דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

נהיגה ראשונה - דאצ'יה ספרינג

Getting your Trinity Audio player ready...


עלות הייצור הגבוהה של הרכבים החשמליים, לפחות בשלב הזה, מרחיקה אותם מהסגמנטים הזולים יותר של עולם הרכב וממקדת את טכנולוגיות החשמל בקטגוריות הפנאי והמנהלים. ואם כבר מוצאים מכונית חשמלית קטנה - נניח פיג'ו 208, אופל קורסה או פיאט 500 - היא בדרך כלל יקרה בעשרות אלפי שקלים ממקבילתה מונעת הבנזין.

הדרך לעשות חשמליות קטנות וזולות עוברת בהבנה שאלו לא יכולות להיות מכוניות עתירות יכולות. צריך לבצע את הפשרות המתאימות, להתאים אותן לשימוש בסביבה העירונית וגם לוותר קצת בסעיפי הביצועים, הטכנולוגיות או טווח הנסיעה. ליפמוטור הסינית עשתה זאת עם ה-T03, דאצ'יה עשתה זאת עם הספרינג - שאותה פגשנו לנהיגה ראשונה על כבישי פריז.

דאצ'יה ספרינג

עיצוב וסגנון

מעצבי דאצ'יה ביצעו שימוש ניכר במוטיבים של רכב פנאי, עם מגיני פלסטיק שחור סביב המרכב ופסי גגון לטובת אשליית הגובה. זה בהחלט עובד: הספרינג נראה מרשים ומסוקס בהרבה מהמקובל בדגמי מיני, בעיקר במקרה של רכב המבחן המציע צבע כתום בולט לגימורים שונים. בהתאם לייעוד עבור חברות תחבורה שיתופית, סביבת הנהג פה היא מינימליסטית על גבול הסגפנות. הדיפונים עשויים פלסטיק קשיח ומחוספס לטובת עמידות מרבית.

דאצ'יה ספרינג

אבזור ותפעול

רשימת האבזור כוללת בעיקר מסך מגע ("7) עם מצלמת נסיעה לאחור. יש גם ארבעה חלונות חשמל עם סידור מתגים חסכוני - אלו לחלונות הקדמיים מוצבים בקונסולה המרכזית כך שהנהג לא יכול לפתוח את האחוריים.

בורר מצבי הנסיעה הוא בעיצוב חוגה הפחות חביב עלינו, ובאופן מפתיע הוא מגיע ללא מצב חניה (P), דבר המחייב שימוש בבלם היד - אבל הוא לפחות מאפשר תא אחסון שימושי וגדול מלפנים. עוד נציין שלוח המחוונים הוא אנלוגי עם צג קטן במרכזו ("3.5) המציג נתונים על מהירות הנסיעה, אחוז הסוללה וטווח הנסיעה, אבל ללא מחשב דרך המאפשר חישוב צריכת חשמל ממוצעת.

מערך הבטיחות סביר - בוודאי ביחס לייעוד העירוני ולמקובל בקטגוריית רכבי מיני - והוא כולל שש כריות אוויר ובלימה אוטונומית. נזכיר כי הספרינג זכתה בכוכב אחד בלבד במבחן הריסוק האירופי.

דאצ'יה ספרינג

שימושיות ומרווח

הספרטניות מתבטאת גם בעמדת הנהג. אין כאן, למשל, כיוון גובה למושב הנהג או לגלגל ההגה, וגם לא תמצאו פה מדרס ייעודי לרגל שמאל. שדה הראייה מצוין עם תחושה של ישיבה גבוהה ושולטת מהמקובל במכוניות מיני. חברות התחבורה השיתופית ישמו למצוא כאן ריפוד מושבים ייעודי למניעת כתמים.

בהשוואה לקיה פיקנטו למשל, הספרינג ארוך ב-14 ס"מ (373.5 ס"מ), גבוה ב-3 ס"מ (151.5 ס"מ) ונהנה מבסיס גלגלים ארוך ב-2 ס"מ (242 ס"מ), אבל הוא גם צר ממנה ב-1.5 ס"מ (158 ס"מ). המושב האחורי מאפשר מקום רק לשני נוסעים עם מרחב מחיה דומה לצמד המיני הקוריאניות, אבל יש תאי אחסון שימושיים בדלתות האחוריות. תא המטען גדול מהמיני הקוריאנית ב-15 ליטר (270 ליטר) ומכיל - באופן נדיר בחשמליות - גלגל חלופי בגודל מלא.

דאצ'יה ספרינג

נוחות נסיעה

הספרינג הוא למעשה אח תאום לרנו K-ZE, המשווק בסין מ-2019 ומיוצר במפעל בשְׁה-יֵן, בדיוק אותו פס ייצור שממנו הוא מגיע לאירופה ובעתיד גם אלינו. הפלטפורמה היא הסבה של זו המשמשת את רנו קוויד, רכב פנאי קטן שהוצג לראשונה עבור השוק ההודי ב-2015 ומיועד לשווקים במדינות מתפתחות.

לבסיס הוותיק יש משמעות בכל הנוגע לאיכויות הנסיעה, ובשונה ממרבית דגמי דאצ'יה עם מערכות מתלים המספקים יכולת שיכוך גבוהה, הספרינג מתגלה כנוקשה וכקופצני על שיבושי הסלילה ברחובות עיר האורות. כושר התמרון שלו טוב עם קוטר סיבוב של 9.6 מטר, 20 ס"מ פחות מיונדאי i10, אבל ההגה ארוך למדי (3.4 סיבובים מקצה לקצה).

דאצ'יה ספרינג

יחידת הנעה

המנוע החשמלי צנוע למדי עם 44 כ"ס העוברים ישירות לגלגלים הקדמיים, ומשך הזינוק ל-100 קמ"ש (19.1 שניות) הוא כמעט כפול מאשר במשפחתית בנזין רגילה. לנסיעות מחוץ לעיר הוא לא ממש מיועד, ונראה שבעליות לירושלים הוא יתקשה לשמור על מהירות התנועה. בעיר לעומת זאת, הוא נמרץ דיו כדי להשיג ברמזור גם שליח על קטנוע עם עודף מוטיבציה, בין היתר הודות למשקל העצמי (970 ק"ג), שנמוך אפילו מדגמי מיני בעלי מנוע בנזין שלא נדרשים לסחוב סוללות כבדות.

באופן מפתיע אין בספרינג אפשרות להגברת עוצמת הרגנרציה שתאפשר החזרת אנרגיה לסוללה ונהיגה בדוושה אחת כמקובל בחשמליות מודרניות. הסיבה לכך היא ככל הנראה הצורך בפשטות תפעולית בהתאם לשימוש בתחבורה שיתופית, המיועדת לנהגים מתחלפים שאין להם היכרות מעמיקה עם הרכב.

המצברים בקיבולת 26.8 הקוט"ש מאפשרים טווח נסיעה רשמי של 230 ק"מ, או 305 ק"מ בנסיעה עירונית. זהו בהחלט מספיק לשימוש יומיומי אבל הוא יקשה על שימוש ברכב לנסיעות ארוכות. טעינה מהירה (35DC) תאפשר מילוי הסוללה מ-10% ל-80% בכ-40 דקות.

דאצ'יה ספרינג

התנהגות כביש

דווקא היכולת הדינמית מפתיעה לטובה, הודות לנוקשות של מערכת המתלים, והוא יתמודד היטב עם תמרוני חמיקה ממכשולים האופייניים לעיר פקוקה. מערכת הבלימה טובה יחסית למערכות המשלבות אגירת אנרגיה.

דאצ'יה ספרינג

סיכום

יש לנו לא מעט ביקורת על דאצ'יה ספרינג. נוחות הנסיעה בינונית, סביבת הנהג בסיסית למדי וגם הביצועים פושרים, אבל זה לא הסיפור המרכזי כאן. שכן למרות כל האמור, הרכב החשמלי הקטן והחדש של דאצ'יה נראה כמו המתכון הטוב ביותר למכונית עירונית חשמלית.

יש לספרינג את כל מה שצריך, לרבות הנעה חשמלית נקייה מזיהום, ובלי הצטעצעויות מיותרות. עם ממדים קטנים וכושר תמרון טוב, עם מראה של רכב פנאי ומכלולים חסונים, ובעיקר עם תג מחיר נמוך ותכנון ייעודי לתחבורה שיתופית שתלך ותגדל בשנים הבאות, הוא מפתיע לטובה. דאצ'יה לא רק מצליחה לקרב את החשמל להמונים כפי שאף יצרנית אחרת עוד לא הצליחה, היא גם מאפשרת הצצה מסוימת לעתיד התחבורה העירונית, וזו בשורה מסעירה אפילו יותר. 


לצפיה בכל דגמי דאצ'יה בישראל
 

למאמר זה התפרסמו 6 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה