דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מבחן השוואתי - מיניוואנים גדולים

Getting your Trinity Audio player ready...

צילם: מת'יו דויל


ישנן דרכים שונות ומשונות להוביל יותר נוסעים מכפי שמכונית משפחתית מסוגלת לשאת. אפשר לבחור במיניוואנים קומפקטיים, זולים וקטנים מבחוץ, אבל מאפשרים לשבעה להידחק ולדחוף את סליהם על גגון. אפשר לבחור במיניוואנים האירופיים, גדולים יותר, אם כי לא במידה חריגה, וגם יקרים משמעותית. אפשר ללכת בדרך המסחרית, לבחור ברכב הסעות - או ברכב מסחרי שהותקנו בו מושבים בהתקנה מקומית, לוותר על עיצוב אלגנטי וליהנות ממרחבים במחיר סביר.

ואפשר ללכת על המיניוואנים הגדולים, בדיוק כמו שהאמריקאים אוהבים. המיניוואנים האלה - אפילו 'ביגיוואנים' - נמתחים לאורך של למעלה מחמישה מטרים לאורך, גובהם ורוחבם רב ובמקום חניה קלילה הם מעדיפים לספק מרחבים לזאטוטים, או לנוסעים מבוגרים יותר.

לגלריית התמונות המלאה - לחץ כאן


לאחרונה הגיע לישראל ביגיוואן שכזה שטרם נמכר באופן סדיר בישראל - טויוטה סיינה, וזאת דרך יבואן מקביל, אלבר. לצידו העמדנו את בן האצולה, קרייזלר גרנד וויאג'ר שהוא צאצאו של אחד מממציאי המיניוואן ואת המתחרה המפתיע מדרום קוריאה, סאנגיונג רודיוס. כדי להיכנס לאווירה מזווית אחרת, בחרנו באמריקאי אחר שמספק מקום נדיב לשבעה - פורד אקספלורר, הגם שאינו בדיוק מיניוואן, אלא משתייך לז'אנר הפופולרי הקרוי "קרוסאובר". האקספלורר הוא אחד מכלי הרכב הנמכרים ביותר באמריקה מזה שנים רבות.

את המיניוואנים הגדולים בחנו בעיר ובכפר, בין סמטאות צפופות וגם בדרכים מהירות, בדקנו את עוצמת הרעש שחודר למרכב, את יכולת התמרון, את המרחב, הנוחות, את ביצועי המנוע והגיר ולא יכולנו לוותר גם על קפיצה לכבישים מפותלים ומורכבים יותר לנהיגה, כדי לראות כיצד יתמודדו עם תנאי נסיעה מאתגרים. אז מי הכי מתאים לכם?

קיצורי דרך: טויוטה סיינה - סאנגיונג רודיוס - פורד אקספלורר - קרייזלר גרנד וויאג'ר - סיכום



טויוטה סיינה
למרות השורשים היפניים שלו, הענק המעודן הזה מגיע אלינו מאמריקה, וזאת בזכות הפתיחות הישראלית העדכנית לכלי רכב שנוצרו בתקינה אמריקאית וגם ליבוא (ב)מקביל ליבואנים המסורתיים.

עיצוב, אבזור וסגנון
ברור לנו שמעצבי טויוטה מנסים לכוון בזהירות למכנה המשותף הרחב ביותר, וכך למרות ממדיו טויוטה סיינה נעים לעין ופינות הקופסה מעוגלות בחינניות. עם זאת, אין שום דבר מרגש או יוצא דופן בעיצובו, וקל לפספס אותו ברחוב.
גם בתא הנוסעים הכל גדול, אבל לא מאיים ולא מיוחד. הפשטות מתלווה לאיכות חומרים בינונית, אם כי נראה שהמרכב יחזיק מעמד שנים רבות. הנדסת האנוש טובה בסך הכל, לבד מהמרחק הגדול בין הנהג לחלק מהכפתורים ולוח המחוונים שאינו ממורכז.
בגרסת הבסיס של הסיינה 7 כריות אוויר, מערכת לבקרת סטייה מנתיב של מובילאיי, כניסה והנעה ללא מפתח ומערכת קול מתוחכמת ועשירה.

טויוטה סיינה

נוחות, שימושיות ומרווח
קשה לנו לדמיין משפחה שלא תתלהב מתא הנוסעים ומתא המטען של המיניוואן הענק. דלתות הזזה ענקיות נפתחות לרווחה ומאפשרות נגישות מצוינת לשורה השנייה והשלישית. הרמה הגבוהה ממשיכה בשתי "כורסאות הטלוויזיה" שבשורה האמצעית - המושבים נוחים מאוד ומציידים את יושביהם בחלונות ענק עם וילונות מובנים שמספקים תחושת מרווח וגם אפשרות לאינטימיות מסוימת, מחזיקי כוסות, תאי אחסון וגם תאורה לקריאה. ברמות האבזור הגבוהות נוסף בשורה האמצעית מושב אמצעי מתקפל, שמתאכסן במגרעת ייעודית בתא המטען.

המרווח בשורה השלישית מצוין, הן לאורך והן לרוחב, אפילו לשלושה. מרווח הראש יספק גבוהים עד 185 ס"מ בערך. עם זאת, לא אהבנו את מבנה המושב - נמוך עם מסעד קצר ולא מאוד תומך. ליושבים בשורה השלישית 4 מחזיקי כוסות, 2 פתחי מיזוג, וילונות צד וחלונות שנפתחים הצידה.

תא המטען של טויוטה סיינה הוא יחיד במינו. נפחו עצום והוא שימושי ביותר. מפתח התא מנגיש אותו מאוד והוא נוח מאוד להעמסה, בגב המושבים סדרה של ווים לתליית שקיות סופרמרקט ותיקים. שורות המושבים, השנייה והשלישית, מתקפלות בקלות ובעת הצורך יגדילו את תא המטען לממדי רכב מסחרי גדול.

תנוחת הנהיגה מצוינת ולמרות גודלו של המרכב, קל לראות את קצותיו, למרות מראות צד לא אידיאליות. קוטר התמרון של טוב וההגה קליל ונחמד. המשמעות היא שלמרות גודלו העצום של טויוטה סיינה, קל יחסית להתמודד איתו בכניסה ויציאה לחניות צפופות ובתנועה כבדה בפקקים וסמטאות.

שיכוך הפגמים בכביש בתנועה עירונית מעולה בסיינה; הוא "מגהץ" את פסי ההאטה הגדולים וגם את השברים הקטנים על הכביש. בכביש הבינעירוני המצב שונה. המרכב הגדול אינו מרוסן כראוי והסיינה מתנדנד יותר מדי. נסיעה ארוכה רצופה לא תייטיב עם בני המשפחה. עם זאת, הבידוד מרעשים היה טוב.

טויוטה סיינה

מנוע, ביצועים והתנהגות כביש
רוב הבוחנים הסכימו שהתנהגות הכביש של טויוטה סיינה עושה אותו בטוח ושאחיזת הכביש שלו טובה. עם זאת, הוא אינו מהנה לנהיגה. ההגה והמתלים אינם מחברים את הנהג לכביש, המרכב רוכן על צידיו בעת עומס, בקיצור - בסיינה נוסעים, לא נוהגים.
המנוע והגיר, לעומת זאת, מעולים. הגיר אוטומטי פשוט ויעיל, בסגנון התיבות היפניות של פעם. המנוע חזק מאוד, כוחו עולה באופן רצוף וחלק, והוא כוחני מספיק לעקיפות קולנועיות בעת הצורך.

צריכת דלק במבחן: 8.8 ק"מ לליטר


סאנגיונג רודיוס
מול החזית היפנו-אמריקאית במבחן, סאנגיונג רודיוס מגיע דווקא מקוריאה. רודיוס מביא ממדי ענק, שמאפשרים לו לאכלס 11 קוריאנים (אבל 7 ישראלים), מנוע דיזל ומחיר נמוך, יחסית.

עיצוב, אבזור וסגנון
איש מהבוחנים לא אהב את עיצובו של הרודיוס, ולטובתו נאמר שבמציאות הוא נראה מעט טוב יותר מאשר בתמונות, וגם טוב מקודמו. גם מעיצובו של תא הנוסעים לא התלהבנו. העיצוב בסיסי ולא מאוד ידידותי. במרכז החזית לוח מחוונים גדול ולא מאוד שימושי. את המהירות ומידע רלוונטי גורף הנהג מהצג הקטן שמעל ההגה.

איכות החומרים אינה משפרת את התמונה. רבים מהחומרים זולים, צעצועיים כמעט, ונראה שחלק מרכיבי תא הנוסעים לא יחזיקו מעמד במשך שנים. הנדסת האנוש אינה אחידה: מחד הכפתורים והחוגות גדולים ונוחים לשימוש. מאידך, לפני הנהג והנוסע בלאגן ועומס כפתורים, ולא ברור איזה מהם יתמוך בפעולה שבה אנחנו מעוניינים. לא אהבנו גם את העובדה שההגה אינו ממורכז בדיוק.
ברודיוס רק 4 כריות אוויר, אך יש חיבוריות נרחבת למערכת הקול, פנסי ערפל ומראת פנים נגד סנוור.

סאנגיונג רודיוס

נוחות, שימושיות ומרווח
תנוחת הנהיגה ברודיוס מוזרה מעט. הנהג יושב גבוה מאוד, כאילו רוכב על גבי הרכב, והמושבים אינם יורדים מספיק מטה, כדי לאפשר בחירה בין תנוחה גבוהה או נמוכה ו"מכוניתית". ההגה אינו מתכוונן לעומק, אלא רק מעלה-מטה, כך שקשה להשיג תנוחת נהיגה מדויקת.

יתרונה המובהק של התנוחה הגבוהה בנהיגה בעיר הצפופה - מהנקודה הזו משקיף הנהג בקלות על סביבותיו של הרכב, דבר שמקל מאוד בתמרוני חניה ובסמטאות. הנהג חולש לא רק ברחוב, אלא גם על שלל תאי אחסון שימושיים.

הדלתות לשורות המושבים האחוריות אינן מוסטות על מסילה כמקובל, אלא נפתחות החוצה כמו במכוניות קטנות. הסידור הזה נוח פחות בחניה באזורים צפופים, והוא פוגם מעט בנגישות. המושבים בשורת המושבים האמצעית מעט נוקשים מדי, אבל מרווחים, אפשר לכוון את זווית הגב וגם להסיטם קדימה ואחורה על מסילה. חסרים כאן תאי אחסון, אבל יש מגש עמיד בסגנון מטוס, ושליטה חלקית על המיזוג.

השורה השלישית טובה - המרווח מצוין בממד הראש והכתפיים, אם כי הסידור יתאים לשני נוסעים יותר מאשר לשלושה. יש כאן פתחי מיזוג, נורות קריאה ומחזיקי כוסות. חלונות הצד אינם נפתחים.

תא המטען של הרודיוס טוב ונגיש, אם כי המפתן ורצפת ההעמסה מעט גבוהים. חסרו לנו תאורה או תאי אחסון, אבל אהבנו את ווי השקיות ושאפשר להסיט את שורת המושבים השלישית ו"לשחק" עם הנפח.

נוחות הנסיעה בסאנגיונג רודיוס היתה טובה בסך הכל. פה ושם נשמעו רעשים קטנים ומעצבנים, אבל המרכב היה שקט יחסית. הריסון ממהמורות היה טוב בעיר וטוב עוד יותר מחוצה לה.

סאנגיונג רודיוס

מנוע, ביצועים והתנהגות כביש
התגובות על התנהגות הרודיוס אינן אחידות. היו שהרגישו שהוא מוצק ונשלט והיו שחשו שהוא מנתק את הנהג מתוואי הכביש. אלו ואלו הסכימו שהוא לא מהחזקים בתחום האחיזה והביטחון בעיקולים, אבל במהירויות גבוהות הוא מוצק וטוב יחסית.

הספק מנוע הדיזל נמוך יחסית לקבוצה, אבל זמינות הכוח (מומנט) גבוהה מאוד וכך הוא עומד בקצב ואף פועל בסגנון נינוח ונעים מאוד. תיבת ההילוכים מגיבה לאט מאוד לדרישות הנהג.

צריכת דלק במבחן: 9 ק"מ לליטר


פורד אקספלורר
מיניוואן שמנמן? פורד אקספלורר מתמודד עם הובלת שבעה נוסעים באופן מעט שונה. החזית הארוכה ומרכב ה"קרוסאובר" המחודד מאפשרים הובלת נוסעים, אבל מדברים בשפה אחרת.

עיצוב, אבזור וסגנון
היות שהרכב שלפנינו הוא קרוסאובר, ולא מיניוואן פר אקסלנס, הרי שהוא גם היחיד כאן שיקרוץ לא רק לבעלי משפחות גדולות, אלא גם למי שמחפש תחבורה מצודדת, 'סקסית' אפילו. הנוכחות שלו מרשימה מאוד, הוא גדול ומשדר עוצמה, ועם קו מודרני ונאה מאוד. הגלגלים הגדולים מחמיאים עוד.

גם בפנים הוא נראה מודרני מאוד יחסית לקבוצה הזו. לוח המחוונים מיוחד אם כי קטן מעט וכפתורי המגע נראים בני עידן חדש. סידור הכפתורים מעמיס על הנהג וצריך לעתים ללחוץ על כמה כפתורים כדי לקבל מידע פשוט. התפעול באמצעות מגע אינו קל תוך כדי תנועה, אך על ההגה ממוקמת סדרה ארוכה של כפתורים לתפעול המערכות השונות בקלות. איכות החומרים טובה מאוד בדרך כלל, וכך גם רמת ההרכבה.

גרסת הבסיס של האקספלורר כוללת 7 כריות אוויר, מושב נהג חשמלי ומסך מולטימדיה.

פורד אקספלורר

נוחות, שימושיות ומרווח
מושב הנהג בפורד אקספלורר מעניק לו תחושה "מכוניתית" יותר, שהיא טובה ונעימה בנסיעות בינעירוניות, ושולטת פחות מהמקובל על הסביבה בנהיגה עירונית צפופה. התמרון בעיר נפגע גם בשל הסיפון הארוך שלפני הנהג, מראות הצד הקטנות וקורות הצד העבות.

תצורת הישיבה בחלקו האחורי של הקרוסאובר האמריקאי שונה מהמיניוואנים: המושבים אינם נפרדים אלא נראים כמושבי מכונית פרטית. השורה האמצעית כוללת שלושה מושבים והאחורית - שניים. חסר הפינוק והגמישות של הכורסאות הנפרדות של האחרים, אבל כל המושבים עצמם היו נוחים באופן יוצא דופן. השורה השלישית היתה מצוינת למרווח הראש, אבל צפופה יחסית לברכיים, וגם התחושה היתה קלסטרופובית-משהו.

תא המטען טוב יחסית למכונית, אבל הנפח והשימושיות שלו אינם עומדים בסטנדרטים של המיניוואנים הגדולים. את המושבים האחוריים אפשר לקפל, וגם יש כאן ווי סופרמרקט ותאורה, אבל הגישה אליו אינה אידיאלית.

נוחות הנסיעה בעיר אינה מושלמת, ריסון המהמורות אינו מנטרל את המידע הזה מהנוסעים, אבל בסך הכל מדובר בכלי רכב נוח בהחלט. הבידוד מרעשים מצוין. ביציאה אל הכביש המהיר הרמה משתפרת והאקספלורר מאפשר נסיעה ארוכה ונינוחה יחסית.

פורד אקספלורר

מנוע, ביצועים והתנהגות כביש
כפי שאמרנו, לא מדובר כאן בדיוק במיניוואן, אלא במשהו שהוא קרוב יותר למכונית כביש, והדבר מורגש בהתנהגות. האקספלורר מוצק ויציב יחסית למיניוואנים. אחיזת הכביש טובה, אם כי היינו שמחים למעט יותר דיוק ותחושות מההגה.

מנוע הפורד אינו מהחזקים בסביבה, אם כי הפעולה שלו חלקה ונעימה יחסית. לצידו של המנוע פועלת תיבת הילוכים אוטומטית מצוינת, שפועלת באופן מדויק וחלק ומצליחה להפיק כל שארית כוח מהמנוע.

צריכת דלק במבחן: 7.2 ק"מ לליטר - הצריכה מתייחסת לגרסת ה-4X4. גרסת ה-2X4 צפויה להיות חסכונית יותר.


קרייזלר גרנד וויאג'ר
לא כל אחד יכול להשתייך למורשת חלוצית של ממציאי המיניוואנים. קרייזלר גרנד וויאג'ר הוא כזה, במידה רבה, ולכן גם מביא הכי הרבה שנות ניסיון בתחום.

עיצוב, אבזור וסגנון
עיצובו של הגרנד וויאג'ר מעט מיושן, הוא רבוע ואפילו נראה קטן מחבריו. עם זאת, הוא עתיר בנגיעות ניקל ופרטי עיצוב מסוגננים. עיצוב המרכב כולל מסילת תאי אחסון ומסכים (אופציה) על הגג, שמעוטרת באור לילה כחלחל כמו של אוטובוס יוקרתי.

גם בתוך תא הנוסעים הוא נראה מעט מיושן וגם עמוס. עם זאת, הוא נראה טוב, עם פרטי עיצוב מעניינים דוגמת שעון מחוגים, מסגרות וקווים כסופים במקומות שונים סביב הנהג והנוסעים. איכות החומרים אינה אחידה ומשלבת בין אותן נגיעות מסוגננות ופלסטיקים עממיים. תפעול המערכות מסורבל ועמוס, והנגישות לשלל תאי האחסון ומחזיקי הכוסות אינה מהמשובחות, אם כי התפעול מההגה מצוין ופותר כמה בעיות.

רמת האבזור הבסיסית בגרנד וויאג'ר כוללת דלתות צד ובגאז' חשמליות, מושב נהג חשמלי, מערכת קול עם חיבוריות מגוונת, חישני חניה ומראת פנים נגד סינוור.

קרייזלר גרנד וויאג'ר

נוחות, שימושיות ומרווח
מושב הנהג והנוסע נוחים באופן יוצא דופן ועושר האביזרים והתאים משדרים ליושבים מלפנים שבידם היכולת לגזור גורלות. תנוחת הנהיגה טובה ולמרות גודלו של המרכב, הנהג מבין בדיוק מה קורה מחוצה לרכב. ביחד עם יכולת תמרון חדה וטובה, מתקבלת סביבת נהיגה יעילה בעיר הצפופה.

מושבי השורה האמצעית מעט קטנים ונמוכים, אבל נוחים ולהם אפשרות להסטה קדימה-אחורה על מסילה. לנוסעים - ידיות, פתחי מיזוג, וילונות, מגשים, ווי תלייה, תאי אחסון בגג, רצפה שטוחה ומקום רב להניח תיקים.

המרווח בשורה השלישית מבריק פחות, בעיקר אם מנסים שלושה להצטופף. הבעיה המרכזית נמצאת בכפות הרגליים שמתקשות למצוא מקום מתחת למושבי השורה האמצעית. גם הנגישות לשורה השלישית מוצלחת פחות, בשל מסילת התאים שעל הגג, ומבנה המושב אינו מושלם. מצד שני, היושבים שם נהנים מווי תלייה, חלונות צד נפתחים, מחזיקי כוסות, תאי אחסון, נוריות קריאה ואפילו, משום מה, מפשיר לחלונות הצד.

תא המטען של הגרנד וויאג'ר אינו הגדול בנמצא, אבל הוא שימושי לעילא ולעילא. תאורת התקרה שלו מבריקה ממש, הדלת נפתחת ונסגרת חשמלית והוא מאובזר היטב.

והנוחות? קרייזלר גרנד וויאג'ר רך, אבל אינו מרסן היטב את מבנה הכביש. הקפצוצים הקטנים על הפגמים הללו אינם נעימים תוך כדי תנועה, בעיקר בעיר, אבל גם מחוצה לה ובעיקר ככל שעוברים לשורה אחורית יותר. גם הבידוד מרעשים לא היה מהטובים.

קרייזלר גרנד וויאג'ר

מנוע, ביצועים והתנהגות כביש
לעומת מיניוואנים דומים, קרייזלר גרנד וויאג'ר חד-תגובה, לעתים חד מדי אפילו. תיבת ההילוכים והמנוע שלו מגיבים מיד ללחיצת הדוושה, וגם ההגה מגיב מיידית לפעולת הנהג. התוצאה היא נהיגה אקטיבית, אפילו עצבנית מעט. חובבי נהיגה יאהבו את האופי הזה, אבל הוא פוגם מעט בנינוחות שלה אפשר לצפות ממיניוואן גדול.

מעבר לכך, ההגה אינו קליל מדי אלא מספק משקל נעים בתנועה והמנוע מאיץ את הרכב היטב. תנועת הרכב מדויקת יחסית בעיקולים מהירים ואחיזת הכביש גבוהה.

צריכת דלק במבחן: 7.6 ק"מ לליטר


סיכום

שלושה מיניוואנים וקרוסאובר אחד התייצבו לבדיקה. שלושה אמריקאים וקוריאני אחד, שלושה לוגמי בנזין ואחד דיזל, שלושה ביבוא סדיר ואחד ביבוא מקביל. כל אחד מהארבעה מציע אפשרות להוביל שבעה-שמונה נוסעים, אבל כל אחד עושה זאת בדרכו.

עיצוב, אבזור וסגנון
בכל הקשור בסגנון חיים, פורד אקספלורר בולט לטובה, בעיקר בשל הגישה שלו לחיים - להיות קרוסאובר אופנתי יותר מאשר מיניוואן עגלגל ושימושי. אנחנו אוהבים את עיצובו החיצוני המסוקס, וגם את עיצובו המודרני בתוך המרכב פנימה. קרייזלר גרנד וויאג'ר מספק גם הוא אווירה מסוגננת ורמת אבזור גבוהה, אם כי הנדסת האנוש מזמינה טיפול. טויוטה סיינה לא גורם לאף אחד התרגשות, אבל הוא נעים לעין. איכות החומרים בו אינה מרשימה. עיצובו של סאנגיונג רודיוס מושך פחות מבטי הערצה, מבפנים ומבחוץ, אך רמת האבזור סבירה יחסית למחירו.



נוחות, שימושיות ומרווח
טויוטה סיינה מפגין יכולת רבה בכל הקשור בשימושיות משפחתית. תא המטען שלו הוא אולי השימושי ביותר בעולם המכוניות הפרטיות ויושביו זוכים למרחב מחייה יעיל וטוב. גם רמת הנוחות שלו בעיר מעולה ורק מחוץ לעיר היינו ממליצים למשפחה להרבות בעצירות ביניים. גם קרייזלר גרנד וויאג'ר מספק מרחב שימושי וטוב למשפחה ולציודה. בנסיעה הוא מעט רכרוכי מדי. סאנגיונג רודיוס מפתיע לטובה בתמרון העירוני עם תנוחת ישיבה גבוהה מאוד וריסון טוב של המרכב. עם זאת, התנוחה הזו אינה נוחה לכולם וגם מרחב המחייה של הנוסעים אינו מושלם. פורד אקספלורר מותאם פחות לשימוש משפחתי משוחרר, בין המושבים ובתא המטען, וגם יכולת התמרון שלו בעיר בולטת פחות לטובה. עם זאת, מושביו נוחים וכך גם רמת שיכוך המהמורות.



מנוע, ביצועים והתנהגות כביש
אף אחד מכלי הרכב שנבחנו כאן לא נועד לחוויות נהיגה אלפיניסטיות. ובכל זאת, פורד אקספלורר מספק את אופי הנהיגה הקרוב ביותר למכונית כביש, עם התנהגות מדויקת יחסית, עם מנוע סביר ותיבת הילוכים מצוינת. קרייזלר גרנד וויאג'ר מדויק וחד-תגובה, לעתים אפילו יותר מדי. טויוטה סיינה אינו מהנה כלל, אבל אוחז היטב בכביש וינצור את המשפחה ממצוקות. סאנגיונג רודיוס אינו חווייתי, אבל מנוע הדיזל שלו פועל היטב, למרות תיבת הילוכים עצלנית, והוא מספק גם את צריכת הדלק הטובה ביותר במבחן.



למאמר זה התפרסמו 17 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה