דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

13 ממשלות התחייבו - עד 2050 נפסיק למכור מכוניות בנזין וסולר

Getting your Trinity Audio player ready...


תגידו יפה שלום, או לכל הפחות תתחילו לספור לאחור. במהלך סוף השבוע הקימו 13 מדינות מאירופה וארה"ב ברית במרכזה עומדת ההתחייבות לעצור את מכירתן של מכוניות הפולטות זיהום כלשהו עד שנת 2050. בין המדינות שאמונות על ההצהרה נמצאות אנגליה, גרמניה, הולנד ונורבגיה, קוויבק שבקנדה, וכן המדינות קליפורניה, קונטיקט, מרילנד, מסצ'וסטס, ניו יורק, אורגון, וורמונט ורוד איילנד בארה"ב.

ניסאן ZOE ניסאן ליף
רנו ZOE וניסאן ליף. מגיעות מהקונצרן המשפיע ביותר בתחום
מאז החל כנס האו"ם בנושא איכות הסביבה, בו התחייבו 195 מדינות להקטין את פליטת גזי החממה בכחצי עד סוף המאה, נראה שנושא פליטת המזהמים ממכוניות נוסעים הפך לנושא בוער ופופולרי במיוחד. ברית ה-ZEV (או Zero Emissions Vehicle) שכוללת את שלוש עשרה המדינות מהפסקה הקודמת הגדילה לעשות והתחייבה לעשות כל מאמץ אפשרי על מנת שבעוד 35 שנים מהיום המכוניות היחידות שיורשו להימכר בשטחן תהיינה מכוניות לא מזהמות. כלומר, מכוניות פלאג-אין הייבריד, חשמליות טהורות (לא היברידיות), כאלה המונעות בתא-דלק מימני וכמובן פתרונות נוספים ככל שיפותחו.

טסלה מודל S
טסלה מודל S. בינתיים מסתמכים על חשמל

המדינה היחידה שחברה בברית ואינה חתומה על ההצהרה היא קולומביה הבריטית שבקנדה, שנקראת בסלנג המקומי "Oil Country" (מדינת הנפט) על שם מרבצי חולות הנפט העצומים הנמצאים בשטחה. בשל ניגוד העניינים המובהק של אחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם (רביעית בעולם נכון לסוף שנת 2014), לא רק שאי ההצטרפות להתחייהות הזו מובנת, אלא שעצם החברות שלה בברית מעט תמוהה.

לפי חישובים שעשתה ברית ה-ZEV, עמידה ביעד זה תחסוך לכדור הארץ מעל למיליארד טון של פחמן דו חמצני שנפלט לאטמוספרה בכל שנה. בראש ובראשונה יתרום המעבר בהורדת פליטת המזהמים העולמית מכלי רכב בכ-40% ולעזור לתקן את הנזקים שנגרמו לכדור הארץ בעשורים האחרונים, בהם עליית מפלס האוקיינוסים, מזג האוויר שהולך והופך קיצוני יותר משנה לשנה ועוד שלל תופעות לא סימפטיות בעליל.



אבל כולנו יודעים שמכוניות "אפס מזהמים" כשלעצמן, לא תוכלנה לעצור לגמרי את פליטת המזהמים. הרי חוץ מאלה המונעות במימן, כולן מסתמכות בצורה כזו או אחרת על מערכת החשמל, ואם זו לא תעבור בעצמה לשימוש באנרגיה מתחדשת כנראה שתרומתו של המהלך תהיה מעט פחות גרנדיוזית מהתמונה האופטימית שמנסה הברית לצייר. גם לזה הברית כמובן נותנת את הדעת וקוראת גם לחברות האנרגיה והממשלות לפתח ולבסוף לעבור באופן מלא לאנרגיה מתחדשת.

ברית ה-ZEV נותנת גם קרדיט ליצרניות שונות שכבר החלו להניע מהלכים למעבר לכלי רכב פחות מזהמים. בין היצרניות שמקבלות טפיחה על השכם נמצאות רנו-ניסאן, המובילה העולמית בתחום שמטרתה שעד שנת 2020, המכוניות החשמליות של היצרניות תהיינה אחראיות ל-20% ממכירות היצרנית; אודי, שמרחיבה במהירות את ליין הדגמים החשמליים שלה ומחוייבת להגדלה משמעותית של טווח הנסיעה; טסלה, היצרנית היחידה שמוכרת אך ורק דגמים חשמליים, מבטיחה להכפיל את מכירותיה פי עשר - ל-500 אלף סבף הכל, עד שנת 2020; וולוו, ב.מ.וו, ג'נרל מוטורס ועוד.

ב.מ.וו i
שני דגמי i של ב.מ.וו לצד הסדרה 6. כי אנחנו צריכים גם קצת בנזין

אמנם עדיין מעט מוקדם להספיד את מנוע הבעירה הפנימית, אך הכיוון אליו נושבות הרוחות מאוד ברור. אולי זה לא באמת יקרה באופן מלא באמצע המאה, אך לא מן הנמנע שבעוד אי אילו עשורים אנחנו - או ילדינו - ניזכר בערגה במנועי הבנזין כפי שהיום אנו נזכרים באבותיהם מונעי הקיטור.

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה