דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ישראל בפקק: כך נוריד את הסטרס מהכבישים

Getting your Trinity Audio player ready...

הגודש בכבישי ישראל הולך ומחמיר, וההשפעות חורגות מגבולות הכביש: בטיחות, זיהום אוויר, פגיעה בתוצר - וגם בשלווה הפנימית שלנו. הכביש הופך מקור יומיומי לסטרס, והפתרון דורש שילוב בין תשתיות, תחבורה ציבורית, חברות ההסעה, גופי הצלה וגם שינויי התנהגות אישיים.

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב לתחבורה, בטיחות בדרכים וקהילה גאה, סיפרה על הדרך שבה העיר מתמודדת: “תל אביב מייצרת שינוי בסדרי העדיפויות. הולכי הרגל נמצאים בראש הפירמידה, והעיר הופכת יותר ויותר הליכתית. בנוסף, היום יש לנו 187 קילומטר שבילי אופניים, עד סוף השנה נגיע ל־200 קילומטר, והיעד עד סוף הקדנציה הוא 250 קילומטר - שיביאו ל־300 אלף רכיבות ביום. זה מצד אחד מאיים על כל הסביבה, על הנהגים ועל הולכי הגל, אבל מצד שני זה גם מאות אלפי מכוניות שירדו מהכביש. לצד זה אנחנו מקדמים את הרכבת הקלה והנת"צים, שמאפשרים לתחבורה הציבורית להיות אמינה ומהירה יותר.”

אודי קפלנסקי, סמנכ"ל הפעלה ושירות בנת"ע, התייחס ללוחות הזמנים והמחיר בדרך: “הקו הסגול מתוכנן ל-2028, הקו הירוק - חלקו הראשון בסוף 2028 ובמלואו סביב 2030, והמטרו מתוכנן לחצי השני של העשור הבא. חבל שהתחלנו מאוחר, אבל טוב שהתחלנו. ברור שזה יוצר פקקים, זה לא לגו שמחברים ושמים וזה עובד. אבל צריך לזכור - כרגע קשה ויהיה קל. בסופו של דבר אנחנו נראה חיבור בין קווים, קווים מזינים ושירות שיאפשר לאנשים לצאת מהבית בלי לחשוב בכלל על הרכב.

דודי גיל, מנכ"ל ארגון חברות ההסעה בישראל, הצביע על המחסומים שעומדים בפני ההסעות הפרטיות: “צריך להסתכל על התמונה הכוללת, כי תחבורה ציבורית זה לא מספיק. התחבורה הציבורית והתחבורה הפרטית לא יכולות לפעול בנפרד, חייבים שולחן עגול של משרד התחבורה, רשות המסים והרשויות המקומיות כדי לייצר פתרונות יסודיים. יש לנו נהגים שמסיעים ילדים לחינוך מיוחד או עובדים למקומות עבודה - ובסוף הם לא נהנים מהזכויות של התחבורה הציבורית והם מקבלים דו"חות כי אין להם איפה לעצור. זה לא פתרון של גורם אחד או שניים, זו מערכת שלמה שצריכה לעבוד ביחד, אחרת אנחנו נמשיך לסבול כולנו מהעומסים ומהסטרס.”

“בסופו של דבר אנחנו מתכנסים לתרבות הנהיגה", הוסיף אלדד גולדשמידט, סמנכ"ל ומנהל מרחב אלמנטרי במגדל חברה לביטוח. "זה נכון שהרמה הטכנולוגית השתפרה והבטיחות גברה במכוניות החדשות, אבל גם תאונות קטנות, שנראות לא משמעותיות, הן בסוף כן משמעותיות. אם חשבנו שבגלל המהירות הממוצעת והעומסים התאונות יהיו פשוטות יותר, המצב בפועל הפוך. תאונה קטנה זה עיכוב גדול. ואם כולנו ניקח רגע נשימה וניתן האוטובוס לעצור ולהוריד את הילד כדי שיגיע לאימא שלו בשלום, ואם ניתן לנהג להיכנס לנתיב שאנחנו רוצים, יהיה פה יותר טוב".

“ככל שיש יותר עומס על הכבישים, וככל שיותר חם או קר, אנחנו רואים יותר תאונות", הצטרף אליו ישראל ויינגרטן, פרמדיק מאגף המבצעים של מד"א. "אנחנו מחזיקים במד"א מעל 650 כלים דו-גלגליים ויותר מ-250 רכבי תגובה מהירה, כדי להגיע במהירות גם כשאמבולנסים נתקעים בפקקים. לפעמים אוטובוס מיוחד משמש ניידת טיפול נמרץ עם שבע מיטות ומוריד מהכביש שבע ניידות. ובסוף, גם הנהגים יכולים לעזור לנו: כששומעים סירנה - לא לבלום פתאום. להאט, לפנות נתיב בזהירות. בלימה חדה גורמת לתאונות שרשרת שאנחנו צריכים לטפל בהן במקום במטופל שאליו היינו בדרך.”

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

למאמר זה התפרסמו 8 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

קראו את חוקי הקהילה שלנו בתנאי השימוש של iCar

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה