דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מדריך: מולטימדיה בתא הנוסעים

Getting your Trinity Audio player ready...


הרימו נא את הסמארטפון הכי רגיל בסביבה. לחצו, משכו, הסיטו אצבע ואפילו הזיזו את העיניים – והגאדג'ט הנפוץ יידע לעשות אינספור דברים מופלאים – הרבה מעבר להיותו טלפון: לשמש כפנס, כמדריך כושר צמוד, מצלמה טובה – לתמונות ולווידאו, אמצעי לגלישה באינטרנט, הוא יכול לשמש למדידת מרחקים ומהירויות ואפילו להשכים אתכם – אבל רק אחרי שווידא שברגע הזה השינה שלכם היא הקלה ביותר.

על הדרך, הטלפון - שכבר צמוד כמעט לכל אדם בימינו – יודע להיות גם מכשיר מולטימדיה מתוחכם: הוא משמיע מוזיקה בצליל משובח, מקרין סרטים באיכות גבוהה, משדר רדיו – אפילו מחו"ל, מציג תמונות, מנווט אותנו באמצעות ה-GPS המובנה ואפילו מתפעל רבות מהיכולות הללו באמצעות הנחיות קוליות.

מערכת מולטימדיה
מערכת מולטימדיה מקורית של לקסוס / צילומים: יח"צ. בכותרת: פז בר

יתרונות מערכת מולטימדיה מקורית

כשמשווים את יכולות הטלפון ליכולות של מערכת הקול במכונית שלנו, מתברר כי יצרני ויבואני המכוניות במלכוד. מצד אחד, כשהציבור עוד לא כל כך התרגל אל מערכות המולטימדיה ברכב, התרגלו ספקי המכוניות לגבות מהציבור אלפים רבים של שקלים עבור מערכת ראויה. מצד שני, כעת הציבור כן צורך מולטימדיה בהמוניו תוך כדי תנועה – אבל הוא רגיל שהכל כבר נמצא בטלפון, ושאין לו צורך להוסיף כסף עבור מערכת נחותה במכונית.

מובן שלמערכת קול במכונית ישנם יתרונות מובנים על פני הסמארטפון הדקיק: ראשית, המערכת מותקנת בתוך המכונית, דבר שחוסך את הצורך לחבר מכשירים ניידים בחיבור רעוע. שנית, מערכת הקול מחוברת לעתים למערך רמקולים משובח ומובנה, שמספק איכות צליל טובה. שלישית, תוך כדי נהיגה יהיו בדרך כלל כפתורי מערכת הקול נוחים יותר לשימוש מהפעלת המסך הקטן של הסמארטפון. רביעית, בחלק ניכר מהמכוניות שנמכרות כיום, אפשר לשלוט במערכת הקול דרך כפתורים על ההגה או בסביבתו, דבר שאי אפשר לעשות עם הסמארטפון. יתרון ברור נוסף קיים במערכות שמסוגלות להתחבר בדרך זו או אחרת (בלוטות', AUX, USB) אל הטלפון – כאן אפשר לשלב בין איכות הצליל ונוחות ההפעלה של מערכת הקול, ובין מאגר המוזיקה והיכולות של הסמארטפון.

התוצאה היא שהציבור מעוניין במערכות מולטימדיה במכונית, אבל ברוב המקרים הוא אינו מתכוון לשלם עליהן כסף רב, וימהר להסתפק באיזושהי השלמה טכנולוגית של חיבור הסמארטפון לרדיודיסק בסיסי וזול.



הפתרון הבסיסי: חיבור הסמארטפון לרדיודיסק

הדרך הפשוטה ביותר ליהנות ממערכת מולטימדיה מורכבת במכונית היא חיבור הסמארטפון הקיים למערכת קול פשוטה ברכב. האפשרויות מגוונות: אם יש לנו חיבור נגן חיצוני – חוטי או אלחוטי – במערכת הקול הקיימת, אזי אין בעיה. אם אין חיבור - אפשר לרכוש בזול רדיודיסק עם חיבור בלוטות', USB ו-AUX, ולחבר אליו את הטלפון או הנגן בקלות. ברשת מצאנו רדיודיסק פשוט עם כל החיבורים בסביבות 300-400 שקלים. התקנת רדיודיסק פשוט עולה כ-50-100 שקלים. אם לא נרצה להחליף את המכשיר, תמיד נוכל לשדר את המוזיקה באמצעות משדר FM, שאינו שומר על איכות גבוהה, אבל מאפשר לכל מקלט רדיו לקלוט שידורי מוזיקה. באתר דיל אקסטרים (dx.com) מצאנו משדרי FM מומלצים בסביבת 5 דולר, כולל משלוח לישראל.


מערכת המולטימדיה של פורד פוקוס, בהתקנה מקומית / צילום: פז בר

פתרון הביניים: להתקין מולטימדיה ברכב

לעתים אנו נתקלים בבעיה: במכונית לא מותקן רדיודיסק פשוט שאותו אפשר להסיר בקלות, אלא מערכת קול מעוצבת ומובנית. אם המערכת הזו אינה מספקת אותנו ואנו לא רוצים להסתפק במסך הקטן של הסמארטפון – אזי אפשר להחליף את המערכת המקורית במערכת חלופית. את הפעולה הזו כדאי לבצע אצל מתקיני מערכות קול מקומיים, אם כי אפשר להשיג – לפחות חלק מהרכיבים – בעצמנו, דרך חנויות מקומיות או דרך רשת האינטרנט, מחו"ל.

במקרה כזה, נידרש להסיר בזהירות את מערכת הקול המקורית, להשיג מתאם בין הפאנל הקדמי של המכונית ובין מערכת הקול בגודל שבו אנחנו חפצים (בדרך כלל – גודל סטנדרטי, 1 דין, או גודל כפול – דאבל דין) ולהתאים למכונית מערכת כרצוננו. זהירות, חיבורי החשמל הם עניין למומחים; חיבור אחד שגוי עשוי "לשרוף" את מערכת הקול או אפילו לגרום לנזק במערכת החשמל של הרכב. לא מומלץ להתעסק בזה אם אנחנו לא יודעים בדיוק מה עלינו לעשות.

קשה לתמחר החלפה של מערכת קול אצל מתקין, היות שהיקף העבודה הנדרש משתנה ממכונית למכונית, ממערכת למערכת וגם על פי מגוון הרכיבים שצריך להתקין (ממערכת ועד למערכת פלוס 10 רמקולים פלוס מגבר פלוס סאב וופר נפרד...). בגדול אפשר להעריך שהתקנה מורכבת במכונית תחל בסביבות 300 שקלים ויכולה להגיע גם לכמה וכמה אלפים. ההערכה הזו אינה כוללת, כמובן, את מחירי המערכת ורכיביה.


מערכת המולטימדיה של טויוטה קורולה כוללת תצוגה של הסמארטפון על גבי המסך

הפתרון האידיאלי – מערכת מולטימדיה מקורית

כדי ליהנות ממערכת קול טובה ומגוונת שגם אינה דורשת חפירות והתקנות מיותרות – הכי טוב אם נוכל לרכוש מכונית עם מערכת מולטימדיה מקורית. לעתים מערכת כזו עולה בסכומים שבנויים מחמש ספרות, אבל הבשורה היא שמערכת מולטימדיה מקורית, עם מסך מגע גדול ושליטה על מוזיקה, וידאו וחיבוריות מגוונת למכשירים חיצוניים – הופכת להיות נגישה לרבים מרוכשי המכוניות החדשות. יבואני מכוניות כמו טויוטה, מאזדה ויונדאי מספקים מערכות כאלה כאביזר סטנדרטי לרוב הרוכשים ואצל יבואנים נוספים ניתן להזמין מערכת כזו במחיר נוח, יחסית. במקרים רבים, מערכת מולטימדיה רבת חיבורים תהיה חלק מחבילת אבזור משודרגת, שתגדיל את מחיר הרכב בכמה אלפי שקלים. במקרים של מכוניות יוקרה, חבילת אבזור שכוללת מערכת קול משודרגת ויוקרתית במיוחד, יכולה לעלות גם 40 אלף שקלים ויותר.

יצוין שלעתים רבות, תוספת של מערכת ניווט – מקלט GPS פלוס תוכנת ניווט – מייקרת מאוד את מערכת המולטימדיה ברכב, ועל כן היא לא תמיד מומלצת. עוד יצוין שכיום יותר ויותר יבואנים ויצרנים עורכים מאמצים להשיג טכנולוגיה שתציג את מסך הסמארטפון על מסך המגע שמערכת המולטימדיה במכונית.
 

למאמר זה התפרסמו 5 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה