הסינית הראשונה שחדרה לשוק הישראלי הייתה גם הראשונה שהביאה לכאן רכב פנאי חשמלי - אז אלטרנטיבה מהפכנית וגם יחידה לעדרי הבנזין. עכשיו MG צריכה להתמודד עם המון מתחרים שמחזיקים דרכון דומה ונושאים יומרות זהות. אז צריך להפתיע אותם שוב
אחרי מאה וכמה שנים של תעשיית רכב, התרגלנו לעבוד בתבניות קבועות. וב"התרגלנו", אני מתכוון גם ללקוחות וגם למבקרים של התעשייה. מטויוטה מצפים שתהיה אפרורית ויעילה, מסיטרואן שתציע נוחות גבוהה ובקדילאק נצפה לממדי ענק ולמנוע עצום. וכמובן שלא תמיד זה ככה, כמו שיאריס GR מוכיחה וקדילאק, טוב, לא משנה.
אבל בכל מה שנוגע למכוניות סיניות, התבניות עוד לא הסתדרו כמו שצריך. כולם מצהירים שהם פרימיום, אבל במקרים רבים הקשר בינם לבין יוקרה דומה לקשר שבין שיפודי עזרא ובניו למסעדת שף. וכן, כולם גם מדברים על "טכנולוגיה", "בטיחות" ו"אוטונומיה", אבל אלה כמעט תמיד מסרים שיווקיים מהונדסים שלא ממש מצליחים לתאר את הבידול בין עשרות המותגים שצצו בסין. ואולי גם היצרנים עצמם עוד לא החליטו מה הם רוצים להיות כשיהיו גדולים.
בין כל הסיניות האלו שמרגישות כמו שכפול גנרי, נדמה שיש לפחות אחת שכבר פילסה לעצמה דרך משלה. עם מטרות ממוקדות, בידול ופנייה לקהל יעד מוגדר. אולי כי MG היא סינית יחידה עם שורשים אירופיים. אולי כי היא הקדימה את רובן בחדירה לשאר העולם בכלל ולאירופה בפרט. ואולי כי היא כבר הספיקה ללמוד ביסודיות את מה שהאחרות עדיין לא למדו. ואולי זה שילוב של הכל ביחד.
רגע לפני שמנהלי המותג ממהרים לגזור ולמסגר את המילים שנכתבו כאן, צריך לעשות סדר. MG היא לא פולקסווגן ואין לה בינתיים כוונות להיות כזו. יש לה מכוניות מצוינות ויש לה כאלה שפחות, ובעיקר יש לה תחרות קשה, לא רק מול מותגים אירופיים ותיקים אלא (בעיקר) מול סיניים צעירים. אבל בכל מה שנוגע ל"מתכון האירופי", אותו תמהיל שקשה להסביר במילים אבל מרגישים שהוא קיים (אם אתם לא במקרה מכונית אמריקאית) רגע אחרי שמתיישבים מאחורי ההגה, שם היא לגמרי נוכחת.
גבוה יותר
זה קצת מוזר כשחושבים על זה, אבל בזמן שהמוני בית ישראל הסתערו על ג'ילי גיאומטרי C ו-BYD אטו 3, ל-MG פשוט לא היה רכב פנאי חשמלי בזירה הזו. היא אמנם פרצה עבורן את הדרך עם ה-ZS EV ב-2020 שהיה אז החשמלי הנמכר ביותר, אבל התקופה הזו נראית היום כמו היסטוריה רחוקה. לא מפתיע, בהתחשב במה שעבר העולם בחצי העשור הזה. ויש לה גם את ה-4 המשובחת עם יכולת דינמית טובה מכל אירופית מסוגה, שלא הפכה ללהיט מכירות. שכן כדי להיות כזה כיום, צריך גם מראה וגובה של רכב פנאי. כך קרה ש-MG נאלצה להתבונן באחיותיה הסיניות חוגגות כל הדרך אל הבנק, בזמן שהיא עוסקת בתכנון מתחרה חזקה שתייצג אותה. וזו מגיעה בדמות ה-S5 החדש.
עדיין, המראה החיצוני הוא לא אחת מנקודות החוזקה כאן. ה-4 הדינמית-ספורטיבית שמשמשת לו בסיס פינתה בסין מקום לדור חדש עם קווים מעוגלים ורכים יותר, וה-5 מתבסס עליהם דווקא. חבל לטעמנו. ב-MG טוענים כי ההשראה העיצובית הגיעה מהסייברסטר. נו, נגיד.
בסביבת הנהג יש תמהיל רגיל, לוח מחוונים דיגיטלי גדול יחסית ("10.25) ומסך מגע גדול עוד יותר ("12.8). ויש מתגים פיזיים למערכות השמע והמיזוג, מהסוג הנוח לתפעול שאנחנו מאוד מעדיפים והתעשייה הסינית כנראה קצת פחות. בסך הכל, זו אולי הסינית הידידותית ביותר למשתמש שפגשנו עד היום. לא עניין של מה בכך בהתחשב בטריליון דגמים חדשים שהציפו אותנו בשנים האחרונות מהרפובליקה העממית.
מה עוד? החומרים איכותיים, הצבעים נעימים לעין ורק פתחי המיזוג ממוקמים נמוך מדי, גישה אירופית שעדיין לא הפנימה את ההתחממות הגלובלית. מושב הנהג נוח ותומך והראות החוצה מצוינת, ותא האחסון המרכזי מקרר כי למה שהטוויקס יימס לכם בדרך?
הוא גדול מה-4 אגב, מכל בחינה. עוד 19 ס"מ (447.5 ס"מ) לאורך, עוד 11.5 ס"מ (163 ס"מ) לגובה, עוד 2.5 ס"מ (273 ס"מ) לבסיס הגלגלים. והוא כנראה אחד המרווחים בקטגוריה הודות לכל אלה.
חזק יותר
ה-S5 משווק עם שתי מערכות הנעה אחורית. רק שהבסיסית (170 כ"ס) מהשתיים צריכה להסתדר עם סוללת 49 קוט"ש קטנה, ובהתאם הטווח שלה מוגבל ל-340 ק"מ תיאורטיים ממש. אז ספק אם יש לה הצדקת שיווק כאן. הפחות בסיסית נהנית מיותר סוסים (231 כ"ס) וקוט"ש (64), מה שמארגן לה עוד 125 ק"מ - תיאורטיים, כן - לטווח (465 ק"מ). עם מערכת טעינה מהירה לא מאוד מאוד נמרצת, אך עדיין עם קצב גבוה מהמתחרים הישירים (140 קילוואט).
בתוך 6.3 שניות המחוג אמור לעבור לתלת ספרתי. מהיר משמעותית מהמתחרים בעיקר בזכות הנעה אחורית יעילה יותר בזינוק. וזה אומר שלא תוטרדו מצווחות סחרור הגלגלים הקדמיים שתוצרת סין מחבבת. ההבדל מורגש גם בהאצה ממהירות נמוכה לשיוט, ומעבר לכך.
על ההאטה מופקדת בין היתר בלימה רגנרטיבית בכמה דרגות, כולל מצב אדפטיבי שמתאים את עצמו לחסר הבינה שהחליט להאט בלי סיבה באמצע כביש 6, ומצב דוושה אחת או כמו שקוראים לו המבינים, "מצב איילון בשמונה בבוקר או בארבע אחר הצהריים". זה אחלה, אבל חבל שהבחירה יכולה להתבצע רק באמצעות המסך או במתג על גלגל ההגה. תנו לנו מנופי שליטה, מה אכפת לכם.
כיול המתלים הוא על הצד הליברלי, יותר לכיוון נוחות ופחות עם דגש על יכולות דינמיות, בחירה מובנת לאור ייעודו.
MG יודעת איך לבנות מכונית נמרצת, אבל כאן היא בחרה ביעילות על פני התזזיתיות. את מפגעי הסלילה המעטים שהצלחתי למצוא בצרפת הוא חיסל באגביות, בכיכרות הוא הפציר בי בכל זאת להירגע קצת.
ובכל זאת, היכולת הדינמית גבוהה ביחס לחלק ניכר מהמתחרים הסיניים נטולי התחושה שבהם יצא לנו לנהוג לא פעם (ולא פעמיים וגם לא שלוש) בתקופה האחרונה.
מוכן לתחרות
ואתם יכולים להבין בינתיים שעוד לפני מבחן השוואתי, נראה שה-S5 עשוי לתת פייט של ממש לדגמים מוכרים שנהנים מהצלחה בשוק המקומי. תשכחו מה-ZS EV הנושן שאותו הוא מחליף. ה-S5 מציג את אחת מקפיצות המדרגה הגדולות ביותר שזכורות לנו בין דור מוחלף לחדש. רכב אחר לגמרי שנהנה כמובן מפלטפורמה ייעודית שמאפשרת חופש פעולה גדול משמעותית למתכננים.
ועכשיו למחיר. ובכן, הוא לא ידוע בינתיים. כן ברור לי שאם יהיה אטרקטיבי - נגיד סביב ה-170 אלף שקל, למתחרים תהיה סיבה טובה לדאגה.
אם תימכר ב170,000 אין למתחרים מה לדאוג. בשביל להיות להיט היא צריכה להימכר ב140,000!
Icar, תפסיקו לתת ליבואנים לגיטימציה לקרוע אותנו במחיר. הג'ילי עולה 160 וכך גם בקיה. אין שום סיכוי ב170. נקודה. חכו תראו מה יהיה לדני מטורונטו לומר על כך.
סה"כ לפי המפרט הטכני, היחס הוא פחות או יותר
MG S5>Chery FX>BYD ATTO 3
השאלה היא רק איך המחיר ישקף את זה. אם היא תהיה יותר מדי יקרה, אז אנשים יחשבו "בשביל מה אני צריך לשלם עוד 20,000 בשביל 465 ק"מ לטווח ובשביל פתיחה ב-6.9 שניות למאה כאשר הBYD אטו 3 כבר נותנת לי 420 ק"מ לטווח ופתיחה ב-7.1 שניות וזה מספיק לי". אבל אם באמת המחיר יהיה 170,000 - אז כן, קל להבין שאנשים יקנו. ועוד איך יקנו. ואח"כ גם ישלמו טסט וביטוח שחבל על הזמן.. כי אנשים עוד לא קלטו שבמדינת המגבלות הבלתי אפשריות, הממשלה כבר התלבשה על הפרה החולבת החדשה (רכבים חשמליים).
מכל מקום, רק שאלה של מחיר. יבקשו יותר מדי - לא יהיו קונים. השוק הזה צפוף, הם בתחרות ו-MG אמנם מובילים כרגע, אבל לא בפער גדול.
לכל הבכיינים על הטווח, ובכן 400 ק"מ זה בהחלט מספיק לבעלי הטענה ביתית ליום יום ולטיולים ארוכים יש מספיק אפשרויות לתכנן מראש. אין מה להשוות איכויות הנסיעה ברכב חשמלי!
לא מעניין אותי מסאג' בכסא או רעש של פלוצים מרמקול שמאלי אחורי, מה שמעניין זה הטווח, זה נכון ש95% מהזמן לא צריך יותר מ300 קילומטר באופן יומי, אבל בסופשים שרוצים לטייל, זה בעייתי, לא מוכן לעמוד בתור להטעין את הרכב. כל עוד טווח מוצהר לא מעל 600, כלומר בערך 480 תכלס, אין מה לעשות עם הפשרה הזו.
כפי שאני תמיד מנסה להסביר כאן (אבל יש כמה שלא קולטים), לנהג ממוצע אין מצב של לנהוג מעל 30,000 ק"מ בשנה ואם טוענים בממוצע כל 300 ק"מ אז מדובר בכ-100 מחזורי טעינה-פריקה בממוצע בשנה. לפעמים יותר, לפעמים פחות, אבל זה סדר הגודל.
אז, סוללת LFP נותנת במקרה הגרוע ביותר כ-3000 מחזורי טעינה-פריקה. זאת אומרת שבמקרה של הנהג הממוצע, סוללת LFP תחזיק 30 שנה. לא רק בתיאוריה, ביצעו ניסויי מעבדה והראו שאמנם סוללות LFP מחזיקות בין 3000 ל-7000 מחזורי טעינה פריקה. אני לא מתכוון לחזור על ההסבר הטכני למה, כבר הסברתי בתגובותיי לכתבה אחרת (כי ספציפית בסוללת LFP, הליתיום מאוחסן בקתודה ובאנודה כחומר נייטראלי ולא כיונים - לכן אין עומס על מבנה הסריג של הקתודה והאנודה).
לכן אם חשוב לכם אורך חיי סוללה, אתם צריכים להקפיד על סוללת LFP. במקרה של ה-MG S5, יש מספר דגמי משנה ואני די בטוח שהם ינסו לדחוף לישראלים את ה-NMC שלהם. זה לא כ"כ רע, סוללת NMC מאפשרת ביצועים - פתאום תגלו שאתם פותחים הרבה יותר מהר מ-6.9 שניות למאה ותהיו מאושרים.. עד שאחרי 7-8 שנים תצטרכו להחליף סוללה.
אז נא להיזהר ולבדוק במעמד הקנייה. אתם רוצים רק LFP, או שליבואן יש אחריות להחליף את הסוללה אחרי 8 שנים. מה שלא יתנו לנו במכוניות בסיסיות כאלה.
אסור להיכנע לטריקים של אנשי מכירות. למשל "כן, זאת לא סוללת LFP אבל הפתיחה תהיה כמו של פורשה. נסה, אף פעם לא הרגשת דבר כזה".. כי כן, הפתיחה באמת עשויה להיות כמו של פורשה, אבל תשלמו בסוף את המחיר. יש גם "אבל לא כל סוללות ה-NMC גומרות אחרי 8 שנים. חלק מחזיקות גם 15 שנים". שזאת בדיוק הבעיה, הממוצע 8 שנים. חלק מחזיקות יותר, חלק מחזיקות פחות, אי אפשר לדעת מראש.
אז בזהירות עם הסוללה במעמד הקניה. מנסים לדחוף לכם NMC אבל בלי אחריות יבואן על הסוללה לפחות ל-8 שנים? פשוט לא קונים. מנסים להגיד לכם שהם לא יודעים מה הסוללה? שוב, לא קונים.
חשוב להבין את הנקודה העדינה עם רכבים חשמליים - המחיר כל הזמן יורד. אתם לא תוכלו למכור את המכונית. אם הסוללה גומרת אחרי 8 שנים, במצב הזה זה טוטאל לוס. לא משתלם להחליף, המכונית שווה הרבה פחות מסוללה חדשה.
תראו. נראה שהכתב היה אורח שבחן את הרכב לא בארץ. אפילו מדבריו אין באמת את הניצוץ האירופי ברכב הזה:
- הוא לא מתנהג על הכביש אלא רך ורוכן
- הוא לא מעוצב כמו רכב אירופאי
- הוא לא קטן אבל גם לא גדול במיוחד.
ודבר אחד מאוד מאוד ברור מעבר לכל אלה... הוא יעלה יותר מ 170K... לדעתי לא פחות מ 179K במקרה הטוב...
הבעיה היא לא סין אלא ההתקדמות המהירה של הטכנולוגיה. נניח למשל יש לך טסלה בגרסת ה-Long Range הנוכחית שעושה כמדומני 586 ק"מ לטעינה. זה לא רע, אבל בנובמבר טסלה מוציאים מודל Y חדש. גרסת ה-Long Range RWD של 2026 תעשה 750 ק"מ לטעינה. מה לפי דעתך יקרה למחיר של מודל Y של שנת 2025? אתה מבין שבמקרה כזה, תצטרך לבקש חצי מחיר ביד 2 ולהתפלל שתמצא קונה?
בקיצור, זה לא קשור לסין. רכב חשמלי לא קונים אם המטרה שלך היא להיות מסוגל למכור במחיר מחירון - המחירון פשוט לא ריאלי. כל הזמן יש התקדמות. לפעמים אתה רוכש רכב חשמלי - למחרת כבר יוצא מודל טוב יותר כאשר ב"טוב יותר" אני מתכוון למשהו מהותי - טווח, אורך חיי סוללה, ביצועים. בן לילה הרכב החדש דנדש שלך מיושן ואף אחד לא ירק עליו.
בקיצור, אם אתה רוצה לרכוש רכב חשמלי, אז אתה צריך להתייחס לזה כאל חתונה קתולית. אתה בוחר רכב שמתאים לך, שנותן לך מה שאתה צריך. כי לא תמכור.
בנוסף. מאוד חשוב שתהיה סוללה עם אורך חיים כזה ארוך, שהרכב ילך למגרש גרוטאות לפני הסוללה. בגלל שאם עוברות כמה שנים והסוללה הולכת, זה טוטאל לוס - ערך הרכב יהיה כזה נמוך, שמחיר של סוללה חדשה, יהיה הרבה יותר גבוה ממחיר הרכב. לכן כדאי מאוד לרכוש רכב עם סוללת LFP. סוללות כאלה, בשימוש רגיל, יכולות להחזיק סביבות 30 שנה. כלומר מאוד סביר להניח שבאמת הרכב ילך למגרש הגרוטאות לפני שהסוללה תתקלקל.
עכשיו, לגבי זה שאחרי כ-5 שנים הרכב יתחיל לראות מוסך - נכון לכל רכב, לא רק לרכב סיני ולא רק לרכב חשמלי. זה תמיד נכון. אם זה עוצר אותך מלרכוש רכב, סע באוטובוס :-).
הסתבר שהחששות לגבי אורך החיים (לצורך העניין דעיכה ל 70% מהטווח המקורי) של הרכבים התבררו כלא נכונים כולל ההמלצה לטעון עד 80% ולהשתמש ככל המעט בסופר צ׳רג׳רים. הסתבר שאחרי 200,000 מייל ( 320,000 ק״מ) הדעיכה היתה של 10-12% כשרוב הדעיכה היתה בשלב הראשוני והעקומה נהייתה יותר אסימפטוטית עם הזמן כך שאפילו אקסטרה פולציה של 600,000 מייל ( מליון ק״מ) היא ממעיטה. כך שכל נושא אורך החיים לא רלוונטי. יכול להיות שזאת תוצאה של תוכנה משוכללת של טסלה לגבי ה ICCU אבל אלה התוצאות. בעיות של תוכנה בניהול הבטריות הן עיקר הבעיות של רכבים חשמליים, לא רק ה LFP
בדיקת תנאי האחריות שטסלה נותנים לסוללת NMC - מדברת בעד עצמה:
זה מאוד נחמד לפרסם "מחקר פנימי" שקובע שהסוללה מחזיקה הרבה יותר שנים, אבל אם תבדוק את תנאי האחריות שטסלה נותנים לסוללה - הם נותנים רק 8 שנים אחריות לסוללת NMC, כאשר במהלך 8 השנים הם מתחייבים להחליף את הסוללה אם הקיבול שלה ירד מתחת ל-70% הקיבול של סוללה חדשה - בסוללה אחרת שהקיבול שלה מעל 70%. לא בסוללה חדשה חו"ח.
כאשר אתה נוסע מעל 160,000 ק"מ או מעל 8 שנים, מה שבא קודם - האחריות נגמרת :-) .
לכל מי שיכול להתאפק שנה-שנתיים עם רכב חשמלי.. כדאי להתאפק.
בקרוב מאוד יכנסו: א. סוללות נתרן-יון, עם צפיפות אנרגיה נמוכה מאשר סוללות ליתיום-יון, אבל הרבה יותר זולות ועם אורך חיים אסטרונומי, סדר גודל של 5 מיליון ק"מ נהיגה. אורך חיים שבעצם אומר שכבר לא תחליפו סוללה בחיים.
ב. סוללות מצב מוצק - אלו סוללות עם הרבה יותר ליתיום, לכן יעלו הרבה יותר. אבל הביצועים שלהם יהיו נעלים בהרבה על הדור הנוכחי של סוללות. צפו לזרמי טעינה ופריקה גדולים מאוד ולטווח של מעל 1,000 ק"מ לטעינה. מצד שני, צפו גם למחיר בשמיים של סוללות כאלה. ג. סוללות ליתיום-מטל. עובדים על זה בעיקר בדרום קוריאה. אלו סוללות עם אורך חיים ארוך יותר מאשר NMC אבל קצר יותר מאשר LFP, כאשר הן עדיין נותנות אותם ביצועים כמו NMC אבל צפיפות האנרגיה גבוהה יותר, לכן הטווח ארוך יותר. כנראה גם כאן, מעל 1,000 ק"מ לטעינה. המחיר של סוללות כאלה יהיה דומה למחיר של סוללות היום, מבחינת המחיר לא יהיה שינוי מהותי.
עכשיו, בעתיד הקצת רחוק יותר, כבר מריחים שיכנסו גם סוללות אלומיניום-יון וגם סוללות הידריד-נתרן. יש אבות טיפוס לסוללות האלה, יש איתם המון בעיות, אבל בסוף יפתרו את הבעיות. כאשר ימצאו דרך להפוך סוללות כאלה למעשיות וימצאו, המשמעות תהיה סוללות זולות שיכולות לתמוך בטעינה בזרמים חזקים מאוד, עם צפיפות אנרגיה גבוהה יותר ובכל זאת אורך חיים ארוך יותר מדור הסוללות הנוכחי. אבל עדיין יש בעיות עם סוללות אלומיניום-יון ועם סוללות הידריד-נתרן. אז זה ייקח עוד זמן.
מכל מקום, היה חשוב לי לציין שכל הטכנולוגיות האלה מעבר לפינה, כי בכל פעם שנכנסת טכנולוגיה כזאת - כל הרכבים החשמליים על הכביש, הופכים בין לילה למיושנים.
אז.. קונים רכב רק אם ממש חייבים. בוחרים ברכב שנותן את מה שאתם צריכים ושבא עם סוללת LFP שתחזיק כל הדרך עד למגרש הגרוטאות, כי אתם לא תוכלו למכור. בכל מקרה, אם אתם יכולים להתאפק שנה-שנתיים עד שיכנסו סוללות שיאפשרו טווח של 1000 ק"מ לטעינה וצפונה - אז שווה לכם לחכות קצת עם הרכישה.
2 יהודה. למה אתה מתכוון במונח "מרוח הגחון" כי זה לא קשור למכוניות?
5 ו-27. שניכם צודקים. הנה עוד מידע מדוע כולכם בישראל אינם מורשים לקנות מכוניות סיניות. ניתן למצוא זאת במאמר על סין בניו יורק טיימס אינטרנשיונל מ-4/5.10.25 בשם "סוכנות הריגול הסינית היא מעצמת סייבר".
8. כלי רכב חשמליים סיניים נמכרים בקנדה כמו טסלה 3 ו-Y ואוטובוסים חשמליים סיניים אשר נמצאים בשימוש בטורונטו ובמונטריאול אבל מכוניות חשמליות לא נמכרות בקנדה.
17 קביבו. מספר 8 הוא מתחזה אבל קרא את תגובתי במספר 8.
כרגי אני יושב במרפסת ביתי בקומה השמינית וצופה על רחוב רבי עקיבא בני ברק,אברכים כמו נמלים ממלאים את הרחוב וממהרים לתפילת ערבית,חיוך שטני רחב ממלא את פרצופי עטור זקן ארוך כיאה לחרדי, חיוך שטני שאומר אני הולך לכתוב ליקוק לדני טורונטו והשמצה לקביבו. את תגובותיי במדור אני שואב מ-AI. אני פשוט לא מספיק מקצועי וחכם לכתוב באופן מקצועי כמו דני טורונטו…. אני קצת מקנא. סליחה שאני מפסיק לכתוב,פשוט יוכבד אישתי צורחת שארד למכולת לקנות ביצים כי לא נשארו ביצים לזרוק עלי.