טויוטה היפנית, בימים כתיקונם מכונת רווחים משומנת, היא הקורבן האחרון של מלחמת הסחר עליה הכריז נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. יצרנית הרכב הגדולה בעולם הודיעה על הורדת תחזיות הרווח לשנה הקרובה ועל צניחה בהכנסות. לדבריה, כתוצאה ישירה של מכסים שהטיל טראמפ על מכוניות מיובאות לארה"ב ובאופן עקיף על חלק ניכר מהמכוניות המיוצרות בארה"ב, הזקוקות לחלפים מיובאים ממגוון מדינות.
טויוטה פרסמה את תוצאותיה העסקיות לרבעון, מהן עולה כי הרווח התפעולי צנח ב-11% בהשוואה לשנה שעברה. טויוטה מייחסת הפסד בגובה 450 מיליארד ין (למעלה מ-10 מיליארד שקל) למלחמת הסחר, עם ירידה מ-1.17 טריליון ל-881.41 מיליארד ין. ההכנסה נטו צנחה ב37% ל-841.3 מיליארד.
בהודעת היצרנית נמסר כי התחזית לשנת הכספים המסתיימת במרץ 2026 הונמכה ב-600 מיליארד ין ל-3.2 טריליון. זאת למרות שהסכם מכסים חדש בין יפן לארה"ב עדיין לא נכנס באופן סופי לתוקף. טויוטה עדיין צופה כי שולי הרווח יעמדו השנה על נתון מכובד של 6.6%, גבוה יחסית לתעשיית הרכב.
"בעקבות השפעת המכסים בארה"ב וגורמים אחרים, תוצאות ממשיות הראו ירידה ברווח התפעול, והתחזית עודכנה מטה", כך נמסר בהודעת היצרנית. טויוטה ספגה ירידה גם ברווח התפעולי ביפן, זאת בעקבות שינוי בשער הין ועלייה בהוצאות, כך היצרנית.
למרות הפגיעה ברווחים, טויוטה מדווחת על ביקוש חזק – אפילו בארה"ב. היצרנית הודיעה בשבוע שעבר כי שברה שיא מכירות: בינואר-יוני השנה מכרה יותר מ-5.1 מיליון מכוניות, צמיחה של 5.5% מהשנה שעברה. 43% מהמכירות היו של כלי רכב היברידיים, מנוע הצמיחה העיקרי של היצרנית.
מפעל חדש ביפן
למרות מלחמת הסחר, שמטרתה העיקרית לפי הנשיא טראמפ היא לאלץ יצרניות לייצר יותר בארה"ב, טויוטה הודיעה על הקמת מפעל חדש, דווקא ביפן. היצרנית הפעילה כיום גם במספר מפעלים באמריקה, תחנוך את המפעל היפני החדש בעיר טויוטה (קורומו לשעבר), בה ממוקמים חלק ניכר ממפעליה. המפעל החדש צפוי להתחיל לפעול בעשור הבא, ועדיין לא ידוע אילו דגמים ייוצרו בו או היכן ישווקו.
נראה כי ביצרנית מהמרים כי בתום כהונת טראמפ תחלוף מלחמת הסחר. בינתיים, בחודש יוני לדוגמה, נתוני משרד הסחר היפני מגלים כי ייצוא מכוניות מיפן לארה"ב קרס ב-25%, זאת בהשוואה דווקא לעלייה של כמעט 5% ממדינות אחרות בעולם. ביפן מקווים כי עם חתימת הסכם הסחר, שקובע שיעור מכס של 15% - גבוה משמעותית מבעבר אך נמוך מכפי שאיים טראמפ תחילה – הייצוא לארה"ב ייתאושש.
"יצרניות (יפניות) עדיין סובלות מלחץ שער הין החזק ועלויות שנותרו משיעור התעריפים הגבוה מקודם. אך השיעור שנקבע (15%),יחד עם התאמות מחירים, אמור לייצב את ההכנסות בהדרגה", כך הסביר ל-CNBC אבחיק מוחרג', אנליסט בקאונטרפויינט ריסרצ'.
"בטווח הארוך, מותגים יפניים יזכו ליתרון על-פני מתחרות מאזור NAFTA (הסכם הסחר בין ארה"ב, קנדה ומקסיקו), שעדיין עומדות בפני מכסים גבוהים יותר". נכון לעתה, יבואני מכוניות וחלפים המגיעים לארה"ב ממדינות אלה נדרשים לשלם מכס בגובה 25%.
היה לי פעם Toyota Land Cruiser משנת 2002.
זאת היתה השנה שבה הלנד קרוזר נחת בטורונטו.אויי כמה שהשתוללתי איתו בהרי הרוקי הקנדיים .
הרכב היה ברשותנו עד שסינתיה אישתי החליטה למכור לעבדול הגנן שלנו
את הרכב.
רק בנזין ולא חשמל
הוא רכב חשמלי, וזה אומר-מזיק.
תקנו במקומה ג'יפ רנגלר כמו שלי, לינקולן כמו של דני מטורונטו, או פורד פוקוס.
..בלה בלה....
לדני מטורנטו: אתמול לקחנו את הג'יפ רנגלר לתיקון במוסך (אבל הוא כמעט לא מתקלקל). גם הילדים היו שם והסתכלו איך מתקנים את הג'יפ. בסוף התיקון חזרנו הביתה ברנגלר המתוקן. ומה שלומך דני?
בתגובות 5 ו7 בכתבה הזאת יש קשר לתגובה 58 במאמר https://www.icar.co.il/test_drive/hjkounrhjx/ ולתגובה 5 במאמר https://www.icar.co.il/test_drive/bytk6pmjxe/ אז תגיב בכל אחד מהקישורים לאחר שתקרא את התגובות שהזכרתי