דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מיתוסים ואמיתות על מכוניות בקיץ - חלק א'

Getting your Trinity Audio player ready...



1. מכונית כהה מתחממת הרבה יותר בקיץ

זה נכון, אם כי עד כמה ה"הרבה יותר" משמעותי - זה תלוי בכם. בעניין הזה נערכו לא מעט בדיקות והתוצאות עקביות יחסית - אחרי עמידה בשמש, מכונית כהה תהיה חמה ב-3-10 מעלות פחות או יותר, יחסית לאחותה הבהירה. יצוין כי מכוניות כסופות, כנהוג במחוזות ישראליסינג, דומות ללבנות בעמידותן בפני שמש. מכוניות בהירות אף מפנקות בטמפרטורה נעימה יותר אחרי פרק זמן של צינון במזגן. כדאי לזכור שגם מכונית בהירה מצוידת בשטח זכוכית גדול, שקולט חלק ניכר מקרינת השמש ובהתאם - מתחמם היטב. על כן, גם מכונית בהירה תהיה חמה מאוד אחרי פרק זמן בשמש. על טמפרטורת המכונית העומדת בשמש קיצית ישירה משפיעים גורמים שונים, כמו סוג הזכוכית וצבעה וכמו חומרי וגווני דיפוני תא הנוסעים. ובכל מקרה, מכונית החונה בשמש תגיע בקלות לטמפרטורה של 50 מעלות ואף יותר מכך - כך שהפער הנובע מצבע הרכב לא בהכרח יורגש.

 


2. אם המכונית חונה בצל והמיזוג פועל, האם אני יכול להשאיר חיית מחמד או ילד בפנים?

א-ל  ת-ע-ש-ו  א-ת  ז-ה. מכונית אינה אמינה כסלע, ירידה קלה בסל"ד הסרק, למשל, עשויה לכבות את המנוע ואת המיזוג וכשלים נוספים יכולים לקרות בזמן שמכונית עומדת מונעת עם עצמה בשמש. נזכיר גם שהצל זז בהתאם לתנועת כדור הארץ ביחס לשמש. בקיצור, אל.


3. יותר משתלם לרכוש דלק בבוקר כשקר יותר ולא אחה"צ, כשהדלק מתרחב ומקבלים פחות באותו כסף

לא נכון. אם הייתם קונים דלק מרוכל עם בקבוק, אולי זה היה נכון, אבל ברכישה מתחנת דלק מסודרת, הדלק מאוחסן במיכלים תת קרקעיים שהשפעת הבדלי טמפרטורות החוץ עליהן זניחה.

4. כיבוי מזגן ופתיחת חלונות מבזבזים יותר דלק מסגירת חלונות והדלקת מזגן

מחקרים ובדיקות שונים נערכו כדי לבחון הן מהי השפעת פתיחת החלונות (שפוגעת משמעותית באווירודינמיות, מקדם הגרר, של המכונית) על צריכת הדלק ומהי השפעת הפעלת המיזוג. הערכתנו הזהירה היא כי אין תשובה חד משמעית. נראה שהעניין משתנה לפי סדרה ארוכה של פרמטרים - עוצמת המיזוג, מבנה מרכב הרכב, עוצמת הרוחות ותנאי מזג האוויר,  מהירות הנסיעה ועוד. לסיכום, וכסוג של חוק אצבע - נראה כי למזגנים ישנה נטייה לצרוך כמות גדולה יותר של דלק מפתיחת חלונות


5. אם המנוע מתחמם מדי - להפעיל את חימום המכונית על מקסימום

באסה, אבל זה נכון. בדיוק כשנורא חם לכולכם, האוטו ישן ועמוס, הטמפרטורות בחוץ מגרדות תנור לבנים ומחוון חום המנוע שובר את תקרת הזכוכית שלו - בדיוק אז הדבר הנכון ביותר לעשות הוא להפעיל את החימום על מקסימום טמפרטורה ומקסימום מהירות אוורור (בלי רכיב המיזוג, כמובן) ולהפוך את המכונית (על חלונותיה הפעורים לרווחה) לסאונה להלכה ולמעשה. הסיבה - המנוע חייב להצטנן ומהר, והחימום שואב את טמפרטורותיו ישירות מהמנוע. עצת בונוס - קחו אותו למוסך וטפלו בהתחממות, או שתפסיקו להעביר שלושה טון ציוד ואנשים על מכונית הסופר-מיני העתיקה.

6. מסוכן לשתות מים מבקבוק פלסטיק ששהה בתוך המכונית

קשה לומר חד משמעית. מחקר אמריקאי-סיני שנערך ב-2013 בחן מקרה קיצוני יותר, שבו הושארו בקבוקי פלסטיק במכונית בטמפרטורה של 70 מעלות (מעט יותר מטמפרטורת פנים הרכב ביום קיץ ישראלי טיפוסי). ככל שהזמן חלף, פלטו הבקבוקים כמות גדלה והולכת של BPA (ביספנול A) ושל אנטימון (עפ"י ויקיפדיה - יסוד כימי מסדרת המתכות-למחצה שעשוי לגרום לכאבי ראש, סחרחורת ודיכאון). האם ה-BPA המפורסם מסוכן לבני אדם? העולם המערבי חלוק בעניין הזה, בין בהלה ובין מחקרים שמראים על סיכון במינונים גבוהים במיוחד - גבוהים ממרבית ממצאי המחקר. 

7. מצבר מתפקד טוב פחות בחום גבוה

תלוי. החום כשלעצמו אינו מהווה בעיה מהותית למצבר, אבל במקרים של חום קיצוני הוא עשוי לגרום להתאדות של הנוזלים שבתוכו וזו, כך אנשי YourMechanic, יכולה ליצור בעיה מתחום טעינת היתר. טעינת יתר יכולה לגרום הן לבעיות התנעה והן לקיצור אורך החיים של המצבר.

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. התחממות מנוע 
    ישראל, 22-06-2017

    התחמם לי המנוע בנסיעה ביום חם בעליות לירושלים. הוא עבר בקצת את בגבול הרגיל שלו. הרדיאטור תקין לחלוטין והחלפתי לאחרונה את מד החום שלו. האוטו הוא סבארו משנת 2006.
    האם מה שקרה מעיד על בעיה המצריכה תיקון?
    אשמח לתשובה.

    סגור תגובה

  • 2. תגובה לישראל 
    אסף בר-שי, 23-06-2017

    שלום ישראל, לא הייתי ממהר למוסך מיד, אבל כן עוקב בזהירות אחרי המצב. אם מסתמנת נטייה כזו במאמץ סביר - כדאי בהחלט ללכת לטפל בזה.

    סגור תגובה

  • 3. לישראל [ 1] כדאי לבדוק במוסך 
    אא, 26-06-2017

    בהכללה, מכוניות יפניות שומרות על חום מנוע קבוע בחורף בקיץ בעליה או בירידה. מניסיוני, לא כך הוא במכוניות אירופאיות. כך שאם יש השפעה לעליה על החום, כפי שזה נראה במד-החום, כדאי לבדוק את "האלמנט" שאחראי להרחבה או צמצום זרימת מי הקירור.

    סגור תגובה

חזור למעלה