דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מנכ"ל משרד התחבורה: "היבואנים יספגו את ההתייקרות"

Getting your Trinity Audio player ready...


בימים אלו נכנס לתוקפו המיסוי הירוק המחודש, שאמור לייקר בטווח הקצר את מרבית המכוניות בשוק. במקביל, חוק "רישוי שירותים לרכב" שמונח בימים אלו על שולחן הכנסת מנסה לעשות סדר בבלגאן ששורר בשוק הרכב בישראל. החוק נוגע בכל התחומים שישנם: החל מייבוא ומכירת רכב, דרך שוק התיקונים והחלפים ועד לתחום שמאות הרכב. מרבית השינויים, כפי שהצהיר שר התחבורה בעמוד הפייסבוק שלו, הם במטרה להוזיל את עלות אחזקת הרכב לצרכן הסופי תוך הגברת התחרות; ואם להשתמש במילותיו המקוריות של השר ישראל כץ, זוהי "הרפורמה שתוזיל את מחירי הרכב החדש לצרכן בכ- 20% לפחות ואת חלקי החילוף בעשרות אחוזים".

עוזי יצחקי,47, מנכ"ל משרד התחבורה, הוא מי שאמור להפוך את החזון למציאות קיימת. מאחוריו כ-20 שנות ניסיון בהן שימש בתפקידים שונים במשרד, ומאז חודש אפריל 2012 הוא מכהן כמנכ"ל המשרד. פגשנו את יצחקי כדי להבין טוב יותר מה קרה כבר ומה עוד הולך לקרות.



"בתחום התשתיות ישנה בשנתיים האחרונות תנופת פיתוח אדירה. אין מקום שלא עובדים בו, אם זה כבישים, רכבות או שבילי אופניים. ביומיום המטרה היא שהציבור ישתמש בתחבורה ציבורית, אבל בשעות הפנאי ובסופי שבוע יש לנו אינטרס שהאנשים ישתמשו ברכבים פרטיים חדשים יותר, בטיחותיים יותר ומזהמים פחות. היום הגיל הממוצע של מכונית בישראל הוא 6.9, שזה יפה מאוד גם ביחס לעולם, ויש לנו שאיפה לשפר את הנתון הזה אפילו יותר".

מכונית משפחתית חדשה עולה היום כ-130 אלף שקל. האם זהו מחיר מנופח בשל ההנחות שניתנות לציי הרכב וחברות הליסינג, או שזה פשוט מחיר של השוק שנובע מהביקוש וההיצע וזה המצב שישנו?
המחיר מושפע מכמה גורמים, בראש ובראשונה המיסוי. בישראל יש את המס השני בגובהו בעולם אחרי דנמרק. זה משהו היסטורי שמשפיע על הכנסות המדינה ונבע מתפיסה של מדינת ישראל כסוציאליסטית, שרצתה שהציבור יסע באוטובוסים ומי שנוסע ברכב יצטרך לשלם על כך. זה אחד הגורמים למחירים הגבוהים, אבל פחות ניתן להשפיע עליו. בזמנים מסוימים ניתן היה להשפיע יותר, כפי שנעשה ברפורמה של 2005, שהורידה את מס הקניה. עם זאת, ניתן בהחלט להשפיע על היצע הדגמים, להכניס יותר שחקנים ויותר מתחרים, ואנחנו צופים שכתוצאה מפעילות מאוד משמעותית שעכשיו נעשית אנחנו נראה מחירים קצת יותר נמוכים.

אתה חושב שהשוק שלנו תחרותי?
אני חושב שהשוק לא תחרותי, ועצם העובדה שיש יבואן אחד לכל מותג מונעת את התחרות. למרות שהסרנו חסמים וניתקנו את הקשר בין יבואן ליצרן, וניתקנו עוד בתחילת העשור הקודם את הבלעדיות, ויש עוד ועוד פעולות שנעשות - עדיין לא הצלחנו ליצור תחרות משמעותית.

במשך שנים המצב היה נוח לכולם, גם למדינה וגם לאותם 15 יבואנים ששולטים בשוק ומחלקים בינם לבין עצמם עוגה של 30 מיליארד שקל. זה נוח, זה עובד, הם שבעים וזה מה שמכיר הציבור. אבל הדברים האלה משתנים. העולם היום הוא גלובאלי והצרכן חכם יותר. היום אתה יכול להכנס לאינטרנט ולהזמין איזה חלקי חילוף שתרצה, ולקבל אותם תוך מספר ימים - ואלו יהיו חלקים בטיחותיים ואיכותיים שלא נופלים מהחלקים שמוכרים היבואנים.


האם בקרוב נראה הוזלה במחירי המכוניות? / צילום: גלעד ארצי

אתה טוען שנעשו הרבה צעדים, כמו למשל ניתוק הבלעדיות של יבואן על מותג רכב, אבל בפועל עדיין לא נעשה האפקט של הוזלת המחירים - ומדברים על הוזלה של 20%.
קודם כל, כשנאמר 20% דובר על עלות אחזקת רכב. יש לנו בתקופה האחרונה ירידה מאוד משמעותית בעלויות החלפים וגם בעלויות האחזקה במוסכים. באנו וביטלנו כל מיני המצאות ישראליות של תקנים שמכון התקנים המציא לעצמו, על חוזק החומרים וחלקי הפח הקוסמטיים של הרכב. מדינת ישראל, שהיא לא יצרנית רכב, המציאה תקנים - ואנחנו באנו וביטלנו אותם. פתחנו את השוק בלי לפגוע ברמת האיכות, וחשוב לציין כי נעשות בדיקות רבות על רמת החלפים שמגיעים ארצה.

בתחום עלויות החלפים אכן נעשו מספר צעדים, אבל ההוצאה על קניית הרכב היא עדיין ההוצאה הגדולה ביותר. מה עוד ניתן לעשות כדי להוזיל את מחירי הרכישה של רכב חדש?
כאמור, כיום אין מספיק תחרות בשוק יבואני הרכב. אנחנו יכולים לעשות צעדים כדי לפתוח את התחרות, כולל אפילו לבחון את האפשרות של שלילת הרישיון לייבוא של אותו מותג. אם נראה שהיבואן הסדיר לא נותן דריסת רגל ליבואן המקביל, שהוא מפעיל לחצים על היצרן - אנחנו נפעיל את אותה סמכות שתתן לשר את האפשרות הזו. צעדים נוספים שנעשה יעניקו שוויון ליבואנים אל מול היצרן, כמו למשל למנוע מהיבואן הסדיר לתת אחריות מעבר למה שנותן היצרן. הרי היום הם אומרים לך שיש שבע שנים אחריות - אבל בעצם קושרים את הלקוח אליהם ומונעים תחרות.

איילון מוטורס (היבואן המקביל של דגמי פורד - נ.ר) מוכרים יפה, למרות שיש עיתונאים ובעלי אינטרס שרוצים למנוע את זה. אין לך פה עסק עם פראיירים. אלה משפחות מאוד כבדות, שבמשך שנים הם בתוך התחום של הייבוא. קח את לובינסקי לדוגמא - הסבא של דורי מנור כבר עשה עסקים עם הצרפתים. סיפר לי היבואן הסדיר של מותג גרמני מסוים שהיחסים בינם לבין היצרן כ"כ קרובים, שהוא בתור ילד זוכר את הגרמנים מתארחים אצל ההורים שלו בערב שבת עם כיפות ועושים קידוש. זה קשר של שנים.

אבל אולי בזכות הקשר הזה היבואנים מצליחים לקבל מחירים טובים מהיצרנים, ואם ננתק אותו אז המחירים יעלו?
אני דווקא רואה בזה פגם. היבואנים הותיקים אמנם מקבלים הנחות, אבל בפועל מיישרים קו ושומרים על מחירים גבוהים - וכך קל להם לסייע ליצרן לשמור על מתח רווחים גבוה. ליצרן אין אינטרס לתת הנחה נוספת, כי ממילא כל המכוניות המשפחתיות נמכרות בישראל במחיר זהה.

בזמן שהצרכן רואה מחיר גבוה, חברות הליסינג נהנות מהנחות מאוד גדולות. אחד הדברים שלא מופיעים בחוק שירותי רכב הוא הנושא של הגבלת הנחות, שלא יופיע כחוק תעבורתי אלא כחלק מההגבלים העסקיים - ויכול להיות שבתקופה הקרובה אנחנו נבחן את זה. ההנחות שמקבלות חברות הליסינג הן גדולות מאוד, וצריך להגביל אותן.


מגרשי הליסינג משפיעים על מחירי השוק / צילום: אלדן

מצד שני, יש גם לקוחות פרטיים שמרוויחים מזה. היום חברות הליסינג מוכרות לציבור רכבים חדשים בהנחות משמעותיות.
את זה אנחנו עוד לא רואים בכמות מספקת, אבל נרצה לראות את זה קורה מעכשיו. החל מה-1 ליוני אפשרנו לחברות הליסינג למכור מכוניות שיירשמו על שם הלקוח כיד ראשונה, ואנחנו נרצה לראות את זה קורה יותר.

אבל בסופו של דבר המכירה הזו היא עדיין כלי בידי היבואנים, שיכולים להחליט מה הם מוכרים לליסינג ובאיזה מחירים.
אבל לא בטוח שבמצב החדש היבואן יודע מה הולך לסלקום כליסינג ומה הולך לצרכן פרטי. זו המשמעות של השינוי שהכנסנו. כמובן שהם ינסו לגלות את זה ולהגביל את המכירות לפרטיים, וזו מלחמה שלא פוסקת.

ואם חברות הליסינג יפסיקו לקבל הנחות, יש סכנה שזה יפסיק לקרות.
זאת אכן הסכנה, ולכן ועדת זליכה שדיברה על זה לא היתה חד משמעית בעניין של הגבלת הנחות, כי החשש היה שהמחירים לליסינג יעלו. אבל תהיו בטוחים שבסוף זה יתייצב, ונראה הנחות שיביאו שינוי גם לצרכן הפרטי.

יש בכל הסיפור איזה דיסוננס. מצד אחד אנחנו שוק קטן, שבו יש יבואן אחד לכל מותג שמקבל הנחות ומפזר את זה למשווקים שלו - חברות הליסינג. זה המצב שתיארת. מצד שני אנחנו מעודדים עוד יבואנים, והכוח של כל אחד מהם יפחת, והיכולת להציע מחיר טוב למשווקים שלו יורדת.
היבואן הזעיר או המקביל לא יצטרך את היבואן פה ולא את המשווקים. הוא יביא מדילר או מהיצרן וימכור כאן בעצמו. כל אחד יוכל למצוא דילר בחו"ל שימכור לו 20 כלי רכב, ולייבא אותם לבד. תראה את איילון מוטורס - הם הורידו מחירים, ומכרו למשל את פורד פוקוס בהנחה של כמה אלפי שקלים. אם יהיו עוד כמה שיביאו סטוקים כאלו שיגיעו, גיל אגמון (מנכ"ל דלק מוטורס, יבואנית פורד - נ.ר) ירוץ להוריד מחירים ולעשות מבצעים.

אם כך, למה אתם לא מאמצים את המלצות ועדת זליכה שקובעת כי יש לנתק את השותפויות בין חברות הליסינג לבין היבואנים? זה רק יכול להגביר את התחרות.
אנחנו ניתחנו את ההמלצה הזו. אם אתה מסתכל היום - למי יש חברות ליסינג? איפה יש בעלות צולבת? בעיקר אצל היבואנים הקטנים. נכון לעכשיו אם תאסור על בעלויות צולבות, קיים חשש שאפילו תפגע בתחרות. קח למשל את לובינסקי שהוא יבואן לא גדול, הוא מחזיק חברת ליסינג וזה מחזיק בתחרות.

אז המלצות ועדת זליכה דווקא יפגעו בתחרות?
יש טענות שאומרות את זה, ולכן אנחנו זהירים עם היישום שלהן.


טויוטה קורולה. לא צפויה להיפגע מהמיסוי הירוק המחודש / צילום: יתיר דוידוביץ

בימים אלו משתנה שיטת החישוב של המיסוי הירוק. לאחר 4 שנים בהן קיים המיסוי הירוק, האם כבר ניתן לראות את התוצאות של השיטה?
הכנסנו את המיסוי הירוק באוגוסט 2009, ואז היו "שנות הג'יפ" - ראינו יבוא מאסיבי של רכבים גדולים בין היתר ביבוא אישי. ב-2011-12, וכך גם מתחילת 2013, אנחנו רואים מעבר למכוניות קטנות וחסכוניות. הצרכן הישראלי לא טיפש, והוא רואה שיש אפשרות לקנות רכב קטן, חסכוני אבל גם בטיחותי - כי אנחנו לא מכניסים לארץ רכב שלא עומד בסטנדרטים. יחד עם המיסוי הירוק, חשוב לציין, עשינו רפורמה גם בנושא של אביזרי בטיחות.

בשונה מאירופה, המיסוי הירוק בישראל מעודד קניה של מכוניות עם מנועי בנזין על פני הדיזל, משיקולים שנוגעים לבריאות הציבור. האם כיום ניתן לראות השפעה של המיסוי על הזיהום בפועל?
עוד קשה לבדוק את זה, אבל אנחנו רואים בנתוני המסירות שיש שינוי משמעותי לטובת רכבים קטנים וידידותיים. ראינו גם שנוצרה תחרות בעקבות המיסוי הירוק, בשוק של המכוניות במחירים של 60-75 אלף. זו הצלחה גדולה. כדי להמשיך את הדבר הזה, וגם כדי להגדיל את הכנסות המדינה ממיסים כי השוק כבר התחיל להתייצב על רמה מסוימת, החל מה-1 באוגוסט יעודכן המיסוי הירוק. אנחנו צופים שהשינויים לא ייקרו את מחירי הרכבים. להערכתנו, היבואנים יספגו את עליית המחירים וישמרו על המחירים הקיימים. אנחנו גם צופים שהיבואנים ישווקו רכבים ירוקים יותר שיעמדו בסטנדרטים החדשים ולא יהיו יקרים יותר - כך למשל עם סקודה אוקטביה החדשה שצפויה להגיע בהמשך השנה ולהיות ירוקה יותר מהדגם הקודם.

צעד נוסף שנעשה בתחום זיהום האוויר הוא תכנית הגריטה, שהורידה מהכביש אלפי מכוניות ישנות ומזהמות. כידוע, התכנית הופסקה בעקבות מחסור בתקציב - אך האם התועלת הכלכלית שלה לא הצדיקה את העלות?
התכנית הצדיקה את עצמה יותר מהצפוי. בשנה הראשונה היה צפי ל-6000 כלי רכב שייגרטו, ובפחות מחצי שנה נגמר התקציב. אנשים באו בהמוניהם וגרטו. אנחנו רואים בתכנית הזו חשיבות מאוד גדולה. יש לנו סיכום תקציבי עם משרדי האוצר והגנת הסביבה, וברגע שיאושר תקציב המדינה החדש אנחנו נמשיך בתכנית הגריטה. עד עכשיו גרטנו מעל 20 אלף כלי רכב בשנתיים, ואנחנו נרצה להמשיך לקצב של 10 אלף בשנה.

ולמה שלא תורחב התכנית מרכבים בני 20 שנה לרכבים בני 15 שנה, שגם הם מזהמים יותר מרכבים חדשים?
בשנה האחרונה נתנו אפשרות לגריטת רכב בן 15 שנה, בתנאי שהורד מהכביש על ידי ניידת בטיחות של משרד התחבורה. היו כמה מאות כלי רכב כאלה. חברה חיצונית בדקה עבורנו את התועלת שיכולה לצאת מהרחבת התכנית לכלל כלי הרכב מגיל 15 ומעלה, והתגלה שהתועלת מאוד גבולית. אנחנו נחדש בשלב הראשון את התכנית לרכבים בני 20 שנה ומעלה בלבד.


הכינו את הגרוטאות: הגריטה חוזרת / צילום: cc_proggie

לסיכום, מה ההמלצות שאתה יכול לתת היום לצרכן שרוצה לקנות מכונית?
קודם כל, לבדוק היטב. לבדוק איזה כלי רכב הוא רוצה, לבדוק מה האפשרויות הנוספות ולבדוק ממי הוא רוצה לרכוש את הרכב; מיבואן סדיר, מיבואן מקביל, מיבואן זעיר או שאולי בכלל הוא רוצה להביא רכב בייבוא אישי? הצרכן הישראלי צריך להיות חכם, לא לפחד, לראות איפה אפיק הרכישה המשתלם ביותר עבורו. אנחנו הולכים במסגרת חוק שירותי רכב להסדיר את עניין המאכערים - כל מי שעוסק בתחום הרכב יצטרך לקבל אישור, ואנחנו נעקוב ונבדוק את הגורמים השונים בענף.

בתקופה הקרובה יפתח בפני הצרכן סופרמקרקט של אפשרויות. אנחנו נפרסם וניבא את הדברים לידיעת הציבור. נפרסם רשימה של גורמים שמורשים למכור מכוניות, נפרסם רשימה של חלפים מאושרים וגם מחירים של חלפים. זה הכל עניין של מידע גלוי. נביא את כל המידע לציבור, והצרכן יהיה כמה שיותר חשוף - כמו בסלולרי.



הכתבה פורסמה לראשונה בגיליון יולי של מגזין iCar

למאמר זה התפרסמו 8 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה