הסינית הראשונה שחדרה לשוק הישראלי הייתה גם הראשונה שהביאה לכאן רכב פנאי חשמלי - אז אלטרנטיבה מהפכנית וגם יחידה לעדרי הבנזין. עכשיו MG צריכה להתמודד עם המון מתחרים שמחזיקים דרכון דומה ונושאים יומרות זהות. אז צריך להפתיע אותם שוב
אחרי מאה וכמה שנים של תעשיית רכב, התרגלנו לעבוד בתבניות קבועות. וב"התרגלנו", אני מתכוון גם ללקוחות וגם למבקרים של התעשייה. מטויוטה מצפים שתהיה אפרורית ויעילה, מסיטרואן שתציע נוחות גבוהה ובקדילאק נצפה לממדי ענק ולמנוע עצום. וכמובן שלא תמיד זה ככה, כמו שיאריס GR מוכיחה וקדילאק, טוב, לא משנה.
אבל בכל מה שנוגע למכוניות סיניות, התבניות עוד לא הסתדרו כמו שצריך. כולם מצהירים שהם פרימיום, אבל במקרים רבים הקשר בינם לבין יוקרה דומה לקשר שבין שיפודי עזרא ובניו למסעדת שף. וכן, כולם גם מדברים על "טכנולוגיה", "בטיחות" ו"אוטונומיה", אבל אלה כמעט תמיד מסרים שיווקיים מהונדסים שלא ממש מצליחים לתאר את הבידול בין עשרות המותגים שצצו בסין. ואולי גם היצרנים עצמם עוד לא החליטו מה הם רוצים להיות כשיהיו גדולים.
בין כל הסיניות האלו שמרגישות כמו שכפול גנרי, נדמה שיש לפחות אחת שכבר פילסה לעצמה דרך משלה. עם מטרות ממוקדות, בידול ופנייה לקהל יעד מוגדר. אולי כי MG היא סינית יחידה עם שורשים אירופיים. אולי כי היא הקדימה את רובן בחדירה לשאר העולם בכלל ולאירופה בפרט. ואולי כי היא כבר הספיקה ללמוד ביסודיות את מה שהאחרות עדיין לא למדו. ואולי זה שילוב של הכל ביחד.
רגע לפני שמנהלי המותג ממהרים לגזור ולמסגר את המילים שנכתבו כאן, צריך לעשות סדר. MG היא לא פולקסווגן ואין לה בינתיים כוונות להיות כזו. יש לה מכוניות מצוינות ויש לה כאלה שפחות, ובעיקר יש לה תחרות קשה, לא רק מול מותגים אירופיים ותיקים אלא (בעיקר) מול סיניים צעירים. אבל בכל מה שנוגע ל"מתכון האירופי", אותו תמהיל שקשה להסביר במילים אבל מרגישים שהוא קיים (אם אתם לא במקרה מכונית אמריקאית) רגע אחרי שמתיישבים מאחורי ההגה, שם היא לגמרי נוכחת.
גבוה יותר
זה קצת מוזר כשחושבים על זה, אבל בזמן שהמוני בית ישראל הסתערו על ג'ילי גיאומטרי C ו-BYD אטו 3, ל-MG פשוט לא היה רכב פנאי חשמלי בזירה הזו. היא אמנם פרצה עבורן את הדרך עם ה-ZS EV ב-2020 שהיה אז החשמלי הנמכר ביותר, אבל התקופה הזו נראית היום כמו היסטוריה רחוקה. לא מפתיע, בהתחשב במה שעבר העולם בחצי העשור הזה. ויש לה גם את ה-4 המשובחת עם יכולת דינמית טובה מכל אירופית מסוגה, שלא הפכה ללהיט מכירות. שכן כדי להיות כזה כיום, צריך גם מראה וגובה של רכב פנאי. כך קרה ש-MG נאלצה להתבונן באחיותיה הסיניות חוגגות כל הדרך אל הבנק, בזמן שהיא עוסקת בתכנון מתחרה חזקה שתייצג אותה. וזו מגיעה בדמות ה-S5 החדש.
עדיין, המראה החיצוני הוא לא אחת מנקודות החוזקה כאן. ה-4 הדינמית-ספורטיבית שמשמשת לו בסיס פינתה בסין מקום לדור חדש עם קווים מעוגלים ורכים יותר, וה-5 מתבסס עליהם דווקא. חבל לטעמנו. ב-MG טוענים כי ההשראה העיצובית הגיעה מהסייברסטר. נו, נגיד.
בסביבת הנהג יש תמהיל רגיל, לוח מחוונים דיגיטלי גדול יחסית ("10.25) ומסך מגע גדול עוד יותר ("12.8). ויש מתגים פיזיים למערכות השמע והמיזוג, מהסוג הנוח לתפעול שאנחנו מאוד מעדיפים והתעשייה הסינית כנראה קצת פחות. בסך הכל, זו אולי הסינית הידידותית ביותר למשתמש שפגשנו עד היום. לא עניין של מה בכך בהתחשב בטריליון דגמים חדשים שהציפו אותנו בשנים האחרונות מהרפובליקה העממית.
מה עוד? החומרים איכותיים, הצבעים נעימים לעין ורק פתחי המיזוג ממוקמים נמוך מדי, גישה אירופית שעדיין לא הפנימה את ההתחממות הגלובלית. מושב הנהג נוח ותומך והראות החוצה מצוינת, ותא האחסון המרכזי מקרר כי למה שהטוויקס יימס לכם בדרך?
הוא גדול מה-4 אגב, מכל בחינה. עוד 19 ס"מ (447.5 ס"מ) לאורך, עוד 11.5 ס"מ (163 ס"מ) לגובה, עוד 2.5 ס"מ (273 ס"מ) לבסיס הגלגלים. והוא כנראה אחד המרווחים בקטגוריה הודות לכל אלה.
חזק יותר
ה-S5 משווק עם שתי מערכות הנעה אחורית. רק שהבסיסית (170 כ"ס) מהשתיים צריכה להסתדר עם סוללת 49 קוט"ש קטנה, ובהתאם הטווח שלה מוגבל ל-340 ק"מ תיאורטיים ממש. אז ספק אם יש לה הצדקת שיווק כאן. הפחות בסיסית נהנית מיותר סוסים (231 כ"ס) וקוט"ש (64), מה שמארגן לה עוד 125 ק"מ - תיאורטיים, כן - לטווח (465 ק"מ). עם מערכת טעינה מהירה לא מאוד מאוד נמרצת, אך עדיין עם קצב גבוה מהמתחרים הישירים (140 קילוואט).
בתוך 6.3 שניות המחוג אמור לעבור לתלת ספרתי. מהיר משמעותית מהמתחרים בעיקר בזכות הנעה אחורית יעילה יותר בזינוק. וזה אומר שלא תוטרדו מצווחות סחרור הגלגלים הקדמיים שתוצרת סין מחבבת. ההבדל מורגש גם בהאצה ממהירות נמוכה לשיוט, ומעבר לכך.
על ההאטה מופקדת בין היתר בלימה רגנרטיבית בכמה דרגות, כולל מצב אדפטיבי שמתאים את עצמו לחסר הבינה שהחליט להאט בלי סיבה באמצע כביש 6, ומצב דוושה אחת או כמו שקוראים לו המבינים, "מצב איילון בשמונה בבוקר או בארבע אחר הצהריים". זה אחלה, אבל חבל שהבחירה יכולה להתבצע רק באמצעות המסך או במתג על גלגל ההגה. תנו לנו מנופי שליטה, מה אכפת לכם.
כיול המתלים הוא על הצד הליברלי, יותר לכיוון נוחות ופחות עם דגש על יכולות דינמיות, בחירה מובנת לאור ייעודו.
MG יודעת איך לבנות מכונית נמרצת, אבל כאן היא בחרה ביעילות על פני התזזיתיות. את מפגעי הסלילה המעטים שהצלחתי למצוא בצרפת הוא חיסל באגביות, בכיכרות הוא הפציר בי בכל זאת להירגע קצת.
ובכל זאת, היכולת הדינמית גבוהה ביחס לחלק ניכר מהמתחרים הסיניים נטולי התחושה שבהם יצא לנו לנהוג לא פעם (ולא פעמיים וגם לא שלוש) בתקופה האחרונה.
מוכן לתחרות
ואתם יכולים להבין בינתיים שעוד לפני מבחן השוואתי, נראה שה-S5 עשוי לתת פייט של ממש לדגמים מוכרים שנהנים מהצלחה בשוק המקומי. תשכחו מה-ZS EV הנושן שאותו הוא מחליף. ה-S5 מציג את אחת מקפיצות המדרגה הגדולות ביותר שזכורות לנו בין דור מוחלף לחדש. רכב אחר לגמרי שנהנה כמובן מפלטפורמה ייעודית שמאפשרת חופש פעולה גדול משמעותית למתכננים.
ועכשיו למחיר. ובכן, הוא לא ידוע בינתיים. כן ברור לי שאם יהיה אטרקטיבי - נגיד סביב ה-170 אלף שקל, למתחרים תהיה סיבה טובה לדאגה.