דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

(בלעדי) ניו ET9 - אצבע סינית בעין של הגרמנים

Getting your Trinity Audio player ready...

במערבית מדוברת, יצרנית הרכב הסינית הצעירה יחסית ניו, מוגדרת כ"טסלה הסינית". כן, היא לא לבד ויש עוד כמה שחושקות במיתוג הזה, אבל היא הייתה הראשונה לקבל את התואר הנחשק, גם אם הוא לא ממש מדויק. בסין היא נחשבת למותג ממש שווה, הבכירה במשולש שאף אחד מכם לא מכיר ובכל זאת קוראים לו "נאי-שיאו-לי" (NEI-XIAO-LI), ובתרגום לעברית זה יוצא ניו ואקספנג המוכרות לנו, יחד עם לי-אוטו שעדיין לא.

אם תרצו, המקבילה הסינית למשולש היוקרה הגרמני מרצדס-ב.מ.וו-אודי. השלוש שהחזיקו - ועדיין מחזיקות, לפחות לדעתן - את צמרת תעשיית הרכב העולמית. אמת מידה של טכנולוגיה מתקדמת, החלום הרטוב של כל מנכ"ל והפוזה האולטימטיבית ליד מסעדת "טורקיז". טסלה זה לא, כי היצרנית האמריקאית עם כל הכבוד לראשוניות בעולם החשמל וההערכה להייפ המטורף שאחד בשם אילון מאסק ייצר סביבה, לא מתקרבת לעולמות היוקרה ובעיקר האיכות האלו.

אז למה בכל זאת? כי ניו הייתה מחלוצות פיתוח מערכות הנעה חשמליות בסין, כשהיא מקדימה ענקיות ותיקות שחלקן הגדול נשלט בידי המדינה. בדומה לטסלה, הזינוק שלה לצמרת התבצע לא רק הודות למערכת הנעה שלא עושה רעש כמעט בכלל ויונקת חשמל במקום אוקטן 95, אלא גם בזכות פיתוח מערכות אחרות כמו ממשק משתמש מבוסס בינה מלאכותית, נהיגה אוטונומית בשיתוף הצ'ילבה של טסלה (מובילאיי הישראלית), ובעיקר תחנות החלפת סוללות ייחודיות בהן אפשר להחליף בטריה מתרוקנת בחדשה ומלאה בפחות משלוש דקות.

ואם זה מזכיר לכם את שי אגסי שהצליח לשרוף 3 מיליארד שקל על תחנות החלפת סוללות בישראל, והעמיד כמה פילים לבנים ברחבי הארץ ששימשו בעיקר לגרפיטי ופחות לתחבורה, אפשר להירגע. ניו דומה לבטר פלייס באותה מידה שאגסי דומה למאסק. או אם תרצו, כמו שה-ET9 החדשה שבה הוזמנו לנהוג, דומה לרנו פלואנס של המגלומן הישראלי.

כמו מטוס מנהלים

על עיצוב חללית האם הזו חתום כריס תומסון, המעצב הראשי של ניו מזה עשור, שעבר אליה אחרי ששירטט עבור ב.מ.וו ופורד, וגם חברה צנועה בשם גלפסטרים שמייצרת את מטוסי המנהלים הטובים בעולם. לא במקרה עומדת המכונית הזו בשלטי חוצות לצד מטוס מנהלים. סוג של הצהרת כוונות בעיקר עבור קהל היעד הפוטנציאלי.

וה-ET9 היא באמת אחת המכוניות המרשימות למראה שפגשתי. כזו שמשלבת בין מכובדות מסיבית למראה אלגנטי עם גוונים אתלטיים, וצללית ארוכה שזולגת מטה מאחור בדומה למכוניות קופה. מרחק רב מהטריו הגרמני. בעצם, לא אם מחשיבים את מרצדס EQS, אבל זו באמת יציאה לא מובנת. אפילו הגרמנים הבינו שהם פישלו שם.

גם בפנים. הדלתות נפתחות חשמלית, כמו ברולס רויס למשל. ולמרות שבסיס הגלגלים העצום שלה גדול רק בכ-4 ס"מ מהמתחרות הגרמניות (325 ס"מ), כל אחד משני הנוסעים שישבו מאחור יזכה להניח עכוז על אחד המושבים המדהימים שנוצרו אי פעם עבור מכונית. כולל כאלה שנבנו במיוחד עבור בני משפחת המלוכה הסעודית. טוב, לא בטוח, אבל אתם מבינים למה אני מתכוון. נוחים ברמה שלא תרצו לצאת מהם. עזבו כיוון חשמלי והטיה למיטה, עזבו חימום, אוורור ומיזוג, וטריליון תוכניות עיסוי כולל לנסיעה אחרי ישיבה מרגיזה עם סמנכ"ל השקעות במדינות מתפתחות.

יש כאן אפילו צמד רמקולים במשענת הראש, ארבעה בסך הכל מתוך 35 שמפוזרים בפינות נסתרות יותר ופחות בחלל התא. עם מערכת שמע שמושיבה אתכם בשורה האידיאלית באולם הקונצרטים שמארח את הפילהרמונית של וינה. ועל הדרך היא גם מבטלת לחלוטין - ממש, זה קטע מטורף - רעשי רוח ודרך בעזרת יצירת הד חוזר, ודואגת לרמת בידוד ווקאלי שלא צריכה להתבייש מול זו הבלתי אפשרית של מותג הפאר הבריטי.

ויש גם מסכים, לא שחשבתם אחרת, והרבה מהם, שישה בסך הכל. תספרו איתנו. לוח מחוונים לנהג, מסך מגע מרכזי ("15.6) לשליטה במערכות שונות, אחד נוסף לנוסע מלפנים, צמד מסכים בגב המושבים הקדמיים ("14.6) ועוד אחד קטן ("8) בקונסולה האחורית לשליטה במערכת נוחות-בידור. תצוגה עילית במציאות רבודה? צ'ק. איכות חומרים שתגרום למרצדס להחוויר? צ'ק. תקרה שהיא בעצם צמד חלונות שמש אורכיים? צ'ק ועוד איך.

כוח ומוח

מערכת ההנעה הכפולה אחראית ל-707 כ"ס ולמרות שזה נשמע המון, זו אינה מפלצת תאוצה, וטסלה מודל S פלייד תשאיר אותה הרחק מאחור, כי לוקח לה 4.3 שניות תמימות להגיע מעמידה ל-100 קמ"ש. ישמור השם. לסוללה קיבולת ענק של 120 קוט"ש והיא אמורה להזיז את הספינה הזו לאורך 635 ק"מ לפי התקן הסיני (CLTC) כך שאפשר לבנות על כמעט 500 ק"מ בתקן של אנשים שלא מרמים את עצמם עד כדי כך, רק קצת.

אם אתם לא גרים בסין ואין לידכם תחנת החלפת סוללה שתעשה את הקסם, מערכת חשמל במתח גבוה מאוד (900V) תאפשר קצב טעינה מרבי של 360 קילוואט ושוב, הגרמניות הרחק מאחור. כדי למלא סוללה מ-10% ל-80% נדרשות 12 דקות בלבד, חצי ממרצדס וב.מ.וו ובדיוק הזמן - בדקתי, מה נראה לכם - שייקח לכם לגשת ולהזמין כוס קפה וסנדוויץ' אחרי שנתתם למשפחה שלמה ולא מנומסת לעבור אתכם בדרך לקופה.

ה-ET9 היא גם דגם ראשון של ניו שמשתמש בשבב ייחודי עבור מערכת סיוע לנהיגה שפותחה על ידה, מה שהופך אותה לאחת הבודדות בעולם שעושה זאת בעצמה בלי לבקש טובות מצד שלישי. בינתיים היא כבר מאפשרת תמונה מדויקת גם בתנאי ראות קשים (ערפל, גשם ושלג), ונהיגה כמעט אוטונומית באזורים עירוניים מורכבים, עם יכולת חמיקה ממכשול וחניה אוטונומית. היא גם מגיעה עם הכנה לתפעול אוטונומי מלא שיקרה אולי - מתי? אף אחד כבר לא בטוח - בעתיד.

השמפניה לא תישפך

במפתיע, עם כל הרושם שהמכונית הזו הותירה עד עכשיו (והיא הותירה), דווקא המערכות המכניות, תחום בו היצרניות הסיניות לא נחשבות למבריקות, הותירו אותי פעור פה. למשל מערכת מתלים ייחודית שפותחה על ידי ClearMotion האמריקאית, שבה משולבות יחידות הידראוליות עם מנוע חשמלי בעל יכולת הרמה או הורדה של כל יחידת מתלה בנפרד. זה עובד ככה: מחשב הניהול מקבל נתונים ממצלמה סורקת דרך וממערכת הניווט, ומתאים תוך אלפית השנייה את רמת השיכוך, מצמצם את רכינת המרכב בפניה, האצה או בלימה חזקה.

ניו פירסמה שני סרטונים המדגימים את המערכת, ושניהם מטורפים. בראשון נראית ה-ET9 נוסעת על פסי האטה מרושעים, כמו אלה המצויים בחניונים, כשאחריה מרצדס S קלאס מייבאך. הסינית שומרת על מרכב מאוזן לגמרי, הגרמנית מטלטלת את עצמה לדעת, מעבירה את הנוסעים חקירת שב"כ. ויש סרטון נוסף בו ET9 נוסעת על אותו מסלול עם קונסטרוקציה של כוסות שמפניה על המכסה הקדמי, סוג של קריצה לסרטון הפרסומת המפורסם של לקסוס LS הראשונה. כשמאחורי ההגה יושב לא אחר ממנכ"ל החברה ויליאם לי, ולצידו הרברט דיס, המנכ"ל הקודם של קונצרן פולקסווגן. אף טיפה לא נשפכה. עבורי לא הניחו הסינים כוסות שמפניה, אולי כי ידעו שאלכוהול הנתזים הזה הוא לא כוס הבירה שלי. אבל נהגתי על פסי ההאטה האלה ומה אומר לכם, זה לא מציאותי.

מרשימה לא פחות היא מערכת היגוי ללא חיבור מכני (Steer-by-Wire), הרבה לפני שמרצדס הציגה אחת. ניו היא למעשה יצרנית שנייה לשווק אותה ברכב מייצור סדרתי, אחרי טסלה סייברטראק. היא משלבת גם היגוי אקטיבי לגלגלים האחוריים ומארגנת למכונית הענקית קוטר סיבוב שאפילו פולקסווגן גולף לא עומדת בו. ועם הרבה פחות עבודת הגה - רק קצת יותר מחצי סיבוב מנעילה לנעילה. ובזמן שמרבית המוזמנים התפנו לארוחת צהריים, גנבתי את ה-ET9 לסיבוב נוסף במסלול ג'ימקאנה צפוף שמיועד למכוניות עירוניות. על הנייר זה אמור להיות כמו לתמרן עם נושאת המטוסים ג'רלד פורד במרינה בהרצליה. בפועל זה היה קל באופן לא ייאמן.

מפגן כוח

עכשיו תראו. לא נהגתי המון בניו ET9. למעשה, נהגתי בה ממש מעט. בערך 1,500 ק"מ פחות ממה שהייתי רוצה ו־500 ק"מ פחות ממה שאולי היו מאפשרים לי אם האירוע היה פחות מעונב. אבל איך שלא הפכתי בה, מדובר בהדגמת יכולת מוטורית מהמרשימות שחוויתי.

נגיד את זה ככה. אם היא מגיעה למערב בהקדם, קשה לראות איך ניו תצליח לעמוד בעומס ההזמנות עבורה. מכונית סינית, מול מרצדס. אני לא טועה.

  • מנוע: חשמלי
  • קיבולת מצבר: 120 קוט"ש
  • הספק / מומנט: 707 כ"ס / 71.4 קג"מ
  • הנעה: כפולה
  • אורך: 532.5 ס"מ
  • רוחב: 201.7 ס"מ
  • גובה: 162.1 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 325 ס"מ
  • משקל: 2,379 ק"ג
  • נפח תא מטען אחורי/קדמי: 105/544 ליטר
  • 100-0 קמ"ש: 4.3 שניות
  • מהירות מרבית: 220 קמ"ש

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה