דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מכירות ההיברידיות בשיא - אך הסוף קרב

Getting your Trinity Audio player ready...

אם נדמה לכם שאתם פוגשים מכוניות היברידיות בכל מקום, דעו לכם שלא מדובר בתחושה מקרית. במחצית הראשונה של שנת 2019 עלו על כבישי ישראל 158,000 מכוניות חדשות, מתוכן למעלה מ-30,000 היברידיות - שיא של כל הזמנים בישראל ונתון חריג גם ביחס לעולם.

נתח השוק של ההיברידיות בישראל הוכפל פי 6 בתוך ארבע שנים בלבד; אחת מכל 5 מכוניות חדשות שעלו על הכביש בשנה הנוכחית צוידה בהנעה היברידית. הנתון הזה מדהים אפילו יותר כשזוכרים שרק 3 מותגים (יונדאי, טויוטה וקיה) מציעים מכוניות היברידיות בדגמי מיינסטרים, ושבמרבית הקטגוריות כלל לא מוצעות מכוניות כאלו; בישראל לא ניתן לרכוש כיום מכוניות מיני, מסחריות או רכבי 7 מקומות עם הנעה היברידית, למשל. גם בתחום רכבי הפנאי ההיצע מצומצם יחסית, אך למרות זאת מספרי המכירות של ההיברידיות מגיעים למימדים חסרי תקדים. איך זה קרה?


הנתונים שמוצגים כאן לא כוללים את מכירות רכבי היוקרה, אך נציין כי גם שם יש חדירה מואצת של מכוניות היברידיות - בעיקר כאלו עם טעינה מהשקע, שזוכות להטבת מס נדיבה.

הכוכבות

כפי שניתן לראות בטבלה, עד לשנת 2016 המכירות של המכוניות ההיברידיות שמרו על רמה קבועה ונמוכה יחסית של 2-3.5 אחוזים משוק הרכב הישראלי. השחקניות העיקריות בשוק עד אותה תקופה היו טויוטה והונדה, כאשר זו האחרונה הפסיקה למכור מכוניות היברידיות בשנת 2015. בטויוטה מכרו היברידיות בעיקר בדגמי האוריס, הפריוס והיאריס, וגם מיצובישי מכרה כמה מאות היברידיות בשנה מדגמי האאוטלנדר PHEV. העליה ב-2016 נזקפת לזכותה של יונדאי סונטה ההיברידית, שמכרה מאז כמה אלפי יחידות בכל שנה וכיכבה בצמרת המכירות של קטגוריית המנהלים.

השינוי הדרמטי חל בשנת 2017, אז החלו להימכר בישראל יונדאי איוניק וקיה נירו - שתי מכוניות שמכוונות ללב השוק הישראלי ומיוצרות על ידי שני מותגים שזוכים אצלנו לאהדה עצומה. בתוך זמן קצר הפכו השתיים ללהיטי ענק בחברות הליסינג (ולא רק אצלן). באותה שנה השיקה טויוטה את ה-C-HR, שגם הוא זכה להצלחה אדירה ובתוך תקופה לא ארוכה עבר להימכר בגרסה היברידית בלבד, לאחר שגרסת ה-1.2 טורבו לא נמכרה בכמויות מספקות. על העליה הנוספת שחלה ב-2018 אחראיים אותם דגמים, שנמכרו בכמויות גדולות יותר הודות לאספקה שוטפת של כלי רכב שקיבלו היבואנים.

בשנת 2019 טויוטה טרפה את הקלפים מחדש, עם ההשקה של הדורות החדשים של הראב 4 והקורולה. הראב 4 אמנם נמכר בגרסה היברידית גם בדור הקודם, אך הדגם החדש שהגיע ארצה בינואר האחרון התעלה על קודמיו ומכר בתוך חצי שנה למעלה מ-3,500 יחידות. לשם השוואה, הנתון הגבוה ביותר שרשם הראב 4 עד לשנה הזו עמד על 2,500 יחידות בשנת 2016 כולה. השנה הנתון גבוה יותר ב-40% על פני מחצית מהזמן.


בפברואר הגיעה ארצה הקורולה החדשה, לראשונה עם הנעה היברידית, ובתוך זמן קצר הפכה למכונית הנמכרת בישראל עם למעלה מ-7,000 יחידות בחצי שנה. הנתון הזה מדהים אפילו יותר כשזוכרים שחודש ינואר הוא החזק ביותר במכירות רכב במהלך השנה - יונדאי איוניק רשמה מעל 2,200 מסירות בינואר בלבד - ואילו הקורולה כלל לא נמכרה בינואר, ולמעשה עלתה על טבלת המסירות רק בחודש מרץ.

נכון לאמצע 2019, נתח השוק של המכוניות ההיברידיות עומד על 19% משוק הרכב הישראלי. בקטגוריית המשפחתיות לבדה תופסות ההיברידיות נתח שוק של למעלה מ-50%, ומדובר בדגמים של שני יצרני רכב בלבד.

לשם השוואה, באירופה מחזיקות המכוניות ההיברידיות בנתח שוק של 4.6% בשנת 2019, וגם במקרה הזה מדובר בעליה לעומת נתון של 3.9% ב-2018.

הטבות המס

נכון להיום, אמצע 2019, מכוניות היברידיות נהנות מהטבת מס נדיבה. על מכונית שאיננה היברידית משולם כיום מס קניה של 83%, ממנו מנוכה סכום שיכול להגיע עד ל-16,000 שקלים בגין הטבת "המיסוי הירוק".

לעומת זאת, על מכונית היברידית המשתייכת לקבוצת הזיהום השניה ישנו מס קניה של 30% בלבד. על מכוניות היברידיות נטענות משולם מס קניה של 20% ואילו חשמליות טהורות משלמות מס של 10% בלבד. בנוסף, עובד המקבל רכב היברידי ממקום העבודה מקבל הנחה של 500 שקלים בשווי השימוש החודשי.

אם כך, מובן למה ההיברידיות נוחלות הצלחה גדולה כל כך: אם במחיר דומה לזה של משפחתית רגילה ניתן לקבל משפחתית שצורכת מחצית מכמות הדלק, ובנוסף מעניקה רמה גבוהה של אבזור ונוחות וגם משתייכת למותג פופולארי, מדוע לא לרכוש אותה?


בעולם, לעומת זאת, הטבות המיסוי קטנות יותר וגם מרכיב המס פחות דומיננטי במחירן של מכוניות חדשות. מיסי הקניה על המכוניות בישראל הם מהגבוהים בעולם, כך שכל הטבת מס - ודאי כזו ששווה עשרות אלפי שקלים - מתקבלת בזרועות פתוחות ויוצרת תנועה משמעותית של הלקוחות אל עבר הדגמים שנהנים מההטבות.

בחודש אפריל האחרון עודכנה נוסחת המס הירוק, כך שמכוניות רבות "קפצו" לדרגות זיהום גבוהות יותר וספגו עליית מס - שברוב המקרים התבטאה בהתייקרות מחיר הרכב לצרכן. במקרה של ההיברידיות, מכוניות כמו יונדאי סונטה, קיה אופטימה וטויוטה ראב 4 יצאו מקבוצת הזיהום השניה ולמעשה איבדו את הטבת המס השמורה לכלי רכב היברידיים - כך שהמס עליהן זינק באופן ניכר. במקרה של הסונטה והאופטימה, שמשתייכות לסגמנט המנהלים המתכווץ, החליטו היבואניות על הפסקת השיווק. הראב 4 זוכה לפופולאריות גבוהה בהרבה, ולכן היבואנית ספגה חלק מההתייקרות, העלתה את המחיר בכ-10,000 שקלים, קיצצה ברשימת האבזור והמשיכה למכור את הרכב במספרים משמעותיים. המשפחתיות ההיברידיות שמרו על מקומן בקבוצה 2 ולא נפגעו משינויי המס.


החגיגה נגמרת

הגידול המשמעותי במכירות של מכוניות היברידיות הביא לאובדן הכנסה של מאות מיליוני שקלים לקופת המדינה. בשל כך הוחלט במשרד האוצר על שינוי במדיניות המיסוי, שימשך באופן הדרגתי בשנים הקרובות.

המס על כלי רכב היברידיים, שכיום עומד על 30%, יעלה ל-45% כבר בתחילת 2020. ב-2021 יעלה המס ל-50% וב-2022 יעלה המיסוי ל-83% - בדיוק כמו כל מכונית שאיננה היברידית. מהסכום הזה תנוכה הטבת "מס ירוק", שתינתן על פי רמת הזיהום של הרכב ללא קשר לטכנולוגיית ההנעה שלו, בדיוק כפי שמקבלת היום כל מכונית אחרת.

המס על רכבים היברידיים-נטענים (פלאג-אין הייבריד), שכיום עומד על 20%, יעלה ל-55% עד לשנת 2023 ויבוטל לגמרי לאחר מכן; המס על כלי רכב חשמליים יעלה מ-10% כיום ל-35% בשנת 2024.

מה יקרה להיברידיות?

בטווח הקצר, יבואני הרכב צפויים להכניס ארצה כמות גדולה של כלי רכב היברידיים עוד לפני סוף 2019 במטרה ליהנות ככל הניתן מרמת המיסוי הנוכחית. בשל כך, יתכן כי בתחילת שנת 2020 חלק מכלי הרכב ההיברידיים לא יתייקרו, או יתייקרו בשיעורים נמוכים יחסית. סימוכין לכך ניתן למצוא בתחזיות של משרד האוצר לצמצום הגירעון, אשר צופות גידול בהכנות ממיסוי כלי רכב במחצית השניה של 2019 - למרות שהשינוי במס עצמו יחול רק ב-2020.

במהלך השנים הקרובות יתייקרו כלי הרכב ההיברידיים באופן משמעותי יותר, ובהתאם יואץ המעבר לכלי רכב חשמליים במטרה ליהנות מהטבות המס המירביות. סביר להניח שבשנים הבאות לא נפגוש שוב בנתח שוק של 19% לכלי רכב היברידיים, אם כי בהחלט ניתן לצפות לשיעור דומה - ואף גבוה מכך - של כלי רכב חשמליים. מדיניות המיסוי מובילה לשם באופן ברור, אך כדי להגיע לשם יש צורך בעוד שני מרכיבים: פריסה יעילה ונרחבת של תשתיות טעינה מצידה של מדינת ישראל והיצע מוצרים מתאים ומשתלם מצידם של יצרני ויבואני הרכב.

למאמר זה התפרסמו 17 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. הטבה בשווי שימוש 
    אור, 18-07-2019

    מה עם ההטבה לעובד בשווי שימוש? האםגם הוא יבוטל?

    סגור תגובה

  • 2. מדינה אוכלת יושביה 
    אליהו, 18-07-2019

    מחירים מוגזמים!!!

    סגור תגובה

  • 3. מחיר ההיברידית  
    רני , 18-07-2019

    הממשלה שלנו מסתמכת על קנית מכוניות להעשיר את קופת המדינה עד שסוף סוף אפשר לנסוע בזול דופקים מסים רק הלכוד יכול

    סגור תגובה

  • 4. שקר וכזב 
    אא, 18-07-2019

    מה זה הקשקוש הזה?
    "החגיגה נגמרת הגידול המשמעותי במכירות של מכוניות היברידיות הביא לאובדן הכנסה של מאות מיליוני שקלים לקופת המדינה."
    שכחתם שישראל התחייבה בפני ארה,ב והOCD להוריד מיסים על רכב? הבטיחה! ואז באו קלקלני נאוצר ומצאו נוסחה של מיסוי ירוק: עבדו בעיניים על אירופה וארה"ב. כבר בשנה הראשונה למיסוי הירוק ההכנסות גדלו בחצי מליארד.

    חגיגה? על מה על מיסוי שפוי, דעדיין גבוה מזה האירופאי?
    "אובדן הכנסה" מלכתחילה ההכנסה לא נפלה ביחס למצב לפני המיסוי הירוק.
    הבעיה היא שהאוצר רוצה להגדיל עוד, ולחזור למצב שלפני המיסוי הירוק

    עבדו על האירופאים ועל האמריקאים, ועכשיו גם על כתבי הרכב.
    לא מדובר על אובדן הכנסה, אלא על ניסיון להגדיל הכנסה בניגוד להבטחות קלקלני האוצר.

    סגור תגובה

  • 5. מסכים עם אא. בושה שאני צריך לשלם על הרכב שקניתי 83 אחוז בשביל המדינה הזאת שמתעצלת למצוא הכנסות חכמות יותר והשקעות חכמות יותר. 
    ניר, 19-07-2019

    המדינה צריכה להבין, הבעיה זה לא חוסר הכנסה אלא בזבוז יתר. כמובן שיש את המצב הבטחוני שלנו שהוא המוביל לגירעון אבל גם בתחבורה יש כל כך הרבה מה לעשות:
    השקעה בכבישים משתלמת, כי המדינה מוציאה מאות אלפים על כל בן אדם שנהרג בדרכים, במקום לעבוד למען זה בתאורה חכמה, פרסומות חשובות ועוד ועוד הם משאירים את המצב כמו שהוא ורק אומרים כמה זה נורא.
    מס של 83 אחוזים לא מעודד אנשים לקנות רכבים, עם המחירים הכמעט כפולים האלה על רכב, לא רק שאנחנו מקבלים רכבים שלפעמים הרמה של האיכות שלהם נמוכה מזו שנמכרת באירופה מכיוון שצריך להוזיל את המחיר שיהיה מתאים לישראלי, אלא גם העדפה של אנשים ללכת לשוק היד שניה ובנוסף חסימה של מכירת רכבים לרשות הפלסטינית שזה בכלל דופק את כולם, נהגי המוניות לוקחים תעקיפים גבוהים יותר כי אין להם למי למכור את הרכבים המדינה לא רואה מזה גרוש כי אין מכירה... פשוט דופקים את הצרכן ואת עצמם.
    המדינה הולכת להוריד את המס הירוק.
    הצרכן הולך להוציא עוד אלפי ואפילו עשרות אלפי שקלים על הרכב שלו.
    אנשים לא יעברו לרכב חשמלי מהעובדה שצריך לחכות יותר מידי זמן בשביל טווח נסיעה מלא והתשתיות עדיין לא מספיק מוכנות.
    זיהום האוויר יעלה ויעלה.
    מי שמבין יחכה להנעת מימן, בתקווה שתגיע. אבל עד אז, נמשיך להדפק כי או שנקנה רכב לא היברידה שמבזבז הרבה והוא זול, או שנקנה רכב היברידי ונשלם עליו הון.

    סגור תגובה

  • 6. מדינת רווחה לתפארת 
    AMIN, 20-07-2019

    מדינת ישראל היא אחת המדינות היקרות בעולם פשוט מדינה העושקת את אזרחיה ללא רחמים וללא בושה.

    סגור תגובה

  • 7. חיפוש מימון מכולם? 
    אלעד, 20-07-2019

    המדינה מחפשת הכנסות למרות שלפניי שנתיים הודיעה על הקלות מס לרכב היברידי שמזהם פחות
    בסופו של דבר מחפשים מאיפה לקחת
    אם מאות אלפיי חרדים יצאו לעבוד יכנסו מס לממשלה אבל זה לא יקרה ונמשיך לממן אותם
    שיהנו על חשבוננו

    סגור תגובה

  • 8. תיקון קל לכתבה. מכוניות היברידיות מקבלות 30 אחוז הנחה במס 
    זיו, 20-07-2019

    לכן המס הוא 53 אחוז על היברידיות כמו נירו, קורולה ואיוניק. לפי רשות המיסים מכוניות היברידיות יעלו למס מלא של 83 אחוז ויקבלו במקביל הטבת מס חדשה בסך 20 אלף שקלים. שורה תחתונה המחיר יעלה בסביבות 7000 שקלים למכוניות משפחתיות היברידיות. במידה וייחתם בימים הקרובים הסכם סחר חופשי בין קוריאה לישראל, המס המיוחד בגובה 7 אחוז שמוטל על מכוניות מהמזרח הרחוק יבוטל ולכן המחיר של הקוריאניות לא ישתנה ככל הנראה ביותר מ1000-2000 שקלים.
    לגבי 2021 הטבת המס תצומצם ל10000 שקלים ואז צפוי זינוק במחיר. אבל זה עוד נתון לשינויים.

    סגור תגובה

  • 9. איזה יופי של ממשלה יש לנו 
    אהרון, 20-07-2019

    פשוט ממשלה שעובדת למען האזרח הקטן פחחחחח.
    בני זונות הממשלה האלה כוס אמא שלהם לא נותנים להנות משום דבר במדינה הזאת.
    נסגור איתם חשבון בקלפי בספטמבר.
    כל שנה מעלים את מחירי המכוניות נשבר הזין כבר מהם.
    דירה אי אפשר לקנות פה במדינה,גם אוטו חדש עוד מעט לא נוכל לקנות פה.
    נוכל לקנות רק גלידות ומסטיקים במדינה הזאת.

    סגור תגובה

  • 10. חבל...נשלם על זה בבריאות של כולנו 
    עדי, 20-07-2019

    גם ככה זיהום האוויר בארץ הוא נוראי

    סגור תגובה

  • 11. לאדון צתגובה 7 
    פיני לוי, 21-07-2019

    תתבייש לך, איזו הסתה מחפירה.
    החרדים מחזיקים את הכלכלה הישראלית.
    אם כל החרדים ייצאו לעבוד יעלה שיעור האבטלה בארץ לרמה שתסכן את כל הכלכלה.
    אז אנא ממך קצת כבוד ודרך ארץ.

    סגור תגובה

  • 12. ועוד תיקון 
    יוס, 21-07-2019

    בראשית המאמר נאמר בטעות כי אין להשיג בארץ רכב 7 מקומות היברידי.
    טויוטה מציעה את הפריוס + היברידית עם 7 מקומות.
    נכון שהמנוע קצת חלש אך עדיין פתרון ראוי למשפחות ברוכות.

    סגור תגובה

  • 13. מה ההסתה הזו 
    מנחם, 21-07-2019

    כ80 אחוז מהחרדעות עובדות ו60+ מהגברים עובדים וזה כ15 אחוז פחות מהחילןנים על מה המהומה אבל תמשיכו לתת לתקשורת לנצל את תמימותכם ולהאמין לכל מילה שהם אומרים .
    ראינו איך שיקרו עם האלימות באל על

    סגור תגובה

  • 14. במקום שהמדינה תעודד היברידי היא עושה ההפך 
    דין, 21-07-2019

    לא מבין את ההתנהלות הכלכלית הכושלת של המדינה הוההסתמכות על רווחים מקניית רכבים. רוצים להוסיף עוד מס על רכב היברידי במקום לעודד את הצרכן הישראלי שיזהם פחות את הסביבה וגם ייהנה מרכב עם צריכת דלק טובה. קחו לדוגמא את הנירו רכב עממית, אמין, מאובזר והכי חשוב חסכוני בגלל שהוא היברידי למה הוא צריך להתייקר בגלל החלטה מטופשת של משרד האוצר?

    סגור תגובה

  • 15. עע 
    ראיתם מה עושים לנו???, 22-07-2019

    במקום לעודד אנשים לעבור להיברידי ולהחליף את הרכבים המזהמים ברכבים כמו קיה נירו שיותר ידידותיים לסביבה ולכיסו של הנהג - באים עם המיסוי שלהם ועושים בדיוק ההפך.

    סגור תגובה

  • 16. הידען 
    , 22-07-2019

    תוך שנה השוק יעבור לרכב חשמלי, וחשמלי נטען, ההיברידי ייעלם בכל מקרה

    סגור תגובה

  • 17. יש פה אינטרס נוסף 
    מנחם, 04-08-2019

    המדינה מרוויחה כ500% על כל ליטר דלק והחסכונית מנכות הרבה מרווחי המדינה
    מדינת ישראל המפוארת...

    סגור תגובה

חזור למעלה