דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

חשמל, אבל הפעם במשקל כבד - סקירת שוק המשאיות החשמליות

Getting your Trinity Audio player ready...

זה נראה ככה, אבל חשמל הוא לא רק נחלת המכוניות. יש כמובן כלי תחבורה אישיים על חשמל, יש אפילו מטוסים ניסיוניים, ספינות ומה לא. אבל נדמה שעולם אחד, פחות לוהט ומגרה את הדימיון, עשוי להיות המרוויח העיקרי מהמעבר מסולר לחשמל - משאיות. ויש אותן מחוברות לשקע במגוון רחב של גדלים, משקלים ומשימות עבודה.

לאור כניסתה של מרצדס לתחום לפני משספר שבועות, איווקו במהלך הקיץ האחרון וטסלה לפני כשנה, הגיע הזמן לסקירה רחבה של ספינות הדגל בצד הכבד של עולם החשמל. ועדיין בלי להכנס לעולם האוטונומי החשוב שהן יהפכו ללא ספק לחלק ממנו.

הכי כבדות

כל המשאיות שבסקירה הן מסוג ראש-גורר והכבדות ביותר שבנמצא. בארה"ב זה מדורג כ'קלאס 8', קטגוריית המשקל הכבדה ביותר, 80 אלף ליברות (36.3 טון). במקרה של משאיות חשמליות מאפשר הממשל האמריקאי להעלות את המשקל הכולל ב-2,000 ליברות נוספות, כך שנתון המשקל המקסימלי הוא 82 אלף ליברות (37.2 טון). באירופה ובישראל אגב מותר לשאת יותר משקל, עד 44 טון. ובכל המשאיות המהירות המרבית מוגבלת לאזור ה-112 קמ"ש (70 מייל לשעה).

כל היצרניות שסקירה שכאן מציעות גרסאות נוספות למשאיות האלה, עם הספק מופחת או פחות סוללות וטווח. אבל בחרנו להציג לכם רק את הדובדבן – המפרט הגבוה ביותר לכל דגם. בנוסף, חלק מהיצרניות שכאן, כמו וולוו ואיווקו, ניקולה, טויוטה ויונדאי, מציגות משאיות חשמליות מבוססות מימן במשקל דומה. דגמי המימן אינן בסקירה, המתייחסת רק למשאיות חשמליות מבוססות סוללה.

טסלה סמי

ונתחיל במחוללת המהפיכה. ב-2017 חשף אילון מאסק אב-טיפוס לסמי טריילר של טסלה, עם הבטחה שיגיע לכבישים ב-2019. אך כמו בכל דגם אחר שייצר (סליחה, הבטיח), גם הפעם מאסק לא עמד ביעד ו-2 (שתי) משאיות ראשונות נמסרו להמשך ניסויים רק בסוף דצמבר 2022. בעת השקת המשאית לפני כשנה, אמר מאסק כי טסלה תייצר 50 אלף יחידות ב-2024. יש עוד זמן להשלים פערים, אבל נראה שגם הפעם מאסק לא יעמוד ביעד.

המשאית של טסלה נקראת 'סמי' ומציגה מראה ייחודי, מעוגל ואווירודינמי יוצא דופן - לא שציפיתם למשהו אחר - עם מקדם-גרר מרשים של 0.36. לא זאת בלבד, גם מיקום הנהג במרכז חריג, כשהדלתות מאחורי מושב הנהג. המשאית עצמה מציגה מפרט טכני מרשים שבנוסף כולל גם יכולת ניהוג אוטונומית. איך לא.

  • שנת השקה: 2022
  • הספק: לא ידוע
  • סוללה: 850 קילוואט
  • טווח: 800 ק"מ
  • קצב טעינה: 1,000 קילוואט/ שעה
  • טעינה עד 80%: 30 דקות
  • משקל כולל: 37.2 טון

מרצדס e-אקטרוס

כבר שנים שמרצדס צוברת קילומטרז' עם משאיות חשמליות, ולאחרונה נחשף המוצר הסופי שעונה לשם e-אקטרוס. בהתאם לשמו, מדובר בראש-גורר חשמלי ששייך למשפחת עבודות-קו הארוכות. מלבד החידוש החשמלי, הדגם מציג את הקו העיצובי החדש של מרצדס עם גריל קדמי יחסית קטן ודפנות מעוגלות.

הספק הטעינה כעת הוא 'עד '400 קילוואט', אבל מרצדס טוענת שהמשאית מוכנה לקבל עד 1,000 קילוואט ובתנאי שיושלם פרויקט שיאפשר הספק טעינה שכזה. מהירות כמעט בלתי נתפסת עדיין, אך הכרחית בהתחשב בגודל הסוללה.

  • שנת השקה: 2023
  • הספק: 670 כ"ס ועד 805 כ"ס בבוסט
  • סוללה: 621 קילוואט
  • טווח: 500 ק"מ
  • קצב טעינה: 400 קילוואט/ שעה
  • טעינה עד 80%: 30 דקות
  • משקל כולל: 44 טון

וולוו FH

הגרסאות החשמליות של וולוו FL ו-FE (משאיות חלוקה ומשאיות לטווחים קצרים) כבר מתגלגלות על כבישי אירופה מאז 2019. אבל משאית הדגל של וולוו אירופה, ה-FH, הוצגה רק ב-2022. בארה"ב וולוו מציעה דגם חשמלי אחר בשם VNR, שפחות מתקדם טכנולוגית מזה האירופאי, אבל הוא הוצג קודם ומשווק מ-2021.

  • שנת השקה: 2022
  • הספק: 666 כ"ס
  • סוללה: 540 קילוואט
  • טווח: 300 ק"מ
  • קצב טעינה: 250 קילוואט/ שעה
  • טעינה עד 80%: 2.5 שעות (ל-100%)
  • משקל כולל: 44 טון

 וולוו VNR

  • שנת השקה: 2021
  • הספק: 455 כ"ס
  • סוללה: 565 קילוואט
  • טווח: 442 ק"מ
  • קצב טעינה: 250 קילוואט/ שעה
  • טעינה עד 80%: 1.5 שעות
  • משקל כולל: 37.2 טון

קנוורת' T680

סדרת החשמליות של קנוורת' הוצגה ב-2021 וכללה שתי משאיות חלוקה קטנות, ושתי משאיות דגל מסדרת T680. הסדרה כוללת משאית אחת חשמלית מוזנת מימן על בסיס טכנולוגיה של טויוטה וטווח של 480 ק"מ, ושנייה חשמלית מבוססת סוללות.

  • שנת השקה: 2021
  • הספק: 536 כ"ס ועד 670 כ"ס בבוסט
  • סוללה: 396 קילוואט
  • טווח: 240 ק"מ
  • קצב טעינה: 150 קילוואט/ שעה
  • טעינה עד 80%: 3 שעות (ל-100%)
  • משקל כולל: 37.2 טון

איווקו HD

ב-2021 הודיעו איווקו האיטלקית וחברת ניקולה האמריקאית על מיזם משותף ליצירת ראש-גורר חשמלי מבוסס סוללות (BEV), ואחר מבוסס מימן (FCEV). אלא שמייסד המשאיות החשמליות של ניקולה הורשע בהונאת משקיעים, ובעקבות קשיים בשרשרת האספקה וביקוש נמוך לגרסה החשמלית, בניקולה החליטו להתמקד רק בגרסת המימן ולייצר את גרסת הסוללות על פי דרישה בלבד.

איווקו זכתה במפעל הגרמני שייצר את הסוללות (גם עבור ניקולה), והיא ממשיכה בייצור הגרסה החשמלית עם סוללות של פרוטרה. הגרסה החשמלית נקראת HD ומבוססת על דגם S WAY.

  • שנת השקה: 2023
  • הספק: 645 כ"ס
  • סוללה: 738 קילוואט
  • טווח: 500 ק"מ
  • קצב טעינה: 350 קילוואט/ שעה
  • טעינה עד 80%: 1.5 שעות
  • משקל כולל: 44 טון

לאיון 8

החברה הקנדית אולי פחות מוכרת בשמה, אבל אתם מכירים אותה ממסכי הטלוויזיה והקולנוע – זו החברה שבין היתר גם מספקת את האוטובוסים החשמליים הצהובים המסיעים ילדי בית ספר שכל-כך מוכרים בצפון אמריקה. היא מייצרת רק משאיות ואוטובוסים חשמליים ופעילה בתחום מ-2011. משאית הדגל שלה היא לאיון8, יש גם דגמים קטנים יותר כמו גם משאיות חלוקה.

  • שנת השקה: 2019
  • הספק: 670 כ"ס
  • סוללה: 630 קילוואט
  • טווח: 400 ק"מ
  • קצב טעינה: - קילוואט/ שעה
  • טעינה עד 80%: 1.5 שעות
  • משקל כולל: 37.2 טון

למאמר זה התפרסמו 17 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה