בכל העולם עוברים לרכבי פנאי בעשורים האחרונים, ובשנתיים האחרונות גם המעבר לחשמל מקבל תאוצה. אבל כאן פחות או יותר מסתיימים קווי הדמיון ומתחילים ההבדלים שבין שווקי הרכב השונים. אם בישראל מלכת המכירות היא קיה פיקנטו, במדינות אותן בדקנו היא אפילו לא נמצאת בעשיריה המובילה. לעומת זאת, הסגנית הישראלית טויוטה קורולה זוכה לפופולאריות בלא מעט מקומות. אז איך נראית טבלת סיכום המכירות של 2022 במדינות שונות בעולם?
ארה"ב
שנת 2022 היתה הגרועה ביותר במכירות הרכב מאז 2012, בעיקר בשל משבר השבבים וחומרי הגלם, עם 13.8 מיליון רכבים שנמכרו בשוק האמריקאי - ירידה של 8% לעומת השנה שלפניה. הדגם הנמכר ביותר הוא כמובן הטנדר של פורד, ובשניים מתוך שלושת המקומות הבאים ברשימה מתייצבים גם כן טנדרים אמריקאיים. אבל תעשיית הרכב המקומית צריכה לשאול את עצמה כיצד הגיעה למצב שבו מרבית הדגמים בעשיריה המובילה הם בכלל יפניים, ואיך קרה שטויוטה היא המותג הנמכר ביותר בארה"ב עם 1.85 מיליון מכירות בשנה החולפת.

בריטניה
גם בממלכה המאוחדת ירדו המכירות בשנה החולפת, אך בשיעור מתוך יותר של 2% - מה שהביא לסך מכירות של 1.61 מיליון כלי רכב. קבוצת פולקסווגן על מותגיה השונים ממשיכה להוביל שם את השוק, אך מאבדת מכוחה לטובת יונדאי וקיה שמתעצמות, כמו גם MG וטסלה. האחרונה רשמה הצלחה ניכרת עם המודל Y, שבשנתו הראשונה בשוק כבש את המקום השלישי. גם מותגי היוקרה לסוגיהם נהנים מביקוש רב באי הבריטי - כאשר אודי וב.מ.וו הם המותגים שנמצאים במקום השלישי והרביעי בשוק, מרצדס ממוקמת שמינית ואפילו וולוו ולנדרובר מכרו יותר מרנו וסיטרואן.

.jpg)
צרפת
במולדת הבאגט נרשמה השנה ירידה של 8% במכירות, והשוק נעצר על 1.53 מיליון רכבים שעלו על הכביש. הצומחת הגדולה גם כאן היא קבוצת יונדאי-קיה, אך בטבלת המכירות שולטים דגמי הסופר מיני מתוצרת מקומית - אלו של פיג'ו, סיטרואן ורנו, דאצ'יה סנדרו (שגם היא בבעלות רנו) וטויוטה יאריס שמיוצרת בצרפת, לצידה של היאריס קרוס הג'יפונית. השתיים חולקות את המקומות 12 ו-14.

גרמניה
שוק הרכב הגדול באירופה נותר יציב בשנה הוחלפת, עם 2.65 מיליון רכבים שנמכרו. פולקסווגן מוליכה את השוק הביתי שלה עם 480 אלף מסירות, בעפר עצום על פני מרצדס, אודי וב.מ.וו שבהמשך הרשימה - כולן מסרו בין 210 ל-250 אלף יחידות. אחריהן ברשימה - אופל, סקודה פורד ויונדאי, האחרונה ממשיכה במגמת ההתבססות המרשימה שלה בשווקי אירופה.

.jpg)
איטליה
צניחה של 10% במכירות הביאה את השוק האיטלקי ל-1.32 מיליון מסירות - הנתון הנמוך ביותר מאז 2013. פיאט פנדה מובילה את השוק בפער עצום, וגם שני הדגמים הבאים בטבלה הם למעשה דגמי מיני של היצרן המקומי הותיק. טסלה, במפתיע, מסתפקת במקום ה-32 בטבלה עם 5,600 מסירות בלבד - רבע מכמות המסירות של המותג האנונימי DR, שלמעשה מוכר את דגמי צ'רי הסינית תחת סמל שונה.

הודו
הדמוקרטיה הגדולה ביותר בעולם עברה את יפן והיא כעת שוק הרכב השלישי בגודלו על פני הגלובוס, עם 3.82 מיליון רכבים שנמכרו בשנה החולפת. מרוטי - שם המותג המקומי של סוזוקי - מובילה את השוק בפער עצום, ואחריה יונדאי שמחזיקה גם היא מפעלים במדינה, ושתי היצרניות המקומיות טאטא ומהינדרה. מרבית הדגמים המובילים בשוק ההודי לא מוכרים לצרכן הישראלי, אך יש גם כמה דגמים מוכרים שזכו שם להצלחה - בהם קיה סלטוס, יונדאי i20 ויונדאי גרנד i10, גרסה מוגדלת של מכונית המיני.

.jpg)
ברזיל
במדינה הגדולה ביותר בדרום אמריקה נמכרו בשנה החולפת 1.95 מיליון מכוניות, ירידה של 1% לעומת השנה שלפניה. המותג המוביל הוא פיאט עם 430 מסירות, בפער גדול על פני שברולט שבמקום השני עם 291 אלף מסירות. צ'רי הסינית הגיעה למקום ה-11 עם 35 אלף מסירות.

.jpg)
טורקיה
לא מעט רכבים מגיעים לישראל מטורקיה, והתוצרת המקומית היא זאת ששולטת בטבלת המכירות במדינה. לא פחות מארבעה רכבים מסחריים מתברגים בין 10 הדגמים המובילים, וגם הדגמים המשפחתיים הפופולאריים מיוצרים ברובם במדינה - בין היתר טויוטה קורולה, רנו מגאן סדאן, יונדאי i20 ובאיון, רנו טליאנט (גרסה מקומית לדאצ'יה לוגאן) ופיאט אגיאה (טיפו). סך המכירות בטורקיה בשנה החולפת עמד על כ-760 אלף רכבים.

ספרד
מולדתה של סיאט לא מאירה פנים למותג המקומי הותיק, שהכניס דגם אחד בלבד לרשימת 20 הדגמים הנמכרים וצנח השנה ב-30% - בעוד האחות היקרה והרווחית יותר קופרה צמחה ב-22%. קבוצת פולקסווגן וסטלנטיס רשמו גם הן ירידה בספרות כפולות, בעוד יונדאי וטויוטה צמחו על חשבונן. בסך הכל התכווץ השוק הספרדי ב-6% בשנה החולפת ונעצר על 829 אלף מסירות.

אוסטרליה
מדינת האי המרוחקת מעדיפה באופן מסורתי דגמים יפניים בכלל וטנדרים בפרט, כך ששלושה מתוך ארבעת הדגמים הנמכרים ביותר שם הם טנדרים. טויוטה מובילה את השוק האוסטרלי בפער עצום עם 228 אלף מסירות, לפני מאזדה שבמקום השני עם 95 אלף. גם MG הסינית זוכה לנוכחות בולטת בשוק האוסטרלי עם 50 אלף מסירות, כאשר בסך הכל נמכרו במדינה 1.03 מיליון מכוניות בשנה שעברה - עליה של כ-1%.