דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מכוניות אוטונומיות בישראל - עברנו עוד שלב בדרך לאישור

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • צוות בין משרדי בחן את הסדרת החוקיות של רכב אוטונומי בישראל
  • המליץ לחייב בביטוח חברות שיפעילו מערך אוטונומי
  • ויש עוד מספר סוגיות שימתינו לנתוני אמת
באדיבות מהפכני הרחוב הבטוח בסן פרנסיסקו: רכב אוטונומי סופר-משוכלל יוצא מכלל פעולה כשמניחים על מכסה המנוע שלו קונוס תנועה. אישה נוסעת במכונית אוטונומית

מתקרב לישראל: הרכב האוטונומי עוד לא ממש כאן, וגם בחלק מהעולם הוא סופג מהלומות שלעיתים מחזירות את הגלגל לאחור. אבל הכיוון האוטונומי ברור, גם זה לוקח (הרבה) יותר זמן משהעריכו מבעבר.

כדי להכין את הקרקע לעתיד לבוא, צוות משותף למשרד המשפטים ולרשות שוק ההון החל להסדיר את חוקיות השימוש ברכב אוטונומי בישראל, כולל מעבר משלב ניסוי בו נהגים בשר ודם יושבים ברכב, לשלב מתקדם של נסיעות ניסיוניות ללא נהג כלל.

הצוות בדק היבטים שונים של דיני אחריות בנזיקין ודיני ביטוח בקשר לתאונות דרכים, בדק מהלכים דומים שבוצעו בעולם (יפן, גרמניה, בריטניה, האיחוד האירופאי וארה"ב) והשווה לקיים בספר החוקים הישראלי.

הוא גם העלה מספר סוגיות אותן הותיר פתוחות כמו מתקפות סייבר, הגנת פרטיות, דיני הגנת הצרכן, והמליץ לקבל החלטות בעניינים אלה לאחר שלבי הניסוי וכשיהיו יותר נתונים מהם ניתן יהיה להפיק מסקנות ממשיות.

בשלב זה טוען הצוות כי החוק הקיים מספק כדי להכיל בתוכו גם את שלבי הניסוי של הרכב האוטונומי, ומכאן שהמלצות הצוות הן להשאיר אותו כפי שהוא, ולשקול הוספת חובת ביטוח על חברות שיפעילו מערך רכבים אוטונומיים.

בשלב הבא, שבו הרכב האוטונומי יהפוך נפוץ יותר ולאחר שיתקבלו יותר נתונים, ממליץ הצוות על בחינה מחודשת של מספר עקרונות יסוד בדיני האחריות והביטוח.

מה אנחנו חושבים: נדירים הם המקרים בהם הטכנולוגיה איטית מהרגולטור, אבל מסתבר שזה המצב בישראל בכל הנוגע לרכב אוטונומי. על אף שאנחנו אומת סטארט-אפ ובעלת כמות נאה של מרכזי פיתוח של יצרניות רכב, לא מיהרנו להסדיר את העניין ועל אף הצעידה האיטית, הרגולציה נראית כמקדימת טכנולוגיה.

כעת נותר לבדוק כיצד המלצות אלה יתגבשו לחוקים ותקנות ואם אלה יצליחו להקיף את כל התחומים הרלוונטיים.

למאמר זה התפרסמו 22 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה