משרד התחבורה מפרסם היום (ה') יוזמה לעידוד מעבר לרכבים חשמליים בתחום המוניות. לפי ההצעה, שתפורסם בקרוב להערות הציבור לפני חקיקה, תוענק הנחה בגובה 50% ברכישת זכות ציבורית ("מספר ירוק") למי שיפעיל מונית המונעת בחשמל.
על פי תזכיר החוק, ההנחה תינתן רק ל-500 הראשונים שיבקשו רשיון להפעלת מונית חשמלית. עלות הזכות הציבורית עומדת כיום על 248,000 שקלים, כך שמדובר בהנחה ששוויה 124,000 שקלים. בסך הכל עלות המהלך עומדת על 62 מיליון שקלים.

במשרד התחבורה טוענים כי היות ומרבית המוניות כיום מונעות בדיזל, ונוסעות פי חמישה מהנסועה הממוצעת לרכב פרטי, המהלך צפוי לתרום באופן משמעותי לשיפור זיהום האוויר.
עם זאת, ישנן מספר בעיות בדרך למימוש ההבטחה. ראשית, מצב הקואליציה השברירי צפוי להקשות על תהליכי חקיקה בתקופה הקרובה; אבל גם אם המהלך יאושר, היצע הרכבים החשמליים שנמכרים לנהגי המוניות מצומצם במיוחד. רכבים חשמליים מתוצרת טסלה, ג'ילי, איווייז, סקייוול, פיג'ו, סיטרואן, אופל, יונדאי ואחרים כלל לא מוצעים למכירה עבור נהגי מוניות.
למעשה, המוניות החשמליות היחידות שמוצעות כיום לצרכן הן MG ZS, שזמן האספקה שלה לא ידוע, וכן JAC שמציעה רכב פנאי קטן עם טווח נסיעה קצר וללא מערכות בטיחות אקטיביות - אך כבר הספיקה למסור כמה מוניות לנהגים ראשונים.
.jpg)
בנוסף, חברת EV מוטורס - שמשווקת את דגמי JAC - מציעה גם את "המונית הלונדונית" מתוצרת LEVC לנהגי המוניות, אך על אף שמדובר ברכב שנרשם במשרד התחבורה כחשמלי וצפוי ליהנות מההטבה האמורה - מדובר למעשה ברכב היברידי-נטען, שמצויד במנוע טורבו-בנזין רגיל לצד המנוע החשמלי.
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות