דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

הלכה הדיאטה: מכסי טראמפ יגרמו לזינוק במשקל המכוניות

Getting your Trinity Audio player ready...

הנה עוד אפקט שלילי של המכסים הגבוהים שהטיל נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על תעשיית הרכב. בניסיון להחזיר את ייצור חלקי הברזל והאלומיניום לארה"ב, טראמפ הטיל מכסים גבוהים על ייבוא רכיבים אלו – המשמשים לא רק למרכב המכונית, אלא לרכיבים נסתרים רבים בתוכה. כעת מסתמן שבמטרה לצמצם את עלויות הייצור המאמירות, יצרניות הרכב יוותרו על חלקים קלים לטובת מרכבי ברזל "כמו פעם". ובמילים אחרות, כבדים יותר.

לפי ה"אוטומוטיב ניוז", המכסים המוטלים על תעשיית הרכב צפויים לעלות 188 מיליארד דולר בשלוש השנים הקרובות, או כ-4,600 דולר למכונית החל מ-2027. כתוצאה מכך, יצרניות רכב מחפשות דרכים מקוריות לצמצום בעלויות הייצור בכדי לספוג לפחות חלק מעליות המחיר, שעשויות להבריח לקוחות.

הקורבן התורן: הפחתת משקל המכוניות, שמושג באמצעות שימוש בחומרים קלים ויקרים יותר, ונועד לסייע בצמצום תצרוכת הדלק של המכוניות ואיתה בהפחתת פליטת המזהמים התורמים לתחלואת בני אדם ולהתחממות כדור הארץ.

העלייה בעלויות הייצור חוברת לחוק התקציב החדש שנחתם לאחרונה על-ידי טראמפ, במסגרתו בוטלו קנסות ליצרניות רכב שמכוניותיהן מזהמות מעל שיעור מסוים. תקנות אלו קבעו קנסות שעודדו ייצור מכוניות חסכוניות יותר, כאשר יצרניות יכלו לבחור אם לשלם קנס או לרכוש "נקודות זכות" מיצרניות של מכוניות ידידותיות לסביבה, למשל יצרנית חשמליות בלבד כמו טסלה.

קנסות אלו נחשבו לאחד מהזרזים העיקריים של המעבר למכוניות חשמליות, היברידיות וחסכוניות בדלק, וביטולם צפוי לגרום לחזרתם של דגמים מזהמים ובזבזניים בדלק.

ייצור מכוניות קלות משקל היה אחד האתגרים המרכזיים של תעשיית הרכב בשנים האחרונות. נוכח תקני בטיחות מחמירים שדורשים מרכבים מתוחכמים הסופגים את אנרגיית הבלימה ושפע מערכות בטיחות המוסיפות משקל, בתעשייה נדרשו למצוא דרכים לעשות דיאטה באמצעות רכיבי מרכב ואחרים קלים מחומרים מתקדמים, כמו אלומיניום, מגנזיום וחומרים מרוכבים אחרים.

הפחתת משקל של 10% במשקל הרכב מתורגמת לשיפור של 8-6 אחוזים בתצרוכת הדלק ובפליטת פחמן דו-חמצני, שקשור להתחממות הגלובלית, כך על-פי מחקר של המעבדה הלאומית לאנרגיה מתחדשת ומשרד האנרגיה האמריקאי.

המעבר לחלקים כבדים וזולים יותר, צפוי ליצור בעיית תחרותיות ליצרניות האמריקאיות מול התעשייה הסינית והאירופית. בעוד תקנות הזיהום באמריקה בוטלו ועלויות הייצור עולות, במדינות אחרות בעולם לא חלו שינויים כאלו ותקינת הזיהום ממשיכה להיות מחמירה יותר.

היצרניות האמריקאיות סובלות גם מתקנה נוספת בחוק התקציב, שביטלה את הטבת המס לרכישת חשמליות (הנחה של עד 7,500 דולר), ושצפויה להפוך חשמליות רבות ללא כלכליות או לפגוע קשות בביקוש בהן. כתוצאה מכך תעשיית הרכב האמריקאית תאבד חלק מכושר התחרות בתחום החשמליות, שכן ייצורן לא יהיה כדאי והידע שנצבר בפיתוחן ייאבד.

אנליסטים מעריכים כי אפקט דומה עשוי לגרום נזק לתעשייה האמריקאית גם בתחום הפחתת המשקל. בעוד הממשל הנוכחי מקל את דרישות הזיהום, הבא עשוי להחזיר תקנות מחמירות והתעשייה המקומית תמצא את עצמה עם מכוניות מזהמות, לא תחרותיות ותידרש שוב לפתח טכנולוגיות מתאימות – הפעם בעלויות גבוהות יותר מכפי שאם הפיתוח היה מבוצע באופן ליניארי ללא הפסקה.

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה