דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

אם יש לכם רכב חשמלי, זו הכתבה שאתם חייבים לקרוא

Getting your Trinity Audio player ready...

לא מעט צרכנים המתלבטים אם לרכוש רכב חשמלי, משקללים את עלות הסוללה ואת פוטנציאל ההחלפה העתידי שלה. אך למרות שהעלות עצמה של הסוללה מבהילה, ויכולה להגיע לשש ספרות, ניתן להימנע מהמכה הכואבת הזו יחסית בקלות.

אבל ראשית, צפירת הרגעה: כל הרכבים החשמליים מגיעים עם אחריות נרחבת לסוללה, ברוב המקרים לתקופה של 7-8 שנים לפחות, ולנסועה של 150 אלף ק"מ או יותר. האחריות הזו כמעט אף פעם לא מותנית בדרך שבה תטעינו את הסוללה, כל עוד תעשו זאת באמצעות מטענים תקניים.

כך שגם אם לא תקפידו על אף אחד מהכללים שנציג כאן - אתם צפויים ליהנות מאחריות שניתנת למימוש במידה וקיבולת הסוללה יורדת אל מתחת לאחוזים שהוגדרו בהסכם האחריות, בדרך כלל בסביבות ה-70%.

ובכל זאת, אם אתם רוצים ליהנות מהרכב לתקופה ארוכה יותר, או אם אתם פשוט רוצים לשמור טוב יותר על הרכב היקר שרכשתם - יש כמה כללים פשוטים שכדאי להכיר וליישם.

1. הכירו את הסוללה שלכם

ברכבים החשמליים יש סוללות משני סוגים: סוללות NMC (ניקל-מנגן-קובלט) או LFP (ליתיום-ברזל-פוספט). בין סוגי הסוללות האלו יש מספר הבדלים - לסוללות ה-NMC יש דחיסות אנרגיה עדיפה ולכן הן לרוב יניבו טווחי נסיעה ארוכים יותר ויסתדרו טוב יותר עם טמפרטורות נמוכות.

מנגד, לסוללות ה-LFP יש אמנם דחיסות אנרגיה נמוכה יותר, אך הן זולות יותר לייצור, עמידות יותר בטמפרטורות גבוהות, מסוגלות לספק כמות גבוהה משמעותית של מחזורי פריקה וטעינה לפני שמתחילה הירידה בקיבולת. רגע, הן גם בטוחות יותר לשימוש, הודות לכימיה יציבה יותר.

סוללות LFP זמינות כיום בכל דגמי BYD, בגרסאות הבסיס של טסלה מודל Y וטסלה מודל 3, בגרסאות הבסיס של MG4 ואורה פאנקי קאט וברכבים נוספים. סוללות ה-NMC נפוצות יותר וניתן למצוא אותן בכל דגמי קיה ויונדאי, פיג'ו, סיטרואן, אופל, פולקסווגן, סקודה, ג'ילי ועוד.

אם אתם לא בטוחים איזו סוללה יש ברכב שלכם, נסו לחפש את המידע בספר הרכב או התקשרו למוסך לבירור. מיד תבינו למה זה חשוב.

2. הגבילו את הטעינה בהתאם לסוג הסוללה

אם יש לכם רכב עם סוללת LFP, דלגו הלאה. אם מותקנת אצלכם סוללת NMC, שימו לב: במידה ומחשב הרכב מאפשר להגביל את הטעינה ל-80 או 90 אחוזים, עשו זאת. כמובן, רק במידה והנסיעות הקבועות שלכם לא דורשות שימוש במלוא קיבולת הסוללה. הסיבה היא שטעינה מלאה ל-100% אמנם תעניק לכם טווח נסיעה גדול יותר, אך לאורך השנים עלולה לקצר את חיי הסוללה.

נדגיש כי בסיום הטעינה מבצע הרכב תהליך שנקרא "איזון תאים", והוא קריטי לשמירה על הסוללה, כך שלא מומלץ לנתק את הרכב ידנית באופן קבוע לפני סוף הטעינה. עם זאת, ברכבים בהם מחשב הרכב מאפשר בחירה בטעינה מירבית נמוכה יותר - תהליך איזון התאים יתבצע ממילא בשלב מוקדם יותר.

ברכבים בהם לא ניתן להגדיר סף טעינה נמוך יותר - למשל בג'ילי גיאומטרי C - עדיף לאפשר לרכב להיטען ל-100%. זאת מכיוון שמחשב הרכב במקרים אלו משאיר קיבולת נוספת שאיננה טעונה, וכדי לא לפגוע בתהליך איזון התאים.

3. אל תגיעו לאחוזי סוללה נמוכים מדי

גם כאן, העצה הזאת מיועדת בעיקר לבעלי רכבים עם סוללות NMC: השתדלו שלא לרדת אל מתחת ל-20% מקיבולת הסוללה. גם העצה הזאת נועדה לטובת שמירה על חיי הסוללה, שמוגבלת במספר מחזורי הטעינה-פריקה שהיא מסוגלת לנפק. בנוסף, סוללה מרוקנת מעלה את הסיכון להתלקחות במקרה של פגיעה חיצונית. ברכבים עם סוללות LFP הנסיעה עם אחוזי סוללה נמוכים לא אמורה לגרום לנזק, אך גם להם נמליץ לשמור על רזרבות סוללה כדי לא להיתקע בצד הדרך.

4. צמצמו את השימוש בעמדות טעינה מהירות

עמדות ה-DC לטעינה מהירה, המותקנות בתחנות דלק ובמרכזים מסחריים, מאפשרות לצבור אחוזי סוללה רבים בתוך זמן קצר - ובנסיעות ארוכות לפעמים אין ברירה אלא להשתמש בהן. אבל שימוש קבוע בעמדות מהירות עלול לפגוע בבריאות הסוללה, ולא משנה איזו סוללה יש לכם. זאת מכיוון שעמדות אלו פועלות בזרם גבוה, מחממות את הסוללה והופכות איטיות מאוד בשלבי הטעינה האחרונים - מה שגם מביא את רוב המשתמשים לנתק את הרכב לפני סוף הטעינה ולוותר על איזון התאים החשוב. ההמלצה היא לטעון את הרכב בעמדה איטית (AC) וכך להביא לאיזון תאים לפחות פעם-פעמיים בשבוע.

סקודה אניאק

5. נוסעים לחו"ל? השאירו את הרכב עם כחצי מקיבולת הסוללה

אם אתם צריכים להחנות את הרכב ללא תנועה במשך מספר שבועות, עדיף להשאיר אותו עם קיבולת סוללה של 40-60% בקירוב. הרכב צורך אנרגיה מועטה גם כשהוא לא בשימוש ולכן אם תשאירו אותו עם אחוזי סוללה נמוכים מדי, הוא עלול להגיע למצב של פריקה עמוקה, מצב שאינו בריא לסוללה וגם לא מאפשר הנעה של הרכב.

מנגד, לא מומלץ להשאיר את הרכב עם סוללה טעונה במלואה לפרקי זמן ארוכים, הן לטובת שמירה על בריאות הסוללה והן משיקולי בטיחות.

למאמר זה התפרסמו 48 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה