דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

בקרוב: טסט כל שנתיים לרכב בן 10 שנים ומטה

Getting your Trinity Audio player ready...

כחצי שנה לאחר ששר התחבורה הקודם בצלאל סמוטריץ' יזם מהלך לביצוע מבחן רישוי ("טסט") אחת לשנתיים, הודיעה השרה הנוכחית מירי רגב כי היא מקדמת את אישור התקנה.

עד לפני כ-5 שנים, רכב חדש נדרש לביצוע טסט בפעם הראשונה לאחר שנתיים, ובהמשך נדרש לטסט מדי שנה. בתחילת 2016 יושמו הקלות על רכבים חדשים שנדרשים מאז לביצוע טסט ראשון רק לאחר 3 שנים (או שנתיים לרכבים בבעלות חברות ליסינג, כולל כאלו שנרכשו בעסקאות "אפס קילומטר").


בהודעה הנוכחית של משרד התחבורה מופיעה בשורה לנהגים שמחזיקים בבעלותם רכב שגילו 3 עד 10 שנים. על פי היוזמה, שטרם אושרה, כלי רכב בגילאים אלו ידרשו לביצוע טסט אחת לשנתיים בלבד. עם אישור התקנה, כלי רכב פרטיים עד 3.5 טון שנרשמו בשנת 2018 ואילך, יידרשו לבצע מבחן רישוי ראשון לאחר שלוש שנים, ולאחר מכן בכל שנתיים. החל מגיל 10 שנים, יידרש מבחן פעם בשנה. המהלך צפוי לחסוך לא מעט זמן וכסף לנהגים רבים, על אף שאגרת הרישוי תמשיך להיות משולמת כסדרה.

במסגרת הנימוקים לשינוי בתקנה ציינו במשרד התחבורה כי "מרבית כלי הרכב החדשים מצוידים במערכות בדיקה המתריעות במקרה של תקלה במערכות הבטיחות ברכב וכן במנוע ובמכללים נוספים, המיידעים את הנהג על הצורך להגיע מיידית למוסך. בדגמים מתקדמים, מחשב הרכב מסוגל ליצור קשר ישיר עם מחשב היצרן ולעתים אף לפתור את הבעיה בעצמו. כל אלה הופכים את חובת מבחן הרישוי השנתי מיושנת ומיותרת כאשר מדובר ברכב חדש".

הדברים מדויקים באופן חלקי בלבד: אמנם, יש דגמים שמדליקים נורת התראה על שחיקה ברפידות הבלם או על נורה שרופה, אך ההתראות האלו - בניגוד למבחן הרישוי - לא מחייבות את הנהג לבצע פעולה כלשהי לתיקון התקלה. בנוסף, במהלך הטסט נבדקים היבטים בטיחותיים נוספים כמו מצב שחיקת הצמיגים, חופשים במערכות ההיגוי או יעילות המגבים, וליקוי באחד מהרכיבים האלו עלול להיות נסתר מעיניו של הנהג ולהוביל לפגיעה בבטיחות. ומה באשר לדגמים שמסוגלים ליצור קשר עם היצרן לטובת תיקון ליקויים בטיחותיים? בכל הנוגע לליקויים מהסוד שנבדק במבחן הרישוי, עדיין לא נתקלנו בדגמים שמסוגלים לבצע תיקון מרחוק.


בנוסף, במשרד התחבורה טוענים כי על פי בדיקות שביצעו, היקף הליקויים הצפויים בכלי רכב פרטיים נמוך ביותר במהלך 10 השנים הראשונות לעלייתם לכביש - אך לא מציגים את נתוני הבדיקה ואת היקף הליקויים שאותרו. מנסיוננו, רכב בן 5-6 שנים עם צמיגים או בלמים שחוקים הוא לא מחזה נדיר במיוחד.

בנוסף ציינה השרה רגב כי "כלי רכב חדשים מצויידים במערכות בטיחות מתקדמות ומטופלים היטב במסגרת תקופת אחריות היצרן". לנו לא ברור הקשר בין מערכות בטיחות מתקדמות לבין תקינות הרכב כפי שנבדקת במכוני הרישוי, מה גם שברכבים ממודל 2010-2018 - שהם אלו שיהנו מההטבה החדשה - מערכות אלו הן נדירות למדי. גם הטיפול במסגרת תקופת אחריות היצרן נוגע בעיקר לרכבים בני 3 שנים ומטה, שלא כלולים בהטבה החדשה, וגם אז - האחריות ממילא לא מכסה רכיבים בטיחותיים בעלי בלאי טבעי כמו בלמים, מגבים או צמיגים.

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

  • 1. מהלך פופוליסטי עקום 
    גר בחלם, 09-12-2020

    מעלה סכנה בטיחותית, לא מוריד בעלות המוגזמת. בדיחה מטעם השרה המצחיקה

    סגור תגובה

  • 2. כותב הכתבה, קצת הבנת הנקרא... 
    , 03-02-2021

    כתוב במפורש: "כלי רכב פרטיים עד 3.5 טון שנרשמו בשנת 2018 ואילך, יידרשו לבצע מבחן רישוי ראשון לאחר שלוש שנים, ולאחר מכן בכל שנתיים" - דהיינו רכבים שנרשמו משנת 2017 ומטה עדיין ימשיכו לבצע טסט בכל שנה.

    עם זאת, אתה כותב: "מה גם שברכבים ממודל 2010-2018 - שהם אלו שיהנו מההטבה החדשה - מערכות אלו הן נדירות למדי".

    קצת הבנת הנקרא - הם לא יהנו מההטבה החדשה.

    סגור תגובה

חזור למעלה