דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מאזדה CX5 (מנוע 2.5 ליטר) - מבחן רכב

Getting your Trinity Audio player ready...

חלפו כמעט שנתיים מאז הצגת הדור הנוכחי של מאזדה CX5, וכבר אז היה ברור שמאזדה מעוניינת לשנות את מיצובה ולהיתפש יותר ויותר כמותג פרימיום. נזכיר שמאזדה הינו יצרן יפני קטן, וככזה הוא חייב למצוא לעצמו נישה על מנת להצדיק את קיומו. עוד נאמר שבשוק הרכב העולמי רכבי היוקרה תופסים נתח שוק של כ-6%, אך הם אחראים ללמעלה מ-40% מהרווחים של יצרניות הרכב. אם כך, משתלם למאזדה להיות יצרנית פרימיום.

גרסת ה-2.5 ליטר הנבחנת כאן מהווה את הגרסה הבכירה ביותר בהיצע. מעבר למנוע המוגדל והמחוזק, יש כאן גם הנעה כפולה קבועה וכן אבזור עשיר. ניצלנו את הפוגת הגשמים לטיול שמשי עם ה-CX5 ובדקנו האם הוא ראוי להוביל את המהלך השאפתני של מאזדה.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: מאזדה CX5


מאזדה CX5, מנוע 2.5 ליטר בנזין, 195 כ"ס, הנעה כפולה, 217,000 שקל

יתרונות

חסרונות

תא נוסעים איכותי

ביצועי מנוע

יכולת דינאמית גבוהה

עיצוב דומה לגרסאות הבסיס

אביזרי בטיחות

  מחיר רכישה יקר

מאזדה CX5

עיצוב

מאזדה CX5 החדש מסתובב על כבישי ארצנו כבר בערך שנה וחצי, ונמכר בכמה אלפים טובים של יחידות מאז. לאור זאת, העיצוב המרענן והייחודי שהוא קיבל בדור החדש כבר קצת פחות מרגש ביחס למפגש הראשוני ביום השקתו. למרות זאת, בין עדר הג'יפונים העממיים השועטים על כבישי ארצנו מדובר כאן באחד הדגמים היותר בולטים. השינוי לעומת הדור הקודם אינו מהפכני והתמקד בעיקר בחזית ובישבן, כשהשינוי הצליח במשימה הכללית: לייצר קשר לעולמות פרימיום. ניכר שמעצבי מאזדה התבוננו בדגמי יגואר בתהליך העיצוב. 

הבעיה של הגרסה היקרה ביותר הנבחנת כאן, היא שאף אחד מהשכנים לא ידע שמדובר בגרסה שכזו. זאת מאחר ולמעט מדבקה קטנה מאחור, שמספרת כי מדובר ברכב הנעה כפולה, לא ניכר הבדל חיצוני בין גרסה זו לשתי הגרסאות הזולות יותר. 

פנים הרכב מצליח לייצר בידול מסוים מול הגרסאות הזולות ממנו. זה קורה בזכות ציפויי עור ייחודיים בדלתות, בקונסולה בין המושבים הקדמיים ועל משענת היד המרכזית. מטראז' נדיב של עור בצבע בהיר המשתלב עם פסי עץ בגימור אלגנטי בדלתות ועל הקונסולה הקדמית. החומרים מייצרים אווירה יוקרתית, אך רמת ההגשה מבחינת העיצוב וחומרי הפלסטיק (במקומות בהם אין עור ועץ) ממתנים את היוקרה - כך שבסוף מתקבל מראה מאוד סולידי ותכליתי עם נגיעות פרימיום. בסך הכל איכויות החומרים וההרכבה הן כנראה מהגבוהות בקטגוריה.

מאזדה CX5

תא הנוסעים

כיאה למותג שחורט את נושא הדינאמיות על דגלו, תנוחת הנהיגה שפגשנו כאן מצוינת. גם הכוונון החשמלי למושב הנהג תורם לכך רבות. המושבים עצמם נוקשים למדי ומספקים תמיכה ואחיזה מצוינת, זאת למרות ציפוי העור.

השליטה על כל מערכות הרכב נרכשת כמעט מיידית בזכות הנדסת אנוש נוחה וחכמה. בקרי השליטה המרכזיים בסגנון בווארי (ב.מ.וו) יעילים ונוחים: גלגל ראשי ממוקם בשדרה בין המושבים הקדמיים לצד כפתור ווליום קטן ונגיש, ומאפשר מעבר ושליטה קלילה בין המערכות השונות. 

רשימת האבזור חשובה לכל רוכש רכב, אבל כשמדובר בדגם שמעוניין להשתכשך במימי הפרימיום, הציפיות בהיבט זה אף גבוהות יותר. בפועל מה שקורה זה שישנן הפתעות חיוביות - לצד כמה חוסרים תמוהים. נתחיל מהחוסרים: אין כאן כניסה ללא מפתח (אלא הנעה בלבד) וגם לא פתיחה חשמלית של דלת תא המטען. יש חלון שמש חשמלי אך הוא אינו פנוראמי. 

מאזדה CX5

בין האביזרים שבולטים לטובה ניתן לציין את מערכת השמע מבית BOSE הכוללת עשרה רמקולים ומייצרת איכות קול מרשימה מאוד, תצוגה עילית בהקרנה על השמשה הקדמית וחישוקים בגודל 19 אינץ'. 

אל מפרט הבטיחות של הגרסאות הרגילות, שכולל בלימת חירום אוטונומית (עד 80 קמ"ש), תיקון סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ואורות גבוהים אוטומטיים, מתווספות כאן עוד שתי מערכות יחודיות לגרסה הזו: התרעת עייפות ובלימה אוטונומית בנסיעה לאחור.

בדומה לרוב המתחרים, הספסל האחורי מציע ישיבה נוחה ומרווחת עבור שני נוסעים מבוגרים, גם אם הם גבוהים מהממוצע. המושב האמצעי לעומת זאת יתאים יותר לילד מאשר למבוגר והוא גם לוקה בחסר בהקשר של תמיכה לירכיים. תעלת ההינע הגדולה העוברת במרכז הרצפה מאחור מאלצת את היושב במרכז לשבת בפישוק. שני המבוגרים שיתיישבו מאחור יזכו במשענת מרכזית מכובדת הכוללת שני שקעי USB לטעינה. תא המטען בנפח 442 ליטרים מרשים ברמת חומרי הדיפון.

מאזדה CX5

נוחות נסיעה

מאזדה CX5 הוא ג'יפון דינאמי שנועל סוליות רחבות בחתך נמוך, ועם זאת הוא מתגלה כרכב נוח למדי. רמת הנוחות גבוהה ואחידה גם בנסיעה עירונית וגם בנסיעה בינעירונית. הבסיס כאן אינו רך, אך עומק הפעולה מייצר ספיגה טובה לצד שיכוך וריסון. בורות נספגים בנונשלנט ופסי האטה (באמפים) ננטשים ללא זכר. עם זאת, נזכיר כי במבחנים השוואתיים גילינו בעבר כי כמה מהמתחרים מציעים נוחות נסיעה טובה יותר - כך שצריך לזכור שבחיים הכל יחסי.

ככל שהמהירות עולה, מסתבר שמדובר במכונית שקטה ומבודדת היטב. לעומת זאת פעולת המנוע מייצרת שאון משמעותי שמצליח לחדור את שכבות הבידוד תחת מאמץ. במרכז רצועת הכוח, הרעש שמייצר המנוע פחות נעים ומערער את השקט הכללי השורר בתא הנוסעים. דווקא לקראת סוף רצועת הכוח, סאונד המנוע המופק הופך לכמעט ספורטיבי. 

מאזדה CX5

מנוע ותיבת הילוכים

הגרסה הבכירה מפנקת במנוע גדול יותר, בנפח 2.5 ליטרים המספק נתונים מרשימים ביחס למנוע הצנוע בהיצע, שנפחו 2.0 ליטרים. ההבדלים בנתונים הם 195 כ"ס במנוע הגדול לעומת 165 בקטן, ונתון מומנט של 26.1 קג"מ לעומת 24.1. בשני המקרים שיא המומנט מושג ב-4,000 סל"ד גבוהים. 

המנוע האטמוספרי משודך לתיבה פלנטרית בעלת שישה הילוכים (בימינו זה כבר שישה בלבד). אמנם תוספת הכוח ביחס למנוע הקטן משמעותית ומייצרת תגובתיות טובה יותר, שבאה לידי ביטוי בעיקר בהאצה מהמקום, אך לא מדובר בביצועים ספורטיביים ומרגשים. במכונית שמתיימרת להיתפש כפרימיום, היינו מצפים לפגוש מנוע טורבו נחוש יותר. 

הגיר המסורתי-פלאנטרי דווקא מציל את כבוד מערכת ההנעה הזו בזכות תגובה מיידית וזריזה ובעיקר מעודנת ונעימה. חסרונו המשמעותי של המנוע הזה בא לידי ביטוי בכמות הרעש שהוא מייצר תחת מאמץ ובתחושה כללית לא מספיק מעודנת. חסרון נוסף מתגלה בתחנת הדלק, שם נעצרה המדידה על 10.3 ק"מ לליטר. 

מאזדה CX5

התנהגות כביש

מאזדה CX5 בסך הכל שומר על תדמית המותג בהקשר הדינאמי, אך עם זאת עצם היותו ג'יפון - על נתוניו הפיזיים - הופכת אותו לפחות ספורטיבי בהשוואה למאזדה 6 למשל. זוויות הגלגול כאן מורגשות וכן העברת המשקל מצד לצד מתנהלת בכבדות אופיינית לג'יפון. אמנם מדובר כאן באחד מהג'יפונים היותר מהנים בקבוצה, אבל אל תצפו לאופי ספורטיבי מחודד. 

חיסרון נוסף הוא תחושת הבלימה, שחסרה מעט בנשיכה החלטית. ההנעה הכפולה מחזקת את כישורי האחיזה והשליטה ברכב, וכמעט בלתי אפשרי לגרום לאיבוד אחיזה או לאיבוד הקו הנבחר. ההיגוי הכבד בשילוב שלדה מצוינת מייצרים מכונית מחוברת לכביש ולנהג ומעניקים רמת שליטה וביטחון רב גם בתנאים מהירים ומאתגרים במיוחד.

על יכולת השטח אין סיבה להרחיב, על אף ההנעה הכפולה. אמנם הוא כנראה יעניק את האפשרות לנסוע בבטחה בשלג או במעט בוץ, אבל אם אתם רוצים לטייל בעומק השטח - ה-CX5 הוא לא הפרטנר האידיאלי. בדקו את היפני השכן - סובארו פורסטר.


מאזדה CX5

סיכום

מאזדה CX5 בגרסתו הבכירה מתומחר בקצה העליון של הקטגוריה. לתמחור כזה חייב להיות גיבוי באיכויות הרכב, והוא קיים פה - אך לא בשלמותו. בחלק מהתחומים מדובר על רכב פנאי מצטיין: רמת הנוחות גבוהה, תא הנוסעים מהודר, ישנם מספר פריטי אבזור מתבקשים ויש גם יכולת דינאמית גבוהה. מנגד, יש תחומים שבהם מתבקש שדרוג על מנת לשפר את התמורה למחיר הגבוה: ברשימת האבזור היינו רוצים לפגוש בפריטים נוספים, העיצוב דורש בידול ביחס לגרסאות הבסיס וגם הביצועים יכלו להיות טובים יותר. 

אז האם שווה להשקיע 217,000 שקלים בגרסה הבכירה של מאזדה CX5? בעולם של מותגי פרימיום, אליהם רוצה המאזדה להשתייך, שאלת המחיר לא עוסקת רק בספירת אביזרים ומדידת המרווח, אלא בעיקר במידת הנחשקות של הדגם. ובמקרה שלנו התשובה לשאלה הזו נמצאת כנראה בויכוח העתיק שבין ראש השועלים העממיים לזנב אריות הפרימיום.

לצפייה בכל דגמי מאזדה בישראל

למאמר זה התפרסמו 7 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה