בחר רכב
רכב חדש 2020
רכב משנים קודמות

ביקור בעולם אחר: תערוכת המכוניות הבינלאומית בגואנגג'ואו, סין

ביקור בעולם אחר: תערוכת המכוניות הבינלאומית בגואנגג'ואו, סין


מהחיקוי הזול של ריינג' רובר ועד ל"רולס רויס הסינית", וגם המון המון חשמל ברוח טסלה. הגענו למטרופולין העצום של גואנגג'ואו שבסין וזכינו להצצה נדירה לתערוכת המכוניות הבינלאומית השנתית בעיר



כתב: אסף בר-שי, גואנגג'ואו, סין
צילומים: אסף בר-שי, יצרנים
 
להסתובב בתערוכת רכב בסין זה להרגיש כאילו אתה מסתובב בתוך סרט תדמית מלוטש. האמת, לא רק בתערוכת רכב. הסגנון הלבן-נקי-עתידני המוכר מחנויות או אולמות תצוגה של מותגים דוגמת אפל וטסלה, נוכח בלא מעט חנויות, משרדים ומפעלים, ושלא במפתיע - גם בביתנים הענקיים ומרהיבי העין שמילאו השנה את תערוכת הרכב הבינלאומית של גואנגג'ואו, אוטו גואנגג'ואו.
 
האמת היא ש"בינלאומית" זה מונח מעט מורכב כאן. התערוכה הזו שונה מאוד מתערוכות אחרות שאנחנו מכירים. ראשית, כוחן של תערוכות רכב בינלאומיות נמצא כיום בירידה חדה. פריז ופרנקפורט איבדו את עיקר המציגים בהן והיריבה האמריקאית, דטרויט, מחשש לעתידה, העבירה את פעילותה משיא החורף לראשית הקיץ. 
 
אוטו גואנגג'ואו לעומתן חזקה ויציבה, כך נראה. בשל מאפיינים שונים של השוק הסיני והתקשורת עם הלקוחות, וכן בשל הרצון העז של יצרני העולם להיות נוכחים בשוק הרכב הגדול בעולם, כמעט כל יצרן בינלאומי שמוכר מכוניות בשוק הסיני, הגיע להעמיד ביתן בתערוכה.
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
בעצם אנחנו מכירים
לתערוכה היסטוריה של השקות עולמיות חשובות. למשל, טויוטה קורולה סדאן העדכנית הושקה בשנה שעברה במקביל בקליפורניה ובגואנגג'ואו. סובארו השיק שם את הדור הרביעי של הפורסטר, סקודה את קודיאק GT שמיועד לשוק הסיני ומרצדס - את תת המותג מייבאך (אחרי שגנז אותו כמותג נפרד) עם S600 Maybach
 

חלק משמעותי מאוד מהתערוכה, מטבע הדברים, היה יצרני רכב סינים, אולם למרות הגדרת התערוכה הרשמית כ"בינלאומית", לעתים לא היה כתוב אפילו שם היצרן באנגלית, אלא בסינית בלבד. היות שרובם הגדול של אזרחי סין אינם דוברים אנגלית, לקח לי לעתים כמה דקות להבין לא רק מה החידושים של היצרן, אלא אפילו אצל איזה יצרן אני מתארח.
 
אבל אפשר בכל זאת לומר באופן חד וחלק, אוטו גואנגג'ואו היא תערוכה בינלאומית לגמרי. להבדיל, למשל, מ"אוטומוטור" הישראלית, באוטו גואנגג'ואו נחשפה לראשונה בעולם סדרה ארוכה של כלי רכב חדשים, רובם מסין וחלקם בינלאומיים. 
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
אלמנט נוסף ששם את אוטו גואנגג'ואו על המפה הוא מתחם התערוכה. "מתחם הירידים של קנטון", שנמצא בלב העיר העצומה (קנטון היא גואנגג'ואו, מטרופולין עם עשרות מיליוני תושבים), הוא אחד ממתחמי התערוכות הגדולים ביותר בעולם. הוא נמתח מאופק ועד אופק, ובכל זאת כולל במבנים שלו מספר קומות של תצוגה ושטחים אינסופיים לאולמות כנסים והרצאות, מתחמי VIP, ביתני ענק, דוכני תצוגה ומכירה, מסעדות ומכונות אוכל ושתייה, שהסינים שולפים מולן אפליקציה ומקבלים בתמורה אוכל ושתייה.
 
אל תערוכת אוטו גואנגג'ואו הגענו בהזמנה של אחד המציגים הגדולים שם, GAC, שמגיע בקרוב לישראל באמצעות היבואן אוריון מוביליטי, מבית יוניון מוטורס, יבואן טויוטה לישראל. היצרן הזה פועל מגואנגג'ואו (ראשי התיבות שלו הן Guangzhou Automobile Group) ובהתאם חשף ב-2010 בתערוכה את המותג המרכזי שלו לשוק הסיני, טראמפצ'י (Trumpchi).
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
יצרני כל העולם התאחדו (בסין)
גם השנה הושקו בתערוכה כמה מכוניות לראשונה בעולם. פיג'ו חיכתה כחצי שנה (!) אחרי שחשפה בהודעות מסודרות לאמצעי התקשורת, לפני שהציגה את פיג'ו 2008 בציבור - כאן, בגואנגג'ואו. בתערוכה נראו הן גרסאות הבנזין והן הגרסה החשמלית לגמרי, e-2008. מבחן דרכים לדור השני של רכב הפנאי הקטן והמעוצב לבית פיג'ו יתפרסם כאן בימים הקרובים.
 
אחרי חשיפת העבר של המייבאך שהזכרנו, הושקה בציבור לראשונה גרסת מייבאך לרכב הפנאי הגדול, מרצדס GLS. מפלצת היוקרה הדו-גונית הזו, שבגרסתה ה'רגילה' מסיעה שבעה נוסעים, הוסבה ב"GLS600 Maybach" לארבעה מקומות בלבד, עם מושבים אחוריים נוחים ורכים במיוחד, שאפשר להשכיב אותם במרחב הגדול שנותר. 
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
לצד ה-GLS600 הושקה בתערוכה גרסת ה-A35L המוארכת שמיועדת לשוק הסיני. בכלל, למרות שהגובה הממוצע של האזרח הסיני קטן מהמקובל בעולם (כ-8 סנטימטרים פחות מהישראלי הממוצע, למשל), הסינים אוהבים גרסאות מוארכות למכוניות שלהם. כך ראיתי ברחבי התערוכה גרסאות L לדגמי ב.מ.וו, מרצדס, אודי ואחרים. 
 
גרסת L נוספת נראתה בביתן שברולט, שם בחרו האמריקאים בגואנגג'ואו להשקה העולמית של הגרסה הארוכה לשברולט בלייזר, שמיועדת בעיקר לשוק הסיני. רכב פנאי נוסף מבית שברולט שנחשף לראשונה בעולם בגואנגג'ואו, הוא שברולט מנלו (Menlo). מדובר ברכב פנאי חשמלי לגמרי, מין מתחרה בטסלה מודל Y, שמיועד לסינים בלבד.
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
כלי רכב נוסף שמיועד בשלב זה רק לשוק הסיני, וזו לו הפעם הראשונה שנחשף לציבור, הוא סקודה קאמיק GT. כמו אחיו הגדול, קודיאק GT, גם הוא נחשף לראשונה בגואנגג'ואו. קאמיק GT הוא גרסה קמורה ומחוטבת יותר של הקאמיק שנכיר בקרוב גם כאן, והוא מיועד להציע 'לייפסטייל' (כדברי סקודה) ללקוחות צעירים. נמליץ לסקודה להפנות גרסאות קמורות ומחוטבות יותר גם לקהל המערבי.
 
השקה בינלאומית? איפה?
השקה בינלאומית מוזרה במיוחד היתה ללקסוס. היצרן בחר בגואנגג'ואו להשיק את הגרסה החשמלית-לגמרי של רכב הפנאי שלו, UX. שם הגרסה - UX300e. מדובר במהפכה שעובר כעת היצרן, במעבר מהתמקדות בהנעה היברידית להנעה חשמלית. רכב הפנאי מציע מנוע חזק (150 קילוואט/200 כ"ס) וסוללה צנועה-משהו (54.3 קוט"ש) שצפויה להספיק לכ-300 קילומטרים בין טעינות.
 
ומה היה מוזר במיוחד בהשקה? שלמרות שמדובר בהשקה בינלאומית חשובה, המכונית הועמדה במעמקי הביתן, במקום לא מאוד נגיש, ומעט מאוד מידע הוצג לצידה. אכן, כשביקרתי בביתן, כמעט איש לא הסתכל על המכונית, בזמן שרבים בדקו כל פרט על דגמי לקסוס רבים אחרים. 
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
השקה מסקרנת במיוחד היתה זו של כלי רכב שרובנו לא יוכל להרשות אותו לעצמו. אסטון מרטין DBX פורץ דרך הן בכך שזהו רכב הפנאי הראשון אי פעם של היצרן והן בכך שההשקה העולמית התקיימה בגואנגג'ואו, גם כאן, השקה ראשונה אי פעם של אסטון מרטין מחוץ לאירופה.
 
העניין אינו מקרי. השוק הסיני המתפתח משפיע על יצרני רכב רבים וה-DBX אמור להתאים לטעמה של שכבת בעלי הממון בסין, שהולכת ותופחת ומסוגלת לגרוף הכנסות כבדות מאוד עבור מי שיתאים לה את ההגה הנכון. עם עיצוב מיוחד ובולט, יוקרה משתפכת ומנוע רב עוצמה (550 כ"ס, 4.5 שניות למאה קמ"ש למרות שמשקלו 2.2 טון), היא צפויה למשוך את מי שהתעניין עד לאחרונה בדגמי פורשה, בנטלי או מזראטי.
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
כולם רוצים להיות טסלה
מי שעוקב מדי פעם אחרי שוק המכוניות הסיני, עשוי להיזכר בכל מיני תופעות מוזרות, מכוניות שנראות חריגות, לפעמים צורמות, בעיניים מערביות, וגם המון מכוניות ש"לוקחות השראה" ממכוניות מערביות במקרה הטוב וזיופים פשוטים וישירים במקרה הפחות אלגנטי. 
 
זה לא שלא היו דברים כאלה בכלל בתערוכה, אבל אין ספק שמשהו משתנה בעולם הרכב של סין; קשה לפעמים לראות זהות עקבית ומקורית במכוניות סיניות, אבל אין ספק שהמכוניות הולכות ונראות מודרניות, אפילו עתידניות, ומזיופים וחיקויים עוברים לקו שמתאים לאופנה המערבית. זאת הן כשמדובר בכלי רכב שמיועדים לייצוא והן מכוניות שנולדו לשוק הסיני. 
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
ובכל זאת, הטרנד הכי חם שנראה בתערוכה היה כלי רכב שנועדו להתחרות בטסלה. השוק הסיני תפס את הנושא החשמלי בשתי ידיים (בקרוב כתבה נפרדת בנושא), והיות שטסלה היא אמת המידה בתחום, יצרנים רבים רוצים לקרוץ למי שרכבי טסלה קורצים להם.
 
הדוגמה הכי חזקה היא P7 Xpeng (שאופנג) שנחשפה לראשונה בעולם בגואנגג'ואו. היצרן הזה עושה ככל שיוכל כדי להידמות לטסלה. הוא נולד עם שחרור הפטנטים לרכב חשמלי מצד טסלה, ייסדו אותו הייטקיסטים (ביניהם אנשי שיאומי ואליבאבא) והחברה יושבת הן בגואנגג'ואו והן במפרץ סן פרנסיסקו, קרוב לחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, וקרוב לטסלה… גם כאן ישנן מערכות סמי-אוטונומיות מתקדמות וגם כאן טכנולוגיות הנעה וסוללה עם טווח נסיעה מרשים. ה-P7 גם נראית בפשטות כמו גרסה עדכנית של מודל S. 
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
את כלי הרכב הראשון של היצרן, רכב הפנאי שנקרא G3, השיק שאופנג בתערוכת הטכנולוגיה הגדולה והחשובה בעולם, CES בלאס וגאס. זאת כרמז ברור לכך ששאופנג מייעד עצמו לשוק העולמי חובב הטכנולוגיה. המכונית השנייה, P7, תרחיב את בסיס ההתעניינות. ואם היה ספק שמדובר בכלי רכב תואמי טסלה, הצצה לתא הנוסעים מבהירה - זאת אחות של טסלה. איך? עיצוב מינימליסטי מאוד ובאמצע - מסך מגע עצום שניצב לגובה.
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
סוללות, הדור הבא
גם לתואם-טסלה הבא יש קשר בינלאומי חזק. קוראים לו "דנזה" והוא לא בא משומקום, אלא זהו שיתוף פעולה בין שני שחקנים מוטוריים חזקים, מרצדס הגרמני ו-BYD הסיני, אחד המנוסים בפיתוח כלי רכב חשמליים. בתערוכה הוצג דנזה X, רכב פנאי מינימליסטי, ממש כפי שמצפים לקוחות טסלה, אבל נאה מאוד ועם תא נוסעים - ניחשתם נכון, מינימליסטי במיוחד, אבל עם מסך מגע ענק.
 
להבדיל מטסלה, ה-X מוצע לא רק בגרסה חשמלית לגמרי, אלא גם בגרסה נטענת. החשמלית מצהירה על טווח NEDC של 500 קילומטרים ועל האצה למאה קמ"ש ב-4.3 שניות בלבד. הנטענת מצהירה על האצה דומה ועל טווח חשמלי של 81 קילומטרים, לצד מערך בנזין.
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
גם בחברת אינובייט (Enovate) נראו מתחרות פוטנציאליות חשמליות. אחת מהן היא מכונית סדאן-קופה  עתידנית ומושכת-מבטים בשם ME-S, שהיא בינתיים בשלב קונספט לקראת ייצור. אין הרבה פרטים טכניים לגביה, אבל מה שיש מעניין בהחלט. האחד, היא מאיצה למאה קמ"ש ב-3 שניות בלבד. השני, היא נעזרת בסוללות פורצות דרך, בטכנולוגיית מצב מוצק (Solid state). 
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
הפרט השלישי - היא מבוססת על אותה רצפה של רכב פנאי שהם כבר מוכרים בסין, בשם ME7, גם הוא מודרני מאוד ונעים למראה. כל הנעימות הזו, אגב, מצוידת בסוללה עם טווח NEDC רשמי של 530 קילומטרים בין טעינות.
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
1,341 כ"ס חשמליים
שחקן קצת יותר מוכר בתחום הזה של הרכב החשמלי-סופר-מודרני הוא NIO, שגם השיג את הביתן הסמוך לטסלה… קצת קשה היה להתרכז בדגמי NIO כיוון שבפתח הביתן הקטן ניצבה, נמוכה נמוכה, מכונית על חשמלית עוצרת נשימה בשם EP9. המכונית מצוידת בהנעה לכל הגלגלים, אבל במובן הרבה יותר פשוט וישיר: לכל גלגל מוצמד מנוע אחד של 250 קילוואט, כלומר שביחד ארבעתם מייצרים לא פחות מ-1,000 קילוואט, שהם כ-1,341 כ"ס. ההאצה ל-100 קמ"ש נמשכת 2.7 שניות בלבד ובתוך כ-7 שניות היא מגיעה ל-200. המהירות המרבית, באופן מאוד לא טיפוסי למכוניות חשמליות, עומדת על 313 קמ"ש. את הסוללה של המכונית אפשר לטעון, ואפשר גם להחליף, כדי לקצר זמנים.
 
אולי ישמח את קוראינו לשמוע שלא מדובר בקונספט תיאורטי, אלא במכונית שאפשר לרכוש בכסף. אולי פחות ישמח את קוראינו לשמוע כמה - יותר מ-3 מיליון דולר.
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
לצד ה- EP9הופיעו גם קרוסאוברים, כמובן. הכי גדול הוא ה-ES8 עם עיצוב מינימליסטי ומסך גדול וגם שישה מושבי קפטן מהודרים במיוחד. קטן במעט ממנו הוא ה-ES6, שגם הוא גדול, מרווח, מפואר ומינימליסטי. מתחרים חשמליים וסמי חשמליים, אולטרה מודרניים, עתירי טכנולוגיה וטווח נסיעה, נראו אצל לא מעט שחקנים נוספים, כמו ולטמייסטר (Weltmeister) עם ה-EX5 (טווח חשמלי עד 520 ק"מ רשמיים), כמה מדגמי באוג'ון וחלק מדגמי טונגאן.
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
שכחנו מישהו? אה, טסלה עצמו! היצרן הזה הופיע גם הוא בתערוכה. לא רק שלא חשף שם מכונית חדשה, אלא שאפילו לא הביא לשם את הטנדר או משאית ה'סמי'. אבל בכל זאת היה שם חידוש לא פחות חשוב: היצרן האמריקאי הציג שם את המכונית הראשונה שייצר בסין, מודל 3, במה שנראה כצעד שירחיב מאוד את היקף הפעילות הגלובלי שלו.
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
מקדם הגרר זכה לשם
היצרן הסיני GAC לא הסתפק בביתן, אלא 'השתלט' על אולם שלם, סדרת ביתנים שכל אחד מהם היה זרוע אחרת בביתו. היצרן פועל בסין עם המותגים שלו - GAC שבדרך לארץ, וגם טראמפצ'י (אין קשר לדונלד טראמפ שנמצא במלחמת מסחר עם הסינים, אלא זהו הלחם של המילים "טריומף" (=ניצחון) ו"צ'יינה" (=סין)).
 
מעבר לכל אלה מייצר GAC מכוניות של מותגים בינלאומיים, בשיתוף פעולה רשמי איתם. בין היצרנים הללו טויוטה, הונדה, מיצובישי וגם דגמי קבוצת FCA (קרייזלר, פיאט, ג'יפ וכו'). האולם הגדול הכיל תצוגת תכלית מרשימה של שלל דגמים ממקורות יפנים, אמריקאים, אירופיים וסינים. אפשר היה לראות שם, למשל, את הטנדר החדש ג'יפ גלדיאטור, את הגרסאות הסיניות של טויוטה ראב 4 ו-CHR.
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
המותג GAC עצמו חשף רכב תצוגה מהפכני בשם ENO 146. הסדאן העתידני-למראה מציג, הצליח להגיע להישג מרשים: מקדם הגרר הנמוך בעולם, כלומר, יכולת ההתנגדות המינימלית לרוח. הנתון הוא 0.146Cd, ועל שם הנתון נקרא הדגם.
 
מותג סיני מרכזי נוסף שאנו מכירים בישראל הוא MG, שבבעלות SAIC, יצרן סיני ענק אחר, שמיוצג בישראל בידי חברת לובינסקי, יבואנית פיג'ו, סיטרואן ואופנועי אינדיאן. ביתן MG חיבר את המותג למסורת הבריטית שלו, עם מכונית MG קלאסית, פאב בריטי (טוב, בר מזכרות ומשקאות קלים, אבל עם דגלי בריטניה) ותזכורות לחיבור לעולם המירוצים. 
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
לצד אלה הוצגו בביתן דגמי MG השונים. את MG ZS ואת הגרסה החשמלית שלו אנו מכירים בישראל. בביתן הופיעו שני דגמים נוספים, שנראים מודרניים ונאים: מכונית הסדאן MG6 שנראית דומה מעט לפורד פוקוס  וכן רכב פנאי גדול מה-ZS ושמו HS. כמו במקרה ה-ZS, גם לשני הדגמים הללו יש גרסאות חשמליות לגמרי.
 
דגל אדום מאחורי זכוכית
בדרך למותג נוסף של סאיק, מקסוס, עוברים ליד ביתן לנדווינד, שם אפשר לראות את ה-X7, רכב שלא עוצב בהשראת ריינג' רובר איווק, אלא שהסלעים והקקטוסים לא הצליחו להסתיר כי הוא חיקוי ישיר וחצוף של האיווק… אצל מקסוס יש היצע דגמים בוגר, שנע מטנדר 1 טון בסגנון היילקס ושות', רכב שטח קשוח יחסית, רכבי פנאי וגם וואנים ומיניוואנים, כולל גרסאות פנאי בסגנון פולקסווגן קליפורניה.
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
יצרן סיני משמעותי נוסף שאנו לא מכירים בישראל (אך חובבי ג'רמי קלארקסון ו/או מכוניות סיניות מכירים) הוא הונגקי (Hongqi). היצרן הסיני הגאה (משמעות השם הונגקי הוא "דגל אדום", כדגל המהפכה הקומוניסטית) הוא בן למעלה משישים שנה ובכך הוא היצרן הוותיק ביותר של האומה הזו.
 
המכונית המוכרת ביותר של המותג היא ספינת הדגל שלה, "הרולס רויס הסינית", שנקראת L5. בתערוכה אסור היה להתקרב למכונית והיא ניצבה מאחורי חומת זכוכית, בחלל יוקרתי ומרשים. בצד האחר של הזכוכית אפשר היה לראות מקרוב מגוון רחב מאוד של דגמי המותג, רכבי פנאי וסדאן, ראוותניים יותר ופחות, וכולם פונים לקהל הסיני בעל הממון. על פי היצע דגמי המותג אפשר להניח שהוא מתחרה בכל הטווח שבין אודי Q3 ורולס רויס פנטום.
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
לעומת ביתן הראווה של הונגקי, הפינה של ליפמוטור (Leapmotor) היתה הרבה יותר צנועה, אבל בעיניי לא פחות מגרה. מדובר במכונית קופה דו מושבית, שנראית קצת כפי שהיתה נראית גרסת הקופה של מאזדה 3 לו היתה קיימת (וזו בהחלט מחמאה), רק עם פרונט חמוד ביותר, שנראה כגרסה מודרנית לימי הדור הרביעי של פיג'ו (204, 304 ושות'). 
 
המכונית של ליפמוטור נקראת S10. היא חשמלית לגמרי, מיועדת לסביבה העירונית והפרברית. הספק מערכת ההנעה החשמלית הוא 125 קילוואט (168 כ"ס) וטווח הנסיעה - 300 קמ"ש לפי NEDC. הביצועים: 2.6 שניות ל-50 קמ"ש. 
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
הנוסטלגיה חיה ובועטת
רוצים פרץ של נוסטלגיה? בביתן פורד אפשר היה לראות מקרוב את פורד אסקורט. זוהי מכונית משפחתית פופולרית, מין מתחרה בקבוצת יונדאי אקסנט או קיה ריו סדאן וקטנה במעט מהפוקוס. כמו מרבית דגמי פורד שנמכרים בסין, היא מיוצרת אצל צ'נגאן-פורד. קרוב אליו היה שם נוסף מהעבר, פורד טאורוס. הגרסה שנמכרת כיום בסין מרשימה ביותר, מזכירה מעט את אודי A6 הן בממדים והן בעיצוב. טאורוס גדולה, ארוכה ומרשימה.
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
ליד האסקורט והטאורוס היה כלי הרכב הכי טרי של התערוכה, פורד אסקייפ, הגרסה הסינית של הקרוסאובר שאנו מכירים כאן כפורד קוגה, שהוחלף השנה בדור חדש. כמו בשאר התערוכה, גם אצל פורד האמריקאי התקשתי למצוא מישהו דובר אנגלית שיסייע בפירוט המידע החדש, כיוון שהסינית שלי לא משהו… אחרי שהושיבו אותי בצד וחיפשו מישהו שיעזור (וגם האנגלית שלו לא משהו…) התרשמתי שהרבה רצון לעזור אצליח למצוא כאן בהחלט, אבל מעט אנגלית. 
 
בכל מקרה לא היה צריך ביותר מדי מלים כדי ליהנות מתצוגות המוסטאנגים, אם כי לא הגיע לשם המוסטאנג מאך e החשמלי שנחשף לאחרונה.
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
הזכרנו כבר את ההשקה העולמית של פיג'ו 2008 ופיג'ו e-2008, אבל בזה לא הסתיים ביתן פיג'ו. בביתן הופיעו עוד שמות מוכרים, אם כי לא תמיד הם היו מקבילים למה שאנחנו מכירים בישראל. למשל, ה-3008 נמכר בסין, אבל כאן הוא נקרא 4008. השם 308 דווקא כן נמצא בתערוכת גואנגג'ואו וברחובות סין, אבל כאן מדובר במכונית סדאן משפחתית. לצידה אגב נמצאת מכונית משפחתית גדולה יותר, שאנו לא מכירים בעולם המערבי, ושמה פיג'ו 408. כפי ששמה מרמז, היא ממוקמת בין 308 ו-508 שכן נמכרת בסין, אבל - אולי כבר ניחשתם, בגרסת L עם בסיס גלגלים ארוך יותר. בביתן נצפתה גם הגרסה החשמלית הנטענת שלה, PHEV.
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
השחקנית הבינלאומית שנתנה את השואו הכי גדול בתערוכה היא, בלי ספק, קבוצת פולקסווגן. על החשיפה העולמית של סקודה קאמיק GT כבר דיברנו, אבל בגואנגג'ואו היתה נוכחות רחבה הרבה מעבר לכך. המותג חשף בתערוכה רכב פנאי קטן בשם פולקסווגן טאקוואה (Tacqua). הוא מבוסס על ה-T-Cross אבל מעט ארוך יותר, ומיוצר בסין בשת"פ עם FAW.
 
נוסף על כך היה לפולקסווגן מתחם נפרד לצדדים החשמליים החדשים של הקבוצה - פולקסווגן ID3 המשפחתית החשמלית לגמרי, בגרסת הייצור שלה ולצידה הקונספט העדכני לקרוסאובר משפחתי מרווח, ID Roomzz.
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
הפתעה: וולוו בתערוכה
תצוגה לא פחות מרשימה, ואולי אפילו יותר, היתה אצל אודי, מותג שחלק ניכר מהצלחתו העולמית כיום מגיעה מסין. ביתן אודי נמתח לאורכו של אולם שלם בתערוכה והיה בו מגוון גדול מאוד של דגמים מכל קשת ההיצע, מגרסאות ארוכות לדגמי הלחם-וחמאה של מותג היוקרה ועד למכוניות ראווה כמו S5 קבריו או מכונית העל R8 בגרסה פתוחה ומאוד-צהובה.
 
ביתן מעניין ביותר היה זה של גילי (Geely). לא מצלצל מוכר? נזכיר למי ששכח: היצרן הסיני הגדול הזה הוא בעליו של יצרן הרכב השבדי, וולוו ובעליו הוא יו"ר וולוו, לי שופו. וולוו, עוד תזכורת, הוא יצרן שממעט להשתתף בשנים האחרונות בתערוכות רכב בינלאומיות, ובוחר לערוך השקות ואירועים עצמאיים, בלי תלות בירידים. ובכל זאת, הן הבעלות הסינית והן חשיבות השוק הסיני עבור היצרן הוותיק, מביאים אותו לא רק להשתתף בתערוכת אוטו גואנגג'ואו, אלא להציב שם ביתן גדול ומרשים. החידוש החשוב של וולוו בתערוכה היה תחילת המכירות של גרסת S60 לשוק הסיני.
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
לצד וולבו ניצב מותג-אח שחולק לא מעט טכנולוגיה עם וולוו ומכוניותיו אף מפותחות במקביל בסין ובשבדיה. המותג לינק אנד קו (Lynk&co) מציע שיטות בעלות ושימוש חדשות וטכנולוגיה היברידית-נטענת שמוצעת בכל משפחות דגמי המותג. גרסת ספורט בצבע תכול ראוותני של לינק אנד קו 03 הועמדה על צידה גבוה מעל לדוכן, ומשכה לא מעט תשומת לב.
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
אצל יונדאי נראה מגוון רחב מאוד של מכוניות, כולל כמה הפתעות. למשל, יונדאי סונטה חיה ובועטת בסין, בעיצוב אולטרה מודרני מרהיב השונה לגמרי מזה שהורגלנו לראות עד לאחרונה בישראל. בסין הוצגה גם גרסה חשמלית למכונית משפחתית שנמצאת איפשהו בין האלנטרה והסונטה, לפסטה (Lafesta) וכן גרסה נטענת לאלנטרה עצמה, חידוש עולמי חשוב שמיועד בינתיים לסין.
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
סוף דבר
אז כמה היתה 'אוטו גואנגג'ואו' תערוכת רכב בינלאומית? מצד אחד היא לא ממש היתה בינלאומית. עם החזות הלא-סינית שלי הרגשתי אולי כמו שסיני עשוי להרגיש בכנס מקצועי באילת - חריג, שונה, כזה שבעלי הדוכנים שמתנפלים על כל עובר אורח - עליו דווקא מדלגים. לא היו שם כמעט אנשים ממרכז אסיה ומערבה, מלבד בין הרקדנים המקצועיים במופעי הביתנים, שם האקזוטיקה הזו היתה נוכחת בהחלט.
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
מצד שני היא היתה לא רק בינלאומית, אלא כמעט בין כוכבית. כמעט כל יצרני העולם המוכרים הגיעו לשם, מפצחים את השוק הסיני בדרך לא מוכרת, ומעניקים פרשנויות חדשות ומסקרנות לכלי הרכב שאנחנו מכירים היטב כאן או שמכירים היטב הגרמנים, הבריטים או האמריקאים. והכי הרבה? בתערוכה הזו הרגשתי, כמו שלא הרגשתי בשום מקום אחר, כמה המכונית החשמלית קרובה למציאות.
 
חוץ מזה, סין שנראתה לי כמקום מרוחק ומופשט, התגלתה כעולם מלא, עשיר ותוסס, שבו אינספור חוויות - לא רק חוויות תרבויות, אלא גם חוויות טכנולוגיות ומוטוריות שלא הכרתי.
 
תערוכת המכוניות הבינלאומית בסין
 
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. האימפריה הסינית ? (לת)  

,24.12.2019
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים