דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

בקרוב ביפן: מכוניות תוצרת ארה"ב

Getting your Trinity Audio player ready...

האם בקרוב היפנים ינהגו בכבישים המקומיים במכוניות מיצור אמריקאי? סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי היצרניות המקומיות שוקלות להתחיל לייבא לארץ השמש העולה חלק מהדגמים שהן מייצרות באמריקה. המטרה היא לרצות את נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שמנסה להקטין את גרעון הסחר של ארה"ב וליצור מצב מאוזן יותר, בו אמריקה מייבאת פחות ומייצאת יותר לשותפות הסחר שלה.

מזה עשרות שנים, שוק הרכב היפני נחשב לאחד המסוגרים בעולם – עם שליטה בלתי מעורערת של התעשייה המקומית, לרבות תקינה ייחודית שמקנה להן יתרון משמעותי מול יצרניות זרות. אבל כעת זה עשוי להשתנות, כחלק ממאמץ הממשלה היפנית לרצות את נשיא ארה"ב ולעצור את מלחמת הסחר שהכריז בתחילת השנה כנגד כל העולם בכלל, ויפן בפרט.

רה"מ החדשה של יפן, סאנאה טאקאיצ'י, מנהלת בימים אלה מגעים לרכישת טנדרים מתוצרת פורד, בכדי לשפר את מאזן הסחר עם ארה"ב. אלא שלפי דיווחים בסוכנות הידיעות רויטרס, ביפן חוששים כי הטנדרים שיירכשו יהיו גדולים מדי לכבישים הצרים שם, ושוקלים לעשות בהם שימוש רק בזמן חירום – כרכבי פינוי שלג.

לצד המהלכים המדינתיים, הכוללים מו"מ על הסכם סחר פתוח יותר עם ארה"ב, גם תעשיית הרכב המקומית נרתמה למאמצים לרצות את טראמפ. בכירים בטויוטה וניסאן הצהירו השבוע כי הם שוקלים "ייבוא הפוך", כלומר של מכוניות המיוצרות בארה"ב ליפן, זאת למרות שמדובר במהלך שאין מאחוריו כל היגיון כלכלי: הייצור היקר בארה"ב, עלויות השילוח ותמהיל הייצור של מכוניות גדולות בעיקר, כולם הופכים מהלך כזה לבעל היגיון כלכלי מפוקפק.

"במקום לעשות את זה מסיבות עסקיות, זה יותר מהלך שנועד להראות שתעשיית הרכב גם משתפת פעולה כדי לצמצם את חיכוכי המסחר והגרעון המסחרי", כך מסביר טאקאקי נאקאנישי, אנליסט ממכון המחקר נאקאנישי ביפן.

מנכ"ל טויוטה, קוג'י סאטו, אמר לכתבים בתערוכת טוקיו השבוע כי היצרנית "בוחנת את האפשרות" לייבוא הפוך, וכי המהלך נעשה מתוך רצון למסחר "הוגן ופתוח", ולאו דווקא מטעמים של הזדמנות כלכלית. בניסאן אמרו כי הם בוחנים זאת ברצינות, כך על-פי מנהל הביצועים הראשי של היצרנית ששוחח עם רויטרס.

לארה"ב יש כיום גרעון מסחר של 68.5 מיליארד דולר מול יפן. לפי נאקאנישי, תעשיית הרכב לא תצליח לגשר על הפער הזה לבדה שכן יצרניות הרכב היפניות ייבאו כ-20 אלף מכוניות בשנה מארה"ב בעוד בכיוון ההפוך יפן מייצאת כיום קרוב ל-1.4 מיליון כלי רכב בשנה לאמריקה, מה שיהפוך את המהלך לסמלי בעיקר.

לצד הייצוא, יצרניות הרכב היפניות השקיעו מיליארדי דולרים גם בייצור מכוניות בצפון אמריקה, כולן מחזיקות במפעל אחד לפחות. טויוטה והונדה למשל נהנות מרשת מפעלים הפרוסה במספר מדינות ברחבי ארה"ב, שמייצרת חלק ניכר מהדגמים המשווקים שם על-ידי עובדים אמריקאים.

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

צריכים ייעוץ? חזור למעלה
">