מוטב מאוחר: גם הונדה נכנסת לתחום האופנועים החשמליים, עם דגם ראשון שיישא את השם E-VO, וישווק בשלב ראשון רק בסין. ואלה חדשות טובות מאוד עבור כל מי ששואל עצמו כיצד מפגר התחום הדו-גלגלי באופן כה קיצוני אחרי תעשיית הרכב בכל הנוגע לשילוב חשמל במערכות הנעה. שכן הונדה אינה סתם יצרנית, אלא הגדולה בתעשייה וכנראה גם המשפיעה ביותר.

למראית עין ה-E-VO נראה שמרני, רטרו-עיצובי, עם פנס עגול, גוף רזה, שלדת זנב מינימליסטית ועיצוב שמזכיר קצת אופנועי קפה רייסר משנות ה-70. אבל מאחורי המעטפת הנוסטלגית מסתתרת פלטפורמה טכנולוגית עדכנית.
הוא ישווק בשתי גרסאות - אחת עם מנוע חשמלי שמייצר 20 כ"ס, סוללה של 4.1 קוט"ש וטווח תיאורטי של עד 120 ק"מ לפי תקן WMTC (ר"ת של World Motorcycle Test Cycle), אחת עם מנוע חזק במעט (21.1 כ"ס), סוללה גדולה ב-50% וטווח תיאורטי של 170 ק"מ.
שתי הגרסאות מגיעות ל-100 קמ"ש וההאצה מ-0 ל-50 קמ"ש מתבצעת תוך פחות מ-3 שניות. בשתיהן ניתן להחליף את הסוללות או לטעון אותן - מ-20% עד 80% בכ-60 דקות בסוללה הקטנה, כ-90 דקות בגדולה.
רשימת האבזור כוללת בין היתר מסך TFT (בגודל "7) עם ניווט, מצלמות דרך קדמית ואחורית באיכות Full HD, תאורת LED אדפטיבית, חיישני לחץ אוויר בצמיגים, בקרת שיוט, מספר מצבי רכיבה (המשפיעים מן הסתם על טווח הנסיעה) וקישוריות. בתחום הבטיחות יש ESP, נעילה אוטומטית ברגלית הצד למניעת הידרדרות, ABS, מצב עצירה בעלייה, ומצב עזר לדחיפה ידנית של האופנוע.
הממדים דומים לאופנוע רגיל עם כמעט שני מטרים לאורך, בסיס גלגלים של 1,380 מ"מ, וגובה מושב נגיש של 765 מ"מ. השלדה עשויה מאלומיניום, המתלה הקדמי הפוך, מאחור יש בולם מונושוק ובלמי דיסק יש מלפנים ומאחור. ואולי הכי חשוב - תוספת הסוללות הצנועות לא הפכה את הכלי לכבד באופן קיצוני ומשקלו עומד על 143 או 156 ק"ג בהתאם לגרסה. עם זאת, יש לזכור שטווח הרכיבה התיאורטי מוגבל למדי.
הדגם נחשף לא על-ידי הונדה עצמה, אלא Wuyang-Honda, זרוע הפעילות של היפנים בסין, שם הוא צפוי לערוך הופעת בכורה במחיר של כ-30 אלף יואן (15-16 אלף שקל). הצפי הוא כמובן לראות אותו בעתיד הלא רחוק חוצה גבולות ויבשות. לא ברור מתי, כן ברור שעיני כל יצרניות הדו-גלגלי יהיו נשואות למידת ההצלחה של הכלי, ויקבעו בכך את מהלכי הפיתוח העתידיים.
מכירים, זוכרים אותו? מותג הבוטיק האמריקאי ביואל (Buell) ממשיך את הקאמבק המרשים שלו וחשף את ה-SuperTouring 1190 המסקרן. אופנוע הטורינג יכנס לייצור בסתיו הקרוב וישווק בארה"ב במחיר שיתחיל ב22.5 אלף דולר. היישר לקטגוריה בה מככבים - איך לא - הארלי דייוידסון ואנדיאן. נזכיר רק כי זו אינה פעם ראשונה בה החברה מודיעה על מועד תחילת השיווק, שנדחה בעבר פעם אחר פעם.

ל-SuperTouring מנוע V-טווין (כמובן) בנפח 1,190 סמ"ק, עם 185 כ"ס ו-14.1 קג"מ, קג"מ, על משקל של 199 ק"ג (רטובים) בלבד. יחס הכ"ס-משקל יוצא דופן והופך אותו בכך לאחד הביצועיסטים בקטגוריה, לפחות על הנייר.
הוא מצויד בבלמי ברמבו עם דיסקים מבית EBC, מתלי Fox מתכווננים, מייצב היגוי, מושב זוגי של חברת Saddlemen, מעטפת מקרבון וצמיגי Dunlop Sportmax Q5A. ביצרנית טוענים שמדובר ב"אופנוע הטורינג המהיר ביותר שיוצר עד כה", בין השאר בזכות מבנה ייחודי הכולל מיכל דלק משולב בשלדה.
מכירה מוקדמת תתבצע בין 1 ביולי ל-31 באוגוסט, אחר כך יעלה המחיר ל-24 אלף דולר. מעניין יהיה לראות איך תצליח היצרנית שהייתה רדומה במשך שנים ארוכות, לחדור בחזרה לשוק התחרותי מול מותגים מוכרים ומבוססים יותר בקטגוריה.
עופר אבניר, כן ירבו: הוותיקה שביבואניות הדו-גלגלי בישראל השיקה מבצע אותו היא מכנה "עופר אבניר for life" ומהותו לסייע לבטיחות רוכבי הדו-גלגלי, לנוכח העלייה המדאיגה במספר ההרוגים והפצועים בתאונות בהם מעורבים רוכבים.

במסגרת זו יקבלו רוכשי קטנועים ואופנועי כביש מ-250 סמ"ק ומעלה אפוד בטיחות מתנפח מדגם Alpinestars TECH-AIR שמחירו כ-3,000 שקל. זהו אפוד דק במיוחד אותו לובשים מתחת למעיל הרכיבה והוא מופעל באמצעות חיישנים עם התאמה אישית לאופי הרכיבה. אין צורך כמובן להסביר עד כמה אבזר הבטיחות הזה חשוב. רוכשי אופנועים או קטנועים בנפח 125 סמ"ק יקבלו מעיל ממוגן מתוצרת Blade.
בנוסף מקימה החברה אתר ייחודי וייעודי ברשת הנושא את שם הקמפיין, עם הסברים, הדרכות וסרטונים על חשיבות אביזרי הבטיחות ומערכות בטיחות מתקדמות, בהדרכת בכירי וותיקי התחום, גידי פרדר ואלי פנגס. אפרופו השניים, עופר אבניר מבטיחה הנחה של 20-30 אחוז לכל רוכש אופנוע או קטנוע אשר יהיה מעוניין לשפר את יכולת הרכיבה בקורס שתעביר חברת "אופנוען מאומן" של גידי פרדר. אנחנו ממליצים בחום.