דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

ביידן נגד סין: מעלה את המכס על חשמליות-סיניות פי ארבעה

Getting your Trinity Audio player ready...

בקצרה:

  • המכס האמריקאי על מכוניות חשמליות-סיניות יזנק פי ארבעה
  • הנימוק: הסובסידיות הסיניות יביאו להיצף בשוק הרכב
  • הסינים מבטיחים "לנקוט צעדים כדי להגן על האינטרסים"

קרבות בלימה: בזמן שאירופה מנסה לנהל מאבק כנגד ההתפשטות של מכוניות חשמליות-סיניות ביבשת הישנה, האמריקאים עדיין לא חוו את התופעה - אך מקדימים תרופה למכה ומכריזים על העלאה דרמטית של המכסים על שורה ארוכה של מוצרים מתוצרת סין, בראשם המכוניות החשמליות.

הסינים כצפוי לא נשארים חייבים, ומודיעים כי הם "מתנגדים להעלאת המכס" ומבטיחים "לנקוט צעדים כדי להגן על האינטרסים של סין". סביר להניח כי הפעם ינקטו הסינים בצעדים חריפים יותר מהעלאת המכס על הקוניאק, מהלך שהוכרז לאחרונה כדי לפגוע (בעיקר תדמיתית) בממשלת צרפת לאחר שזו הטילה מגבלות על תעשיית הרכב הסינית.

הנשיא ביידן הכריז על העלאת המכס המוטל על מכוניות אלו מ-25% כיום ל-100%, זאת לצד מס נוסף בגובה 2.5% שישאר על כנו. בנוסף למכוניות חשמליות, יוטל מכס דומה גם על היברידיות-נטענות אך לא על היברידיות רגילות. לדברי הממשל האמריקאי, המכוניות החשמליות מתוצרת סין נהנות מסובסידיות נרחבות של השלטון המקומי, שפועל בשיטות אנטי-תחרותיות ויוצר סיכונים משמעותיים להצפת השוק.

נשיא ארה"ב ג

לצד הנימוקים הנחרצים האלו, נזכיר כי בעוד חצי שנה צפויות להתקיים הבחירות בארה"ב - ומהלך שכזה עשוי לחזק את מעמדו של ביידן בקרב מגזר התעשיינים ועובדי ענף הרכב, ובפרט במדינות מתנדנדות כמו מישיגן, ויסקונסין ופנסילבניה, בהן מתפרנסים לא מעט אזרחים אמריקאיים מתעשיית הרכב המקומית.

מה עוד צריך לדעת: לצד המכס על המכוניות עצמן, יעלה המכס גם על סוללות לכלי רכב חשמליים, מ-7.5% כיום ל-25%. המכס יעלה גם על שורה ארוכה של מוצרים, שרבים מהם משמשים את תעשיית הרכב המקומית - בהם שבבים, מוליכים למחצה, פלדה ואלומיניום, זאת לצד תאים סולאריים, מינרלים וציוד רפואי.

העלאת המכס צפויה לגרור השפעה ישירה בגובה 18 מיליארד דולר, אך התרומה האמיתית שלה תהיה עצירת היצרנים הסיניים ששוקלים את צעדיהם לקראת חדירה לארה"ב. נזכיר כי בשנה שעברה יבאה ארה"ב סחורות מסין בשווי 427 מיליארד דולר, ובמקביל יצאה לסין סחורות בשווי 148 מיליארד דולר.

מבקרי ביידן טוענים כי העלאת המכס אולי תספק הגנה זמנית לעובדי תעשיית הרכב בארה"ב, אך עלולה לפגוע במאמצים לקידום כלי רכב חשמליים בארה"ב. התכנית גם עומדת בסתירה להצהרות של ביידן עצמו, ששאף להעלות את נתח השוק של המכוניות החשמליות מ-8% בשנה שעברה ל-56% בתוך עשור.

כיום שיעורי החדירה של היצרנים הסינים לארה"ב עדיין מזעריים. מתוך 15 מיליון כלי רכב שנמכרו בארה"ב ב-2021, רק 64 אלף היו מתוצרת סין (0.4%), מרביתם ממותגים אמריקאיים כמו ביואיק ולינקולן שמחזיקים פסי יצור בסין. ובינתיים הסינים פועלים בערוצים מקבילים ומקימים אתרי יצור במקסיקו - שם השיקה BYD טנדר הראשון מתוצרתה, דגם שיכול להוות איום משמעותי על טנדרים מתוצרת ארה"ב ועשוי להיות פטור ממיסים בשוק האמריקאי, אם יצויד בכמות מספקת של חלקים מתוצרת צפון אמריקאית.

מה אנחנו חושבים: האמריקאים למדו היטב את הלקחים שמופקים בימים אלו באירופה, ומנסים לבלום את היצרנים הסיניים עוד לפני שאלו פתחו אולמות תצוגה ראשונים בשטחם. מכס דרקוני בגובה של 100% הוא מכשול כמעט בלתי עביר - אבל רק כמעט. שכן היצרנים הסינים הוכיחו כי אין להם כל קושי לפתוח מפעלים ברחבי אירופה במטרה להתגבר על איומי המכס, וכך הם עשויים לפעול בעתיד גם בארה"ב. ליצרנים האמריקאיים, שנהנו מתמיכה ממשלתית נרחבת במשבר של 2008, נמליץ שלא להסתמך על הבטחות הממשל לבדן - ובמקום זאת לפעול להצגת דגמים חדשים ומשכנעים מבעבר, כאלו שיכולים להתחרות עם התוצרת הסינית גם ללא הגנות מיסוי.

פורסם לראשונה ב- 15-05-24

למאמר זה התפרסמו 22 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה