מנכ"ל מרצדס, מיצרניות הרכב הוותיקות, המצליחות והעשירות בעולם, לא חסך במילים קשות כאשר הביע לאחרונה התנגדות פומבית לכוונה לאסור שיווק דגמי בנזין ודיזל באירופה. בשיחה עם "הנדלסבלאט" הגרמני אמר אולה קלניוס כי יעד האיחוד האירופי לאסור מנועי בעירה פנימית מ-2035, יחסל את התעשייה המקומית. לא פחות ולא יותר.

"אנחנו צריכים להיות מציאותיים, אחרת ננוע במהירות מרבית לתוך קיר", כך הגדיר קלניוס את התקנות שקבעו המחוקקים באיחוד, לפיהן ייאסר שיווק של מכוניות הפולטות פחמן דו-חמצני בזמן הנסיעה החל מ-2035. התקנות שכבר אושרו, ניתנות עדיין לביטול או שינוי במסגרת סעיף שקבע כי תיערך בחינה שלהן במחצית השנייה של 2025. "כמובן שאנחנו צריכים לצמצם פליטת פחמן דו-חמצני, אבל אסור לאבד מיקוד על התעשייה", אמר.
מנכ"ל מרצדס משמש השנה גם כמנהל לובי יצרניות הרכב האירופאיות, ה-ACEA, תפקיד העובר ברוטציה בין מנכ"לים של יצרניות אירופיות. לפי קלניוס, הפתרון הנכון לבעיית הזיהום הוא לא לאסור שיווק לחלוטין, אלא ליצור תמריצים לקניית מכוניות מזהמות פחות או שאינן מזהמות כלל: תמריצי מס וסבסוד עלות הטעינה בעמדות ציבוריות, למשל.

לדבריו, הטלת הגבלות רק תגרום לזינוק בקניית מכוניות עם מנוע בעירה פנימית לפני 2035, תגביל את התחרותיות של יצרניות הרכב האירופאיות ותביא בסופו של דבר לקריסתן.
כדאי רק לחזור ולבחון מה אמרו במרצדס (ופולקסווגן) לפני שלוש שנים בדיוק (ועוד חודש וקצת). או אז, כאשר נראה היה כי המהפיכה החשמלית לא תעצור עוד עד הכחדת כל מנועי הבעירה הפנימית המזהמים, הצהירה היצרנית כי היא לגמרי בעד הפסקת שיווק בנזין ודיזל ב-2035.
בהודעה משותפת עם קונצרן פולקסווגן אמרו אז כי "התכנית יומרנית אך ברת השגה, שכן המעבר להנעה חשמלית אינו הפיך... שימוש בחשמל היא הדרך הנכונה מבחינה אקולוגית, טכנולוגית וכלכלית בדרך להחלפת מנועי בעירה פנימית מהר ככל האפשר", כך לשון ההודעה.
כעת, כאשר קצב המעבר לחשמל הואט, הן ביחס למה שהיה והן ביחס להערכות מוקדמות, מצהירים בכירי היצרניות כי ההחלטה לחסל את הבנזין והדיזל המזהמים בעוד כעשור בלבד, אינה ריאלית. הכסף מדבר, כך מסתבר.
הכתבה בשיתוף The Wheel Network