דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

(בלעדי) זיקר 001 FR - מכת חשמל

Getting your Trinity Audio player ready...

בצד אחד של המסלול עומדת בוגאטי ויירון. אלף כוחות סוס, מנוע בנזין, 16 בוכנות בתצורת W עם ארבעה מגדשים. אחד מהיהלומים הנוצצים בכתר של תעשיית המכוניות האירופית, מותג מרגש עם היסטוריה של יותר ממאה שנה. בצד השני זיקר 001 בגרסת FR, מכונית של מותג שנולד לא מאוד מזמן לג'ילי הסינית. אבל פראיירית היא לא, עם 1,265 כ"ס מארבעה מנועים חשמליים. בבוגאטי נוהג אגדת המרוצים קימי רייקונן, לשעבר אלוף העולם בפורמולה 1. ב-FR נוהג קנזו אן, המנכ"ל והמייסד של זיקר ומי שעד לרגע זה לא ידעתם מיהו.

בוגאטי ויירון עלתה כחדשה כ-1.2 מיליון דולר, לפני מסים. הזיקר FR עולה עשירית ממנה, והסיבה ששתיהן מופיעות ביחד בסרטון שבו אני צופה היא תחרות זינוק מעמידה ל-200 קמ"ש. זה לא נגמר טוב עבור הבוגאטי שנהוגה בידי אחד מגדולי נהגי המרוץ בהיסטוריה. עכשיו, אפשר כמובן לטעון (ובצדק) שמעל 200 קמ"ש התוצאה כנראה תהיה שונה. אפשר גם להזכיר שאת הוויירון החליפה כבר לפני עשור השירון, החזקה והמהירה ממנה. הכל נכון. אבל בעולם של מוצרים שנשענים על תרבות, על דימויים ועל רגשות, העובדה שתינוקת חשמלית סינית מביסה בקרב ישיר את אחד השמות ההיסטוריים של תרבות מכוניות הסופר-על, ממחישה בסרטון אחד את כל הסיפור. אה, וגם זה שהיא עולה רק עשירית ממנה. לפני מסים.

נקי זה לא

והנה הגענו לסין כדי לנהוג בה. במכונית שיש לה יותר כוח מלפורמולה 1. מכונית שהיא סמן קיצוני של טכנולוגיה עכשווית בעולם הרכב. כן סינית, לא סינית, היא בפסגת השטיקים והטריקים האלקטרוניים. כחסיד אדוק של מנועי בעירה פנימית, הגעתי אליה בחשש. אחרי שהכרנו, הגעתי למסקנה שזיקר בכלל, וה-FR בפרט, הן רק קצה הקרחון של מאבק עולמי שמתרחש בשנים האחרונות מתחת ומעל לפני השטח.

יש מלחמות רועמות ויש כאלה שהן שקטות. המלחמה העולמית השלישית היא, בינתיים, מהסוג השקט. מרבית האנשים אפילו לא יודעים שהיא מתרחשת, למרות שבהחלט מתחילים להרגיש את ההשלכות שלה. לעיתים נדירות אפשר לעמוד במקום אחד ולראות כמו במסך פנורמי את כל התמונה. מי שהגיע באפריל לתערוכת המכוניות בשנגחאי יכול היה, אם רק רצה, לחזות במופע המפואר של שדה הקרב ולראות בבירור את המנצחים (לפחות כרגע), וגם את הסדקים שהולכים ומתרחבים ביסודות תעשיית הרכב באירופה.

הכל התחיל מכוונות טובות (וקוצר ראייה לטווח ארוך). בעקבות מה שכונה "דיזלגייט", שבו נתפס קונצרן פולקסווגן כשהוא מזייף את נתוני זיהום האוויר של מנועי הדיזל שלו, נקבעו באירופה תקנות זיהום מחמירות. החל משנת 2019 נדרשים יצרני הרכב לעמוד ביעדי פליטת מזהמים ממוצעים של כל המכוניות בפורטפוליו. קנס של 95 יורו למכונית מוטל כנגד חריגה בגרם CO2 אחד, וזה כפול מספר כלי הרכב שהיצרן מכר באותה השנה. מגבלות הפליטה המאוד מחמירות היום ייהפכו לדרקוניות ב-2030. חמש שנים מאוחר יותר, אם יצרני הרכב וועדי העובדים לא יכופפו את הפוליטיקאים, לא תותר שום פליטה מזהמת.

כלומר, על פי הרגולציה האירופית, בתוך עשר שנים כל המכוניות אמורות לייצר אפס פליטה. במילים אחרות: מונעות בחשמל (או במימן). נכון שיצרנים שנראו כהולכים אול-אין עם החשמל רק לפני שנתיים-שלוש, מבצעים האחד אחרי השני סיבוב פרסה מרהיב ומסבירים שאין בכך היגיון. אבל האונייה הזו כבר עזבה את הנמל. בלי שינוי דרמטי בתקנות, ולא צפוי כזה, בתוך כעשור יבצע השוק האירופי המשותף השמדה עצמית של ידע, מסורת, תרבות וטכנולוגיה תעשייתית של מאה שנים לפחות.

המהלך המשונה הזה מתעלם מכמה עניינים פעוטים: למשל, שבחורף הטמפרטורות באירופה צונחות אל מתחת לאפס. קור פוגם באופן דרמטי בביצועי הסוללה שיעילה ביותר בטווח שבין 18 ל-24 מעלות. חימום הסוללה לטמפרטורה הנדרשת צורך הרבה אנרגיה שבאה על חשבון טווח הנסיעה. ובשל הצורך לשפר את טווח הנסיעה, חייבים להגדיל את קיבולת הסוללות והמכוניות הופכות, בהתאם, לגדולות וכבדות וצורכות כמובן הרבה יותר אנרגיה שמגיעה, הפתעה-הפתעה, ממתקני ייצור מזהמים בדרך כלל. הפוך לגמרי מהחזון המקורי של צמצום ושמירת אנרגיה. ובכלל, כבר ברור שהסייקל המלא של בניית מכונית חשמלית, ייצור האנרגיה עבורה, כריית המחצבים לייצור הסוללה והמִחזור שלה, יוצרים לכדור הארץ הרבה יותר נזק ממה שהיצרניות מספרות לכם. יש אפילו מחקרים שונים שטוענים כי הנזק לסביבה אפילו גדול מזה של מכונית בנזין.

וכך, במקום מכוניות קטנות וחסכוניות שזורמות במרכזי הערים, אנחנו מקבלים מאותגרות משקל חשמליות בממדים שהולכים וגדלים. ומהתיאוריות הפרוגרסיביות של שמירה (לכאורה) על כדור הארץ והרצון לשפר את איכות האוויר בערים הגדולות, הגענו לזעזוע של התעשייה והכלכלה באירופה, לפיטורי עשרות אלפי עובדים ולפגיעה חמורה בשמירה על הגלובוס (אם אתם מחשיבים את אפריקה כחלק ממנו).

רגע, חכמי הדור שניסחו את הרגולציה המעניינת הזאת, לא לקחו בחשבון עוד נתון פעוט. מנועים למכוניות חשמליות מיוצרים בסין כבר יותר מ-20 שנה, והיא שולטת בשרשרת חומרי הגלם העולמית של המתכות והמחצבים הנדרשים לייצור סוללות חשמליות. כלומר, מעמדה של פיגור טכנולוגי בלתי ניתן לגישור מול תעשיית המכוניות האירופית, המעבר לחשמל הזניק את סין ליתרון טכנולוגי דרמטי. לצד הכוונה אגרסיבית של השלטון ובעזרת סובסידיות ממשלתיות נדיבות, סין הסתערה והכניסה להלם את אחד מענפי הכלכלה החשובים של העולם הישן.

המלחמה מול אירופה

מרס שיין, מנהל השיווק של זיקר, אמר לי בגילוי לב ש"הכי קל להפיק כוח רב וביצועים ממנוע חשמלי. מבחינתנו זה דבר פשוט יחסית". וכך, בעוד באירופה מתלבטים על איזו פלטפורמה לייצר את החשמליות שלהם, הסינים כבר שיגרו מכוניות חשמליות עתירות טכנולוגיה בעלות ייצור שבאירופה יכולים רק לחלום עליה, ובהתאם גם במחיר חלומי (יחסית) לצרכן.

רבים מעריכים שהצונאמי של עשרות יצרני רכב סיניים יתמתן. שיין מעריך כי בעתיד יישארו רק כעשרה תאגידים גדולים ממשלתיים או פרטיים שמחזיקים במספר רב של מותגים, חלקם אירופים לשעבר. ולמה בכלל יצרן סיני צריך לקנות מותגי רכב אירופים? הם הרי מובילים את העולם במנועים חשמליים. ובכן, משום שמכונית היא הרבה יותר מרק מנוע. וכדי לגשר על פער טכנולוגי, ג'ילי למשל, רכשה את וולוו, לוטוס וגם את סמארט (בשליטה משותפת עם מרצדס), וקיבלה נגישות לידע שנצבר באירופה לאורך דורות.

כשג'ילי החליטה לפני ארבע שנים על כוונתה לפתח מותג שיכוון לפלח העליון של רוכשי מכוניות וכינתה אותו זיקר (Zeekr) על שם ראשי תיבות באנגלית (כן) של אפס פליטה, וגם של גז קריפטון שזוהר כשהוא בא במגע עם חשמל (נשבעים לכם), היא רכשה את שירותיו של מעצב רכב גרמני די מוכר. סטפן שיילאף, איש חביב עם רזומה של עיצוב באודי, מרצדס ובנטלי. בקטנה.

למה דווקא הוא ולא איזה מעצב סיני מבריק? הו, כי חוד החנית של המלחמה הכלכלית מול אירופה היא תעשיית הרכב הסינית, שנשלטת על ידי תאגידי ענק בעלי עוצמה כלכלית ותמיכה ממשלתית. ואלה, כך יצא, רוכשים ידע (בהמון כסף) ומעסיקים את המומחים האירופאים הטובים ביותר (בעוד יותר כסף). גלי ההדף של המהלך מגיעים גם לתעשיית המכוניות ביפן, ולסינים אין חשבון היסטורי ארוך וחשוב יותר מאשר מול יפן. והם ממש נחושים לסגור אותו.

בהיפראקטיביות הסינית ובשימוש הנרחב בטכנולוגיית מחשבים יש (עדיין) גם חסרונות. כשמחזור של דגם חדש בסין הוא פחות משנתיים – זיקר השיקה בארבע שנים ארבעה דגמים – אין זמן לדייק מערכות מכאניות רגישות כמו מתלים למשל. תהליך שדורש המון זמן בפועל, ולא ניתן לביצוע מאחורי מסך "32 קעור. וזו בהחלט חולשה של הרבה מאוד מכוניות סיניות. בטח כשמנסים לחדור לתחום הכי יוקרתי ונחשב של מכוניות היפר-ספורטיביות. ולתחום הזה, ללא שום רגשי נחיתות, זיקר מכוונת עם ה-FR.

לנהוג עם קימי

שיין אומר כי ה-FR אמור להפוך לתת-מותג של זיקר שיאפיין את כל גרסאות הספורט שיושקו בעתיד, כמו M של ב.מ.וו ו-AMG של מרצדס. זו יומרה אדירה וכדי לנסות לעמוד בה הם גייסו לשורותיהם את קימי רייקונן, כיועץ לכיול מערכות מכאניות המשפיעות על התנהגות המכונית, האלמנט הספורטיבי שבה. בגרסה השנייה של ה-FR (שעודכנה בתוך פחות משנה, סוג של שיא עולמי) אפשר לקבל, תמורת תוספת מחיר, מוד נהיגה שמכונה "קימי רייקונן" שמעלה את ההספק ל-1,300 כ"ס ומתאים בעיקר למסלול מרוץ.

נהיגה במסלול עם ה-FR זה גם מה שהובטח לנו, רק שבפועל זה לא הסתדר. מבאס, מתסכל, קורה. אז מה עושים אנשי מקצוע מקומיים, יעילים ואולי גם אכולי אשמה מסוימת? משכנעים את שלטונות המחוז להנפיק רישיון נהיגה סיני לשלושה חודשים, מה שמאפשר לי לנהוג במכונית הזו על הכביש הציבורי. רגע, גם מארגנים מסלול קטן וסגור עם משטח בעל מקדם חיכוך נמוך שמדמה תגובות של נהיגה במהירות גבוהה.

 במבט ראשון קשה לדעת שמדובר באחת המכוניות החזקות בעולם. היא נראית כמו מכונית חמש דלתות חשמלית מודרנית ונאה. רק הספוילר האחורי, חישוקי "22 עם מנגנון נעילה מרכזי כמו ברכבי מרוץ, קאליפרים באדום וחלקי קרבון (כולל לגג) מעדכנים כי זו לא 001 רגילה שאפשר לרכוש בסוכנות זיקר הקרובה לביתכם. בפנים יש המון מקום לארבעה נוסעים. תנוחת הישיבה טובה, אבל בשביל לכוון את ההגה צריך להשתמש במסך המרכזי ואז לכוון את המיקום עם כפתור פיזי בהגה ולחזור שוב למסך המרכזי בשביל לשמור. לנהגי טסלה זה סידור מוכר, לי הרבה פחות, וכולי תקווה שגם בזיקר יתאפסו על עצמם. מטסלה יש לי פחות ציפיות להודות בטעות תכנונית, עם הסינים יש לי הרגשה שזה עובד טוב יותר.

למושב הנהג יש כנראה דעות משלו והוא מחליט לחבק אותי, או להרפות לסירוגין, בלי קשר קוהרנטי לכוחות ה-G שמופעלים עליי. עניין של אינטימיות כפויה שצריך להתרגל אליה. פחות התחברתי גם לרצון להיות מיוחדים, ולהפעיל את המגבים מהמקום שבו בדרך כלל שולטים באורות הדרך, או בכיוון ההפוך של מתגי החלונות. חלאס עם זה. וחלאס גם עם להיות קטנוני ולדסקס על מתגי חלונות כשנותנים לך מכונית עם 1,265 כ"ס.

בכביש המהיר המכונית מספקת את כל מה שמצופה ממנה. אפשר לנהוג בה כמו במכונית סלון מהודרת, ולקבל את כל השקט והנוחות והרוגע של פרימיום-יוקרה. ואז לדרוך על המצערת כי נהיה קצת משעמם, ולקבל האצה מעוררת בחילה. מעמידה, אם ממש תנסו, תוכלו אולי לרדת משתי שניות ל-100 קמ"ש. וזו מהירות של המהירות ביותר בעולם. צריך לחוות משהו כזה כדי לדעת שאתה לא צריך לחוות יותר מדי משהו כזה. תאוצות בקו ישר הזכירו לי אופנוע ים. אתה נותן תזוזה בריאה עם הבוהן ועף. ואז עוד פעם ועוד פעם. ובשלב כלשהו – די מוקדם, חייב לומר – זה באמת מתחיל לשעמם.

בעיקר כי אין שום רמז לסאונד שמוסיף קורטוב הנאה, וגם כי בכביש המהיר בסין יש מגבלת מהירות של 140 קמ"ש (120 מותר, ועוד בונוס לא נאכף של 20). אגב, שיטת המצלמות (יש המון) באוטוסטרדות בסין היא החישוב המוכר של ממוצע מהירות בקטע כביש בין שתי מצלמות. כמו באנגליה, כמו בעוד מקומות וגם כמו בכביש 6 יש האומרים. אבל כאן, מערכת הניווט המשוכללת יודעת לזהות את המצלמות ומציגה כל הזמן את המהירות הממוצעת שלך בקטע הדרך ביניהן. כך שאם חלילה הפלגת למהירות ממש גבוהה, מתקבלת התרעה שצריך להאט בשביל לשמור על הממוצע. תמיד שנאתי ממוצע.

אפרופו ניווט משוכלל, המכונית עמוסה במצלמות ובפיצ'רים טכנולוגיים, כולל מערכת טעינה מתקדמת (800V) עם 15 דקות למילוי מ-10 ל-80%, חיבור לרשת לוויינים שמבטיחה קישוריות תמידית ועל הדרך גם מעקב הדוק אחרי בעל הרכב.

בלי הגנות

בכניסה למסלול הסגור אני מבקש ממשגיח הבטיחות שיושב לצידי לנתק את כל ההגנות האלקטרוניות. הוא לא בטוח שאצליח להתמודד עם זה, ואני עונה לו שגם אני לא. הסיני החביב כנראה לא זיהה את ההומור הדלוח, ואולי גם הנחו אותו לאשר לי כל בקשה. שתי לחיצות על המסך המרכזי ואלף מאתיים שישים וחמישה כוחות סוס שוחררו. והיא טיל. באמת לא רגיל.

חבל להתאמץ ולנטרל קלישאות לעוסות במטרה למצוא קלישאה לא מאוד משומשת או ירחם השם, הברקה מקורית. הדבר הזה עף קדימה כאילו אין מחר. ויש, נשבע לכם. ולכן בזיקר חיברו כאן בלמים קרמיים עם קאליפר 10 בוכנות עצום של AP. וזה עוצר ממש חזק. תשאלו את מר בטיחות שישב לצידי, אולי הוא כבר חזר לדבר.

יש גם פניות במסלול המאולתר, אבל תחת עומס החלק הקדמי של מפלצת הכוח נדחף החוצה במה שראוי לכנות תת היגוי טרמינלי. אני לא מוותר לחיה, זוכר את המידע הטכני ששפכו לראשי לפני כן, וממשיך ללחוץ את דוושת התאוצה עד הרצפה. המכונית הגדולה הזו מתקנת את עצמה באופן שאיני זוכר כמותו. חלק ומהיר ובטוח. וכשאני דוחף אותה להיגוי יתר עם נעילה נגדית כמעט מלאה, הסיפור חוזר על עצמו. מדהים כמה קל לשלוט בהחלקות של המכונית הגדולה הזו, הכבדה, שלמרות כל הקרבון מסביב סוגרת 2.5 טונות.

אני מניח שבמהירות מסלול אמיתית, נניח ב-250 קמ"ש, הכל היה מרגיש קצת יותר מאתגר, ואז גם ניתן היה להתרשם ממערכת המתלים המתקדמת שזיקר התקינה, קויל-אובר (של KW) עם אפשרות כיוון ל-12 מצבי שיכוך ו-16 מצבי החזרה. מיליון אפשרויות שספק אם מי מהלקוחות יטרח להתעסק בהן, להוציא אולי את רייקונן.

אבל בהתחשב בכך שההגנות האלקטרוניות של העברת הכוח מנותקות, ברור שיש כאן שימוש בטכנולוגיה שמנצלת את העובדה שלכל גלגל יש מנוע משלו, והמומנט המתקבל ממנו מותאם למצב הגלגלים. גם במקור, חלוקת הכוח בין הסרנים היא א-סימטרית והמנועים האחוריים מספקים כמעט פי שניים כוח מהמנועים הקדמיים, מה שמסביר את הקלות שבה אפשר להכניס את החלק האחורי להחלקה נשלטת.

בהתחשב בעובדה שזיקר היא יצרן מכוניות בן ארבע שנים, ה-FR היא פשוט הישג מטורף. מכונית פנטסטית בכל ממד. המחשה ברורה לאן ידע וטכנולוגיה חשמלית יכולים להגיע. והיא מגיעה, גבוה יותר ממה שחשבתי שהיא תוכל בשלב כה מוקדם.

החיסרון היחיד של זיקר בכלל ושל ה-FR בפרט הוא אותו עניין חמקמק שגורם לילדים לתלות פוסטרים של M3 בחדר. מוניטין, נשמה, היסטוריה, הישגים. וזיקר, בלי לדעת אם ילדים בכלל תולים עדיין פוסטרים בחדר, מבינה את זה. ולכן הודיעה כי היא מגבילה את הייצור ל-99 מכוניות בחודש. ספק אם זה יהפוך אותה בעתיד לפריט אספנות, אבל כמו בסרט "זיכרון גורלי" היא מנסה בכל זאת לייצר למכונית בהווה היסטוריה של העתיד.

  • מנוע: חשמלי
  • קיבולת מצבר: 100 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 1,265 כ"ס / 130.5 קג"מ
  • הנעה: כפולה
  • אורך: 501.8 ס"מ
  • רוחב: 199.9 ס"מ
  • גובה: 154.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 300.5 ס"מ
  • משקל: 2,525 ק"ג
  • נפח תא מטען אחורי/קדמי: 32/539 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 2 שניות
  • מהירות מרבית: 280 קמ"ש

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

פורסם לראשונה ב- 20.09.25

למאמר זה התפרסמו 44 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

  • 1. (בלעדי) זיקר 001 FR - מכת חשמל 
    DANY_FROM_TORONTO, 22-09-2025

    אל תקנו מכוניות סיניות כי סין עוזרת לאיראן, לחותים ולערבים.

    סגור תגובה

  • 2. כותב נפלא 
    אבי, 22-09-2025

    כתבה מקיפה מלמדת מאזנת בין סיפור לנתונים, כיף לקרוא

    סגור תגובה

  • 3. אז היכן הווידאו ? (לת)
    נוטי, 23-09-2025

  • 4. רכב חלומי שאפו לזיקר (לת)
    אור, 23-09-2025

  • 5. "תמיד שנאתי ממוצע..." 
    אלי, 24-09-2025

    אתה מנסה לומר שתמיד רצית להיות הרבה מעל לממוצע? יותר מהיר, יותר רועש? יותר פרוע?...
    זה עדיין בתוך המשוואה, אתה עדיין עם העדר, אולי קצת יותר קדימה.
    בשביל לצאת מהמשוואה, צריך לחשוב מחוץ לקופסה. לא לקנות יותר גדול/חזק/יקר... זה לחלשים. להמציא. לפתח. לייצר. להיות ביקום מקביל. פורץ דרך.

    סגור תגובה

  • 6. הכל חוץ ממוצע 
    יעקב, 25-09-2025

    עקבתי קצת אחרי הקריירה של הכותב, הוא בטח לא חלק מהעדר

    סגור תגובה

  • 7. תענוג 
    אודי, 26-09-2025

    כותב בחסד עליון

    סגור תגובה

  • 8. למה זה חוקי, תשלחו ישר כסף לאייתולות (לת)
    תומר, 14-10-2025

  • 9. אינה מתאימה לנסיעה במדינה שיש פסע האטהה 
    דוד, 14-10-2025

    אלא אם היא מיועדת להיות במוזאום

    סגור תגובה

  • 10. לא יפה 
    אדם, 14-10-2025

    לא משנה מה יש בה הצורה החיצונית מכוערת לא שווה רבע ממה שאתם אומרים

    סגור תגובה

  • 11. מצער הבזבוז 
    מצער הבזבוז, 14-10-2025

    כ"כ הרבה מלל, מקצועי, כביכול, כשביל פרסומת לרכב דיי שגרתי.

    סגור תגובה

  • 12. היו היה 
    אבי, 14-10-2025

    פעם בימים הקדומים של המכונית הריצו אותה מול סוסים, אז זה בערך אותו דבר, גם אז בכו על תרבות שהולכת ונעלמת

    סגור תגובה

  • 13. תמונות ללא פרטים 
    טולי, 14-10-2025

    תמונות ללא פרטים לא מובן איזה רכב מדובר

    סגור תגובה

  • 14. לשלם סכומים כאלה על סוללות? 
    ריק, 14-10-2025

    לא מבין את אלה שמשלמים על סוללות כאלה סכומים כאלה ולא משנה כמה מהיר הרכב ביבי
    דבר שני זה זיקר וכולם מןדעיםמלקשקשת שלהם

    סגור תגובה

  • 15. כתבה יפה, חבל שהעובדות לא מדוייקות :-) 
    יותם (מהנדס חשמל), 14-10-2025

    קודם כל, לגבי יעילות הסוללה בטמפ' קרות - זה תלוי בסוג הסוללה וזה קשור למהירות תנועת היונים. סוללת NMC עובדת טוב החל מ- 25- מעלות צלזיוס. זאת אומר שעם NMC אין בעיה בטמפ' קרות. סוללת LFP עובדת טוב החל רק ב-10- מעלות צלזיוס ואסור לטעון אותה בפחות מ-20 מעלות צלזיוס אבל זה בסדר, כי היצרנים מודעים לכך ולכן המכונית לא תסכים לטעון לפני שנהגתם קצת והסוללה התחממה. אבל אם טמפ' הסביבה היא פחות מ-10- מעלות צלזיוס אז LFP לא פתרון בשבילכם. מצד שני, בטמפ' חמות, הגלגל מתהפך - סוללות LFP למעשה עובדות טוב יותר, עד לטמפ' מכסימלית של כ-50 מעלות צלזיוס. מכאן שהטענה ש"בטמפ' קרות הסוללה אינה יעילה" - התלות בטמפ', תלויה בסוג הסוללה. יש גם סוללות אקזוטיות מיוחדות לטמפ' קרות. אי אפשר לבוא ולהגיד משהו כללי כזה. אז זה דבר אחד. העובדה השנייה שאינה מדויקת היא הטענה ש-"מנועים למכוניות חשמליות מיוצרים בסין כבר יותר מ-20 שנה, והיא שולטת בשרשרת חומרי הגלם העולמית של המתכות והמחצבים הנדרשים לייצור סוללות חשמליות". כאן חשוב להזכיר שסין לא התחילה במהפכת הרכב החשמלי, אלא יפן עם הניסאן ליף וכמובן ארה"ב עם טסלה. סין הצטרפה לשוק מאוחר יחסית. אז נכון שייצור המנועים החשמליים עבר לסין, כי המשכורות בסין נמוכות והייצור זול, אבל זה תהליך הפיך לגמרי. לגבי חומרי גלם - ליתיום יש גם באוקראינה, באפריקה ואפילו בצפון אמריקה. פשוט הרבה יותר זול לתת לסינים לחצוב אותו. שוב, זה תהליך הפיך לגמרי. שאלה של סולם עדיפויות של המערב. ה"עובדה" האחרונה שאינה נכונה היא ש"הסייקל המלא של בניית מכונית חשמלית, ייצור האנרגיה עבורה, כריית המחצבים לייצור הסוללה והמִיחזור שלה, יוצרים לכדור הארץ הרבה יותר נזק ממה שהיצרניות מספרות לכם. יש אפילו מחקרים שונים שטוענים כי הנזק לסביבה אפילו גדול מזה של מכונית בנזין." - כמובן שיש מחקרים כאלה, שממומנים ע"י חברות הנפט. האמת הפשוטה היא שנצילות מנוע בנזין היא רק סביבות 30%. דיזל יותר טוב, אבל לא בהרבה. ייצור חשמל מאנרגיה נקייה - כאן הנצילות אינה מעניינת כי השמש והרוח בחינם. אז מבחינתנו 100% (למרות שנצילות העברת האנרגיה משמש לחשמל של תאי שמש מסחריים ממוצעים הינה בסביבות 10% בלבד. שוב, לא מעניין כי השמש בחינם). יצור חשמל בטורבינות גדולות מדלק פוסילי, עדיין סביבות 70-80% נצילות. העברת חשמל תוך שימוש בשנאים ובמתח גבוה מתבצעת בנצילות גבוהה מאוד, למעשה ההפסדים זניחים ונצילות של מנוע חשמלי ברכב מתחילה ב-70% למנוע "רע" כמו מכונת השראה רגילה ובמנועים PMSM כמו של טסלה מגיעה עד 90%. יש גם מכוניות שמשתמשות במנועי מיאון משתנה סינכרוניים, כמו למשל הטיגו-8. מנועים כאלה מגיעים עד 97% נצילות (אני לא צוחק! הם ממש מגיעים לנצילויות כאלה).

    כך שלכל הפחות, נצילות רכב חשמלי, אחרי שלוקחים הכל בחשבון, מבחינת נזק לסביבה, היא יותר מפי 2 טובה יותר מרכב בנזין. אפילו יותר טובה אם האנרגיה מופקת ממקורות מתחדשים, שאז בכלל קשה לכמת נזק לסביבה. במקרה כזה הנזק לסביבה אפסי. לגבי הנקודה העדינה של מחזור הסוללות וכריית הליתיום - ובכן, לא זורקים סוללת ליתיום לפח, ממחזרים אותן - גורסים אותן למעין אבקה שחורה ובתהליכים כימיים ואלקטרוכימיים מוציאים מהן את הליתיום ומשתמשים בו שוב. זה משהו שעושים כבר הרבה שנים ולא רק בסין.

    סגור תגובה

  • 16. להשוות אגסים לסרדינים 
    עדי, 14-10-2025

    מי משווה רכבים על סמך כוחות סוס או מהירות מאפס למאתיים? תן לבוגאטי, או לסובארו של סבתא שלי, להתחרות מולה במירוץ או על כביש החוף. כך עושים השוואה.
    ברור שתגובה של מנועי חשמל טובה יותר בהאצה למרחק קצר מאשר זו של מנוע בעירה פנימית… אבל עשה ביניהן מבחן ממטולה לאילת והחשמלית תפסיד במאה מתוך מאה מירוצים. היא תפסיד גם לסובארו דל סבתא שלי. ב120k דולר סך העלות פלוס התחזוקה והדלק של הזיקר על פני עשר שנים תהיה יקרה יותר מאשר זו של הסובארו של סבתא. פראייר מי שקונה.

    סגור תגובה

  • 17. הממ.. לגבי טמפ' טעינת סוללת LFP.. אני חייב לתקן טיפה 
    יותם (מהנדס חשמל), 14-10-2025

    מאחר ויש לי אטו-3 ובמודל זה יש אכן סוללת LFP, אני יודע מניסיון אישי שגבול הטעינה אינו 20 מעלות צלזיוס. אם בודקים בספר הרכב אז מוסבר שם שאמנם נצילות הטעינה טובה יותר מעל 20 מעלות, אבל הרכב מאפשר לטעון החל ב-0 מעלות צלזיוס. אולי בנצילות פחותה, אבל הבטריה עדיין תיטען. מתחת ל-0 אסור לטעון והרכב לא יאפשר זאת ומתחת ל-10- אי אפשר לנהוג בכלל. זאת מגבלה טכנולוגית של סוללת LFP. אבל כמו שכתבתי, לפי הספרות, לסוללת NMC המגבלה היא 25- צלזיוס. מכל מקום, אם אתם לא גרים באלסקה או בסיביר, כנראה שאין לכם בעיה כאן בכל מקרה.

    סגור תגובה

  • 18. סין 
    כפיר, 14-10-2025

    ‏מי שמקדם ומי שקונה רכבים מסין הוא פושע
    ‏המדינה הזו היא סכנה למדינת ישראל לעם ישראל ועושות לאט לאט להתנתק מהתצרוכת הסינית

    סגור תגובה

  • 19. הפראיריפ  
    הפראירים שלוקחים הלואה עם ריבית והצמדה כדי לממן יבואן, 14-10-2025

    מי אתם?

    סגור תגובה

  • 20. איפה הסרטון של הרייס? 
    צב השעה שמונה וחצי, 14-10-2025

    שוב פעם פרסומת לרכב חשמלי, די נמאס - תדחפו אותו אתם יודעים לאן. ועוד עושים את זה במסווה של בדיקה מ 0 ל -200. סיפורים, רק ררוצים לדחוף לנו סיניות על חשמל. אז, אנחנו לא רוצים.

    סגור תגובה

  • 21. תגובה ל 15 מהנס חשמל 
    צב השעה שמונה וחצי, 14-10-2025

    קראתי רק את הסוף, שאתה מסכם השוואה על הנזק לסביבה.
    בקריאת התגובה הזו עשית נזק מוחי לקוראים.

    סגור תגובה

  • 22. 16 - עדי, אתה צודק אבל רק בגלל סיבה אחת 
    יותם (מהנדס חשמל), 14-10-2025

    שלזיקר יש סוללת NMC :-).

    כלומר, כמובן שאתה לא צודק שבמירוץ ממטולה לאילת אתה תשיג את הזיקר 001 בעזרת הסובארו של סבתך, כי הזיקר עושה 200 קמ"ש בקלות ואני לא רואה את הסובארו של סבתך עושה אפילו 160 קמ"ש ביום טוב, מה גם שבעין יהב יש במקרה עמדות טעינה מהירות שיטענו את הזיקר ברבע שעה. כך שלא, הסובארו של סבתך לא תנצח את הזיקר במירוץ ממטולה לאילת. אבל וזה אבל גדול - אחרי כ-8 שנים (בממוצע) הסוללה של הזיקר תלך.. בגלל אובדן הערך העצום של רכב חשמלי, לא ישתלם להחליף סוללה. זה פשוט טוטאל לוס. זאת אומרת שהזיקר 001 הוא רכב ל-8 שנים. אתה קונה אותו ואתה יודע מראש שאתה מחליף אותו אחרי שנתיים שלוש ומפסיד מעל חצי מהעלות במהלך הזה, כי אחרת, אחרי 8 שנים תפסיד הכל. כך שכן, בשיקול ל-10 שנים, הזיקר לא רק שלא כלכלית יותר מהסובארו של סבתך, אלא, בשיקול של תכנון ל-10 שנים, הזיקר היא טוטאל לוס.

    בכללי, אם יש לך את הכסף, בכלל לא כדאי לקנות עכשיו רכב חשמלי: בקרוב יכנסו סוללות ליתיום-מטל, ליתיום חצי מצב מוצק, ליתיום מצב מוצק, סוללות נתרן-יון, סוללות אלומיניום-גרפן (? אולי. נחכה ונראה אם זה יצליח) וסוללות הידריד-נתרן. בכל פעם שיכנס דור חדש של סוללות, כל הרכבים החשמליים על הכביש, יהפכו למיושנים בן לילה. הסוללות החדשות שיכנסו יאפשרו טווח של מעל 1000 ק"מ לטעינה וכבר בנובמבר (בחודש הבא) טסלה יכניסו מודל Y עם 750 ק"מ לטעינה ואופל יכניסו רכב עם 700 ק"מ לטעינה. זה לא מדע בידיוני, זה קורה. טווח הסוללות גודל מול העיניים שלנו וימשיך לגדול.

    לכן אני אומר לכל מי שרוצה לקנות רכב חשמלי אבל יכול להתאפק שנה-שנתיים - חביבי, שנס מותניים, הדק חגורה והמתן בסבלנות לפחות עד שיכנסו סוללות עם טווח 1000 ק"מ.

    אתה לא יכול להתאפק? אז בחר רכב שנותן לך מה שאתה צריך, כי אתה לא תצליח למכור במחיר סביר. זאת חתונה קתולית - ורק רכב עם סוללות LFP, כמו למשל האטו-3 שלי, למרות שיש לסוללות LFP צפיפות אנרגיה פחותה מאשר של סוללות NMC (כלומר פחות ביצועים). כי מרחק הנהיגה הממוצע של סוללות LFP עד לסוף החיים של הסוללה, רק מתחיל ב-900,000 ק"מ, מה שנהג ממוצע ינהג בכ-30 שנה. כלומר לא תצטרך סוללות חדשות עד שהרכב ילך למגרש הגרוטאות, אם תקנה רכב עם סוללות LFP, מה שלא נכון לסוללות NMC וכאמור, אם הסוללה תלך, אז הרכב טוטאל לוס. לא ישתלם להחליף. לכן אתה צריך לבחור רכב שנותן לך מה שאתה צריך ולהקפיד לבחור רק דגם שמגיע עם סוללת LFP (ולוודא זאת עם המוכר).. שוב, רק אם אתה ממש חייב לרכוש רכב כרגע ואתה רוצה דווקא חשמלי.

    לא שזה רע - מבחינת חוויית הנהיגה, רכב חשמלי שווה כל אגורה. אבל כלכלי זה לא. המדינה שוחטת אותי בטסט, שוחטים אותי בביטוח - החיסכון בדלק שולי לגמרי. אבל לפחות רכשתי רכב עם סוללה שתחזיק כ-30 שנה לפחות. לא יקרה לי שאחרי 8 שנים הוא טוטאל לוס, בגלל סוללה. אז לפחות זה לא.. כן, אני לא יכול שלא להמליץ על האטו-3, למרות שכבר יש טובים יותר ורק יהיו טובים יותר ויותר. נותנת לי מה שאני צריך. זה שהמדינה מתכלבת, נו טוב, אנחנו מכירים את המדינה שלנו. ימסו גם את האוויר, אם יהיה אפשרי :-).

    סגור תגובה

  • 23. פרופ כהן 
    כל חברת מכונות כביסה יכולה לייצר מנוע חזק, 14-10-2025

    אבל השאלה כמה זמן זה מחזיק

    סגור תגובה

  • 24. 21 - רק ציינתי שכמה מהעובדות בכתבה אינן מדוייקות 
    יותם (מהנדס חשמל), 14-10-2025

    לגבי הנקודה שהעלית שסין אינה בדיוק ידידה שלנו, אתה צודק אבל כרגע אין כ"כ לאן לברוח: גם אם אתה קונה טסלה (או גם מכונית רגילה, לא חשמלית) הרבה מהרכיבים מיוצרים בסין.

    סגור תגובה

  • 25. אנשים הורגים את עצמם עם רכבים של 150 כ"ס 
    אאא, 14-10-2025

    אז 1300?

    כמה ייהרגו? כבר רואים המון בכבישים רכבים חשמליים טסים, ללא הגזמה על 200 קמ"ש בכבישים עמוסים, מזגזגים כאילו היו רכבי ספורט (לא ההנהגים ולא החשמליות לא קשורים לספורט) ובטח לא בכביש הציבורי.
    מה יהיה עם זה?

    סגור תגובה

  • 26. 1265 כ"ס סיני שווה ל500 כ"ס אירופאי (לת)
    רון, 14-10-2025

  • 27. כ"ס זה לא הכך 
    F1, 14-10-2025

    מה ששכח הכתב לציין שמכונית פורמולה 1 שוקלת כ 800 ק"ג שזה שליש!!! מהפחזבל (המהיר מאד) הסיני

    סגור תגובה

  • 28. זיקר 
    אילן, 14-10-2025

    חלפים תיקונים כיולים ביטוחים מי יכול לעמוד בהוצאות כאלה

    סגור תגובה

  • 29. אין סרטון אחד של המכונית..בושה (לת)
    שי.ע, 14-10-2025

  • 30. יש לי 530 כס ב BYD - זה כבר מספיק (לת)
    3.6 ל 100 קמש, 14-10-2025

  • 31. יום אחד 
    פיסטון, 14-10-2025

    תגידו. ברכב כזה, אם המצבר חלש, אפשר להניע בדחיפה כמו פעם?

    סגור תגובה

  • 32. חכם  
    igal, 14-10-2025

    החל מ-289,990 ₪

    סגור תגובה

  • 33. לא צריך 1200 כ"ס וגם 500 מעל ומעבר 
    עדיף משקל יותר נמוך וסוללה יותר גדולה. , 14-10-2025

    אין לסינים מה להציע

    סגור תגובה

  • 34. וידיאו אולי??!!! (לת)
    המתוסכל, 14-10-2025

  • 35. יופי של כתיבה 
    יוד, 14-10-2025

    נהניתי מאוד מהכתבה, תודה

    סגור תגובה

  • 36. (בלעדי) זיקר 001 FR - מכת חשמל 
    DANY_FROM_TORONTO, 15-10-2025

    התגובה שלי היא לגבי סוללה טובה יותר של 12 וולט עבור מכוניות. קניתי סוללה רגילה בינואר 2024 עבור הבנטלי. הסוללה התקלקלה לפני שבועיים. חשבתי שאצטרך לקנות סוללה חדשה. לכן מצאתי סוללה טובה יותר שהיא סוללת ליתיום LiFePO4. סוללה זו עולה יותר מסוללה רגילה.
    היתרונות של סוללת ליתיום LiFePO4 הם: לסוללות ליתיום LiFePO4 יש אורך חיים ארוך יותר, חיי מחזור של מעל 2000 מחזורים, הן מחזיקות מעמד בין 8 ל-10 שנים ובעלות ביצועים טובים יותר מסוללות רגילות שמחזיקות מעמד רק שנתיים עד שלוש שנים. סוללות אלו קלות יותר מפני שהן שוקלות רק שליש מסוללות רגילות. לסוללות ליתיום LiFePO4 יש יעילות טעינה גבוהה והן נטענות מהר יותר, הן ללא תחזוקה ובטוחות יותר ללא סיכון לשריפה או פיצוץ. סוללות אלו פועלות בין מינוס 20 לפלוס 60 מעלות. אתם יכולים לקנות את הסוללות הללו באמזון. לכולכם יש אפשרות לבחור בין סוללה 12V 100Ah או 12V 200Ah ולשלם בהתאם.
    בסוף קיבלתי סוללה חדשה בחינם עבור הסוללה הרגילה של הבנטלי.

    סגור תגובה

  • 37. רם לנדס 
    נהג, 15-10-2025

    כותב מעולה! חכם, מעניין ומבדר שזה שילוב נדיר. זוית מעניינת לגבי סין מול אירופה. חילופי דורות לטוב ולרע.

    סגור תגובה

  • 38. לא מתעניין בסיני או סיניות 
    לא תודה, 15-10-2025

    סליחה אבל אני לא מתעניין ברכבים ולא בטלפונים סיניים. אפילו לא בחינם.

    סגור תגובה

  • 39. זהו? לכאן הגענו 
    נוקי, 15-10-2025

    "מבחנים" על סמך 10 דקות במגרש חניה ממישהו שקוששתם לכתוב?

    סגור תגובה

  • 40. תמשיכו לפרנס מדינה שתומכת באויבים שלנו.  
    גל, 15-10-2025

    אתם אנשים נאיבים שעושים מהמדינה שלנו צחוק.

    סגור תגובה

  • 41. 40 - גל, יש לך פתרון אחר? 
    יותם (מהנדס חשמל), 15-10-2025

    אפילו בדבר ההכי כחול-לבן שיש, המרכבה סימן 4 -שלכאורה הכל או מיוצר בישראל או מגיע מאירופה - למעשה האירופים קונים את הרכיבים מסין. כל האלקטרוניקה מגיעה מסין. רכיבים מייד אין צ'יינה, סוללות מייד אין צ'יינה, מנועים חשמליים מייד אין צ'יינה, משאבות חשמליות - הכל מסין וכפי שציינתי בתגובה אחרת לכתבה זו, זה לא חייב להיות כך - זה כך, כי בסין עלות הייצור הרבה יותר זולה.

    אז נוצר מצב שלא משנה איזה רכב תקנה, הרכיבים מסין. יש לך פתרון לבעיה הזאת?

    סגור תגובה

  • 42. דרך לעקוף פשוט לעצור בצד  
    אבי, 15-10-2025

    אם הממוצע בין המצלמות קובע , עוצרים בצד לכמה דקות , אז הממוצע ינחת

    סגור תגובה

  • 43. (בלעדי) זיקר 001 FR - מכת חשמל 
    DANY_FROM_TORONTO, 15-10-2025

    40 גל. אתה צודק ב-100%. לא משנה מה אומר ה"מהנדס החכם" במספר 41 שקורא לעצמו "מהנדס" ואפילו לא יודע לכתוב בעברית. סין רוצה לשלוט בעולם ועוזרת לאיראן ולחמאס וגם לפלסטינים המקוללים.

    סגור תגובה

  • 44. 43 - נו, אז מה הפתרון שאתה מציע? 
    יותם (מהנדס חשמל), 15-10-2025

    חוץ מלקלל, יש לך גם פתרון לבעיה הזאת, שהכל מיוצר בסין? לא רק רכבים. גם רכיבים. אתה לא יכול לקנות טסלה ולחשוב ש"יופי, לא קניתי רכב מסין", כי ברוב המקרים הסוללה מסין וגם אם לא אז האלקטרוניקה, המסכים ושאר מערכות הרכב מיוצרות בסין. אהה וכן, לא רק רכבים חשמליים. אפילו בנטלי: מסך המגע 12.3" - תוצרת סין. לא מאמין? חפש בעלי אקספרס:
    "NaviHua 12.3 Inch Car Digital Cluster for Bentley Continental GT Flying Spur 2012 2017 New Auto LCD Dashboard Virtual Cockpit"

    אתה מרמה רק את עצמך.

    סגור תגובה

צריכים ייעוץ? חזור למעלה
">
AIAI
iCar AI
אני אבי היועץ החכם של iCar, במה אוכל לסייע לך?

* אני עדיין בתקופת למידה של התוכן באתר וייתכנו טעויות