דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מבחן השוואתי - מכוניות משפחתיות





לא בכל שנה יש הזדמנות לבצע מבחן השוואתי מקיף בקטגוריה החשובה ביותר בשוק הרכב הישראלי. כל אחת מהמכוניות החדשות שהגיעו לאחרונה היתה יכולה להוות לבדה עילה מוצדקת לכינוס של מבחן השוואתי. אבל 3 מכוניות חדשות? ביחד? זו כבר חגיגה של ממש.

הדגמים החדשים של מאזדה 3, טויוטה קורולה וסקודה אוקטביה נחתו על כבישי ישראל ממש בתקופה האחרונה, כאשר כל אחד מהם נבחן אצלנו בנפרד והציג קפיצת מדרגה משמעותית ביחס לדגם שקדם לו.



פורד פוקוס ויונדאי i35, המתמודדות הנוספות במבחן, הגיעו לארץ בקיץ של 2011 - וזה לא כל כך מזמן - ובמהלך השנתיים האחרונות הן השתלטו כמעט לבדן על סגמנט המשפחתיות, מכרו יחד יותר מ-40,000 מכוניות וניצחו לא מעט מבחנים השוואתיים. האם המכוניות החדשות ידיחו ממעמדם את הדגמים הפופולאריים והותיקים? ומי מהחמש היא המכונית שהכי תתאים למשפחה הישראלית?


קיצורי דרך: יונדאי i35מאזדה 3פורד פוקוסטויוטה קורולהסקודה אוקטביהסיכום



יונדאי i35

את עיקר כוחה צברה היונדאי בזכות הפופולאריות בציי הרכב, אך גם לקוחות פרטיים רבים מצאו בה יתרונות בדמותם של מימדים נדיבים, אבזור עשיר ועיצוב מושך. האם הלהיט של יונדאי ישאר כזה גם לאחר המפגש עם המתחרות החדשות?

עיצוב, אבזור וסגנון

הזמן משחק לרעתה של היונדאי. כשהיא הגיעה לארץ לפני קצת יותר משנתיים היא לא הפסיקה לסובב ראשים. היום, כמעט 20,000 מכוניות מאוחר יותר, כנראה שלא תשימו לב אם היא תעבור לידכם. אבל למרות ההתיישנות, אי אפשר להתעלם מהעובדה שמדובר במכונית יפה. גם תא הנוסעים נראה טוב, במיוחד בשילוב הצבעים של הגרסה הבכירה. בחודשים האחרונים החלה היבואנית לשווק את הדגם עם מערכת מולטימדיה מובנית, שמוסיפה לרשימת האבזור מצלמת רוורס ומערכת ניווט. לא רע, למרות שקצת חבל שהמסך לא ממש קריא באור יום. למעט המסך הבעייתי, הנדסת האנוש מעולה וכל הכפתורים נגישים וקלים לתפעול.



מרווח, שימושיות ונוחות נסיעה

למרות שהמתחרות התקרבו אליה מבחינת המימדים, היונדאי היא עדיין מהמרווחות בחבורה. המרווח לרגלי הנוסעים מצויין - עדיף על זה שבמאזדה ובפורד, ומתקרב לטויוטה ולסקודה. המרווח לכתפיים, לעומת זאת, פחות מוצלח. 3 מבוגרים יעדיפו לשבת בכל אחת מהמכוניות האחרות, למעט המאזדה הצפופה יותר. תנוחת הנהיגה היא הגבוהה מכולן, ולאורך זמן הזווית תהיה פחות נוחה לחלק מהנהגים. את מערכת המתלים בחר היצרן לכייל על הצד הרך של הסקאלה. התוצאה: ספיגת השיבושים בעיר טובה למדי, אך לאחר רצף שיבושים המכונית מתנדנדת מעט יותר מהרצוי ולוקה בחוסר ריסון מסוים. בידוד הרעשים בינוני, במיוחד רעשי הרוח אך גם רעשי מנוע חודרים לתא הנוסעים.

מנוע, ביצועים והתנהגות כביש

עם הספק של 132 כ"ס, היונדאי היתה אמורה להיות המכונית הזריזה ביותר בחבורה. המציאות קצת שונה: יתרון המומנט של הסקודה מקנה לה עדיפות, וגם הקורולה הרגישה מהירה יותר במרבית המצבים. אך גם אם ביצועים יוצאי דופן לא תקבלו כאן, קשה להכפיש את יחידת ההנעה של ה-i35. המנוע חלק ונעים מאוד לשימוש יומיומי, תיבת ההילוכים מתפקדת ללא דופי וקצב ההתקדמות טוב מאוד. עם קצת יותר גמישות בסל"ד נמוך ועם צריכת דלק מעט יותר טובה, היונדאי היתה יכולה לזכות בניקוד גבוה יותר בסעיף הביצועים. התנהגות הכביש פושרת, כאשר האחיזה אמנם טובה אך התקשורת עם הנהג כמעט ואיננה וגם היציבות נחותה בפניות מהירות.


מאזדה 3

אחרי הנסיגה הדרמטית בכוחה של מאזדה בשוק הישראלי, היבואן נזהר מהצהרות ולא מתחייב על השגת המקום הראשון בטבלת המכירות. עם זאת, נראה שמכונית הדגל שלו עברה שיפור של ממש - אלא שגם המתחרות ביצעו צעדי ענק לפנים.

עיצוב, אבזור וסגנון

גם הדורות הקודמים של ה-3 הציגו עיצוב ספורטיבי ומושך מבטים, אך בתוך זמן קצר המכוניות הפכו נפוצות והעיצוב המרהיב היה למראה שגרתי למדי. האם זה יהיה גורלה של ה-3 החדשה? יכול מאוד להיות, אך בינתיים הבוחנים הסכימו פה אחד כי זו המכונית היפה בחבורה. גם תא הנוסעים נראה נהדר, עם עיצוב ספורט-אלגנט שמשלב מרכיבים ממכוניות יוקרה גרמניות ואיכות חומרים מצוינת בהתאם. רשימת האבזור של ה-3 עשירה במיוחד, והתפריטים השונים מתופעלים בקלות יחסית על ידי החוגה המרכזית. בסעיף הסטייל המאזדה מובילה על מתחרותיה כמעט ללא עוררין.



מרווח, שימושיות ונוחות נסיעה

זו כנראה תמונת הראי של הסעיף הקודם. למרות בסיס גלגלים נדיב באורכו (270 ס"מ, זהה לקורולה וליונדאי) המושב האחורי של המאזדה היה הצפוף מכולם. מרווח הרגליים מצומצם, ולמרות שמרווח הכתפיים טוב יחסית - המושב נמוך וקו החלונות גבוה, כך שלא יהיה נעים לשבת שם לאורך זמן. המושבים הקדמיים נמוכים אף הם, אך המרווח טוב והתחושה בהחלט ספורטיבית ועוטפת. גם תא המטען קטן יחסית והפתח שלו צר. במדדים הקלאסיים של נוחות, המאזדה לא מקבלת ציונים גבוהים על ספיגת השיבושים. למרות זאת, הנוחות הכוללת לא רעה בזכות ריסון מוצלח של המתלים וכמעט אפס נדנודים מיותרים. עם צמיגי ה-"16 של גרסת הבסיס הנוחות צפויה להשתפר. בידוד הרעשים סביר, כאשר בעיקר הפריעו רעשי כביש.

מנוע, ביצועים והתנהגות כביש

תפיסת ה"זום-זום" הספורטיבית של מאזדה קצת סותרת את אידיאולוגיית החסכון של טכנולוגיית הסקייאקטיב. ובמילים פשוטות: מאזדה 3 החדשה היא אכן מכונית חסכונית למדי, אך הביצועים - איך נאמר - לא משהו. המנוע לא גמיש, ואת עיקר כוחו הוא מבטא בטווחי הסל"ד הגבוהים. ההילוכים ארוכים, כך שהמנוע לא מגיע באופן תדיר לסל"ד היעיל, והתוצאה הסופית היא ביצועים מעט חלשים מהממוצע. עם זאת, אופן הפעולה של המנוע והתיבה חלק ונעים, ובשעת הצורך ניתן להסתייע במשוטי החלפת ההילוכים שמאחורי ההגה ולהזרים קצת אנרגיות לגלגלים. התנהגות הכביש, אגב, טובה מאוד. התקשורת מהשלדה ואפילו מההגה טובה, ותת היגוי כמעט ולא קיים. 



פורד פוקוס

מלכת המכירות של 2012 גרפה את עיקר ההצלחה שלה בגרסת הסטיישן השימושית, אך גם הסדאן הפכה פופולארית במחוזותינו. נצחונות במבחני העבר מציבים את הפוקוס בנקודת פתיחה חיובית לקראת המבחן הזה - אך האם הוספת מערכת המולטימדיה בימים אלו תספיק לה בכדי להתמודד מול המתחרות הדנדשות?

עיצוב, אבזור וסגנון

סימני הגיל בהחלט ניכרים על פניה של הפוקוס, שהחווירה מעט ולא רק בגלל הצבע הלבן. עם זאת, סגל הבוחנים עדיין אוהב את הקווים החיצוניים של הפורד, וגם תא הנוסעים ההיי-טקי גורם לנו להרגיש טוב בתוכו. רשימת האבזור, שהיתה סופר-מרשימה לפני שנתיים, קיבלה לאחרונה חיזוק מתבקש בדמותה של מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית ויישרה קו עם המתחרות. חבל רק שהמערכת מבטלת את האפשרות להפעלה קולית, ולא פותרת לגמרי את בעיית האינטואיטיביות של הפקדים השונים.



מרווח, שימושיות ונוחות נסיעה

ממושב הנהג הפוקוס מרגישה קרובה, עוטפת ואפילו קצת ספורטיבית. הכסאות קצת פשוטים למגע ולא הכי נוחים בחבורה, והמרווח לברכי הנוסע מימין מוגבל. במושב האחורי - סוג של הפתעה. זכרנו שהפוקוס קצת צפופה, אבל ליד המתחרות פה היא מתגלה כפחות גרועה מכפי שחששנו. המרווח לכתפיים טוב, הרגליים נהנות ממרווח סביר והמושב עצמו מעט קצר אך בהחלט נסבל. נוחות הנסיעה בעיר בינונית, כאשר הפוקוס מדווחת לנוסעים על כל שריטה בכביש אך לעולם לא מתרסקת על שיבושים. מחוץ לעיר הנוחות משובחת, כשנדמה שיד נעלמה של מהנדס גרמני מצמידה את המכונית לאספלט - אך לא מצליחה למנוע את חדירת הרעשים לתא הנוסעים.

מנוע, ביצועים והתנהגות כביש

התיבה כפולת המצמדים של פורד נוטה לרעידות וגמגומים קלים בנסיעה עירונית, אך אלו נעלמים כשהקצב עולה. הביצועים לכשעצמם טובים מאוד, וגם אם הפוקוס לא מנצחת כאן במבחן התאוצות - התחושה שמתקבלת נעימה ואף נמרצת. הפורד זריזה מהמאזדה וכנראה שגם מהיונדאי, ונצמדת מאחור לטויוטה ולסקודה. ברשימת הריג'קטים ניתן לציין כי השיוט מתבצע בסל"ד גבוה מהרצוי (כמעט 3,000 סל"ד במהירות של 110 קמ"ש) מה שיוצר רעש וגם פוגע בצריכת הדלק. על הכביש המתפתל זרחה הפוקוס והפגינה יכולות דינאמיות מעולות, בזכות תקשורת מצוינת מהשלדה ונטיה לשובבות-זנב. תוספת משקל להגה היתה הופכת את הפוקוס לפנינה של ממש.



טויוטה קורולה

גם בדור ה-11 של המשפחתית היפנית מדובר במכונית שימושית, יעילה וכזו שכנראה תמשיך להיות באנקר בשוק המשומשות הישראלי - אלא שהפעם ההבטחה היא גם למכונית באמת טובה. כזו שמתיימרת לכתר הניצחון במבחן הזה.

עיצוב, אבזור וסגנון

הקורולה החדשה בולטת מקודמתה, אך הקווים החיצוניים לא נאים ואלגנטיים כמו אלו של המאזדה והאוקטביה וגם לא מפוסלים כמו ביונדאי. מבפנים הכל פשוט וברור: מעט כפתורים מפעילים את המערכות השונות, התצוגות ברורות וגדולות ועל הכל מנצח מסך המולטימדיה המצוין שמציע גם אפשרות להקרנה של הסמארטפון (כרגע רק בדגמים מסוימים של סמסונג). הקורולה תתאים להייטקיסטים צעירים שיאהבו את החידושים, ולא תאיים גם על הלקוחות בני גיל הזהב. 



מרווח, שימושיות ונוחות נסיעה

מושב הנהג בקורולה מציע שפע של אפשרויות כוונון. בתנוחה הנמוכה ביותר שדה הראיה מצטמצם, אך ניתן לשפרו עם הרמת הכיסא לגובה הרצוי. בכוונון הנכון, הקורולה תעניק את הראות הטובה ביותר. הכסאות הקדמיים נוחים ומרווחים ומציעים גם תמיכה ראויה לגב התחתון, אך היתרון של הטויוטה הוא דווקא במושב האחורי. רצפה שטוחה ובסיס גלגלים גדול מעניקים שפע של מרווח לרגלי הנוסעים, כאשר גם 3 ישבנים מרשימים של בוחני iCar הצליחו להתיישב זה לצד זה בנוחות. מרווח הראש מעט פחות טוב מזה שבסקודה, אך בכל פרמטר אחר היתה הקורולה מרווחת במיוחד. נוחות הנסיעה מצוינת: בתוך העיר הטויוטה מיטיבה לספוג את השיבושים, וגם על כבישים מהירים וגליים נשמר הרוגע. בידוד הרעשים אף הוא טוב מאוד.

מנוע, ביצועים והתנהגות כביש

בתוך העיר יחידת ההנעה של הטויוטה היתה הטובה מכולן. התיבה הרציפה פועלת באופן חלק לחלוטין, והמנוע מייצר ביצועים טובים והופך את הקורולה לחיה עירונית זריזה למדי. ההגה הקל מוסיף אף הוא ליכולת התמרון. גם מחוץ לעיר הקורולה עושה את העבודה היטב, אך כאשר מנסים לסחוט ממנה ביצועים נתקלים ברעש המרגיז של תיבת ההילוכים ומגלים מחסור בגמישות לעומת הסקודה. שיוט בין עירוני מתבצע בסל"ד נמוך ונעים. בפרק הדינאמי הקצרצר רשמה הטויוטה אחיזת כביש טובה יחד עם נכונות מפתיעה לשעשועי זנב, אך היעדר תקשורת וקלילות מוגזמת מצידו של ההגה גרמו לנו להעדיף את הצדדים הסולידיים של הקורולה.



סקודה אוקטביה

על פניו, אין הרבה חדש בדור החדש של האוקטביה: המנוע - עדיין 1,200 טורבו, הבגאז' - עדיין עצום, והתכנון - עדיין גרמני. אז מה כן חדש באוקטביה החדשה? מסתבר שלא מעט.

עיצוב, אבזור וסגנון

הקווים החדשים והרבועים של סקודה משווים תדמית אלגנטית למותג הצ'כי, אך המכוניות אנונימיות למראה ובטח שלא סקסיות כמו חלק מהמתחרות. היו בוחנים שהגדירו את האוקטביה כ"מכובדת ואלגנטית", בעוד אחרים הפטירו "משעממת". תא הנוסעים שחור ופשוט, אבל גם נקי מאוד ופרקטי. איכות החומרים גבוהה, תאי האחסון רבים והאבזור עשיר, ורק מצלמת הרוורס בלטה בחסרונה. התפעול של מרבית המערכות פשוט וידידותי, למעט בקרת השיוט שמופעלת מכפתור קטנטן בחלקה העליון של ידית האיתות.



מרווח, שימושיות ונוחות נסיעה

"פרקטיות" הוא שמה השני של האוקטביה. המרווח מלפנים מצוין והכסאות נוחים, וגם מאחור אין תלונות. 3 מבוגרים הסתדרו היטב בספסל, כאשר תעלת ההינע צרה ולא מפריעה לרגליים. במרבית המדדים זו המכונית המרווחת ביותר כאן, ופתחי המיזוג בשורה השניה מעניקים לה את תואר "הספסל האחורי המוצלח במבחן". תא המטען מרשים אפילו יותר: פתח הטענה עצום חושף את תא המטען השימושי ביותר מחוץ לקטגוריית הסטיישן, ובתוכו ישנן רשתות, תאים קטנים ועוגנים לקשירת הציוד. בתוך העיר הפגינה האוקטביה נוקשות גרמנית מהסוג הישן, והעבירה את השיבושים לגב בקופצנות מרגיזה. מחוץ לעיר השתפרה הנוחות בצורה דרסטית, ובשיוט מהיר נזקף לזכותה גם בידוד רעשים מצוין.

מנוע, ביצועים והתנהגות כביש

הנתונים של המנוע הקטן לא שונים לעומת זה שבאוקטביה היוצאת, אך למעשה מדובר במנוע שונה כמעט לגמרי. התאוצה טובה מאוד וליניארית כמעט לחלוטין. כניסת הטורבו האגרסיבית של האוקטביה הקודמת הוחלפה במשיכה עקבית ועדינה לאורך כל קשת הסל"ד, מה שאומר שהאוקטביה זריזה כמו קודמתה - אך נעימה ממנה בנהיגה שגרתית. הנפח, כמו שכבר למדנו, לא אומר כמעט דבר: הביצועים פשוט מצוינים, ורק הקורולה הצליחה להיצמד למנוע הקטנטן של הסקודה. תיבת ה-DSG כפולת המצמד פועלת באופן חלק ונעים יותר מאי פעם, אך בתנועה עירונית לוקח לאוקטביה שניה וחצי להתעורר עם הופעת האור הירוק ברמזור. השהיית הטורבו, המצמד הכפול ומערך ה"עצור וסע" גורמים לה להרגיש קצת מגושמת בפקקי התנועה של גוש דן. התנהגות הכביש טובה מאוד: אחיזת הכביש גבוהה, ההיגוי מתקשר והכל צפוי ובטוח.




סיכום

מתוך ה-5 שנבחנו כאן, חלק מצטיינות בתחום הנוחות, אחרות בולטות בביצועים ויש כאלו ששופעות אבזור. מהי התכונה החשובה ביותר למכונית משפחתית? כל לקוח יטען אחרת, וכל לקוח יעדיף מכונית אחרת בהתאם. את הסיכום הפעם החלטנו לחלק לפרקים השונים שמופיעים בסקירה של כל אחת מהמכוניות, ולתת לכם להחליט מי המכונית המתאימה ביותר לדרישות שלכם.

עיצוב, אבזור וסגנון

סקודה אוקטביה היא אמנם מכונית חדשה ומצוידת, אך לכל הבוחנים היה ברור שהיא לא תנצח בסעיף הזה. העיצוב שגרתי מבפנים ומבחוץ, ורשימת האבזור טובה אך לא מצטיינת. גם היונדאי והפוקוס ראויות, אך לאחר שנתיים על הכבישים הן בטח שלא מתבלטות. הקורולה? פרקטית אבל לא מרגשת. כל הבוחנים (ויתר הנהגים בסביבה) הסכימו כי מאזדה 3 החדשה היא המכונית המעוצבת והמסוגננת ביותר במבחן הזה, מה שמעניק לה 5 כוכבים ומשאיר את המתחרות לריב על הפירורים.



מרווח, שימושיות ונוחות נסיעה

המושב האחורי הצפוף ותא המטען הקטן של מאזדה 3 מוציאים אותה מהמשחק המשפחתי בשלב מוקדם יחסית. פורד פוקוס עדיפה עליה ומעניקה נוחות טובה לנהג בנסיעה בין עירונית, אך היא פחות פרקטית מהשלישיה המובילה במבחן הזה. יונדאי i35 ניצבת במקום טוב באמצע עם מרווח פנימי טוב ונסיעה רכה, אך על הבכורה מתמודדות שתיים שמרווחות יותר מכולן: טויוטה קורולה וסקודה אוקטביה. מעבר למרווח הנדיב, האוקטביה גורפת ניקוד נוסף בזכות תא המטען העצום בעוד הקורולה מוסיפה נקודות בזכות נוחות הנסיעה המוצלחת.



מנוע, ביצועים והתנהגות כביש

אם היינו יכולים לחלק נקודות על כיף ופוטנציאל, היינו מגייסים את גרסת ה-2,000 סמ"ק של מאזדה 3 ומציבים אותה כמתחרה המאיימת על הכתר. בגרסת ה-1,500 סמ"ק, לעומת זאת, תיאלצו להתפשר על הביצועים לטובת החסכון בדלק. היונדאי לא רעה לכשעצמה וזריזה יותר מהמאזדה, אך צריכת דלק סבירה והתנהגות פושרת פוגעים בדירוג שלה. פורד פוקוס משלבת היטב בין זריזות להתנהגות, טויוטה קורולה זריזה ממנה וגם חסכונית יותר, אך סקודה אוקטביה מיטיבה לשלב בין ביצועים מצוינים, התנהגות מאוזנת וצריכת דלק נדירה - כמעט 16 ק"מ לליטר מדדנו במהלך המבחן.




* הכתבה פורסמה לראשונה בגיליון נובמבר 2013 של מגזין iCar.

למאמר זה התפרסמו 19 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

לייעוץ מקצועי חינם:צרו עימנו קשר בוואטסאפ צרו עימנו קשר בטלפון 074-799-1900

מתחמי תוכן

  • ליסינג במקום לרכוש רכב, אפשר פשוט לעשות ליסינג. מה זה אומר אייקון ליסינג
  • ביטוח רכב כל מה שחשוב לדעת על ביטוח רכב. המלצות, טיפים ומדריכים אייקון ביטוח רכב
  • מימון לרכב רכישת רכב בתשלומים, מתי זה משתלם ומה חשוב לדעת אייקון מימון לרכב
  • רכב יד שניה כל מה שצריך לדעת ברכישת רכב משומש וממה צריך להזהר אייקון רכב יד שניה
  • טרייד אין מפתח תמורת מפתח: לשלם רק את ההפרש לרכב חדש יותר אייקון טרייד אין
  • בחר רכב
לפי דגם
או לפי קטגוריה
לייעוץ מקצועי חינם:צרו עימנו קשר בוואטסאפ צרו עימנו קשר בטלפון 074-799-1900
חזור למעלה