דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

יונדאי מציגה: מסכים גדולים, אבל גם מתגים פיזיים

Getting your Trinity Audio player ready...

מכירים את המושג "זיכרון שרירים"? לא, הכוונה אינה לשרירים שהיו לכם פעם לפני החתונה, הילדים והמשכנתא. המונח מתייחס לפעולה, או סדרת פעולות שנעשות לכאורה בצורה אוטומטית, מבלי לחשוב על זה ומבלי לגזול כוח חישוב ממוחנו שגם ככה עמוס במשימות וגירויים מכל עבר.

זיכרון שרירים הוא זה שמאפשר לכם למצא את הדרך למטבח באמצע הלילה, כשהדירה חשוכה ולא רואים כלום. זיכרון שרירים גם יגרום לכם לשלוח יד למנוף הילוכים שלא קיים, בנהיגות הראשונות ברכב בו בורר ההילוכים נמצא על עמוד ההגה. מה שזיכרון שרירים לא יודע לעשות זה לנבור בתפריט על מסך מגע, שבו בכל תפריט מוצגים אלמנטים אחרים והאצבע פוגשת את אותו המשטח בכל פעם.

אותו זיכרון שרירים עמד במרכז של מדד לחוויה הטכנולוגית שפרסם JD.POWER בארה"ב. קרוב ל-82 אלף בעלי רכבים חדשים, עד 90 יום על הכביש, נשאלו לגבי שילוב הטכנולוגיות ברכבם ואלו גילו שלפחות בחלק מן המקרים הטכנולוגיות נראו מיותרות, חסרות ערך אמיתי ולא עונות על הצרכים של הנהג. במפתיע, דווקא פיצ'רים שנחשבים מתקדמים במיוחד כמו זיהוי מחוות ידיים כדי לענות או לנתק שיחת טלפון, זכו לביקורת שלילית ותויגו כ"מיותרים". מנגד, מערכות ניטור שטח מת מתקדמות כמו ה-BVM  המקרינה וידאו לייב של הצד הנסתר ברכב - זוכה להכרה והערכה.

גם ארגון הבטיחות האירופי EuroNCAP מכיר בסכנה של מה שנתפס כמורכבות מיותרת. באביב 2024 פרסם הארגון כי תפעול מלא דרך המסכים מסיח את דעתו של הנהג ועלול לפגוע בבטיחות. למעשה, החל מה-1 בינואר יצרן רכב יחוייב לצייד את תא הנהג בכפתורים פיזיים עבור חלק מהפונקציות, אחרת לא יהיה זכאי לקבל 5 כוכבי בטיחות.

כדי להבין את חומרת הבעיה, לא צריך לעשות הרבה יותר מאשר לנסות ולתפעל את בקרת האקלים או מערכת השמע, דרך המסך כשהרכב עובר מעל פסי האטה, או משתחל ברחוב עירוני צפוף. המצב עוד יותר רע אם נוסעים בשטח או על כביש גלי ומפותל. העיניים של הנהג יוסטו לשניות ארוכות מן הדרך וגם היכרות אינטימית עם הרכב לא תיצור את אותו תפעול אינטואיטיבי כפי שיש כאשר האצבע נשלחת אוטומטית למתג פיזי מוכר או לכפתור ווליום לסיבוב.

ביונדאי מכירים היטב את האתגרים של תפעול רכב עתיר טכנולוגיה ופיצ'רים ומצאו את האיזון בין מה שאפשר לתפעל ממסך המגע לבין הצורך במתגים פיזיים בקונסולה המרכזית וכמובן על גלגל ההגה העצמו (ומסומנים באופן ברור).

כל עולם הגדרות הרכב השונות יכול בהחלט להיעשות דרך המסך ובאופן בטוח כשהרכב סטטי, המעבר בין התפריטים השונים נעשה על ידי אריחים גדולים ויש גם פיקוד קולי לסיוע. אבל, בעת הנסיעה התפעול המהיר ביותר והבטוח ביותר נעשה על ידי שורת מתגים פיזיים מתחת למסכים. כולל מתג המסומן בכוכב שאת התפקוד שלו הנהג יכול להגדיר מתוך כמה אפשרויות.

בשורה התחתונה, זה עניין של איזון. יותר מדי מתגים, כמו קוקפיט של מטוס משנות ה-70', יכולים להציף את הנהג. מנגד, גישה מינימליסטית של אפס מתגים שבה כל התפעול נעשה ממסך גדול ומתגים על ההגה שאינם מסומנים ומשנים את תפקודם – אינו אינטואיטיבי, מסיח את הדעת ומסכן את הבטיחות.

בדגמים העדכניים שלה, יונדאי מצאה את הדרך לשלב בין השניים. עם מסך 12.3 אינץ' עתיר תפקודים ושורה של מתגים פיזיים המשמשים בין היתר לתפעול בקרת האקלים ומערכת השמע, וגם מתגים נפרדים במקומות אחרים ברכב לפעולות כמו כיוון המושבים, בחירת מצב הנהיגה או הפעלת בקרת השיוט. מתגים שזכרון השרירים של הנהג יכול לתפעל אותם, מבלי לאתגר את היכולות של המעבד המרכזי הנמצא שם למעלה בראש.

הירשמו לקבלת עדכונים ומבצעים בעולם הרכב

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה