דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

צ'רי טיגו 4 הייבריד (מבחן ראשון) - לכל מבצע יש מחיר

Getting your Trinity Audio player ready...

בחסות העיסוק האינטנסיבי בהאטת מכירות הדגמים החשמליים - הגם שבעולם מדובר יותר בהאטת קצב הצמיחה - והזינוק במכירות היברידיים-נטענים, קל לפספס עובדה חשובה: הביקוש להיברידיות שובר שיאים. אותן היברידיות רגילות, בלי חיבור לשקע, שהגיעו ארצה לראשונה לפני שני עשורים. אלה שרק לפני 3 שנים החזיקו בנתח שוק של 16%, וכיום אחראיות ל-25%.

כמענה לביקוש הגובר, ואולי כחלק מיצירתו, מנחיתים כאן היבואנים דגמים היברידיים בקצב שנדמה כמתגבר. אחד הזולים שבהם הוא צ'רי טיגו 4, שהתחיל את דרכו בישראל לפני שנה עם גרסת רק-בנזין שלא זכתה להצלחה, אך כעת היא נעזרת גם בחשמל. והשוס - היא זולה בלא פחות מ-23 אלף שקל(!) מהמתחרה הישירה טויוטה יאריס קרוס הסופר-פופולרית.

סיכום: צ'רי טיגו 4 מציג מתכון דומה לזה של אחיו הגדולים והמצליחים טיגו 7 ו-8, גם אם בממדים מוקטנים. השילוב כולל מראה מובהק ונאה של רכב פנאי, תנוחת ישיבה גבוהה, תא נוסעים מרווח ואבזור נדיב. ואיך אפשר לשכוח, תג-מחיר פנטסטי שמאתגר את המתחרות.

  • מתחרים ישירים: טויוטה יאריס קרוס, MG ZS
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 138 אלף שקל (136 אלף שקל) 
  • טוב: מרחב מחיה, אבזור, מחיר
  • בסדר: צריכת דלק, ביצועים, מראה
  • טעון שיפור: נוחות נסיעה, התנהגות, הנדסת אנוש
  • ציון: 7

אלא שהטיגו 4, שמקורו ב-2017 למעשה, מעניק דוגמה מוטורית לקביעה ש"אין מתנות חינם". איכות הביצוע רחוקה מלהרשים ויש יותר מדי פספוסים בהנדסת האנוש. לצד זאת ניכר ניסיון מיותר לחיסכון במפרט (צמיגים, היעדר מדף לתא המטען), שממשיך למערכת הנעה לא משכנעת ומגיע לכיול מתלים לא מוצלח, שפוגע בנוחות ובהתנהגות. לכך יש להוסיף צריכת דלק סבירה-פלוס, אך לא מרשימה.

ובשל המסקנה האחרונה, כדאי להתבונן עליו גם בהשוואה למתחרים שאינם היברידיים ונמכרים במחיר דומה. למשל סיאט ארונה, סקודה קאמיק, יונדאי וניו או קיה סטוניק שמעניקים איכות נסיעה מהוקצעת יותר תוך שמירה על צריכת דלק דומה, עם פחות מרחב פנים ואבזור.

איך נראה: המראה החיצוני מזכיר את האחים הגדולים יותר - וזו מחמאה בשוק הישראלי - במשפחת דגמי הטיגו, בממדים מוקטנים. עם סבכה גדולה ואגרסיבית ואיפור שטח מתבקש בדמות חצאיות שחורות ופסי גגון. אלא שלצד דגמים עדכניים יותר, הוא מגלה את גילו האמיתי ומבהיר שבעיקרון הוא כמעט עשור בשטח.

סביבת הנהג כוללת צמד מסכי "12.3 (לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע) המעניקים תחושה מודרנית, לצד איכות חומרי דיפון-ריפוד נאה והיצע תאי אחסון מרשים. אבל באמת צ'רי, אפשר היה לוותר על צמד המתגים חסרי השימוש בתקרה, או על משטח הפעלת המיזוג המסורבל. שכן בשונה ממסך מגע הוא צובר אבק וסימני אצבעות, ובשונה ממתגים פיזיים הוא דורש הסטת מבט מיותרת לטובת ההפעלה. תלונות זהות יש לנו גם לגבי משטחי המגע המיותרים שעל גלגל ההגה.

פאנל מתגים בקונסולה המרכזית מאפשר גישה מהירה לבורר מצבי הנהיגה (ספורט וחיסכון), להפעלת המצלמות ההיקפיות ולשליטה בעוצמת השמע, אך פונקציות אחרות - למשל בחירת עוצמת הרגנרציה או שחרור בלם החניה (נניח, לטובת תמרון לאחור בחניה לפני שחוגרים את חגורות הבטיחות) - דורשות שיטוט מגושם בתפריטי המסך.

מערכת המולטימדיה כוללת קישוריות למכשירי אפל ואנדרואיד, שסבלה אצלנו מחוסר יציבות מרגיז. מחשב דרך אין משום מה - במקום זאת יש מדידה נפרדת של המרחק ("טריפ B", למרות שאין "טריפ A") ושל כמות הדלק שנצרכה. תוציאו מחשבונים, עצלנים.

תרגום המערכת לעברית הוא רעיון לא רע אך הביצוע לא משכנע. עם ביטויים כמו "מערכת הימנעות חכמה" או למשל "מרחק כולל" ו"קילומטרז' נסיעה כוללת". אחד מהם מתייחס לטווח הנסיעה הנותר במיכל הדלק, השני לנסועה הכוללת שצבר הרכב. מבלבל שלא לצורך.

לנהג מוצע מושב גבוה, תומך היטב ונאה למראה, אך טווח הכיוון של ההגה לעומק צנוע מדי ומקשה על מציאת תנוחה מוצלחת. מאחור יש מרווח נדיב, למרות בסיס גלגלים קצר יחסית של 261 ס"מ. רוחב המושב יאפשר למקם בו שני כסאות בטיחות וביניהם בוסטר, אך בסיס המושב נמוך וקצר ופוגע בנוחות לנוסעים בוגרים. תנאי השירות כוללים פתחי מיזוג נפרדים ושקע USB לטעינה.

לתא המטען נפח מוצהר של 310 ליטרים; בפועל זה מרגיש גדול יותר. בחלק הימני ישנה בליטה חריגה ברצפת התא, בשל מצבר ה-12V שממוקם מתחתיה. אך גלגל חלופי אין, וגם לא מדף לכיסוי המטען - 140 שקל בעלי אקספרס.

מפרט האבזור בגרסה הבכירה שנבחנה כולל בין היתר מושבים דמויי עור עם חימום מלפנים וכיוון חשמלי לנהג, מצלמות היקפיות והנעה מרחוק. מערך הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב (פעלתנית מדי), בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטחים מתים כולל על תנועה חוצה מאחור ועל פתיחת דלת והתרעה על שכחת ילדים מאחור.

איך נוסע: מערכת ההנעה משלבת בין מנוע חשמלי עם 204 כ"ס המחובר ישירות לגלגלים הקדמיים ואחראי עיקרי על ההנעה, לבין מנוע בנזין מהגרסה הרגילה (4 צילינדרים, 1.5 ליטר, 95 כ"ס), המשמש כגנרטור לטעינת הסוללה ומתחבר לגלגלים (רק) תחת עומס. במפתיע, נתון ההספק המשולב עומד על 163 כ"ס בלבד - נמוך אפילו מההספק המוצהר של המנוע החשמלי לבדו. תאוצה ל-100 קמ"ש? 8.9 שניות סבירות.

וכך גם הביצועים, סבירים. ישנה השהיה מוחשית בהעברת הכוח שלא פעם יצרה אצלנו עיכוב מטריד בעקיפות, אך לאחר שהכוח מגיע - הוא מספק. שימוש בלעדי בחשמל מתאפשר רק במהירויות זחילה ולפרקי זמן קצרצרים ובאופן משונה, בנסיעה בשיוט מהיר השתלב מדי פעם מנוע הבנזין בסל"ד גבוה לפרקי זמן קצרים ורועשים (מאוד רועשים), ככל הנראה במטרה להטעין את הסוללה המרוקנת.

צריכת הדלק במהלך 600 ק"מ של מבחן, רובם בנהיגה מתונה, עמדה על 14.9 ק"מ לליטר. רחוק מלהרשים בהתחשב בתנאים ובהבטחות, שכן זהו נתון קרוב למתחרים מונעי בנזין בלבד ורחוק למדי מתוצאות של מתחרים היברידיים.

שילוב בין קפיצים קשים ובולמים נעדרי ריסון מביא לנוחות נסיעה לא טובה, פחות או יותר בכל סוג כביש ומצב, למעט כבישים מהירים וסלולים היטב. בידוד הרעשים לא משכנע ועקב כיול המתלים הפחות מוצלח, גם התנהגות הכביש רחוקה מלשכנע.

לכך יש להוסיף תנועה חזקה מדי על ציר האורך בעת בלימה והרוחב בפניה, מעט מדי תחושה מההגה ואובדן אחיזה שמגיע באופן פתאומי ומוקדם מהצפוי. אנחנו מניחים שלצמיגי Sailun הסינים העלומים יש כאן משקל גדול.

למרות הממדים הקטנים, התמרון בעיר מסורבל בשל קוטר סיבוב של 11.2 מטרים - גדול אפילו מזה של מיצובישי אאוטלנדר, למשל. לטרחה היתרה בחניונים מצטרף גם בורר הילוכים איטי, שדורש עצירה מוחלטת והמתנה מיותרת במעבר בין D ל-R ובחזרה.

  • מנוע: בנזין, 4 צילינדרים, 1.5 ליטר וחשמל
  • הספק, מומנט מנוע בנזין: 95 כ"ס, 12.7 קג"מ
  • הספק, מומנט מנוע חשמלי: 204 כ"ס, 31.6 קג"מ
  • הספק, מומנט משולב: 163 כ"ס, 26.5 קג"מ
  • תמסורת: הילוך יחיד, הנעה קדמית
  • אורך: 432 ס"מ
  • רוחב: 183.1 ס"מ
  • גובה: 165.3 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 261 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,550 ק"ג
  • נפח תא מטען: 310 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.9 שניות, 150 קמ"ש
  • צריכת דלק משולבת, פליטת מזהמים: 18.8 ק"מ לליטר, 120 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 138 אלף שקל (136 אלף שקל)

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 34 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה