ובכן, האם חברת הביטוח שלנו מגלה לנו אילו מכוניות הכי בטיחותיות? לא. למה? כי שיטת חישוב הפרמיות ושיטות ההכנסות בישראל מתנגשות עם הגישה שעמה פתחנו. זאת נוסף לכל מיני אינטרסים וקונספירציות שבסופו של דבר משאירים אותנו באפלה, וחבל. חבל מאוד.
מזל שיש את השבדים בכלל, ואת חברת הביטוח השבדית הגדולה פולקסם (Folksam) בפרט. החברה הזו דווקא מאמינה משום מה (...) שכדאי לה לקבץ את כל הסטטיסטיקות האלה, לפרסם אותן ולדאוג שהלקוחות שלה יבחרו במכוניות הכי בטיחותיות שרק אפשר. "טוב לנו, טוב ללקוחות שלנו", אומרים שם. החברה מפרסמת את הדו"חות כבר שנים רבות וכעת ניתן לדפדף בדו"ח עדכני.
ומה כולל הדו"ח? מרכזו הוא מספר עצום של תאונות דרכים אמיתיות שהתרחשו בשבדיה. ליתר דיוק, הדו"ח העדכני מתייחס ללא פחות מ-170,000 תאונות דרכים שהתרחשו בין 1994 ל-2016 ושבהן נפגעו ונזקקו לטיפול 52,400 אנשים. הבדיקות עקבו לא רק אחרי הפגיעה המיידית, אלא גם את הנזקים והנכויות לטווח רחוק.
ומה אומר הדו"ח? ראשית - יש בשורות. הסכנה לנכות בתאונת דרכים צנחה למחצית ברכבי החמש השנים האחרונות, לדברי אנשי פולקסם, יחסית לרכבי ראשית שנות השמונים. האם הם מסוגלים להוכיח את זה? קבלו: חוקרי פולקסם טוענים כי מספר ההרוגים בכלי רכב שיוצרו בחמש השנים האחרונות כל כך נמוך, שאין להם מספיק סטטיסטיקה להתייחסות, כדי להוכיח את רמת השיפור. עד כדי כך.
מספר דגמי הרכב שנבדקו במסגרת הדו"ח - 292. בסיכום הדו"ח מוצגת רמת הבטיחות המציאותית של כל רכב, ואלו שאין לגביהם מידע מספק מוצגים עם מידע על מבדקי בטיחות במעבדות של איגוד הבטיחות האירופי יורו NCAP. החוקרים מצהירים כי אין משמעות לאופי הנהיגה בבחירת דגם הרכב, כיוון שהתאונות שנבדקו הן תאונות של שני כלי רכב ביחד, דבר שמנטרל אופי נהיגה בדגם ספציפי.
להבדיל מבדיקות איגודי הבטיחות הרשמיים, שבהם עיקרי בדיקות הבטיחות הן יחסיות לגודל המכונית וכך יכולה מכונית קטנה-קלה ומכונית גדולה-כבדה לקבל את אותו ציון, כאן כמו במציאות הבדיקות הן רוחביות וכך למכונית קטנה סיכוי קטן לקבל דירוג בטיחות גבוה, היות שהמאסה של המכוניות הגדולות שפוגעות בהן מכניעה אותן.
המכוניות הבטיחותיות
לפני שנרחיב לגבי הדגמים המסוימים, נציין כי נזכיר כאן אך ורק דגמים שלחברת הביטוח היה מידע מספק לגביהם והם בחרו לדרג אותו בעצמם. המשמעות היא שייתכן שיש דגמים בטיחותיים שלא יופיעו ברשימת הבטיחותיים ביותר, ודגמים לא מספיק בטיחותיים שלא יופיעו ברשימות גם. נוסף על כך, בחרנו לציין דגמי רכב שמעניינים את הקהל הישראלי.
מכל הדגמים שנבדקו, הרכב הבטיחותי ביותר בכלל המחקר הוא וולוו XC90 מהדור היוצא (סביר להניח שמידע מספק מהדגם החדש טרם נכנס לדו"ח). ה-XC90 היה בטיחותי בשיעור של 61% מהרכב הממוצע. זוהי הפעם הרביעית ברציפות שדגם של וולוו זוכה במקום הראשון בכלל המחקר.
בפולקסם ממליצים על עוד מספר מצומצם של כלי רכב בעלי בטיחות עילאית, מבחינתם, ובמספרים, מכוניות שרמת הבטיחות שלהן גבוהה ב-40% ויותר מהממוצע. ראשית יש את רשימת הסיירת של מכוניות שרמת הבטיחות שלהן גבוהה ב-50% מהממוצע: אודי A4 מדגמי 2007 והלאה, פולקסווגן פאסאט מדגמי 2008-2014, מרצדס E קלאס מדגמי 2009 והלאה וכן מספר דגמי וולוו נוספים, S60 מ-2010 והלאה וכן V70 ו-S80 מ-2007 והלאה.
המכוניות המשפחתיות-קומפקטיות הבטיחותיות ביותר במחקר הן פולקסווגן גולף וג'טה, משנות המודל 2004-2010 שלמרות גודלן הקומפקטי, רמת הבטיחות שלהן גבוהה ב-40% מהממוצע.
ועכשיו, ברשותכם, נפסיק לחפור. קבלו את רשימת הדגמים הבטיחותיים יותר ופחות, בקבוצות הגודל השונות:
מכוניות קטנות (מיני וסופר-מיני)
בטיחותיות ב-20% לפחות מהממוצע:
פיג'ו 207 דגמי 2006-12
סקודה פאביה 2000-13
פולקסווגן פולו 1995-2010
פורד פיאסטה 2009 והלאה
רמת בטיחות ממוצעת:
רנו קליאו 1998-2009
סיטרואן C1 / פיג'ו 107 / טויוטה אייגו 2006-14 (ב-C1 - עד '12)
סיאט איביזה 1999 והלאה
יונדאי גטס 2003-09
יונדאי i10 דגמי 2008-13
טויוטה יאריס 1999-2011
פולקסווגן פולו 2010 והלאה
אודי A1 דגמי 2010 והלאה
קיה פיקנטו 2011 והלאה
רמת בטיחות נמוכה ב-20% מהממוצע (הערת "המנעו")
סיטרואן C3 דגמי 2000-09
ניסאן מיקרה 2003-10 (עם בקרת יציבות)
רמת בטיחות נמוכה ב-40% מהממוצע (הערת "המנעו")
ניסאן מיקרה 2006-14 (ללא בקרת יציבות)

מכוניות משפחתיות קומפקטיות
רמת בטיחות גבוהה במיוחד, 40% מעל לממוצע
פולקסווגן גולף 5 וג'טה, 2004-10
בטיחותיות ב-20% לפחות מעל הממוצע
סקודה אוקטביה 1997-2012
פורד פוקוס 2005-11
פולקסווגן גולף 6, דגמי 2008-12
אופל אסטרה, 1998 והלאה
פיג'ו 307 דגמי 2001-08
רנו מגאן 2003-14
מאזדה3 דגמי 2003-08
קיה סיד 2007-11
טויוטה אוריס 2007-13
יונדאי i30 דגמי 2007-11
וולוו C30 דגמי 2006-12
בטיחות ממוצעת
סיטרואן C4 דגמי 2005-10
ב.מ.וו סדרה 1 דגמי 2004-11
אודי A3 דגמי 2007-13
מכוניות משפחתיות גדולות
בטיחות גבוהה במיוחד, 40% מעל לממוצע
פולקסווגן פאסאט 2008-14
אודי A4 דגמי 2008 והלאה
אודי A5 דגמי 2007 והלאה
מרצדס C קלאס 2007-13
ב.מ.וו סדרה 3 דגמי 1998-2012
בטיחותיות ב-20% לפחות מעל לממוצע
טויוטה אוונסיס 2003-08
סקודה סופרב 2009 והלאה
וולוו S60 דגמי 2000 והלאה
פיג'ו 407 דגמי 2004-10
ב.מ.וו סדרה 3 דגמי 2012 והלאה
מאזדה6 דגמי 2003-2008
סובארו אאוטבק 2003-09
טויוטה פריוס 2004-09
וולוו S40 ו-V50 דגמי 2004-12
.jpg)
מכוניות יוקרה
בטיחות גבוהה במיוחד, 40% לפחות מעל לממוצע
וולוו V70 דגמי 2000 והלאה
וולוו S80 דגמי 1998 והלאה
מרצדס E קלאס 2009 והלאה
ב.מ.וו סדרה 5 דגמי 2004 והלאה
בטיחותיות ב-20% לפחות מהממוצע
אודי A6 דגמי 2005-11
מרצדס E קלאס 1996-2009
מיניוואנים ורכבי נוסעים
בטיחותיים ב-20% לפחות מהממוצע
אופל זפירה 1999-2011
טויוטה ורסו/קורולה ורסו 2004 והלאה
מרצדס ויאנו 2004 והלאה
קרייזלר וויאג'ר, כל השנים עד 2007
בטיחות ממוצעת
טויוטה הייאס 1996 והלאה

רכבי פנאי
בטיחות גבוהה במיוחד, 40% ויותר מעל לממוצע
וולוו XC90 דגמי 2002 והלאה
יונדאי סנטה פה 2006-11
וולוו XC60 דגמי 2008 והלאה
הונדה CR-V דגמי 1998-2006
בטיחותיים ב-20% לפחות מהממוצע
ניסאן קשקאי 2007-13
קיה ספורטאז' 2011 והלאה
סוזוקי ויטארה 1997-2014
יונדאי IX35 דגמי 2010 והלאה
טויוטה ראב4 דגמי 2000-12

כלי רכב מסחריים
בטיחות גבוהה במיוחד, 40% ויותר מעל לממוצע
פולקסווגן טרנספורטר לגרסאותיו השונות מ-1991 והלאה (שנת 2004 אינה כלולה בדו"ח)
פולקסווגן קאדי 2004 והלאה
רנו מאסטר 1997-2010
פולקסווגן קראפטר 2006 והלאה
מרצדס ספרינטר 2006 והלאה
פורד קונקט 2000-12
פורד טרנזיט 2003-12
בטיחות גבוהה ב-20% לפחות מהממוצע
סיטרואן ברלינגו / פיג'ו פרטנר 2008 והלאה (עם בקרת יציבות)
סיטרואן ג'מפי /פיאט סקודו 1995-2006
רנו טראפיק 2001-13
ניסאן נבארה 1998 והלאה
מרצדס ויטו 2004-14
אופל ויוארו 2001-13
רמת בטיחות ממוצעת
סיטרואן ברלינגו / פיג'ו פרטנר 1996-2009 (ללא בקרת יציבות)
רנו קנגו 1998 והלאה

פורסם לראשונה ב- 02.11.17
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות