דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

כך חוסכים בכיף? רכבי פנאי גדולים הפכו ללהיט באירופה

Getting your Trinity Audio player ready...

רוכשי המכוניות באיחוד האירופי נודעו מאז ומתמיד בחסכנותם, וליתר דיוק קמצנותם, בכל הנוגע לקניית מכוניות: תנו לנו רכב קטן ככל האפשר, מעט דלתות וידני בבקשה. אלא שהמעבר למכוניות היברידיות-נטענות וחשמליות, ירידה בהיצע למכוניות קטנות בשל תקינה מגבילה וכניסת הסינים במלוא הכוח, מובילה למגמה מפתיעה ביבשת: יותר קונים בוחרים בכלי רכב גדולים. ממש גדולים.

דוגמה טובה לכך אפשר למצוא בקטגוריית רכבי הפנאי הגדולים והבינוניים, שנחשבה עד לאחרונה לכמעט מוקצה ביבשת. רוכשי מכוניות גדולות זכו לקיתונות בוז בשל בזבזנותם - לא רק בדלק אלא גם במקום במרחב הציבורי - אך נראה כי הבושה להסתובב בתוך רכב ענקי שתופס מקום חניה וחצי ברחוב, הולכת ונעלמת אפילו באירופה.

נתונים שמפרסמת חברת מחקר השוק דאטה-פורס, מגלים זינוק של כמעט 20% במכירת כלי רכב גדולים, זאת בזמן שקטגוריית המיני כמעט חוסלה לגמרי ומכוניות הסופר-מיני הולכות ומתמעטות בהדרגה. לכך אחראים, בעיקר, המחוקקים באיחוד האירופי, שהפכו ייצור מכוניות קטנות ללא כלכלי בגלל תקנות זיהום ובטיחות מחמירות. הפיכת הקטנות לחשמליות קשה בינתיים בגלל עלויות פיתוח גבוהות ביחס למחיר השיווק הצפוי.

וכך גוברת דווקא מגמה הפוכה מהצפוי ליבשת, שמנסה לצמצם את ההתחממות הגלובלית מתחבורה: מעבר למכוניות גדולות. מהנתונים עולה כי במחצית הראשונה של 2025 נמכרו כמעט 467 אלף רכבי פנאי בינוניים וגדולים ביבשת, זינוק של 19% שבולט במיוחד מול ירידה של יותר מאחוז במכירות הרכב הכלליות באירופה.

כדי להבהיר, הנתונים מתייחסים לכלי רכב בעלי אורך של 460 ס"מ לפחות, כאלו שהיו עד עתה רכבי נישה נדירים יחסית שנשמרו לרכבי יוקרה בזבזניים או רכבי הובלת נוסעים למשפחות גדולות. הגידול מייצג מגמה גדולה בהרבה מרק צמיחה בשוליים: בעוד טסלה מודל Y, מובילת הקטגוריה צנחה כמעט בשליש ל-68 אלף יחידות, בגלל בעיות יחסי ציבור שנגרמו על-ידי אילון מאסק, מתחרות בולטות רושמות זינוק מרשים: סקודה קודיאק, לדוגמה, זינק ב-28% ל-54 אלף יחידות, האנייק החשמלי של המותג הצ'כי זינק ב-33% והסיל U ההיברידי-נטען של BYD, מסר קרוב ל-35 אלף יחידות בשנת השיווק הראשונה שלו ביבשת.

את הזינוק במכירות הקטגוריה מתדלקים בעיקר רכבי הפנאי החשמליים וההיברידים-הנטענים. אלו האחרונים רשמו זינוק של 241% לנתח שוק של 19% מהקטגוריה, בעוד מכירות החשמליים מבוססי המצברים צמחו בכ-8% לנתח שוק של 44%, כזה המסייע לצמצם קצת לפחות את ההשפעה הסביבתית של מעבר מאסיבי למכוניות גדולות יותר.

העלייה בשתי גרסאות ההנעה הללו באה בעיקר על חשבון היברידיות רגילות (שצנחו ב-13%), ופחות על-חשבון רכבי בנזין ודיזל לא היברידיים שמציגים צמיחה של 15% ו-2.4% בהתאמה.

בקרב רכבי הפנאי החשמליים, טסלה ממשיכה להוביל למרות צניחת המכירות (ל-68 אלף יחידות, 32%-). אחריה סקודה אנייאק עם 31 אלף (33%+), טויוטה bZ4X עם 18 אלף (34%+) וקופרה טוואסקאן עם 15 אלף מתחילת השנה (דגם זה לא שווק אשתקד). יונדאי איוניק סוגר את רשימת חמשת הגדולים עם 12 אלף יחידות, עלייה של 5.6%.

הכתבה בשיתוף The Wheel Network

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה