דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מבחן השוואתי: יונדאי באיון מול סיאט ארונה

Getting your Trinity Audio player ready...



לרגע זה היה נדמה שמישהו ביונדאי שכח לתאם בין צוותי הפיתוח השונים, שעבדו בטעות על שלושה רכבי פנאי קטנים שמתחרים זה בזה. אבל זו כמובן לא שגיאה: כל אחד מהרכבים בהיצע של יונדאי מותאם לשווקים מסוימים ולא בהכרח לאחרים. המצטרף האחרון לשלישיה, יונדאי באיון, מבוסס על ה-i20 ומיועד כמוה לשוק האירופי.

אצלנו נהנה הבאיון מתמחור אגרסיבי (במונחי 2022), שמתחיל ב-124,000 שקלים. המחיר הזה מציב אותו כמתחרה בגזרה הזולה יותר של הג'יפונים הקטנים, שם הוא צפוי להתמודד מול קיה סטוניק, מאזדה CX-3 וגם מול גרסת הבנזין של טויוטה יאריס קרוס. ג'יפונים איכותיים מאלו, כדוגמת פיג'ו 2008 וסקודה קאמיק, כבר מתחילים בסביבות ה-135 אלף שקלים ומטפסים בקלות אל מעבר ל-150 אלף השקלים. ומכיוון שאת שלושת הג'יפונים הזולים שהזכרנו כבר הפגשנו לעימות מול סיאט ארונה במבחן השוואתי קודם שערכנו, אותו סיים הספרדי בציונים גבוהים, הצבנו את הבאיון לעימות ראש-בראש מול הארונה. מי מהשניים יתגלה כבחירה העדיפה?

יונדאי באיון מול סיאט ארונה

עיצוב וסגנון

הבאיון אמנם לא קשוח כמו הוניו ולא ספורטיבי כמו הקונה, אבל יש לו כמה אלמנטים יחודיים, כמו למשל יחידות התאורה מלפנים שמסודרות בשתי קומות, ה"שפם" בחזית שקצת מזכיר דגמים של אודי, חישוקי ה-17 אינץ' שמוצעים כסטנדרט ויחידות התאורה המפוסלות מאחור. החל מגרסת הביניים תקבלו גם גג מושחר, אך זהו ההבדל היחיד בנראות בין הגרסאות השונות.

יונדאי באיון

הארונה שמרן ממנו, למרות מתיחת הפנים האחרונה שרעננה קצת את המראה שלו. הקווים ישרים והמראה לא פורץ דרך, אך גרסת ה-FR שנבחנה מצעירה את ההופעה עם חישוקי "17 נאים, סופיות אגזוז מוכספות, תאורת לד מאחור וצביעה דו-גונית.

סיאט ארונה

העדכון של הארונה בולט יותר בתא הנוסעים: מסך המולטימדיה גדל משמעותית, פתחי המיזוג בצדדים הפכו עגולים, פאנל כסוף חוצה את הדשבורד לרוחבו ואת פתחי המיזוג מקיפים פסים אדומים שגם מאירים בחשיכה. איכות החומרים השתפרה במידה רבה.

סיאט ארונה

תא הנוסעים של הבאיון כמעט זהה לזה של ה-i20. אהבנו את הקווים הרוחביים שמחברים בין הדלתות והדשבורד, נקודות לשבח מגיעות גם ללוח המחוונים הדיגיטלי ולמסך הצף, אך איכות החומרים כאן פשוטה יותר.

יונדאי באיון

סיכום ביניים? היונדאי ייחודי יותר למראה מבחוץ, לארונה סביבת נהג מרשימה יותר. אף אחד מהשניים לא יסובב ראשים ברחוב.

יונדאי באיון מול סיאט ארונה - עיצוב וסגנון


אבזור ותפעול

הבאיון מגיע עם מפרט כמעט זהה של אביזרי נוחות בכל הגרסאות. מלבד צמד המסכים (הנוחים מאוד לתפעול) מצאנו ברכב גם טעינה אלחוטית לסלולארי, בקרת אקלים לא מפוצלת, קיפול מראות חשמלי, חיישני חניה היקפיים, מצלמת רוורס וכניסה והנעה ללא מפתח (כפתור ההנעה ממוקם מאחורי ההגה, בפינה לא נוחה). באופן משונה, תאורת לד קדמית תמצאו בגרסת הבסיס או בגרסה הבכירה ביותר, אך לא בגרסת הביניים בה נהגנו.

יונדאי באיון מול סיאט ארונה

ההבדלים (הקטנים) נמצאים בעיקר בבטיחות. בגרסת הכניסה "פרימיום" (שם מעט מבלבל) תמצאו בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעה על שכחת ילד במושב האחורי. גרסת הביניים "פריים פלוס" מוסיפה ניטור שטחים מתים במראות, בעוד ה"סופרים" הבכירה מוסיפה גם זיהוי תמרורים. ציון הריסוק עומד על 4 כוכבים בלבד.
הארונה בגרסת הכניסה ("סטייל") אמנם זול מהבאיון ב-7,000 שקלים, אבל גם פחות מאובזר ממנו. המסך של הספרדי גדול יותר (9.2 אינץ') אך מיעוט כפתורים פיזיים הופך את התפעול למורכב יותר. גם פה מצאנו טעינה אלחוטית לסלולארי, בקרת אקלים (מפוצלת), תאורת לד, הנעה בכפתור ואפילו מראה נגד סנוור שחסרה בבאיון, אך אין כאן חיישני חניה ומצלמת רוורס ולוח המחוונים הוא מהסוג האנלוגי, במראה מיושן. גרסת ה-FR הבכירה משלימה את עזרי החניה הנדרשים וגם כוללת בורר מצבי נהיגה, שמוצע ביונדאי כסטנדרט.

יונדאי באיון מול סיאט ארונה

בתחום הבטיחות מציע הארונה מפרט מצומצם יותר, עם בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית, אך לא כולל ניטור שטחים מתים במראות ואת יתר הפיצ'רים שמציע הקוריאני. לארונה אמנם ציון של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי, אך הוא נבחן לפני חמש שנים ארוכות ומאז הוחמרו המבחנים משמעותית.

למרות שהמפרט של הארונה לא רע לכשעצמו, את סעיף האבזור מנצח היונדאי באופן ברור.

יונדאי באיון מול סיאט ארונה - אבזור ותפעול


שימושיות ומרווח

המימדים של השניים דומים מאוד: הבאיון ארוך יותר ב-3 סנטימטרים וגם בסיס הגלגלים שלו גדול יותר בהתאם, אך הארונה גבוה ב-3 ס"מ ורחב יותר במילימטרים זניחים.

לשניהם תנוחת נהיגה נוחה וידידותית, אך נעדרת את תחושת הגובה הג'יפונית. מאחור, הבאיון מרווח מאוד לשני נוסעים ומציע שפע של מקום לרגליים ולראש וגם חלונות גדולים. הכסא עצמו גבוה ויהיה נוח למבוגרים גם בנסיעות ארוכות. המושב האמצעי, מטבע הדברים, צפוף יותר משמעותית.

יונדאי באיון

לארונה מרווח ראש טוב אפילו יותר, אך המרווח לברכי הנוסעים מצומצם במעט - פועל יוצא של ההבדלים הקלים במימדים. המושב האחורי כאן נמוך יותר וגם פחות רחב ולכן יהיה צפוף יותר לשלושה מאחור, מה גם שתעלת הינע גבוהה עלולה להפריע לרגלי הנוסע שבמרכז. לשניהם אין פתחי מיזוג מאחור, אבל בבאיון תוכלו לחבר מאוורר נייד לשקע ה-USB...

סיאט ארונה

ההבדלים בתאי המטען לא גדולים: 373 ליטרים יש לבאיון, 400 לארונה. סף הטעינה בארונה נמוך ונגיש יותר, לשניהם יש מדף לחלוקת הגובה וגם גלגל חלופי. בגרסה הבכירה והמיקרו-היברידית של הבאיון יש סוללה במקום הגלגל החלופי, מה שגם מקטין את נפח ההטענה.

יונדאי באיון מול סיאט ארונה - שימושיות ומרווח


נוחות נסיעה

ביונדאי הלכו על סגנון אירופי נוקשה משהו, שמייצר ספיגה לא אידיאלית של פגמי הכביש הקטנים - אך גם תורם לריסון המרכב ולמניעת נדנודים מיותרים. החישוקים הגדולים מוסיפים למראה, אך גם פוגעים ביכולת השיכוך.

גם הארונה הוא לא מופת לנוחות משובחת, אך הספיגה שלו בכל זאת מעט יותר טובה, הודות לכיול מרוכך משהו.

מנגד, הבאיון שקט יותר באופן משמעותי ונהנה מבידוד מוצלח מאוד של רעשי המנוע והכביש.

יונדאי באיון מול סיאט ארונה - נוחות נסיעה


מנוע וביצועים

שני הג'יפונים מתייצבים למבחן עם מנועי טורבו בנזין, 3 צילינדרים ונפח של 1,000 סמ"ק. לבאיון 100 כוחות סוס, לארונה 110. לשניהם יש גם תיבות כפולות מצמדים עם 7 הילוכים, ואת שניהם תוכלו לקבל גם בגרסאות חזקות יותר: לבאיון יש גרסה מיקרו-היברידית עם 120 כ"ס, לארונה יש גרסת 1.5 ליטרים מרשימה עם 150 כ"ס.

יונדאי באיון מול סיאט ארונה

דף הנתונים מדווח על יתרון קל לארונה בביצועים, עם תאוצה של 10.8 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש, לעומת 11.7 ביונדאי. אלה גם היו התחושות במבחן, כאשר הבאיון השתהה מעט בזינוק והתחיל לצבור קצב רק לאחר כמה שניות קצרות. בכל מקרה, בנהיגה יומיומית שאינה כוללת מיאוצי רמזורים, שני הג'יפונים מספקים ביצועים מצוינים. נציין גם כי תיבת ההילוכים ביונדאי מעט יותר חלקה בנהיגה עירונית ובמהירויות זחילה.

הארונה גם היה חסכוני יותר לכל אורך המבחן. בשיוט מתון הוא השיג נתון מצוין של 16.2 ק"מ לליטר, לעומת 13.4 ביונדאי. לאחר הקטע המאומץ של המבחן נשמר היתרון הספרדי עם 13.9 ק"מ לליטר, לעומת 11.1 בבאיון.

יונדאי באיון מול סיאט ארונה - מנוע וביצועים


התנהגות כביש

הבאיון אמנם לא ספורטיבי כמו יונדאי קונה, וגם הארונה לא מפגין את הניצוצות של דגמי קופרה - אך שניהם מציגים יכולת דינאמית טובה מאוד עבור רכבי פנאי מסוגם. לבאיון אחיזת כביש מצוינת ורכינה מועטה בלבד בעיקולים, אך השלדה וההגה שלו מעורפלים משהו והכניסה לפניות דורשת שכנוע מצד הנהג.

יונדאי באיון מול סיאט ארונה

הארונה רוכן לא פחות, אבל הוא נהנה משלדה עדיפה ומהגה מהיר, מדבר יותר אל הנהג הספורטיבי וגם סובל פחות מנטיה לתת היגוי.

יונדאי באיון מול סיאט ארונה - התנהגות כביש


סיכום

בימים בהם מחירי הרכבים החדשים מזנקים, שני הג'יפונים האלו מהווים תחליף הולם למכונית המשפחתית, לפחות עבור משפחות עם שני ילדים, במחיר שנמוך ב-20-30 אלף שקלים מרוב המשפחתיות הקלאסיות. לשניהם תא נוסעים מרווח למדי, אבזור בטיחות מלא, נוחות נסיעה לא רעה וגם יחידות הנעה זריזות וחסכוניות.

לבאיון אבזור עשיר יותר, בעיקר בכל הנוגע לבטיחות. הוא גם שקט יותר, מציע מרווח ברכיים עדיף מאחור ולפחות לטעמנו - נהנה ממראה ייחודי יותר. אך הג'יפון הותיק של סיאט לא מפגין סימני עייפות עם הגיל ונהנה מיתרונות ברורים בנוחות הנסיעה, בביצועים ובהתנהגות הכביש, ולא פחות חשוב מכך - יחסוך לא מעט בסעיף ההוצאות, בהתחלה במחיר הרכישה ובהמשך גם בצריכת הדלק.  

למאמר זה התפרסמו 9 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה