דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ביטוח: מה זה ביטוח חובה?

Getting your Trinity Audio player ready...

צילום מרכזי: נועם ריין

על פי החוק הישראלי, על כל רכב מנועי בישראל חלה חובת ביטוח - ביטוח חובה. ללא ביטוח חובה, אסור לכלי רכב לעלות על הכביש – לא נסיעה לאילת, לא נסיעה לסבתא וגם לא נסיעה למכולת. מה מכסה ביטוח חובה? את כל נזקי הגוף (והנפש) שנגרמים כתוצאה מתאונת דרכים. הכיסוי כולל את הנהג, הנוסעים וכל אדם נוסף שמעורב בתאונה. אפשרויות הפיצוי נרחבות ותלויות בחומרת התאונה: מתשלום עבור ביקור אצל רופא מומחה, דרך החזר על שעות עבודה אבודות ועד למימון אשפוז במרכז שיקום.

כיום פתוח שוק ביטוחי החובה לתחרות של חברות פרטיות, וזאת תחת עינו הפקוחה של המפקח על הביטוח. כתוצאה מכך, מחירי ביטוח החובה אינם אחידים והם משתנים מחברה לחברה ומסוכן לסוכן. בשל כך, העצה הטובה ביותר ברכישת ביטוח חובה (וביטוח בכלל) היא לבצע סקר שוק טרם הרכישה.

ממה מושפע תעריף ביטוח חובה

מחיר ביטוח החובה מושפע מפרמטרים רבים הקשורים לנהג ולרכב. כך, למשל, פוליסת ביטוח החובה של נהג מבוגר תהיה זולה משמעותית מזו של נהג צעיר. אפילו למין הנהג יש השפעה: נשים ישלמו בדרך כלל פחות מגברים. עברו התעבורתי של הנהג משפיע גם הוא על מחיר הביטוח: נהג שעבר תאונה בשלוש השנים האחרונות ישלם יותר מאשר נהג ללא תאונות בפרק הזמן הזה. באופן דומה, שלילת רישיון קודמת תעלה את מחיר הפרמיה. גם נתוני הרכב משפיעים על מחיר ביטוח החובה: נפח מנוע קטן, למשל, עשוי לייקר את פוליסת הביטוח – וכך גם היעדרן של כריות אוויר.


כריות אוויר עשויות להציל חיים, וגם להוזיל את עלויות הביטוח / צילום: sheeshoo

הכלל המנחה בבחירת ביטוח חובה הוא בחירה בהצעה הזולה ביותר. ומדוע? כיוון שמדובר בפועל במוצרים זהים שעליהם קיים פיקוח ממשלתי – ולכן זהות חברת הביטוח אינה משנה באמת.

ומה קורה אם חברת הביטוח מסרבת לבטח אתכם? לא צריך להעלב, זה קורה – לחברות הביטוח יש לקוחות רבים ולעיתים הסיכון הכרוך בביטוח לקוחות "בעייתיים" מבחינת עבר תעבורתי וביטוחי, אינו משתלם לחברה. במקרה כזה לא צריך להתייאש ולפנות לחברות ביטוח אחרות – ובפרט לחברות הביטוח הלא-ישירות המיוצגות על ידי סוכני הביטוח.

(לא) נעים להכיר: הפול

גם אם אף חברת ביטוח אינה מוכנה לבטח אתכם, תמיד יש מפלט אחרון: ה"פול". הפול הוא גוף ממשלתי הפועל במסגרת איגוד חברות הביטוח. כיוון שכל רכב בישראל חייב בביטוח חובה, הפול חייב לבטח כל נהג שיפנה אליו – גם אם יש לו גיליון הרשעות מרשים במיוחד. צריך לזכור, כמובן, כי תעריפי הפול גבוהים יותר מתעריפי חברות הביטוח המקובלות. לעתים התעריפים גבוהים בכ-25%.

גוף נוסף שכדאי (או בעצם, לא כדאי) להכיר בשעת חירום הוא קרנית. מדובר בקרן ממשלתית שתפקידה הוא לשמש כחברת הביטוח המפצה במקרה של תאונה שבה לא קיימת פוליסת ביטוח חובה בתוקף. תאונות מסוג זה הן, למשל, תאונת פגע או ברח ואפילו פשיטת רגל של חברת ביטוח. יחד עם זאת, קרנית לא תפצה את הנהג העבריין שנהג ללא ביטוח ותתבע ממנו בחזרה פיצויים לנפגעי התאונה.

האם מותר לנהוג ללא ביטוח חובה בתוקף?

החוק הישראלי מחייב כל רכב להיות מבוטח בביטוח חובה. יחד עם זאת, בשנת 2009 קיבלו שוטרי משטרת התנועה הנחייה שלא לאכוף את חובת הביטוח. מה זה אומר? בעצירה הבאה שלכם לבדיקה, השוטר לא יבקש מכם להציג את תעודת ביטוח החובה. מבחינה חוקית לא קיים שום שינוי, וההמלצה שלנו היא להמנע מהימורים מיותרים: סעו רק עם ביטוח חובה.


לחלק הבא של המדריך - ביטוח צד ג'

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה