דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

פיג'ו 301 (אוט', 6 הילוכים) - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...


התחרות הגוברת בנישת המשפחתיות הקטנות לוחצת את יצרני ויבואני הרכב לשדרג ולשפר את המוצרים מצד אחד, ולהוריד מחירים מצד שני. קטגוריה זו, הפופולרית בעיקר בקרב ציי הרכב, עונה בדרך כלל על צרכים ושיקולים שונים מאלו של הרוכש הפרטי. לכן ניתן למצוא כאן פשרות שכנראה לא נפגוש באף קטגוריה אחרת, אפילו בקטגוריית מכוניות המיני הקטנות והזולות.

פיג'ו 301 הושקה לפני קרוב לארבע שנים יחד עם אחותה התאומה - סיטרואן C אליזה, והוגדרה על ידי היצרן  כמכונית המותאמת בעיקר לשווקים מתפתחים (למשל טורקיה, רוסיה וגם ישראל). כבר אז היא בלטה בחסכון שבא לידי ביטוי בעיקר במערכת הנעה מיושנת ובאיכות פלסטיקה הרחוקה מלהרשים. בישראל, קטגוריה זו מתמקדת בעיקר בשוק ציי הרכב. בתחילת השנה הנוכחית נחתה בישראל פיאט טיפו עם תג מחיר נמוך מהמקובל ופניה ברורה לצרכן הפרטי. כעת, נראה שפיג'ו 301 הולכת בעקבותיה. ההוזלה הנוכחית של ה-301 מציבה אותה באזור המחירים של מכוניות הסופר מיני הקטנות.

מעבר להוזלה המשמעותית במחיר, היצרן דאג גם לעניין הגיר האוטומטי. לא עוד תיבת AL4 עם 4 הילוכים: מעתה מצוידת הפיג'ו בתיבת 6 הילוכים יפנית מודרנית, כמצופה ממכונית משפחתית בשנת 2016. בנוסף היבואן טיפל ברשימת האבזור והתקין ברכב גם מערכת מולטימדיה. אז האם לאחר השדרוג ה-301 מהווה חבילה שלמה, מוצלחת ומשתלמת יותר?

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: פיג'ו 301


פיג'ו 301, בנזין 1.6 ליטר, גיר אוט', 115 כ"ס, 98,900 שקל
יתרונות

חסרונות

נוחות נסיעה
תא נוסעים מיושן

מרווח פנימי
אבזור ותפעול

תיבת הילוכים משופרת
מערכות בטיחות


פיג'ו 301

עיצוב

חיצונית לא חל שום שינוי מאז השקתה. העיצוב של פיג'ו 301 בסך הכל מזדקן בכבוד ושומר על ארשת סולידית, עדכנית ונאה. הפרונט מזכיר במשהו את האחות הגדולה והמערב אירופאית - פיג'ו 508. מהפרופיל היא נראית ארוכה למדי, בעיקר בזכות קו רוחב עיצובי הנמתח לאורכה, מהפנס האחורי ועד הגלגל הקדמי (או להפך). עיצוב הישבן הוא הפחות מוצלח, לטעמנו, מכיוון שזווית זו מסגירה את הפרופורציות שלה - משם היא נראית צרה וצנועה.
גם בחלקה הפנימי לא חל שינוי עיצובי אלא רק מבחינת האבזור. תוספת של מסך מולטימדיה גדול (בהתקנה מקומית) משפרת את מראה פנים הרכב שקודם לכן הציע רדיו בעל תצוגה פשוטה ומיושנת. ובכל זאת, האווירה נותרה בסך הכל פשוטה ומעט אפרורית. איכות החומרים עדיין רחוקה מלהרשים. איכות ההרכבה לעומת זאת טובה ברובה - למעט דלת תא הכפפות ומשענת היד שנותנים תחושה פשוטה.

פיג'ו 301

תא הנוסעים

הביקורת הראשונה כלפי תא הנוסעים מגיעה מיד עם הישיבה במושב הנהג. אחד מהחסרונות הבולטים ב-301 לא נפתר במסגרת שדרוג זה וחבל. סביר להניח שתוספת אפשרות לכוונון ההגה גם לעומק (לגובה הוא מתכוונן) היתה משפרת את תנוחת הנהיגה. מבנה המושב עצמו פחות מותאם לגבוהים וגם חסרה בו תמיכה לגב התחתון. המושב לא רך או קשה מדי. מיקום מתגי החלונות במקומם הטבעי - משענת הדלת, גם כן היה מתקבל בברכה, אך אלה נותרו במקומם -  מתחת לקונסולה המרכזית, לפני ידית ההילוכים. גם זו דרך לחסוך. ואם זה לא שודרג, אז לפחות מתבקשת הוספת אפשרות סגירה ופתיחה בלחיצה אחת, ואז אולי המיקום המוזר היה פחות מרגיז - כי כרגע סגירה של שני חלונות בו-זמנית מצריכה רכינה קדימה והחזקת שני הכפתורים בשתי הידיים.

מצד שני, פיג'ו 301 מצוידת מעכשיו כסטנדרט במערכת מולטימדיה נוחה לתפעול ובאיכות סאונד טובה - אך בלטו בחסרונם כפתורי השליטה מההגה. תוספת מבורכת נוספת היא בקרת שיוט קלה לתפעול. פתיחת תא המטען מתבצעת באמצעות שלט הרכב (נוח מאוד) או באמצעות כפתור קטן הנמצא מתחת להגה, בסמוך ובדומה מאוד לכפתור ניתוק מערכת בקרת היציבות (ESP) - לא נוח ואף מבלבל. חבל שאין אפשרות לפתוח את תא המטען פשוט באמצעות כפתור על דלת הבגאז' עצמו. גם כפתורי תפעול המזגן עודכנו, אך אלה דווקא נראים פשוטים וזולים יותר לאחר השינוי - הנורית הקטנה במרכז חוגת התפעול בקושי נראית לעין וקשה להבחין אם המזגן דולק.

מבחינת מרווח הפנים, פיג'ו 301 היתה ונותרה מהמרווחות בקבוצתה. המרווח לרגליים מצוין, במיוחד בספסל האחורי, אם כי בממד הרוחב המרווח סטנדרטי בלבד. כל עוד תכולת הנוסעים כוללת עד 4 מבוגרים ומטה (ומקסימום עוד ילד באמצע), היא בהחלט תספק. תא המטען מציע נפח מעולה של 507 ליטרים, אך פתח הגישה מעט גבוה ובעיקר צר.

פיג'ו 301

נוחות נסיעה

פיג'ו 301 מיישרת קו עם הקביעה הותיקה שמכונית צרפתית היא מכונית נוחה, ובמקרה הזה היא ככל הנראה מהנוחות בקטגוריה (לא שזו משימה קשה בקטגוריה זו). היא מציעה רכות בסיסית: סופגת היטב את השיבושים, ובמקביל מעניקה ריסון סביר לתנודות הגוף. רק בעיר הרכות הזו עלולה למעט להפריע, בעיקר במפגש עם פסי האטה גבוהים או בליטות חדות. בורות ייספגו היטב בפעולת המתלים. ההגה לעומת זאת מרגיש נטול תגבור ומעט מקשה על ההתנהלות העירונית עקב משקלו הכבד ומהלכו הארוך.

מחוץ לעיר הנוחות ברמה גבוהה, וגם רצף שיבושים לא יוציא אותה ואת נוסעיה משלוותם. שיוט בין-עירוני מתנהל על מי מנוחות בזכות הגיר החדש משושה ההילוכים, המאפשר לה לשייט במהירות גבוהה בסל"ד נמוך. השקט מכיוון המנוע משאיר מקום לחדירת רעשי הגלגלים, להם מרב הנוכחות בנסיעה מחוץ לעיר. רעשי הרוח מורגשים רק במהירויות גבוהות יותר. בנוסף נעשתה עבודה טובה גם באיטום רעשי המנוע החודרים לתא הנוסעים, למעט במאמץ משמעותי, אז רעשי המנוע המחוספס מצליחים לחדור לתא הנוסעים בצורה פחות נעימה. 

פיג'ו 301

מנוע ותיבת הילוכים

פיג'ו 301 התקדמה לגיר מודרני, וזה השדרוג המשמעותי כאן. התיבה המדוברת מתוצרת Aisin כוללת 6 הילוכים. פגשנו אותה בשילוב מנועי הטורבו של הפיג'ו בדגמים שונים בדור הנוכחי, אך מצד שני שדרוג מערכת ההנעה עדיין לא שלם. המנוע נותר אותו מנוע ותיק, בנפח 1,600 סמ"ק שמספק 115 סוסים ומומנט של 15.3 קג"מ. שדרוג הגיר אכן הביא לשיפור התוצאה הכללית והתחושה טובה משמעותית מזו שהכרנו בשילוב תיבת ה-AL4 הקודמת והמיושנת בעלת ארבעה ההילוכים. בניגוד לעבר, תגובת הגיר בדרך כלל טובה וההילוך הנכון נקבע בהתאם לרמת הלחץ המופעל על דוושת הגז. המנוע משתף פעולה בתגובותיו ומספק מנת כח טובה כדי לצאת לעקיפה או להאיץ במהירות מרמזור שזה עתה הפך לירוק - אך אופיו נותר מחוספס. בעמידה ברמזור עלולה אף לחדור ויברציה קלה לתא הנוסעים מדי פעם. כמו כן הורגשו פה ושם גם חבטות בזמן העברות ההילוכים ושילוב ההילוכים אינו עדין בפעולתו. גם התגובה ללחיצה על דוושת הגז לא תמיד לינארית: ביציאה מהמקום נוצרת לא פעם השהיה עד קבלת תגובה ומצד שני הגברת לחץ מתונה עלולה לייצר ניתור מפתיע.

לסיכום, מנוע מיושן המשודך לתיבה מודרנית אומנם פותר בעיות עבר בלתי נסלחות, אך התוצאה הכללית אינה מספקת והמערכת לא מושחזת כמו מערכות ההנעה העכשוויות של פיג'ו-סיטרואן. יש לכך כנראה גם קשר לצריכת הדלק שלא הרשימה. המבחן התאפיין בנסיעה רגועה בד"כ ובעיקר בכבישים מהירים, ועם זאת ה-301 גמעה ליטר בנזין בכל 11 קילומטרים בממוצע.

פיג'ו 301

התנהגות כביש

בסעיף הנוחות פיג'ו 301 הצדיקה את מוצאה הצרפתי, ומהיכרותנו עמה גם בפן הדינמי היא נושאת עמה כמה גנים של היצרן. הגיר החדש מאפשר ליהנות עמה יותר מבעבר בזכות שיתוף פעולה פורה יותר עם רצונות הנהג, מה שמאפשר לנצל קצת את יכולותיה הדינמיות. כמובן שהכל יחסי ובכל זאת מדובר כאן במשפחתית אוטומטית וצנועה, אך דווקא בקטגוריה של המשפחתיות הקטנות בה ברוב התכונות אף אחת מהמתחרות לא מתבלטת או מצטיינת, מצליחה ה-301 להתבלט בשילוב הנכון בין נוחות ודינמיות. השלדה מעניקה פידבק מוצלח והתחושות שהיא מעבירה טובות. מה שכן, הפיג'ו לוקה בחוסר תקשורת של הגה-גלגלים. גלגל ההגה עצמו גדול ממדים וכבד בתפעולו. זוויות הגלגול גם הן לא ממש מתונות. כך או אחרת, מערכות הבטיחות מתערבות מאוד מהר, הרבה לפני שהנהג יסכן את עצמו ואת נוסעיו - כך שלמרות היכולות הסבירות, לא באמת מדובר כאן בחדוות נהיגה של ממש.

פיג'ו 301

סיכום

קטגוריית המשפחתיות הקטנות עד לא מזמן כלל לא כיוונה לשוק הפרטי, והיה לכך ביטוי ברור ברמות המחירים. מאחר ובשוק ציי הרכב התמחור היה אגרסיבי ואטרקטיבי יותר, רכבים אלה היוו אלטרנטיבה זולה באמת לרכב משפחתי ועדיין סיפקו תמורה משפחתית בעיקר בתחום מרווח הפנים (בממד האורך) ותא מטען בעל קיבולת מכובדת. אך מעבר לזה ניכר שמדובר בפשרה ברוב התחומים האחרים.

פיאט טיפו שנבחנה אצלנו לא מזמן, ומהצד השני מיצובישי אטראז', דחקו מטה את המחירים בקטגוריה - מה שאולי יגרום גם לצרכן הפרטי הקצר בתקציב לשקול אותן ברצינות. פיג'ו 301 מצטרפת לזוג המתחרות האלה ומיישרת קו עם הסטנדרט הנוכחי בקטגוריה באמצעות גיר מודרני ומערכת מולטימדיה מרשימה. לצד אלה היא ממשיכה להציע את אותם יתרונות בתחום נוחות ואיכות הנסיעה. ביחס לאטראז' ה-301 מציעה איכויות גבוהות יותר, אך הטיפו בכל זאת מהווה תחרות משמעותית וככל הנראה הדילמה העיקרית תהיה בין השתיים.

בשורה התחתונה, פיג'ו 301 מציעה חבילה טובה של מרווח, נוחות ועכשיו גם של ביצועים, אך עדיין מתפשרת בעיקר בתחומים של אבזור, איכות כללית ועידון. התמחור האגרסיבי בהחלט ממצב אותה כאלטרנטיבה טובה לרוכש שמחפש תכונות משפחתיות במחיר של סופר מיני אוטומטית.


לדגמי פיג'ו בישראל - פיג'ו

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה