בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

דאצ'יה דאסטר - מבחן וידאו



גרסת העל של דאצ'יה דאסטר מרימה את מחירו של הרכב הסופר-זול, אבל מציעה יכולת שטח משודרגת ומנוע דיזל בשרני וחסכוני. מה הוא מציע במחיר של מכונית משפחתית והאם זה עובד



כתב וצילם סטילס: אסף בר-שי
צילום ועריכת וידאו: שלו שטיינבאום

שוקינג. זה לא הציטוט של טום ואוריאל, אלא המילה שמשתמשים בה אנשי דאצ'יה כשהם מתארים עד כמה זולים רכבי יצרן הרכב הרומני של רנו. לדאצ'יה יש מיניוואן שבעה מושבים (לודג'י) במחיר של מכונית תת-משפחתית, כלי רכב מסחרי (דוקר) במחיר מכונית סופר מיני קטנה וגם רכב פנאי, שקוראים לו דאסטר, במחיר שאיתו אפשר לקנות רק שני שליש רכב פנאי בממדים שלו.

מול מחירו הזול, לדאצ'יה דאסטר יש כמה חסרונות מובנים: קודם כל קוראים לו "דאצ'יה". זה לא שהשם שלו בעייתי - הוא בעיקר לא מוכר בישראל, והיחידים שעוד זוכרים אותו, מכמה מגלגוליו הקודמים, לא זוכרים אותו לטובה - למרות שאין ממש קשר בין הדאצ'יה (דלתא) ההוא לזה של היום. הבעיה היא שמדובר בשם לא מוכר, עם אי בהירות לגבי העניינים האהובים על עמישראל - אמינות וסחירות. נוסף על כך, דאצ'יה דאסטר, כמו שאר דגמי דאצ'יה, מוצע עם תיבת הילוכים ידנית בלבד. ועוד משהו, כדי ליהנות מהדאסטר עד הסוף, אפשר לבחור בגרסת העל שלו, זו שמצוידת בהנעה לכל ארבעת הגלגלים (4X4), מונעת בכוח הדיזל וגם מפונקת בכמה וכמה אביזרים. למה הזכרנו זאת ברשימת הבעיות? כיוון שבמחיר הדאצ'יה המאובזרת כבר אפשר לקנות סדרה ארוכה של רכבי פנאי קטנים וחביבים, ואפילו את רכב הפנאי רב היכולת, סובארו XV בעל ההנעה הכפולה.

לקחנו את גרסת העל המדוברת ותהינו לנו עד כמה דאצ'יה דאסטר עומד בסטנדרטים של כלי רכב מודרניים (שהם תכופות יקרים משמעותית), איך הוא נוסע בעיר ובכפר וגם - עד כמה הוא ראוי לנסיעה מאתגרת בשטח.

לעמוד הדגם בקטלוג iCar: דאצ'יה דאסטר

דאצ'יה דאסטר, טורבו-דיזל 1.5 ליטר, 4X4, ידני, 109 כ"ס, החל מ-122,500 שקל
יתרונות
חסרונות
צריכת דלק
איכות ייצור
נוחות
התנהגות כביש
יכולת שטח
בטיחות





עיצוב

חיצונית, דאצ'יה דאסטר משלב באופן מקורי עיצוב עממי וכמעט פשטני עם פרופורציות נאות ומושכות. בצד של העממיות והפשטניות אפשר לראות את מסגרות החלונות המוגזמות והמיושנות, את הצמיגים הגדולים על הגלגלים הקטנים ואת הפרופיל הפשוט. בצד הפורפורציות והקווים המודרניים אפשר לראות את הפנסים והגריל הקדמיים ואת צדודית הפנאי העשויה היטב. בגרסאות המאובזרות פחות, ללא גלגלים קלים או פגושים בצבע הגוף, המצב טוב פחות.

בתוך תא הנוסעים נשאר בעיקר הקו הפשטני והמיושן. רבים מהמנופים, הכפתורים, הידיות והמסגרות כאן יהיו מוכרים לצרכני רכבי רנו וניסאן (שותפי דאצ'יה לייצור כלי רכב). הקו פשטני, אבל נעים לעין ויספק בהחלט את מי שלא יבקש יצירתיות אמנותית.

דאצ'יה דאסטר

תא הנוסעים
איכות החומרים וההרכבה בתא הנוסעים של דאצ'יה דאסטר אינה יוצאת דופן לטובה, אבל גם לא רעה במיוחד. כמה רכיבים בתא הנוסעים נראו רופפים מעט, אבל בסך הכל נראה שהעסק יחזיק מעמד לשנים. סביב הנהג והנוסעים ישנם כמה וכמה תאים שימושיים ומחזיקי כוסות. גם בצד של הנדסת האנוש, העסק יכול היה להיות מעט טוב יותר (כפתורי מיזוג נמוכים מדי, שליטה מצומצמת מההגה), אבל בסך הכל סביבת הנהג של הדאסטר קלה לתפעול.

להשוואה בין 3 רמות הגימור של דאצ'יה דאסטר: אמביאנס, לורט ופרסטיז' - לחצו כאן


מושב הנהג והנוסע בדאסטר נוחים מאוד ובכלל - תא הנוסעים מרווח הרבה מהמקובל בקבוצת המחיר הזו. עם זאת, העובדה שאי אפשר לכוונן את ההגה פנימה-החוצה פוגמת בסיכוי למצוא תנוחת נהיגה אידיאלית. המרווח במושב האחורי מצוין לשני מבוגרים, המושבים תומכים היטב ויאפשרו נסיעה ממושכת בנועם. במקרה הצורך - גם מבוגר שלישי ייכנס עם מרווח סביר.

תא המטען של דאצ'יה דאסטר מעט פשוט, והיינו שמחים לו היה מעט נמוך יותר. מצד שני, המבנה שלו עושה אותו נגיש. בגרסאות ה-2X4 הוא ענק אבל גם בגרסת ה-4X4 יש מקום רב ביותר למטען.

דאצ'יה דאסטר

נוחות נסיעה
בישיבות המהנדסים של דאצ'יה דאסטר הוחלט כי מתליו של רכב הפנאי ייפנו לכיוון הכיול הרך. האופי הרכרוכי הזה של מתלי הדאסטר עושים אותו נוח ונעים מאוד בפרקטיקה עירונית - אפילו כשנתקלים בפגמים משמעותיים או בולטים, כמו בורות ופסי האטה. הזכרנו את הסביבה העירונית - ונציין גם שהקורות האחוריות במרכב הדאסטר פוגמות בראות כשהנהג מנסה לבצע תמרוני חניה - אנחנו ממליצים לוודא שמותקנים אצלכם חישני נסיעה לאחור.

המתלים הרכים ההם של הדאסטר מגלים מעט פחות אידיליה בתנאים בינעירוניים מהירים. בסביבות הנסיעה המהירות יותר הרכות הרבה פוגמת מעט בריסון ובשלווה ולדאסטר יש נטייה לנטות לעתים מעט קדימה ואחורה, או ימינה ושמאלה. אבל למרות זאת, ובמרבית התנאים, רכב הפנאי הרומני-צרפתי ימשיך להעניק נוחות לנוסעיו.

בתחום בידוד הרעשים המצב טוב מעט פחות - בעיקר בגרסת הדיזל שבה נהגנו. מנוע הטורבו דיזל של הדאסטר נשמע בתא הנוסעים והרטט שלו מורגש. הבידוד שאינו אידיאלי אינו מצליח גם למנוע מרעשי דרך ורוח מלהיכנס לתא הנוסעים, בנסיעה מהירה בעיקר.

דאצ'יה דאסטר

מנוע ותיבת הילוכים
מנוע הטורבו-דיזל שבדאצ'יה דאסטר הוא בנפח של 1.5 ליטר. בעזרת מגדש טורבו הוא מפיק 109 כ"ס וזמינות כוח מצוינת (מומנט של 24 קג"מ ב-1,750 סל"ד). הביצועים שמציע הדאסטר-דיזל טובים מאוד. לא שמדובר בביצועיסט ספורטיבי, אבל הדאסטר יכול לשמור על קצב מהיר מאוד כמעט בכל תנאי נסיעה.

עם זאת, רמת העידון של המנוע הזה לוקה בחסר - הוא מחוספס ורועש ברמה שכבר אינה מקובלת במנועי דיזל מודרניים. לצד היעדר העידון במנוע, גם תיבת ההילוכים אינה מהמעודנות. ששת ההילוכים מספקים חלוקת כוח מצוינת, אבל פעולת הידית ואופן העברת ההילוכים אינו חלק או קל.

צריכת הדלק של דאצ'יה דאסטר דיזל היתה מרשימה ביותר. במהלך המבחן הצריכה המשולבת נעה בסביבת 15 קילומטרים לליטר, עובדה שתורמת לקיום הבטחת היבואנים לעלות אחזקה נמוכה.

דאצ'יה דאסטר

התנהגות כביש
הנוסחה פשוטה: רכב פנאי עממי עם מרכז כובד גבוה + מתלים רכים = אפס הנאה מנהיגה. האופי הרכרוכי של דאצ'יה דאסטר מייצר רכינה מוחשית מאוד בנסיעה בכבישים מפותלים, ההגה אינו מספק הרבה מידע ממה שקורה למטה ועם תיבת ההילוכים אין מה לצפות כאן מפינוקי נהיגה ספורטיביים. מצד שני, למרות הרכינה, אחיזת הכביש של הדאסטר נהדרת, ואפילו אם ממש מנסים בכוח, קשה להסיט את גלגליו מהמסלול.

דאצ'יה דאסטר

שטח
בשטח - זה כבר סיפור אחר לגמרי. עם מרווח גחון מרשים של 21 סנטימטרים וקצות מרכב שבנויים לאפשר גישה ונטישה יעילות אל וממכשולי שטח, אפשר בהחלט לצפות מהדאסטר ליכולות שטח טובות. העובדה הזו יכולה להיות טובה בגרסת הבסיס של הדאסטר, שלה מנוע בנזין והנעה קדמית; בגרסת העל שבה נהגנו, עם מנוע הדיזל הבשרני יותר ועם הנעה לכל ארבעת הגלגלים, הדאסטר נעשה יצור שיישמח לחיות בשטח חלק נאה מחייו. כדי להשלים את החבילה, היבואן מציע התקנה זולה מאוד, באופן יחסי, של מיגונים מתחת למרכב.

הצלחנו, הדאסטר ואנחנו, לצלוח מכשולים סלעיים ולטפס במתלולים חלקלקים. ההבטחה לעלות חלפים זולה יחסית, עשויה להקל גם קבלת החלטות הירואיות בנסיונות צליחה קולנועיים יותר.

דאצ'יה דאסטר

סיכום
אחרי נסיעה מאתגרת בדאצ'יה דאסטר, בכביש ובשטח, החלטנו שאנחנו אוהבים אותו. הוא קצת מיושן, לא מאוד איכותי וגם רמת הבטיחות שלו אינה מהטובות מול מתחריו. אבל הוא מציע תמורה מצוינת למחירו בכמה אופנים. המרווח שהוא מציע בתא הנוסעים ובבגאז' שמאחוריו - משפחתי בעליל, הוא נוח מאוד לנסיעה ומציע יכולת שטח אמיתית למי שמעוניין לקחת את החבר'ה לטיול עומק, אפילו מאתגר מעט, בשטח.


לדגמי דאצ'יה בישראל - דאצ'יה

למאמר זה התפרסמו 8 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. אביקו הבלשן (לת)  

המצב מעט טוב פחות. ????,11.03.2015

2. באותו מחיר סזוקי קרוסובר והרבה יותר טובה (לת)  

,12.03.2015

3. הכל יחסית למה אתה צריך את הרכב  טובה לשטח, נסיעות ביער ובעיר. לא טובה כמשפחתי. לא...

אולג,13.03.2015

4. 2 אתה צודק   2 צודק לגמרי אבל הדאסטר בשטח זה לא כמו קראסובר בשט...

איתי בהונקר,16.03.2015

5. הייתי קונה אבל יקר להחריד - כנסו  מחירי הדאסטר 4x4 מתומחרים גבוהה מאוד ביחס לאירופה....

נהגוס,06.06.2015

6. לא קונה את הזבל הזה יש לי כסף  תודה לאל יש לי כסף יש לי קיה סורנטו

אורן,30.06.2015

7. דאצ'יה דאסטר  חיכיתי בקוצר רוח לדגמי דאצ'יה החדשים, למה הלוגאן ל...

יונתן,06.12.2015

8. דאסטר בנזין 4X4  לאחרונה צורפה למבחר הדאסטר גרסת ה בנזין 4X4 שעם מנ...

עמוס,01.02.2016
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים