קו הסיום של ראלי פינלנד 1999. יוהא קאנקונן, מנצח המירוץ ואחד מנהגי הראלי המצליחים בכל הזמנים (ארבע אליפויות עולם ב-WRC, ניצחון בדקאר) מעניק ראיון לטלוויזיה. המראיין מתעניין לדעת באיזה צמיגים בחר הפנומן והתשובה, במיטב ההומור הפיני הקלאסי היא: "שחורים ועגולים".

קאנקונן כמובן התבדח, שכן בחירת הצמיג המתאים היא סופר קריטית לסיכויי ההצלחה, בכל סוג מירוץ, ובעיקר ראלי. אבל עדיין, "שחור ועגול" הוא מה שמרבית הנהגים יודעים לומר על הצמיג שאמור להביא אותם הביתה בבטחה, או לגרום להם ליהנות מהדרך. או גם וגם, אם אפשר.
לפני שנגיע לשחורים והעגולים, הסבר קל. אודי הזמינה אותנו לאחרונה לנהיגת התרשמות ראשונה ב-RS3 המחודשת, מהבולטות בקטגוריית משפחתיות-על, שתי מדרגות מעל פולקסווגן גולף GTI הנחשבת מייסדת המשפחתיות ביצועים. האודי צנועת המידות משלבת את כל הידע והניסיון של חטיבת הביצועים של אודי באריזה משפחתית. ובדור הנוכחי והשלישי הפכה לאירוע מוטורי באמת מאוד יוצא דופן.

אודי הזמינו אותנו אמנם לנהוג בה שוב, אבל לא חידשו הרבה. אותו מנוע 5 צילינדרים ייחודי עם 400 כ"ס, אותה מערכת הנעה כפולה-קבועה סופר מתקדמת ואותם ביצועים: 3.8 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש ו-250 קמ"ש מוגבלים אלקטרונית או 290 קמ"ש לפרחחים.
מה בכל זאת חדש? מושבי באקט עם תמיכה משודרגת, מחשב ניהול חדש ומהיר השולט על צבר המערכות המכאניות. ואם קוראים לכם במקרה פרנק סטריפלר, ואתם נהג המרוצים של אודי ומי שאחראי על ניפוץ שיאים סיטונאי בנורבורגרינג, תוכלו לקצץ 7.6 שניות מזמן ההקפה של קודמתה, עם 7 דקות ו-33.1 שניות. אם קוראים לכם נהוראי בשן, לא תוכלו.
כי ספק אם תרגישו בשדרוג. מצד שלישי, אם תוזמנו על ידי אודי לנהוג ב-RS3 המחודשת עם שני סוגי צמיגים אותם היא מציעה ללקוחות באירופה, אין ספק שתרגישו. כן, גם אתה מר בשן.

יש דמיון רב בין נעליים לצמיגים, שכן בשני המקרים מדובר באבזר שאחראי על החיבור לקרקע. אבל אפשר להניח בביטחון שמרבית הקוראים משקיעים הרבה יותר זמן ואנרגיה ברכישת נעליים, מאשר בבחירת סוג הצמיגים עליהם תתגלגלו במהלך עשרות אלפי הקילומטרים הבאים, עם המשפחה היקרה לכם. כי מר ישראלי, במידה רבה כמו הקולגה שלו גם באירופה וארה"ב הזולות משמעותית, מבקש לדעת בעיקר מה הצמיג הכי זול שיש לפנצ'רמעכר הקרוב להציע.
בחזרה לאודי RS3 על המסלול. שני הצמיגים העומדים לרשותנו לצורך השוואה אינם מהשכיחים שיש, והם ללא ספק מהיקרים באפשר להשיג. פירלי P-זירו R הוא הצמיג שתקבלו כציוד תקני במכונית הלוהטת, במקום ה-P-זירו (בלי R) שהוצעו בה בעבר. צמיג סופר ספורטיבי ודביק מאוד.

טרופאו R לעומת זאת הוא צמיג שמתחכך דופן בדופן עם צמיגי מסלול למכוניות מירוץ ייעודיות, רק עם רישיון לכביש. יש לו יותר שטח מגע עם האספלט הודות חריצים קטנים יותר. אותם חריצים שאמורים לפנות מים, פחות נדרשים כאן. מה כן? הוא מתחמם מהר יותר, הוא אוחז חזק יותר ולכן בולם טוב יותר, ופחות מחליק. אה, והוא גם נשחק הרבה יותר מהר.
ועכשיו לחלק המעשי. כדי לחוות את ההבדלים בין הצמיגים אני מוזמן להקיף את מסלול המירוץ זלצבורגרינג שבאוסטריה. סשן ראשון של 4 הקפות מתבצע עם ה-P-זירו R התקניים. וה-RS3 מתנהגת עם הנעליים האלו בצורה מופתית, מגיבה במדויק ומעניקה תחושת ביטחון גבוהה מאוד גם במגבלות, עם סלחנות יוצאת דופן גם לטעויות נהיגה קלות. יכולת פנטסטית שהכרנו בדור הנוכחי של ה-RS3, וכזו שלא נעלמה גם לאחר העדכון האחרון.

ואז אני עובר לטרופאו R. ובאמת שצריך לחוות זאת כדי להבין עד כמה הצמיג משנה את כל מה שהכרת. כל רכיב מרגיש לפתע טוב יותר: רמת האחיזה, ההגה, יכולת הבלימה וההאצה. מעטפת המגבלות מתרחבת ואפשר לבלום מאוחר יותר, מהר יותר, ולחזור להאצה מלאה מוקדם יותר. כאילו מדובר במכונית ספורטיבית הרבה יותר.
אני סקרן לבדוק עד כמה רחוק אפשר לקחת את כל אחד מסוגי הצמיגים, ולכן אני מבקש ממייק דיזנר, נהג המבחן של אודי ספורט, להסיע אותי לצדו על המסלול. ולתת כל מה שיש לו. וגם ממושב הנוסע ברור יתרונם של הסמי סליקס. כוחות הצד מורגשים הרבה יותר, מהירות הכנסה לפניות גבוהה יותר. דיזנר חושב שעם הטרופאו R אפשר להרוויח במסלול הזה כחמש עד שבע שניות להקפה. זה בערך ההבדל בין S3 ל-RS3.

אי אפשר להפריז בחשיבות הצמיג, ובכל זאת רבים מדי עושים זאת לעיתים קרובות מדי. וזה לא שאנחנו נגד צמיגים במחיר שאפשר לעכל, וגם לטעמנו מחירי הצמיגים האיכותיים (וגם אלה שלא) בישראל הם שערורייתיים. אבל המשמעות שלהם כה קריטית, שעניין המחיר מקבל בכל זאת פרספקטיבה שונה. חשבו על זה בפעם הבאה שאתם מחליפים צמיגים במכונית.
הכתב היה אורח חברת אודי