעיקר פחות סולידי ומשעמם מבעבר. השידרוג מוצלח - חבל שבוצע רק בחזית.

כשנכנסים פנימה מגלים שינוי עוד פחות מהותי. מדובר באותו תא נוסעים מוכר. עם זאת, כפי שקרה בעיצוב החיצוני, גם כאן האלמנט ששודרג הינו מרכזי. מדובר במסך המולטימדיה הגדול שבמרכז הקונסולה.

הכפתורים הפיזיים הפכו לכפתורי מגע ושולבו במסך (נכון לגרסת האקסלוסיב הבכירה הנבחנת כאן). המסך כולו קיבל עיצוב שטוח המשתלב בצורה אלגנטית בקונסולה. כמו כן, הקונסולה המרכזית מתהדרת עכשיו בגימור שחור מבריק עדכני ויוקרתי מבעבר. איכות ההרכבה מעולה כשהיתה, איכות החומרים נותרה דומה - מצוינת במקומות הגבוהים והקרובים לידיו של הנהג, ומעט פשוטה ונוקשה יותר באזורים מרוחקים ונמוכים.

הצבע השחור שולט בתא הנוסעים ומקנה לו מראה מונוטוני ודי משעמם. בגוונים בהירים התא הזה ייראה טוב יותר.

סקודה אוקטביה


תא הנוסעים

כשמתיישבים במושב הנהג מתקבלת תחושה סקודאית מוכרת. המושב נוקשה ופשוט יחסית, נטול  תמיכות רבות, למעט תמיכה סבירה בגב התחתון באמצעות כרית מתנפחת (בגרסאות היקרות יותר). תנוחת הנהיגה לא מושלמת אך מספקת. מרפק ימין זוכה לתמיכה מעולה באמצעות משענת יד מצוינת שמתכווננת גם למרחק וגם לגובה. גם מרפק שמאל מקבל תמיכה רכה ונוחה ממסעד הדלת.

סקודה חורטת על דגלה את נושא הפרקטיות החכמה, וגם כאן יש לכך כמובן ביטוי: תאי אחסון למטריות - יש. מחזיק בקבוק שתיה עבור הנהג שמאפשר פתיחת הפקק ביד אחת - יש. מחזיקי כוסות לרוב (מלפנים ומאחור) - יש. וגם תאי אחסון גדולים ונוחים לא חסר. במילה אחת: פרקטי. בשתי מילים: חכם ופרקטי. הנדסת האנוש מצוינת וההשתלטות על המערכות, כולל מערכת המולטימדיה, כמעט מיידית - במיוחד אם ישבתם ברכב כלשהו מקבוצת פולקסווגן בשנים האחרונות.

סקודה אוקטביה

האוקטביה מגיעה בשלוש גרסאות אבזור, כשהאמבישן הפשוטה ביניהן כוללת 7 כריות אוויר, מערכת בלימה אוטונומית במקרה חירום, בקרת סטייה מנתיב, בקרת אקלים מפוצלת, בקרת שיוט, מולטימדיה עם מסך "6.5, שמונה רמקולים, דיבורית בלוטות' ועוד. בגרסה האמצעית המכונה סטייל, יתווספו על האבזור הנ"ל גם מערכת שמע משודרגת (אכן מרשימה באיכות השמע) עם מסך מגע בגודל "8, מערכת סמארט לינק לחיבור ישיר למכשיר הנייד, מושב נוסע המתכוונן לגובה, כרית תמיכה בגב תחתון במושבים הקדמיים וחלונות אחוריים כהים. הגרסה הגבוהה ביותר המכונה אקסקלוסיב, היא גם זו שנבחנת כאן, תוסיף לרשימה גם מערכת לזיהוי רכב בשטח מת, מצלמת רוורס, מפתח חכם, משוטים להעברת הילוכים מאחורי ההגה וחישוקים קלים מוגדלים - "17.

בין גרסה לגרסה מפרידים 6,000 שקלים כך שההפרש בין הגרסה הזולה ליקרה הוא 12,000 שקלים, אך הפערים באבזור ובפינוקים משמעותיים גם הם. זה המקום להזכיר שלמרות השדרוגים לה זכתה האוקטביה במסגרת מתיחת הפנים, המחירים דווקא ירדו.

מאז ומתמיד האוקטביה העניקה מרווח פנים חריג לטובה ביחס לקטגוריה, במיוחד בספסל האחורי. כמובן שגם כאן זה נשמר והיא מציעה מרווח רגליים וראש מרשים בכל קנה מידה. ישיבה במרכז הספסל האחורי פחות אטרקטיבית, אבל היי, יש גם פתחי מיזוג לנוסעים מאחור. הנתון הכי מרשים נמצא ממש מאחור, בתא המטען. לאחר מתיחת הפנים נוספו לנתון זה עוד 22 ליטרים כך שהוא מעניק עכשיו נפח של 568 ליטרים. ועל זה נשאל: מי לעזאזל צריך סטיישן? תוסיפו לכך גם דלת אחורית בתצורת נוצ'בק (5 דלתות במראה של 4) וקיבלתם גם גישה מעולה ונוחה לתא העצום הזה. פרקטי וחכם כבר אמרנו?

סקודה אוקטביה


נוחות נסיעה

האוקטביה בדור הנוכחי היתה מכונית קשיחה למדי, לפחות עד מתיחת הפנים הנוכחית, מה שגרם לה לקפצץ בחוסר נינוחות בכביש מהיר ומשובש. נראה שעם העדכון הנוכחי היא גם רוככה מעט. בהתאם נרשם שיפור מסוים ברמת הנינוחות המתקבלת במהירויות גבוהות מחוץ לעיר, גם כשהכביש משתבש. היא סופגת את פגעי הכביש טוב מבעבר ובעיקר כבר לא נעה בתנועות קצרות ועצבניות.

לא מדובר במהפך. האוקטביה לא הפכה למכונית נוחה במיוחד, אך אם בעבר היא העניקה נוחות ממוצעת בעיר ואף פחות מכך מחוץ לעיר, היום מצבה טוב מבעבר - בעיקר מחוץ לעיר. חוץ מזה היא שקטה. שקטה בכל מובן ובכל מצב. מעט מאוד רחשים חודרים את תא הנוסעים. מדי פעם בולמי הזעזועים ישמיעו את קולם במידה והגלגל פגש בור ביוב משמעותי בעיר, אבל לא הרבה מעבר לכך. המנוע הקטנצ'יק גם הוא בקושי נשמע, אפילו כשהוא מתאמץ.

שדה הראיה לפנים ולצדדים טוב מאוד. שיפוע החלון האחורי מגביל במעט את הראות לאחור, וקורות C מעט רחבות תורמות גם הן במשהו לפגיעה בשדה הראייה לאחור, אך מצלמת הרוורס המצוינת מפצה על כך בענק.

סקודה אוקטביה


מנוע ותיבת הילוכים

המנוע הקטן בהיצע של האוקטביה, שהיה גם הפופולארי ביותר - הצטמק מ-1,200 סמ"ק ל-1,000 סמ"ק בלבד. הוא עדיין מוגדש טורבו, כמובן. אם עד היום הטלתם ספק באפשרות לנתק את הקשר בין נפח ליכולת, אחרי המנוע הזה אתם יכולים להפסיק להטיל ספק שכזה. מערכת ההנעה הזו היא סוג של הצהרת יכולת אמיתית. מנפחו הצנוע הצליחו לחלץ 115 סוסים ו-20.3 קג"מ הזמינים ב-2,000 סל"ד - נתונים וביצועים משופרים ביחס למנוע הקודם.

אי אפשר לומר שהמערכת הזו מושלמת, והיא גם לא מספקת ביצועים מרגשים במיוחד, אך כן אפשר לומר שהיא מפתיעה ביעילותה ובזריזות שהיא מנפקת. זה גם מתאפשר בזכות גופה הקליל במיוחד של האוקטביה - למרות הממדים הפיזיים המרשימים. גם כשמחט הסל"ד מתקרבת לאיזור האדום, זה נראה ונשמע כאילו המנוע יכול להמשיך כך עוד ועוד. הוא נשאר שקט, חלק ונושם ואפילו מצליח להפיק באיזור הזה סאונד מעט ספורטיבי ומגרה.

אבל לא הכל מושלם. לא פעם בהאצה מהמקום מתקבלת השהיה מרגע הלחיצה על המצערת ועד לקבלת תגובה משמעותית. בנוסף לתגובה האיטית של הגיר בתחילת הנסיעה, מורגש מעט מחסור בכוח ברצפת הסל"ד - עד שהמגדש נכנס לפעולת הנשמת המנוע. לפעמים, כשמערכת ה"עצור וסע" מתערבת בתהליך ההתארגנות לזינוק, התהליך מתארך והיציאה מהמקום הופכת למסורבלת אף יותר.

צריכת דלק עמדה בסוף המבחן על 11 ק"מ לליטר - נתון לא רע בהתחשב בתנאי המבחן, אך כפי שכבר ציינו במבחני העבר למנוע הזה (בסיאט איביזה ובאודי A1) - ההצהרות על צריכת דלק יוצאת דופן לא באות לידי ביטוי במציאות.

סקודה אוקטביה


התנהגות כביש

סקודה, על כל דגמיה, כיוונה מאז ומתמיד להיות יותר בטוחה ונשלטת ופחות משעשעת ומרגשת. זהו המקרה גם כאן. ההיגוי בעל משקל מצוין עם נטייה לצד הקליל. הוא מדויק בתפעולו ומהיר למדי בתגובותיו, אך הוא ממש לא מתקשר. למרות ריכוך מסוים שעברה האוקטביה, מתקבלות זוויות גלגול מתונות בסיבובים ובאופן כללי בנהיגה דינמית מתקבלת תחושה של ביטחון רב ושליטה. התנהגותה צפויה מאוד ונוטה באופן טבעי לתת היגוי לינארי ונשלט. רק תנו לה לקחת אתכם בצורה הכי בטוחה שאפשר, והיא תעשה זאת בקלות. נסו לסחוט זיק של שובבות, והיא תביט אליכם במבט מזלזל ותצלח את הסיבוב הבא באדישות.

סקודה אוקטביה


סיכום

סקודה אוקטביה היא מקרה קלאסי של מוצר טוב, שהיה צורך לשפר אותו מתוקף גילו בלבד. התהליך עבר בהצלחה. הצליחו לשפר כאן תכונות שגם כך היו משובחות לפני המתיחה, כמו נפח תא המטען או ייעול מערכת ההנעה המאפשרת שימוש במנוע קטן וחסכוני שמתגלה כביצועיסט מרשים. נקודת התורפה של האוקטביה, נוחות הנסיעה, עברה גם היא שיפור קל. ואולי חשוב מכל, נוספו לכל זה גם מערכות בטיחות אקטיביות רבות ומרשימות, שרובן מגיעות כבר מרמת הבסיס. עם מחיר אטרקטיבי מבעבר, נראה שצפוי כאן סיפור המשך להצלחה שכבר כבשה את שוק המשפחתיות הישראלי. ואם לא בשוק הפרטי, שם עברו הלקוחות לרכבי הפנאי, אז לפחות בציי הרכב.

לדגמי סקודה בישראל - סקודה

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה