המשפחה גדלה וכבר יש יותר משלושה ילדודס שצריך לנייד - אם נוסעים לפזר אותם בחוגים השונים או לבקר את סבתא וסבא למשל. תמיד אפשר לבחור במיניוואן, אבל כיום מרבית הרוכשים מעדיפים דווקא רכב פנאי אופנתי. במחיר של קיה פיקנטו חדשה, או אם תרצו בפחות ממחצית מחירו של רכב פנאי חדש בעל 7 מושבים, יש כמה אופציות מעניינות בשוק היד השניה.
באופן טבעי, אחת הפשרות תהיה בשנתון הרכב על מנת להישאר במסגרת התקציב. במידה והתקציב שלכם גדול יותר תמיד אפשר לעלות בשנתונים ואף להתקדם לדורות חדשים יותר.
בכתבה זו סקרנו 10 רכבי פנאי בעלי 7 מושבים בתקציב של עד 80,000 שקל מהשנתונים האחרונים. סדר המכוניות אקראי, וקיימים עוד מספר דגמים רלוונטיים בנוסף לאלו שמצוינים כאן. עוד נזכיר כי המחירים המוצגים בכתבה מבוססים על מודעות המכירה מהלוחות האינטרנטיים ובנתונים סבירים לשנתונים המדוברים (מספר ידיים וכמות נסועה שנתית).
מנוע: 2.4 ליטר בנזין, 174 כ"ס
תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 הילוכים
צריכת דלק (יצרן): 9.9 ק"מ לליטר
טווח מחירים: 70,000-75,000 שקל לשנתונים 2010-2011
יונדאי סנטה פה הוא רכב הפנאי הגדול של יונדאי, וכבר אז הציג איכות טובה למדי לאחר עדכון מקיף שעבר. נוחות הנסיעה טובה בדרך כלל והשורה השנייה נעה על מסילה לטובת מרווח נוסף ליושבים בשורה השלישית. שילוב המנוע ותיבת ההילוכים טוב אך למרות הנעה כפולה, הוא לא ממש מיועד לשטח קשה. נסיעה בשבילי קק"ל עם כל המשפחה תתאים לו יותר. גרסת הדיזל תציע גמישות מנוע טובה יותר וגם תהיה חסכונית יותר, אך היא נדירה ויקרה יותר.

מנוע: 2.4 ליטר בנזין, 174 כ"ס
תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 הילוכים
צריכת דלק (יצרן): 11.3 ק"מ לליטר
טווח מחירים: 70,000-75,000 שקל לשנתונים 2011-2012
קיה היא חברה-אחות של יונדאי, וככזו הסורנטו חולקת לא מעט מכלולים עם הסנטה פה. הנדסת האנוש טובה והנסיעה נוחה, רכה ונעימה. למי שזוכר את הסורנטו כרכב שטח, צריך להבהיר: הדור השני שלו הוא כבר יותר "רכב פנאי" ולא ממש מיועד לשטח. מצד שני, איכויות החומרים וההרכבה עברו שיפור משמעותי בדור הזה. את המחיר עבור שורת המושבים השלישית משלם כמובן תא המטען הקטנטן. אם בכל זאת תצטרכו עוד שטח הטענה, תמיד אפשר לקפל את אחד המושבים. כמו בסנטה פה, גם כאן יש גרסת דיזל חסכונית ויעילה - אך יקרה ונדירה.

מנוע: 2.0 ליטר בנזין, 140 כ"ס
תיבת הילוכים: רציפה
צריכת דלק (יצרן): 12.1 ק"מ לליטר
טווח מחירים: 70,000-75,000 שקל לשנתונים 2011-2012
ניסאן קשקאי+2 הוא גרסה מוארכת של הקשקאי שקיבל גם שני מושבים נוספים. בניגוד לרכבי הפנאי הגדולים, הקשקאי הוא רכב פנאי קומקפטי וככזה הוא צפוף יותר והשורה השלישית תתאים לילדים בלבד. לקשקאי תיבה רציפה שמתפקדת בצורה טובה וגם מסייעת לצריכת דלק טובה יחסית. בניגוד לגרסאות הרגילות של הקשקאי, גרסאות הקשקאי+2 שווקו בעיקר עם הנעה כפולה, אך הוא יתאים לנסיעות שבילים בלבד. שיווקו של קשקאי+2 הופסק בשנת 2014 ושנתיים מאוחר יותר הוא הוחלף בניסאן אקסטרייל.

מנוע: 2.4 ליטר בנזין, 167 כ"ס
תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 הילוכים
צריכת דלק (יצרן): 10.8 ק"מ לליטר
טווח מחירים: 67,000-77,000 שקל לשנתונים 2014-2015
למרות השם האמריקאי, שברולט קפטיבה שייכת לחטיבה הקוריאנית של שברולט. יחידת ההנעה עושה עבודתה בצורה טובה, אך גרסת הדיזל תהיה חסכונית ונעימה יותר - וגם במקרה הזה היא תהיה נדירה יחסית וגם יקרה. הנוחה טובה אך לא מצטיינת עקב עבודה רבה של מערכת המתלים שנותנת תחושה "עסוקה" ומושבים חסרי תמיכה צידית. מאחור הקפטיבה צפופה יותר לעומת הסנטה פה למשל, אך מי שלא צריך את הגודל יוכל בהחלט לשקול גם את המיניוואן אורלנדו הקטן יותר, שגם לו 7 מושבים ומראה שמזכיר רכבי פנאי.

מנוע: 3.6 ליטר בנזין, 288 כ"ס
תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 הילוכים
צריכת דלק (יצרן): 8.0 ק"מ לליטר
טווח מחירים: 70,000-75,000 שקל לשנתונים 2010-2011
שברולט טראוורס הוא רכב פנאי גדול, אמריקאי קלאסי. הטראוורס מרווח מאוד ומאובזר היטב, אך הנדסת האנוש דורשת הסתגלות. הטראוורס הוא היחיד בסקירה הזו שמציע גם 8 מקומות ישיבה, כאשר השורה השלישית יכולה לאכלס 3 אנשים, אך המושב האמצעי יתאים לילד. למי שירצה עוד יותר מרווח, ישנן גם גרסאות 7 מקומות עם כורסאות גדולות יותר. בניגוד למרבית רכבי הפנאי בעלי שבעה מושבים, תא המטען בטראוורס מציע נפח מכובד מאוד. המנוע עוצמתי וחזק, אך צריכת הדלק גבוהה מאוד. גם עלויות האחזקה הכלליות אינן נמוכות.

מנוע: 4.6 ליטר בנזין, 292 כ"ס
תיבת הילוכים: אוטומטית, 6 הילוכים
צריכת דלק (יצרן): 7.2 ק"מ לליטר
טווח מחירים: 55,000-65,000 שקל לשנתונים 2008-2009
פורד אקספלורר הוא אחד מרכבי הפנאי הנמכרים ביותר בארה"ב, אבל כדי לרכוש אותו בתקציב של פחות מ-80,000 שקל, תצטרכו ללכת הרחק לאחור - שני דורות אחורה, אל התקופה שבה הוא עוד היה רכב שטח. כמו הטראוורס, גם האקספלורר הוא רכב פנאי בגודל מלא, מרווח ועם תא מטען ראוי. כבונוס הפורד מציע גם יכולות שטח מסויימות הודות לשלדת סולם ומערכות עזר שונות. האקספלורר מצויד במנוע V8 עוצמתי במיוחד, אך צריכת הדלק גבוהה מאוד. האבזור עשיר למדי, במיוחד בגרסאות הבכירות שעונות לשם Eddie Bauer. שימו לב למרווחי הטיפול המצומצמים, שעומדים על 8,000 ק"מ בלבד.

מנוע: 2.0 ליטר בנזין, 150 כ"ס
תיבת הילוכים: רציפה
צריכת דלק (יצרן): 15.3 ק"מ לליטר
טווח מחירים: 75,000-80,000 שקל לשנתונים 2013-2014
כנראה שאף רשימה של רכבי פנאי לא תהייה שלמה מבלי להזכיר את האאוטלנדר, שעושה חיל שנים ארוכות, כחדש וכמשומש. למרות היותו פופולארי, מדובר ברכב שהוצג לפני כ-6 שנים, וסממני הגיל ניכרים באיכות החומרים ובעיצוב הפנים. לאאוטלנדר מרווח פנים סביר אך הוא חסר פתחי מיזוג מאחור ותא המטען קטן כאשר כל המושבים בשימוש. לצד זאת נוחות הנסיעה טובה ולמרות נטייה לרכון בפניות הוא מרגיש בטוח. שימו לב כי בשוק ישנן מספר רמות גימור ואף גרסאות הנעה כפולה, ודיזל ואפילו גרסאות 5 מקומות ידניות. בכל הגרסאות צריכת הדלק טובה מאוד.
.jpg)
מנוע: 3.2 ליטר דיזל, 200 כ"ס
תיבת הילוכים: אוטומטית, 5 הילוכים
צריכת דלק (יצרן): 11.8 ק"מ לליטר
טווח מחירים: 70,000-80,000 שקל לשנתונים 2008-2009
מיצובישי פאג'רו צבר לו קהל מעריצים מכובד. הוא לא רכב מלוטש במיוחד או "רכב פנאי" מודרני: מדובר ברכב קשוח שמיועד לנוסעים בשטח. יכולות העבירות שלו טובות ובהחלט תוכלו להרחיק עימו בטיולי שטח מאתגרים. עם זאת, טויוטה לנדקרוזר מציע עבירות טובה יותר. קחו בחשבון שאם 7 מקומות הוא הצורך האמיתי שלכם, הוא אינו מרווח במיוחד והשורה השלישית צפופה ואף קשה לתפעל את קיפול המושבים (אחרת תשכחו מתא מטען). בנוסף, עלויות אחזקה של רכב שטח הן לא בדיוק המתכון לחיסכון אותו מבקשות מרבית המשפחות ברוכות הילדים.

מנוע: 2.7 ליטר דיזל, 165 כ"ס
תיבת הילוכים: אוטומטית, 5 הילוכים
צריכת דלק (יצרן): 10.1 ק"מ לליטר
טווח מחירים: 60,000-70,000 שקל לשנתונים 2010-2012
סאנגיונג רקסטון הציע תמיד יכולות שטח טובות, אך במחיר של תא נוסעים יותר פשוט ורמה נמוכה יחסית של אבזור ובטיחות - ולכן לא הצליח להדביק את מספרי המכירות של טויוטה לנדקרוזר. למרות זאת הוא מציע 7 מקומות ויכולת שינוע טובה של המשפחה גם בטיולי שטח שמעבר לשבילי קק"ל המהודקים. מכלולי ההנעה של הרכב מתבססים על מנוע ותיבת הילוכים של מרצדס. כך שאם אתם מחפשים לשנע את כל המשפחה לקמפינג במדבר ולא להיגרר להוצאות כבדות, הרקסטון יכול להוות פיתרון זול ושימושי.

מנוע: 3.0 ליטר דיזל, 163 כ"ס
תיבת הילוכים: אוטומטית, 4 הילוכים
צריכת דלק (יצרן): 9.9 ק"מ לליטר
טווח מחירים: 55,000-65,000 שקל לשנתונים 2001-2002
טויוטה לנדקרוזר הוא אחד מרכבי השטח הפופולאריים ביותר. כתוצאה מכך הוא מצליח לשמור על ערכו בצורה מעוררת הערכה גם לאחר שנים ארוכות, ולא אחת ניתן למצוא רכבים בני 15 שנים ויותר שהחליפו 2 ידים בלבד. רכב השטח המוכר עונה לשם לנדקרזור פרדו (שמו המלא) שהוא בעצם הגרסה ה"קטנה" יותר ללנדקרוזר הגדול שנמכר כאן לתקופה קצרה. ללנדקרוזר יכולות שטח מעולות וכמובן 7 מושבים, אם כי האחוריים (כמקובל) צפופים יחסית ויתאימו בעיקר לילדים. רמת האמינות גבוהה יחסית, אך שימו לב למרכב ולתחתית הרכב במידה והרכב נסע בשטח קשה (והוא נסע). אם אתם לא חיות שטח שבכל שבוע יוצאים לאתגר אחר, העדיפו רכבי פנאי אחרים שיהיו טובים בכל פרמטר אחר (למשל נוחות וחיסכון בדלק). אם אתם מאלו שלועסים סלעים לארוחת בוקר, כנראה שאין מתמודד ראוי ממנו עבורכם.
.jpg)
פורסם לראשונה ב- 09.07.18
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות