דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

המירוץ להפחתת הפליטות: וולוו מובילה, ב.מ.וו, טויוטה ויונדאי בעקבותיה

Getting your Trinity Audio player ready...

כזכור, במסגרת רגולציית ה-CAFÉ (ראשי תיבות של Clean Air For Europe) יחויבו יצרני הרכב הפועלים באירופה לעמוד ביעד זיהום ממוצע של 95 גרם CO2 לכל ק"מ נסיעה, החל משנת 2021. על כל חריגה של גרם בודד מהממוצע יקנסו היצרנים בסכום של 95 יורו לכל רכב שימכר - כך שהקנסות עשויים להגיע למיליארדי יורו עבור חלק מהיצרנים.

בחברת JATO, המרכז נתונים ומבצע ניתוחי מידע בענף הרכב, ביצעו בדיקה של מצב הפליטות הנוכחי בקרב יצרני הרכב. על פי הבדיקות וולוו כבר עומדת ביעדים לשנה הנוכחית בדרך להשגת יעד 95 הגרמים בשנה הבאה, ואילו ב.מ.וו, טויוטה ויונדאי קרובות גם הן למטרה. על פי הארגון, שינוי קל שיתבצע בתמהיל המכירות יאפשר לכל אחת מהיצרניות האלו לעמוד בקלות ביעדים.

בוולוו הגיעו בשנה הנוכחית לכמות דגמים חשמליים ונטענים בהיקף של 37% מסך המסירות, לעומת 18% אצל מרצדס וב.מ.וו. זו האחרונה מתקרבת גם היא לעמידה ביעדים, הן בזכות כמות מכירות משמעותית של דגמי פלאג-אין הייבריד והן בזכות ממוצע פליטות נמוך יחסית בדגמי הדיזל.

וולוו חשמלית

טויוטה נמצאת במרחק של גרמים ספורים מיעד הפליטות של 95 גר' לק"מ, אך תמהיל המכירות שלה עשוי להצביע על קושי בהגעה ליעד - שכן ההיברידיות אמנם תופסות כשני שליש ממכירות החברה באירופה, אך השיעור הזה כמעט ולא השתנה במהלך השנים האחרונות. אם בשנת 2015 מכרה טויוטה 32% היברידיות ועלתה ל-61% עד 2018, הרי שמאז עלו מכירות ההיברידיות רק ל-65% בשנה הנוכחית ונדמה כי הפחתת ממוצעי הפליטות של החברה מגיעה לשלבי מיצוי. זאת מכיוון שלחברה אין דגמים חשמליים טהורים שמסייעים בהפתחה אגרסיבית של הממוצעים, מלבד לקסוס UX300e שמתחיל להימכר רק בימים אלה.

אצל קבוצת יונדאי-קיה, לעומת זאת, מכירות הרכבים ההיברידיים תפסו רק 13% ממכירות החברה - אך אליהם יש להוסיף 8% של רכבים חשמליים לחלוטין, מה שסייע לחברה להפחית באופן אגרסיבי את ממוצעי הפליטות בשנה החולפת וגם ליהנות מ"סופר-קרדיט" - כלומר, כלל הקובע כי מכונית עם פליטה של פחות מ-50 גר' לק"מ תיספר כשתי מכוניות לצורך חישוב ממוצעי הפליטות.

לשם המחשה, נציין כי יונדאי i30 עם מנוע דיזל פולטת 110 גר' של C02 לק"מ, אותה מכונית עם מנוע הבנזין פולטת 126 גר', יונדאי איוניק היברידית פולטת 84 גר' לק"מ, יונדאי איוניק בגרסת פלאג-אין הייבריד פולטת 26 גר' לק"מ ואילו יונדאי איוניק חשמלית לא פולטת זיהום כלל - כך שברור כי לדגמים חשמליים ונטענים יש השפעה קריטית על ממוצעי הפליטות.

יונדאי איוניק חשמלית

היעדים האגרסיביים להפחתת ממוצעי הפליטות הובילו להשפעה בולטת על תמהיל המכירות של כלי הרכב באירופה. נתח השוק של דגמים היברידיים וחשמליים עלה מ-7.8% בספטמבר 2019 ל-18.1% בספטמבר 2020; סך המכירות של הדגמים החשמליים באירופה הגיע ל-5% מכלל מכירות הרכב, בעוד בישראל הנתון עומד על 0.6%. מכירות דגמי הפלאג-אין באירופה הגיעו גם הן ל-5%, אך מכירות הרכבים ההיברידיים באירופה עומדות השנה על-11% בלבד - לעומת 17% בשוק הרכב הישראלי.

בהתאם לעליה במכירות הדגמים המחושמלים, ממוצעי הפליטות באירופה ירדו בחדות מ-122 גר' לק"מ ב-2019 ל-102.2 גר' ב-2020. המדינות המובילות בחשמול צי הרכב הן שבדיה, פינלנד והולנד, כאשר בצד השני של הרשימה ניתן למצוא מדינות כמו סלובניה, קרואטיה וצ'כיה שאצלן נמכרות החשמליות וההיברידיות במספרים נמוכים בשלב זה.

רנו וניסאן חשמליות

חלק מהיצרניות שינו את היצע הדגמים שלהן על מנת לעמוד ביעדי הפליטות: במרצדס הופסק השיווק באירופה של חלק מדגמי הקופה והקבריולה, ואילו סוזוקי הפסיקה למכור באירופה את הג'ימני ובמקומו אימצה את טויוטה קורולה סטיישן וטויוטה ראב 4 פלאג אין כדגמים עם סמל סוזוקי.

המצב מאתגר עוד יותר לאור העובדה שמכירות הרכב באירופה ירדו השנה ב-29% לעומת השנה שעברה בשל משבר הקורונה, מה שעשוי להקשות על חלק מהיצרנים בהתמודדות עם הקנסות העצומים - שעשויים להגיע גם ל-9 מיליארד יורו אצל חלקם, על פי הערכות בענף.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה