דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מוסרים את המפתחות: הכירו את המכוניות שנוסעות לבד

Getting your Trinity Audio player ready...


תסתכל, או תסתכלי רגע על עצמך. איך אפשר יהיה להגדיר אותך טוב יותר: כאדם שמעוניין לשרוד או כמי שרוצה את החופש לנוע בחופשיות בעולם ולגזור לעצמך את גורלך? ואז אפשר לשאול את השאלה הבאה: מה עדיף, חופש תנועה מוחלט לקחת את ההגה של המכונית וליהנות מחדוות השליטה ומהזכות לטעות, או להגביר בכמה רמות את בטיחות הכביש ולצמצם את טעות-האנוש למינימום - בתמורה למסירת הגה המכונית לרובוט?

ואם נוסיף למשוואה את העובדה שבעולם נהרגים מדי שנה 1.2 מיליון בני אדם בתאונות דרכים, בהם עשויים להיות אבא ואמא שלנו, הילדים שלנו ואהובינו, וכי ניהול העניינים באמצעות מחשבים עשוי להצניח את מספר ההרוגים בתאונות דרכים במאות אלפים - הדברים עשויים להיראות אחרת. הזכות לטעות בנהיגה אינה פוגעת רק בנהג, אלא גם במי שחולק איתו את הדרך, וכך אם יש לנו את הזכות לטעות - הרי שיש לנו גם את הזכות לפגוע. בטעות, אבל לפגוע. מצד שני, האם היינו שמחים לראות את העולם שלנו הופך סינתטי ומנוטרל מריגושים?


וולוו מבטיחה: בעתיד, הסצינה הישראלית הזו תהיה חוקית ובטוחה / צילומים: יח"צ
מנסה לשלוט בעולם

סטיב מהאן צעד בזהירות אל עבר המכונית, נכנס פנימה והתיישב במושב הנהג. הוא קפץ, מחויך, לקנות ארוחת צהריים ולהוציא בגדים מכביסה ואז חזר הביתה עם המכונית. סטיב עיוור כמעט לחלוטין והמכונית היא הטויוטה פריוס הנסיונית של גוגל, שנוסעת מאליה.

גוגל, כידוע, מנסה לכבוש את העולם בכל דרך אפשרית (למשל, רכשה בחצי מיליארד דולר חברה שמומחית בהתקנת לוויינים סביב כדור הארץ). גוגל, כידוע, גם מפגינה יצירתיות מפעימה בפיצוח בעיות שנחשבות לא-פתירות (למשל, היא הקימה חברה שמטרתה להיאבק במוות). שלבו את שני אלו ותקבלו את פרויקט המכונית העצמאית של גוגל.

"אנשים חשבו על מכוניות שנוסעות מעצמן מאז שיש מכוניות, פחות או יותר" אומר כריס אורמסון, ממנהלי פרויקט המכונית העצמאית של גוגל. אורמסון, מומחה לרובוטיקה ומחשבים, מציין גם שהדרך שהובילה בפועל למכונית העצמאית החלה בתחרויות השנתיות "דארפה גראנד צ'אלנג'" (DARPA Grand Challenge), שבמסגרתן פיתחו צוותים יצירתיים כלי רכב עצמאיים לשם קידום המחקר והפיתוח בתחום עבור צבא ארה"ב.



אין הגה ואין דוושות

מהלך של שנים הביא לעולם את הפריוס הנסיונית שבה נהג/נסע סטיב מהאן, ועוד תשע מכוניות עם טכנולוגיה דומה ובהן גם לקסוס RX450h ואפילו אודי TT. עד כה צברו המכוניות למעלה מ-1.1 מיליון קילומטרים של נסיעה אוטונומית על כבישים ציבוריים, ברחבי קליפורניה בעיקר.

האם אירעו תאונות במהלך אינספור הנסיעות העצמאיות הללו, בערים, בהרים ובכבישים הבינעירוניים המהירים? האמת היא שכן - וליתר דיוק, שתיים: האחת אירעה כשהמכונית עמדה ברמזור ומישהו נכנס בה מאחור. התאונה השנייה אירעה לפני שלוש שנים בקרבת משרדי גוגל, ולדבריהם - הדבר לא קרה במהלכה של נהיגה עצמאית, אלא נהגו בה בדרך המסורתית באותו אירוע. בגוגל מצהירים כי באופן חד משמעי - מערכות הנהיגה העצמאיות שלהם לא גרמו מעולם לתאונה.

השלב הבא בפיתוח המכונית העצמאית של גוגל אירע בימים האחרונים של חודש מאי. חברת הטכנולוגיה הקליפורנית השיקה רשמית את המכונית העצמאית הראשונה שפיתחה וייצרה בעצמה. מדובר במכונית קטנה ועגלגלה ובה מקום לשני נוסעים. במכונית החדשה אין הגה וגם אין דוושות, כך שכדי לנסוע בה נדרשת אמונה בצדקת הדרך. למכונית הזו עוד אין שם, והיא כבר סופגת ביקורות על כך שאינה חמודה אלא מכוערת, ורומזת לעולם על הכיוון הסטרילי שירחיק את השליטה שלנו מההגה והדוושות. בסרטון שממחיש את השקת המכונית נראים ילדים וקשישים, הורים ולקויי ראייה, נוסעים במכונית ונהנים מיכולותיה.

המכונית הנסיונית נראית נוסעת בתוך מתחם סגור, ובכך, בלי כוונה, נרמז לנו האתגר הבא של המכוניות העצמאיות: לשכנע את אזרחי ומחוקקי כל העולם, להתיר נסיעה של מכוניות אוטונומיות בכביש הציבורי - אתגר שיידרוש פעולה נרחבת של יחסי ציבור ולובינג רציני. אתגר נוסף יהיה לגשר על העוינות שבין אירופה ואמריקה: גם לאירופים וגם לאמריקאים ישנם פרויקטים שבוחנים נסיעה עצמאית על הכביש הפתוח, אבל בשלב זה נראה שאלו ימנעו מאלו לשחרר את מכוניותיהם לחופשי בכבישי היבשת הסמוכה.



הקשר הישראלי

נוסף על גוגל, ישנם כמה וכמה גורמים בעולם שמתנסים כיום בפיתוח של מכוניות עצמאיות, ושל טכנולוגיות שנמצאות בדרך לשם. חברת מוביל איי הישראלית מייצרת, כידוע, מערכות שמזהות סטייה מנתיב וקרבה גדולה מדי למכונית שלפנינו. בחברה משכללים כל הזמן את יכולת הזיהוי של המערכת, והם החליטו לחבר אותה לניהול השליטה במכונית. כיום מוביל איי נמצאת בשלבים מתקדמים ביותר של פיתוח מערכות נהיגה עצמאיות. סימנים ברורים למערכות הללו אפשר יהיה למצוא בשנים הקרובות בעולם הרכב, במסגרות של מכוניות שבולמות מעצמן אם קופץ לכביש ילד או חיה, וגם יכולות חניה עצמאיות לגמרי - דבר שאנחנו צפויים לפגוש ברכב הפנאי הגדול, וולבו XC90 העתידי. יכולת חלקית לחניה עצמאית מוצעת כבר כיום בקרב כמה יצרנים ובהם פולקסווגן, סקודה ויונדאי.

בישראל כבר נעשה שימוש ברכבי הגנה צבאיים אוטונומיים. קוראים להם "אמסטף" והם הוצגו לאחרונה בתערוכת אקומושן לטכנולוגיות חלופיות. מכוניות של מרצדס יודעות כיום לשמור על הנתיב באופן עצמאי תוך כדי נסיעה, בלי התערבות הנהג, ויצרנים שונים בעולם מתכוונים להביא לעולם מכוניות שנוסעות לגמרי מעצמן בתוך 5-10 שנים מהיום.

אז באיזה צד אתם, אלה שאוהבים את המכונית העצמאית או אלה שחרדים ממנה? ואולי אתם מאלה שמצליחים להיות גם וגם? כך או כך, נראה שבקרוב לא ממש ישאלו אותנו: המכונית העצמאית נראית כעובדה מוגמרת. היא תיכנס לחיינו, תחילה בסביבות מבוקרות ומצומצמות ולאחר מכן - תלך ותתפוס נתח גדל והולך על הכביש.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה