דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

המכוניות שעשו את העשור החולף: ג'יפ רנגייד

Getting your Trinity Audio player ready...

מי שלא מכיר את ההיסטוריה העדכנית של חברת רכבי השטח האמריקאית ג'יפ יכול להיות מופתע מהדגם שבחרנו. אחת ממכוניות העשור היא ג'יפ? ועוד הג'יפ הכי קטן והכי פחות "קשוח" בסביבה? 

ובכן, ג'יפ רנגייד הוא אחד הרכבים המשמעותיים ביותר שמגיע מאחד היצרנים המפתיעים של העשור האחרון. בכתבה שלפניכם נחזור עשור אחורה ונראה מה קרה לג'יפ ועד כמה הרנגייד הקטן השפיע על החברה האמריקאית. 

לכתבה הראשונה בסדרה: הרכבים של העשור החולף - טסלה מודל S >>

מפעל ג'יפ רנגייד

ג'יפ מעולם לא הייתה יצרנית של מאסות גדולות. ב-1993 היא מכרה לראשונה למעלה מ-300,000 ג'יפים בארה"ב, השוק המרכזי שלה מאז ומעולם, ומאז היצרן לא ירד מהמספר הזה והמשיך במכירות של בין 400 ל-500 אלף כלי רכב מדי שנה, מספרים סבירים לגמרי עבור חברה מסוגה, אבל לא כאלו שמציבים אותה ליד ענקיות כמו שברולט או פורד. המספרים האלו נמשכו פחות או יותר עד למשבר הכלכלי של 2008, אז ספגה ג'יפ (וחברת האם שלה, קרייזלר) מכה כואבת במיוחד. 

דגמי ג'יפ

המכירות של ג'יפ התרסקו. ב-2008 נמכרו בארה"ב בערך 330,000 ג'יפים; בשנה שלאחר מכן ירד המספר ל-231,701 רכבים בלבד. גם תחילת העשור הבא לא בישרה טובות, וב-2010 מכרה ג'יפ רק 290 אלף כלי רכב בארה"ב ו-431,777 בכל העולם. 

הבעיה לא היתה רק המשבר הכלכלי. באותן שנים, חייבים להודות, ג'יפ לא הציגה מכוניות מאוד מרשימות. המנועים היו עתיקים, השלדות לא ממש מודרניות והטכנולוגיה נתקעה אי שם בימים שנמכרו גפ"סים. גם הבטיחות לא הבריקה - הקומפאס, שהושק ב-2007, נבחן במבחני EuroNCAP באירופה וקיבל 2 כוכבים בלבד. 

את גלגל ההצלה שלה קיבלה קרייזלר ואיתה ג'יפ מחברה שנחלצה ממשבר ענק רק 4 שנים לפני כן. אנחנו מדברים כמובן על פיאט האיטלקית שהתמזגה עם קרייזלר, והלכה למעשה הצילה את המותג האמריקאי הדועך. 

ג'יפ רנגייד

מבירא עמיקתא לאיגרא רמא

הכניסה של פיאט לעניינים שינתה את ג'יפ מהיסוד. זה התחיל עם הצ'ירוקי, שהתבסס על שלדה של לא אחרת מאשר אלפא רומיאו ג'ולייטה. ההמשך כלל את מושא הכתבה שלנו - ג'יפ רנגייד - ובשלוש השנים האחרונות של העשור הצטרפו לחגיגה הקומפאס, הרנגלר החדש וגרסת הטנדר שלו - הגלדיאטור.

עד כמה החברה האיטלקית שינתה את המצב? ב-2018 ג'יפ רשמה את שנתה הטובה ביותר עם כ-1,600,000 כלי רכב שעלו על הכביש - כמעט פי 4 ביחס ל-2010. גם ב-2019, למרות היחלשות מסוימת, רשמה ג'יפ שנה יוצאת דופן והיא הפכה למותג הנמכר ביותר בארה"ב מבית פיאט-קרייזלר עם כמעט מיליון כלי רכב שעלו על הכביש! 

מפעל גי'יפ

השינוי של ג'יפ נובע גם מהשינוי בשוק - הרבה יותר רכבי פנאי עולים כיום על הכביש. לכאורה היצף רכבי הפנאי שמגיע כיום מכל חברה כמעט, אמור היה להקטין את נתח השוק של ג'יפ בקטגוריות השונות - ככה זה כשיש הרבה תחרות. בפועל, נתח השוק של מותג רכבי הפנאי גדל באופן בלתי נתפס. באירופה נתח השוק של ג'יפ עמד על 0.11% ב-2010 והגיע לשיא של 1.07% ב-2018 (1.04% ב-2019). בארה"ב השינוי הרבה יותר בולט - למרות היצע בלתי נתפס של מתחרות חדשות, ג'יפ הגדילה את נתח השוק שלה באופן דרמטי. מ-2.51% בתחילת העשור ל-5.6% בשיא (2018) ו-5.4% בשנה שאחריה. 

הסיפור יותר גדול מזה. בתחילת העשור נראה היה שפיאט עצמה עם המותג המצליח דאז - פיאט 500 - תהיה עמוד השדרה של המותג. הכניסה של הננסית האיטלקיה לארה"ב בישרה על שינוי מתהווה, אך לקראת סוף העשור פיאט נעלמה כמעט לחלוטין מהיבשת החדשה ונמכרת בעיקר בארץ המוצא, איטליה. גם קרייזלר, ממנה ציפו להיות המותג המוביל, הפכה למותג כמעט שולי בליינאפ של FCA. היצרן הענק, שלאחרונה חבר לפיג'ו - סיטרואן באיחוד עצום - מתמקד כיום בשני מותגים אחרים - ג'יפ ואלפא רומיאו, וג'יפ הוא המצליח שבהם. ב-2018, לדוגמא, ג'יפ תפסה 30% מכלל מכירות FCA בעולם, שניה רק לפיאט שמכרה 3% יותר - והרווח של פיאט על כל מכונית קטן באלפי דולרים מן הסתם. בחצי הראשון של 2019 ג'יפ עקפה את פיאט ועלתה למקום הראשון בין מותגי הקונצרן (32.5%). 

ג'יפ רנגייד וג'יפ ישן

הכי לא ג'יפ שיש ובכל זאת, הכי ג'יפ

מה עומד מאחורי הבחירה שלנו בג'יפ רנגייד כאחד מרכבי העשור? אם מסתכלים על המספרים נטו, ממש לא מדובר ברכב הנמכר ביותר של המותג. במצטבר הגרנד צ'ירוקי עוקף אותו בקלילות וגם הקומפאס והצ'ירוקי מאפילים עליו בשווקים רבים. 

הסיפור של הרנגייד מורכב הרבה יותר. קודם כל, מקורותיו הג'יפ הקטן בהיצע נמצאים בשלדה הותיקה של פיאט 500X - ששורשיה מגיעים עד לגרנדה פונטו בשנת 2005! כן, הג'יפ שלכם הוא במידה זו או אחרת סופר-מיני מיושנת של פיאט. אבל זה ממש לא משנה - כי הרנגייד הצליח ללחוץ על כל כך הרבה כפתורים בכל כך הרבה מקומות. 

ג'יפ רנגייד ודגמי ג'יפ

זה מתחיל מהמחיר. סיפור ההצלחה של הרנגייד הוא בראש ובראשונה היכולת להציע את הסמל והסימבוליות שבבעלות על האייקון המוטורי במחיר הרבה יותר נגיש מכל דגם אחר. אולי זאת לאו דווקא הסיבה למכירות המוצלחות באירופה, שם ג'יפ הוא לא סמל לאומי כמו בארה"ב, אבל בברזיל הרנגייד הוא רכב הפנאי המוביל בקבוצתו. הוא מככב בעוד כמה מדינות בדרום אמריקה ואפריקה ומהווה דריסת רגל משמעותית לג'יפ בשווקים פחות אמידים. 

זה ממשיך לגודל. המימדים הקטנים שלו ומנועי הטורבו שמגיעים מפיאט הפכו אותו לרב מכר באירופה. ממה נובעת ההצלחה היחסית? באירופה לא אוהבים מכוניות גדולות ומזהמות. למעשה, במרבית הקטגוריות הלקוח האירופאי אוהב לבחור במכוניות הקצרות - אלו ששוקלות מעט ובעיקר אלו שקל להחנות בערים הצפופות.

ג'יפ רנגייד רוכבי אופניים

עד להגעת הג'יפ הקטן נמכרו באירופה ג'יפים (של ג'יפ) במספרים מגוחכים. עם כניסת העשור הקודם נמכרו רק 14 אלף ג'יפים בכל היבשת. בסיום העשור המכירות עמדו על למעלה מ-163 אלף. ב-2016, השנה המלאה הראשונה של הרנגייד ביבשת הישנה, 3 מתוך כל 4 ג'יפים שנמכרו באירופה היו רנגיידים. בשנים הבאות הוא שמר על כמות מכירות דומה: 72 אלף (2018) שעלו ל-78 אלף בשנה שלאחר מכן. נתח השוק שלו בקטגוריה שלו עמד על כ-3.5% באחת הקטגוריות הצומחות ביבשת.

צריכת דלק וזיהום אוויר הם נושאים מאוד רגישים באירופה והרבה פחות בארצות הברית. עד לרנגייד, כל ניסיון חדירה של ג'יפ לאיחוד האירופי לווה בקשיים מובנים מאליהם. אנחנו יכולים לדמיין את גרטה צווחת על כל לקוח פוטנציאלי - "איך אתה מעז?!". אבל עם יחידות ההנעה של פיאט (1.4 טורבו בעבר שהפכו כיום ל-1.3 טורבו ובקרוב גם לגרסאות פלאג-אין הייבריד) הלקוח האירופי כבר לא מפחד להסתובב עם סמל של מותג אמריקאי על רכב הפנאי שלו. 

שמשה ג'יפ

מקום של כבוד

הכניסה של ג'יפ רנגייד למגוון שווקים פרצה את הדרך לאח הגדול יותר - ג'יפ קומפאס. הקומפאס לא רחוק מהרנגייד במימדיו. הוא ארוך במעט יותר מ-10 ס"מ, רחב ב-1 ס"מ ונמוך יותר. למרות זאת, הכניסה של הקומפאס לא יוצרת קניבליזציה חריגה במדינות בהם השניים משווקים במקביל. המגוון מביא לקוחות חדשים ושונים. כמות המכירות של הרנגייד אולי לא עולה לאחרונה אבל כמות המכירות של הקומפאס זינקה והיא דומה בשווקים רבים למספרים של הרנגייד. זה מעיד על "דם חדש" - לקוחות שמעולם לא רכשו ג'יפ בעבר וזורמים כיום למותג האמריקאי. 

ג'יפ רנגייד במים

נכון שגי'פ רנגייד לא מצליח לנסוק לגבהים משמעותיים בארה"ב - הוא למעשה אחד הרכבים הכי פחות נמכרים של המותג ביבשת החדשה. אבל זה לא משנה בכלל, שכן קטגוריית ה- B-SUV אליה משתייך הרנגייד היא קטגוריה שולית בארצות הברית - אך מדובר בקבוצה חשובה במיוחד בכל מקום אחר על הפלנטה, ובמקומות האלו הרנגייד פתח עבור ג'יפ הזדמנויות רבות שמעולם לא היו למותג. ג'יפ הפכה לאחת ההצלחות הבולטות בעשור האחרון וזאת הסיבה בזכותה הרנגייד הוא אחד מרכבי העשור של iCar.

למאמר זה התפרסמו 6 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה