דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ועידת הרכב 2019: עידן המהפכות

Getting your Trinity Audio player ready...

למעלה מ-800 מבכירי ענף הרכב התכנסו אמש (ד') במרכז הכנסים אווניו בקריית שדה התעופה, לועידת הרכב השנתית שמפיקה חברת מידע כנסים זו השנה השמינית. בין הנוכחים היו שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', בכירי משרד התחבורה, יבואני הרכב, חברות הליסינג והרכב, מנהלי חברות טכנולוגיות בענף, קציני רכב ומנהלי תחבורה בארגונים גדולים, עיתונאי רכב ועוד. את הועידה הנחתה ליאור קינן מחדשות 13, ובסיומו הוכרזו הזוכים בתחרות רכב השנה 2019 של iCar.

ועידת הרכב 2019

"עלות אחזקת הרכב תרד במחצית בתוך 15 שנה"

את הועידה פתח אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר לתנועה במשרד התחבורה. "כמו שאנחנו רואים את זה, רכבים אוטנומיים יכנסו בתחילת הדרך לציי הרכב הגדולים. אנחנו לא מעריכים שזה יקרה ברכבים פרטיים בטווח הנראה לעין". בנוגע לחלופות הנעה מתקדמות ציין פלור כי 20% מהמכוניות שנמכרו השנה בישראל היו היברידיות, ועד לשנת 2035 התחזית היא כי למעלה מ-40% מכלי הרכב בעולם יהיו חשמליים או היברידיים נטענים. "המעבר הזה צפוי להוריד את עלות האחזקה והחלפים של כלי הרכב בלמעלה ממחצית, וזאת בתוך 15 שנה מהיום".

ועידת הרכב 2019

"ריקי כהן מחדרה מממנת הטבות מס לעשירים שקונים רכב בחצי מיליון שקל"

מירי סביון, המשנה למנהל רשות המיסים, התייחסה לשינויי המיסוי הצפויים בתחילת 2020. "בשנים האחרונות חלה ירידה במס האפקטיבי על כלי רכב חדשים. אם בשנת 2002 המס הממוצע לרכב עמד על 45,000 שקלים, היום זה 35,000 שקלים". לדבריה, עליית המס על כלי רכב היברידיים נדרשת על מנת לשמור על הכנסות המדינה ממיסים, במקביל לרצון לעודד את הירידה בפליטת המזהמים.

"משבר התחבורה חמור ממשבר הדיור"

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', אשר לדבריו התייחסנו אמש בהרחבה,  עסק בעיקר בצורך בתחבורה שיתופית ובשיפור התחבורה הציבורית. "אני אמדד בנושא התחבורה הציבורית. אם אצליח בזה - עשיתי את שלי", אמר סמוטריץ'.

ועידת הרכב 2019

"אנו מנסים לממן את המטרו באמצעות מודלים של השבחת נדלן לאורך הציר. המטרו יעלה 150 מיליארד שקלים או יותר, ואנו חושבים שנוכל לממן כשליש מהעלות בדרך הזו".

עוד ציין השר כי יש להגביר את הטמעת מערכות הבטיחות האקטיביות בכלי רכב, זאת על חשבון מערכות התרעה בהתקנה מקומית.

"ענף הליסינג יצמח מהויתור על הרכב הפרטי"

בפאנל הבכירים הראשון דנו העוסקים בענף בשאלות העתיד הקרוב בעולם הרכב. מוני בר, יו"ר חברות הליסינג וההשכרה, העריך כי הויתור העתידי של הלקוחות על החזקת רכב פרטי עשוי להוביל להשכרות לטווח קצר.

ניר גרוסמן, מנהל חטיבת יונדאי ביבואנית כלמוביל, העריך כי עליית המיסוי על כלי רכב היברידיים לא תפגע באופן משמעותי במכירות. גם כאשר יגמרו המלאים שיובאו במיסוי הישן, היצרנים עשויים להוזיל את העלויות וגם הקהל העסקי הבין את התועלת.

ועידת הרכב 2019

רונן יבלון, מנכ"ל חברת הטעינה EV EDGE, ציין כי בתוך כשנה ייתכן ויפרסו בישראל 2,500 עמדות טעינה. "בהתחשב בטווחי הנסיעה הקצרים במדינת ישראל, זה עשוי להוות כשלב ראשון פתרון מספק", אמר.

רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, ציין כי המוסכים בישראל נערכים לחדירת הרכבים החשמליים - אך לא בקצב מהיר כמו באירופה, מכיוון ששם ישנן ממשלות שמניעות את הטכנולוגיה ואילו בישראל המדינה מתנהלת בעצלתיים.  "הכנו 1,600 בעלי מקצוע שיודעים לטפל ברכבים חשמליים גם מחוץ למוסכי היבואן".

ועידת הרכב 2019

נועם קום, מנחה הפאנל, ציין כי הציים בישראל מתחלקים לשני חלקים ביחס לסוג הרכבים הנרכשים. חברות שמייצגות לקוחות בינלאומיים מחפשות את הפתרונות שיפחיתו זיהום וצריכת דלק, ואילו חברות אחרות לא בהכרח עושות זאת.

"רכבים שיתופיים יוכלו לנוע רק 4-5 שעות ביום"

בפאנל העשור הטכנולוגי השתתפו בכירים מתחומי התחבורה השיתופית לצד העוסקים בכלי רכב חשמליים. עידו שמיר, מנכ"ל הרשות לפיתוח כלכלי בעיריית תל אביב יפו, ציין כי אמנם כיום רכבי אוטו-תל פועלים רק שעתיים ביממה, אך היעד הוא ממילא נמוך יחסית - והציפיה היא שהם יפעלו במשך 4-5 שעות לכל היותר. כ-80% ממשתמשי אוטו תל עברו מתחבורה ציבורית, לדבריו, ורק 20% ויתרו על הרכב הפרטי.

דניאל צוקר, ראש תחום מקומי במנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה, הכריז על מטרה של מדינת ישראל להטמעת 1,600 אוטובוסים חשמליים בתוך 7 שנים. כיום ישנם 70 כאלו.

ועידת הרכב 2019

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות לאנרגיה ירוקה, ציין כי מדינת ישראל פוגעת במי שבחר ברכב ירוק, וזאת על ידי העלאת המיסוי לכלי רכב היברידיים. "אין למדינת ישראל תכנית סדורה להפחתת פליטות גזי החממה, אין יעדים ולכן זה לא מתקדם".

באשר לשימוש היומיומי ברכב חשמלי, אמר עמית אקשטיין מנכ"ל סונול EVI כי יהיה צורך להסדיר את השימוש בחניות עם עמדות טעינה ולאפשר לכלי רכב חשמליים לעמוד בהן, על אף שאלו יהיו החניות האטרקטיביות ביותר בכל מקום. "נרצה שבעל רכב חשמלי יקבל הודעה הקוראת לו להזיז את הרכב בסיום הטעינה".

ועידת הרכב 2019

"העדפה מתקנת וטיפול בתשתיות לקידום הרכב החשמלי"

בפאנל הבכירים שחתם את הועידה, בהנחיית מנכ"ל iCar אילן אופיר, עסקו גם כן בעתיד התחבורה.

ועידת הרכב 2019

דני שביט, מנכ"ל לובינסקי ציין כי במסגרת המאבק על צמצום זיהום האויר במרכזי הערים הצפופות, חשוב מאוד שהמדינה תעודד באופן אקטיבי יבוא ושימוש בכלי רכב חשמליים. עוד אמר שביט כי ניתן להשיג זאת ע"י העדפה מתקנת לכניסת כלי רכב חשמליים לערים, ביטול המכס על כלי רכב חשמליים וטיפול בתשתיות הטעינה בריכוזי אוכלוסיה, בהם תהא חדירת הרכב החשמלי גבוהה יותר. 

ועידת הרכב 2019

"אנו מכירים את בעיית ניהול עומסי החשמל", ציינה ד"ר ענת בונשטיין, ראש המנהל לתחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה. "למרות זאת, אנחנו כרגע מרכזים מאמצים בציי רכב ובאוטובוסים חשמליים, מכיוון שכלים כאלו פולטים כיום את מירב הזיהום. עמדות ציבוריות לטעינה יפחיתו את עומס החשמל בבנייני מגורים".

ועידת הרכב 2019

גלעד לוסטיג, מנהל אסטרטגיה בכיר בחברת מובילאיי התייחס לתכניות של צ'מפיון, מובילאיי ופולקסווגן להפעלת מוניות אוטונומיות בתל אביב בשנת 2022, ואמר כי החסם העיקרי לרכב אוטונומי הוא העלות. "אדם פרטי יתקשה לרכוש רכב שעלות התוכנה שבו עומדת על 100-200 אלף דולר", אמר לוסטיג.

ירון מרקוביץ', מנהל תחום הרכב בגוגל ישראל, אמר כי בעתיד תוכנות הניווט של גוגל, ובהן ווייז, ידעו להכווין את נהגי הרכב החשמלי לעמדות טעינה במידת הצורך ואף ינתבו עומסים בין עמדות טעינה שונות.

מיכל גלברט מפיוצ'ר מוביליטי ציינה כי בשנה האחרונה נולדו בישראל 185 אלף תינוקות, אך עלו על הכבישים 260 אלף כלי רכב חדשים. "אם נמשיך כך, יהיה פה כאוס".

ועידת הרכב 2019

"צו השעה הוא הצורך במאמץ משותף להצמיח דור צעיר של אנשי מקצוע"

בפאנל תחזוקת הרכב בעידן המודרני השתתפו מומחים בתחום תחזוקת הרכבים בהנחיית גבי ברבי, בעלי מקור הצמיג והפרונט.

ברבי, נגע במקומו של המוסך הפרטי בעידן המודרני והתייחס ל"שרשרת המזון" בענף. החל מיבואני הרכב דרך חברות הביטוח והליסינג, ועד מוסכי הקצה. המעבר לתחבורה חכמה ורכב שיתופי יגרמו למרבית האנשים לנטוש את הרכב הפרטי. כתוצאה מכך מרבית הרכבים ירכשו על-ידי תאגידי ענק שידאגו לתפעול הרכב ושיתופו וגם לתחזוקתו. כפועל יוצא המוסכים הפרטיים כפי שאנו מכירים כיום יאלצו לעבור שינוי משמעותי – להתעדכן ולהתחדש בכל הפיתוחים הטכנולוגיים, התמקצעות והרחבת הידע לצורך טיפול במספר רב של רכבים ומותגים.

בנוסף, הרכבים בעתיד יהיו אמינים יותר כתוצאה ממעבר להנעות חלופיות, יהיו פחות תאונות בעקבות שיפור מערכות הבטיחות ובעתיד גם המעבר לרכב אוטונומי, והתחזוקה תלך ותתמעט עם השנים. לדוגמה, מפרט הטיפולים בטסלה כולל הגעה לבדיקה אחת לשנתיים או כ-90,000 ק"מ בה מחליפים מסנן מזגן ומבצעים בדיקה ממוחשבת. התקלות שיווצרו יהיו ככל הנראה בעקבות פגמים בייצור.

לצד זאת, ישנן הזדמנויות רבות. ניתן להצעיד אל ענף המוסכים אנשים צעירים עם קו מחשבה מתקדם יותר, אנשי אלקטרוניקה, חשמל ופיסיקה שידעו להתגבר על התקלות שיווצרו בעתיד ויוכלו לקיים את רצונותיו של הלקוח כגון מתן מענה ומידע 24/7.

כדי להצמיח דור שכזה יש לטפח את הדור הנוכחי כבר מגילאי התיכון ועל מנת לקצור את הפירות צו השעה הוא הצורך במאמץ משותף, בעיקר מצד הממשלה, אחרת לא יהיו אנשי מקצוע בעתיד שידעו לתקן את המכוניות החכמות בעלות הנעות מתקדמות.

ועידת הרכב 2019

בהרצאתו של רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, כי אנו נמצאים בשלב בו ישנם איומים רבים על הענף אך לצד זאת הזדמנויות רבות. ענף המוסכים עתיד לעבור שינוי אדיר ויש להיערך מבחינה טכנולוגיות לחידושים הקרובים, להיערך למתן שירותים ומידע ללקוח. זאת בנוסף להבנה כי ככל הנראה עם התקדמות הרכבים האוטונומיים והשיתופיים יהיו גם פחות רכבים ופחות בעלות פרטית ומעבר לציי רכב גדולים.

משה ויצמן, יועץ לתחבורה חכמה, ציין כי עתיד צריכת השירותים יעבור גם הוא אל המדיה הדיגיטלית. בשלב זה לא ברור כיצד הדבר ישפיע על ענף המוסכים וכיום רכישת שירותים באמצעות האינטרנט קיימת בעיקר בתחום הצמיגים, אך תחום מתן השירותים וירטואליים נמצא עדיין בחיתוליו, אך יש לצפות כי פיתוח של תחום זה יניב הכנסות נוספות למוסך.

שגיא אידלסון, מנכ"ל בכל הדרך" התייחס לתחומי הדיאגנוסטיקה והטיפול ברכב. אידלסון ציין כי בעבר רוב המכלולים ברכב היו מכניים וככל שעולם הרכב מתפתח נכנסים יותר ויותר רכיבים אלקטרוניים. לאור כך אין מנוס משיפור המקצועיות של הטכנאי – לא עוד מכונאי רכב וחשמלאי רכב, אלה צורך באיש מקצוע המשלב בין תחומים אלו.

"בגלל שהרצון להשתמש בסלולרי הוא כמו סם, ברגע שלא יהיה קו טלפון לא יוכל להשתמש"

בפאנל "טכנולוגיות מהעתיד" מערכות בטיחות מתקדמות למניעת תאונות דרכים בהנחיית ליאור קנין, כתבת תחבורה וכלכלה ומגישת חדשות ערוץ 13 השתתפו בכירים מהרשות הציבורית - ח"כ בועז טופורובסקי וצביקה דן, משנה למנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

ועידת הרכב 2019

ח"כ טופורובסקי הדגיש את חשיבות המלחמה בתאונות הדרכים וציין כי מאז כמו המדינה נהרגו מעל 34 אלף אנשים בתאונות הדרכים, מספר גבוהה מכל הרוגי מלחמות ישראל. עוד ציין כי ישנה הסכמה שמרבית תאונות הדרכים מתרחשות בעקבות טעות אנוש ותפקיד המדינה לעודד את הטיפול בבעיה, בשיח עם חברות מתחום התחבורה האוטונומית הנושא המדובר הוא עזרה רגולטורית ולא כלכלית. טופורובסקי הוסיף כי על המדינה לממן מערכות בטיחות אקטיביות ולא רק לתת הטבות מס ליבואנים ואף הגדיל ואמר כי על המדינה לממן מערכות בטיחות פאסיביות גם לרכבים קיימים. ח"כ הטופורובסקי תמך בדברי שר התחבורה וציין כי הרצון להשתמש בסלולרי הוא כמו סם, ברגע שלא יהיה קו טלפון לא יוכל להשתמש.

צביקה דן, משנה למנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ציין כי מתחילת השנה נהרגו 305 בני אדם, זוהי עליה של 21 הרוגים לעומת השנה שעברה כאשר רוב הנפגעים הם במרחב העירוני – הולכי רגל, אופניים חשמליים, קורקינטים ורוכבי דו-גלגלי. לדבריו של דן, עד שנת 2023 יצטרפו אבזירי בטיחות שיתנו מענה למרחב העירוני.

עמרי ארגמן, עו"ד לתעבורה ותאונות קטלניות הסביר כי הגברת הענישה כלפי עברייני תאונה אינה אפקטיבית ואף רואים עליה בתאונות הדרכים עם הגברת האכיפה. כך למשל הדגיש את עלותו הרבה של פרוייקט מצלמות המהירות, בעוד הכסף שהושקע בפרוייקט לא תרם למלחמה בתאונות הדרכים.

ועידת הרכב 2019

רכב השנה 2019

בסיום יום הועידה נערך טקס ההכרזה על הזוכות בתואר רכב השנה 2019 של iCar, על פי בחירת ציי הרכב ובחירתם של עשרות עיתונאי רכב ישראלים. בטקס נכחו נציגי היבואנים שעלו לקבל פרסים ותעודות. לרשימת הזוכות בטקס לחץ כאן

ועידת הרכב 2019

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו
חזור למעלה