בחר רכב
רכב חדש 2019
רכב משנים קודמות

מבחן השוואתי: מאזדה 3 2.0 מול סיאט לאון 1.8



יפנית או ספרדייה? פופולרית או נדירה? למשפחתיות הסטנדרטיות ישנן אחיות עם ערך מוסף. לקחנו את הגרסאות התוססות של מאזדה 3 ושל סיאט לאון כדי להראות למציאות מה זה



מאת אסף בר-שי
השתתף במבחן: נועם ריין

שימו לב קוראים יקרים. אם חשקה נפשכם במכונית משפחתית "ישראלית" חדשה מן המניין, אתם בוודאי ערוכים לשלם כ-130 אלף שקלים עבורה. אבל, וזה אבל גדול, בתוספת קטנה, באופן יחסי, תוכלו לקבל אותה בגרסה הרבה הרבה יותר מעניינת. נכון לכתיבת שורות אלו, למשל, אפשר לרכוש במקומותינו סקודה אוקטביה עם 180 כ"ס בכ-155 אלף שקלים, סיטרואן C4 עם מנוע טורבו בנזין שפותח עם ב.מ.וו בכ-144 אלף שקלים, אופל אסטרה עם 180 כ"ס בכ-141 אלף שקלים, טויוטה אוריס היברידית בכ-136 אלף שקלים, רנו פלואנס עם מנוע בנפח שני ליטר בכ-135 אלף שקלים, פורד פוקוס עם מנוע שני ליטר ב-134 אלף שקלים ומאזדה 3, גם כן עם מנוע שני ליטר ב-133 אלף שקלים בדיוק.

וכל כך למה? מעטים יודו בכך בפה מלא, אבל התמחור הקפדני של המכוניות המשפחתיות הסטנדרטיות מתחשב גם בלקוחות המרכזיים שלהן - חברות הליסינג השונות וההנחות שהן נוטות לקבל. הגרסאות החמימות, הטכנולוגיות, המאובזרות והמעוצבות של המכוניות הללו אינן מעניינות בדרך כלל את חברות הליסינג, ולכן מנהלי היבואנים משחררים מעט את העניבה כשהם באים לתמחר אותן. אם המכונית מיועדת לעשות את המותג נחשק, נדיר וייחודי - אולי הם יחליטו לתמחר את המכונית במחיר רם. ואם המכונית נועדה להרחיב את מאגר הלקוחות הפרטיים של המותג - אזי היא עשויה לזכות בתג מחיר שיספק למשפחתית-פלוס תמורה טובה.


מאזדה 3, סיאט לאון. חם או קר? / צילומים: אסף בר-שי

בחרנו לפגוש בשני הקצוות של קבוצת המשפחתיות הללו, בעלות הערך המוסף, במקרה זה - מנועים חזקים ותדמית צעירה-דינמית יותר. מיפן הקפדנית באה מאזדה 3 המגה-פופולרית, שצוידה במנוע בנפח 2.0 ליטר, 165 כ"ס ובמרכב חמש דלתות. מחיר הבסיס שלה הוא 133 אלף שקלים, אבל אל המבחן היא הגיעה ברמת האבזור ספיריט, שמעתירה אינספור תוספות, וגם מרימה את המחיר ב-9,000 שקלים. המכונית שמולה היא סיאט לאון FR שבאה מספרד חמת המזג. הלאון מגיעה עם מערכת כוח מרשימה - מנוע טורבו בנזין בנפח 1.8 ליטר שמייצר 180 כ"ס ומופעל בידי תיבת הילוכים אוטומטית-רובוטית כפולת מצמדים. מחירה של הלאון נמצא בצד השני של הקבוצה - כ-159 אלף שקלים.

בסוף הכתבה, מחכה לכם בונוס - סקירות וידאו מקיפות של מאזדה 3 וסיאט לאון. יוצאים לדרך!

מאזדה 3

עיצוב, אבזור וסגנון
גם אם המאזדה לא היתה עטורה בגון האדום-עמוק-זוהר היא היתה מסובבת ראשים. עיצובה של מאזדה 3 החדשה, ועוד יותר - בגרסת ה-5 דלתות, מרהיב עין. האווירה הלטינית ניכרת מהחזית רבת העוצמה, דרך הפנסים, קימורי הפרופיל ועד לקו החלונות. רק מאחור העיצוב העגלגל מעט מרשים פחות. העובדה שמאזדה 3 מכונית נפוצה כל כך, מקהה מעט את הרושם, אבל התצורה והצבע הייחודיים - נושפים בה רוח נעורים.

הרושם החיצוני העז ממשיך לתא הנוסעים. לא מדובר כאן סתם בעיצוב פנים, אלא בחוויה מרעננת שכוללת רכיבי עיצוב שמזכירים מאוד את מרצדס, אודי וב.מ.וו וגם לוח מחוונים ואמצעי תפעול - על ההגה ובכלל - בטעם של משחק מחשב עתידני. רמת החומרים וההרכבה טובות מאוד בדרך כלל. רשימת האבזור של המכונית ארוכה וכוללת מערכת מולטימדיה מתוחכמת עם מסך מגע, ניווט ומצלמת רוורס ומערכת חכמה למניעת תאונות.



מרווח, שימושיות ונוחות נסיעה
המכוניות של מאזדה אינן מפורסמות במרווח הפנים שלהן, וה-3 אינה יוצאת דופן בעניין. תא המטען קטן וגם פשוט, אבל נגיש. הישיבה במכונית נמוכה והמושב האחורי קלסטרופובי וצפוף יחסית לסיאט. תנוחת הישיבה הנמוכה מפריעה בתמרון עירוני - היות שקשה לראות את קצות המרכב. המושבים נוחים ותומכים וגם תנוחת הנהיגה טובה מאוד. בכל רחבי התא ניכר מחסור בתאי אחסון, ומי שמחפש מקום להניח דברים מוצא בעיקר תאים לכוסות ולבקבוקים.

אל המושב הנוח מצטרפת רמה גבוהה מאוד של ריסון זעזועים ופגמי כביש. המאזדה מכונית נוחה ביותר ולמרות שבמהירויות עירוניות, נמוכות ובינוניות, מורגשים הפגמים הקטנים, הם אינם מציקים כלל. עם זאת, רעשי הדרך והמנוע נוכחים מאוד, בעיקר במהירויות בינעירוניות.



מנוע, ביצועים והתנהגות כביש
מאזדה 3 היא מכונית מהנה מאוד לנהיגה. בכמה היבטים היא דווקא לא בלטה לטובה - יכולת הבלימה, עוצמת המנוע ורמת התקשורת שמאפשרת לנהג להרגיש מה קורה מתחת לגלגלים. המנוע והגיר מתוחכמים פחות מהמערכת המרשימה שבסיאט, ובאמת בסיטואציות מסוימות חסרו לנו קצת סוסים. הגיר עצמו פעל היטב, למעט סיטואציות אינטנסיביות שבהן העברת ההילוכים היתה מעט בוטה. מצד שני, מאזדה 3 התבררה כמכונית מהנה מאוד. ההגה לא היה קליל אלא סיפק משקל טוב, המכונית היתה מאוזנת מאוד ולא נטתה לצדדים בעיקולים ובאופן כללי היתה קלה מאוד לשליטה. צריכת הדלק במבחן עמדה על 8.6 ק"מ לליטר, לא רע בכלל בהתחשב בתנאי המבחן.


סיאט לאון

עיצוב, אבזור וסגנון
לעומת המאזדה-באווירה-לטינית, הסיאט התייצבה למבחן בגוון קר רוח, כחלחל-שמיימי, שביחד עם המעטפת הקמורה ריכך רק במעט את החזות השמרנית. סיאט לאון, למרות ההבטחה חמת המזג, מעוצבת באופן "גרמני" משהו, רבועה וחדה לרוב. כדי ליצור עניין סביב הגוף השמרני ניקדו בסיאט את המכונית במגוון פריטי עיצוב ייחודיים ומוקפדים - מראות צד מפוסלות, פנסי קסנון בחזית ברוח גאומטרית וגלגלים שעוצבו בוודאי בהשראת כוכב נינג'ה יפני.

עיצוב הפנים בסיאט נעים ואלגנטי, אבל הרוח הלטינית נותרה בידי מאזדה. כאן האווירה גרמנית יותר, איכותית, רשמית, רצינית וקרה, אפילו מינימליסטית במידה. רמת האבזור כאן כוללת מערכת קול טובה מאוד עם שליטה מההגה, גג שמש גדול וריפודי אלקנטרה.



מרווח, שימושיות ונוחות נסיעה
מלבד המושב האמצעי מאחור, כל המושבים נוחים מאוד - יותר מאשר במאזדה. במושב האחורי ייכנס אפילו כדורסלן מן המניין, אבל גם שלושה מבוגרים ממוצעים יתקשו לשבת זה לצד זה. המושב האחורי זוכה לפתחי מיזוג ותאורות קריאה (שאינם מוצעים במאזדה), וגם מגוון התאים במכונית עדיף על פני המתחרה. תא המטען גדול ומרשים ביחס לקבוצה, הוא נגיש וכולל ווי תלייה לשקיות סופרמרקט ותא צדי נוח.

המראות הקטנות פוגמות מעט ביכולת התמרון בעיר, אבל הראות טובה מאוד לפנים ולצדדים. בעיר מורגשת הנוקשות שבמתלי המכונית, והיא נוחה פחות מאחותה. בתנועה מהירה יותר משתפרת מהותית רמת הנוחות, מלבד רעש דרך שנוכח - אם כי פחות מאשר במאזדה.



מנוע, ביצועים והתנהגות כביש
למרות המיתוג הצעיר והדינמי, במבחן הסיאט בלטה פחות. מצד אחד, היא היתה מדויקת הרבה יותר מהמאזדה. השלדה מצוינת, דבר שניכר באחיזה גבוהה, ביכולת שליטה מצוינת על מה שקורה ובעובדה שהנהג מבין טוב מאוד מה מצב הגלגלים בכל רגע נתון. מצד שני, המכונית רוכנת ימינה ושמאלה, וההגה קליל מדי ודורש סיבוב ארוך כדי לקבל תגובה הולמת.

מערכת הכוח של המכונית מרשימה הרבה יותר מרמת ההתנהגות שלה. מדובר במנוע טורבו בנזין בנפח 1.8 שמייצר 180 כ"ס וביחד עם תיבת ההילוכים האוטומטית-רובוטית כפולת המצמדים מתקבלת יכולת תנועה מרשימה מאוד. במבחני ההאצה, הסיאט הראתה למאזדה את הזנב בקצב מעורר רושם ותוך כדי תנועה נהיגה דינמית מופקים מהמנוע צלילים ענוגים. למרות האופי השונה של שני המנועים ותיבות ההילוכים, בסיכומו של יום התקבלו תוצאות דומות מאוד בצריכת הדלק - הסיאט צרכה ליטר בנזין אחד בממוצע לכל 8.4 קילומטרים.





להשוואת נתונים מלאה: מאזדה 3 2.0 ליטר מול סיאט לאון 1.8

סיכום

מספרים על היפנים שהם "הגרמנים של המזרח הרחוק" - שמרנים, מרובעים וקפדנים; מספרים על הספרדים שבעורקיהם זורם דם חם, שהם תוססים וסוערים. במבחן הזה נראה שהיוצרות התהפכו: המאזדה התגלתה כמכונית התוססת, הלטינית והסיאט היתה השמרנית והפרקטית יותר.

מאזדה 3
עבור מי שמחפש חלופה ביצועיסטית ומסוגננת למכונית המשפחתית - מאזדה 3 בגרסת ה-5 דלתות, עם מנוע ה-2 ליטר, תהיה אפשרות מעניינת מאוד. החסרונות שלה נמצאים בעיקר בכוח המנוע, שהוא מרשים פחות מזה של הסיאט, וגם בפרקטיקה - נפח תא המטען, המחסור בתאי אחסון וגם התחושה הצפופה במושבים האחוריים. מצד שני, מי שמחפש חיים חווייתיים יותר עם המכונית יקבל אותם בכמויות יפות עם ה-3: סביבת הנהג מספקת תחושה עשירה של פרזנטציה אורקולית והתנהגות הכביש של המכונית מעלה חיוכים בכל ישורת ופנייה. גרסת המבחן סיפקה רמת אבזור מרשימה מאוד, כולל אביזרי בטיחות בסטנדרט גבוה במיוחד. ברמת האבזור הבסיסית יותר המכונית עולה רק נגיעה יותר מהמשפחתית הסטנדרטית.

סיאט לאון
למרות תדמית המותג הספרדי, חוויות וריגושים אינם ברשימת העוצמות של הסיאט. זאת מלבד מנוע הטורבו-בנזין המרשים. צליל המנוע, העוצמה שלו ותיבת ההילוכים שלצידו מספקים יכולת ותחושות מרשימות. מלבד זאת, חוויית הנהיגה מפוספסת מעט בלאון, שמבוססת על פלטפורמה מצוינת, שהוכיחה את עצמה במגוון מכוניות אחרות של היצרן - מסקודה ופולקסווגן ועד לאודי. עם זאת, אחיזת הכביש הגבוהה ויכולת השליטה המצוינת עושים את הנסיעה בלאון - בטיחותית מאוד. נוסף על כך, המכונית מספקת סביבת נסיעה ונהיגה איכותית, נוחה ושימושית. תא המטען מרשים ופתחי המיזוג מאחור הם תוספת מצוינת למי שבוחר לארח גם במושב האחורי.







* הכתבה פורסמה לראשונה בגיליון יוני 2014 של מגזין iCar
למאמר זה התפרסמו 9 תגובות.
הוספת תגובה
הוספת תגובה
כותרת:
שם:
תגובה:


1. הליאון כל כך עדיפה שאין בכלל בסיס להשוואה  מי שנהג על שתי המכוניות הללו יודע טוב מאוד שהלאון ...

גברי,01.07.2014

2. מגיב 1   לפי מה בדיוק החלטת שהלאון כה עדיפה? הלאו...

רכביסט,02.07.2014

3. ההבדל האמיתי  מי שקונה סוג כזה של מכונית הוא אדם שאוהב מכוניות ס...

מרק,05.07.2014

4. למגיב 3, זה שהתאוצה של הסיאט טובה יותר משל המאזדה, זה לא אומר שהיא יותר ספורטיבית. המאזדה מתנהגת הרבה יותר טוב והיא ספורטיבית יותר מבחינת חדות ותחושות. תאוצה מ0-100 זה לא הכל ברכב ספורטיבי, אם ככה אז תקנה את המאליבו החדשה שמאיצה ל100 ב6.3 שניות וזהו.  ה

חולהגה,06.07.2014

5. למגיב 2   מאזדה מכרו 10150 רכבים מתוכן 9000 רכבים לליסינג .....

גיא ,14.07.2014

6. מבחן דרכים סיאט ומאזדה   אפילו תנוחת ישיבה קשה למצוא במאזדה אז שימשיכו להימ...

אסף ,14.11.2014

7. מגיב ל2  המאזדה 3 היא רכב ממש לא נוח צפוף הציעו לי אותו בלי...

איתי,24.05.2015

8. אין מה להשוות סיאט לאון הכי טובה  מאזדה עגלה גם במנוע הגדול

המבין,08.07.2015

9. מאזדה 3 2.0 וסיאט לאון 1.8  משפחתיות חזקות וספורטיביות ביחס לתחרות

יונתן,06.12.2015
ייעוץ מקצועי לפני קניית רכב 072-33-44-806
רכב חדש יד שניה

או:

מדורים מדריכים